Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha FS1 vonkt niet goed.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 264 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69981 - Yamaha FS1 vonkt niet goed.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 400 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Age 6-4-2022 21:46 Print topicpost
Posts: 2
Een goedenavond allemaal!

Ik ben al een tijdje bezig met een oude yamaha die een flinke tijd stil gestaan heeft (maar waar intussen al wel een aantal kilometers mee gereden is):

Yamaha FS1 DX (1987)
Schijfremmen (DX)

Alles verliep goed totdat ik eind vorig jaar het een en ander los gehad heb om de carterpakking te vervangen (lekte olie).
Met het tegenhouden aan het vliegwiel is de onstekingspoel beschadigd.. stom :(

Ik heb geprobeerd te solderen, niet ideaal maar het lijkt gelukt te zijn.

Nu is het probleem als volgt:
Met kick starten vonkt de bougie een keer of 3 en daarna is het klaar, tot ik het na een tijdje weer probeer.

Het lijkt erop dat er toch een nieuwe spoel nodig is (ik doe meteen ook de condensator op aanraden van..)
Of is hier de bobine het probleem?
Opzich weet ik wel het een en ander maar een bougie die een paar keer vonkt en dan niks meer doet is nieuw.

--> Wat denken jullie is de spoel het probleem of iets anders?

Bonusvraag 2:
Ik heb omdat ik een beetje aan het stoeien ben een simpele spoel mee laten komen van kparts.

(https://www.k-parts.nl/ontstekingspoel-voor-yamaha-fs1-dt-rd.html)

De originele spoel (207-81312-21) die ik ga vervangen heeft 2 aparte delen en tevens komen er ook 2 draden vandaan die naar een stekker blokje lopen (geel en groene draad 2 van de 4 totaal)
De spoel die ik besteld heb is 1 geheel en heeft 2 draden een lijkt een massa en de ander is ook niet kleur gemarkeerd.
Is dit de juiste zo ja hoe kan ik deze juist monteren (welke moet geel en welke moet groen zijn)?

Zo dat was een heel verhaal, het is lastig om met zulk soort storingen progressie te boeken als je de kennis niet hebt of niemand kent in de buurt. Ik hoop dat dit forum mij verder helpt.

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!
Groetjes Age,

 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-4-2022 22:30 Print reply

Posts: 8113
Je hebt een dag- en nachtcircuit, maar als je met je lichten aan rijdt altijd dan heb je alleen de gele draad in gebruik (groene=dag).
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Age 7-4-2022 12:22 Print reply
Posts: 2
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Je hebt een dag- en nachtcircuit, maar als je met je lichten aan rijdt altijd dan heb je alleen de gele draad in gebruik (groene=dag).


Bedankt voor je antwoord!
Denk jij dat ik bij de spoel moet zijn of dat "toevallig" de bobine het probleem is hier
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-4-2022 12:52 Print reply

Posts: 8113
Meet gewoon of er spanning aan je bobine toekomt.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 8-4-2022 16:36 Print reply

Posts: 757
Volgens mij maakt de ontstekingsspoel al massa. Als je hem aan je blok schroeft.

Dat met die 2 draadjes. Één voor de bobine. En één voor het uitzetten van de motor. Denk ik?


 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
jan w. 50 8-4-2022 16:49 Print reply

Posts: 757
Groen kan ook voor pic up of condensator zijn.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 8-4-2022 17:35 Print reply

Posts: 8113
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Groen kan ook voor pic up of condensator zijn.





Stand 1 groen aan wit
Stand 2 geel aan wit (laadcircuit) en blauw (verlichting)

Aan te raden is trouwens groen en geel met elkaar te verbinden.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 400 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved