Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Olie/benzine verhouding 2ru

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 160 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #69958 - Olie/benzine verhouding 2ru
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2641 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Yamaha manneke 1987 18-1-2022 15:08 Print topicpost
Posts: 36
Ff een kort vraagje, wat voor benzine/olie verhouding gaat er in een yamaha fs1 2ru?
Ik gooide er tot nu toe 1:50 in van de pomp, maar las ergens dat er ook wel 1:20 in worst gegooid... iemand die dit weet?
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-1-2022 15:41 Print reply

Posts: 8445
1:20
Oude crossmotoren soms 1:40, straatbrommer steeds 1:50.
Veel olie=weinig benzine=arm draaien=niet leuk voor je blok.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 18-1-2022 16:11 Print reply

Posts: 6710
Kijk eens in het werkplaatshandboek.
Vooral niet rijker dan dat daarin staat!

1 op 20 (als hij al lopen wil) geeft enorme roet vervuiling, kun je zuigerveren en krukas lagers vervangen bij het leven.

Alles wat je teveel smeert verbrand niet lekker mee en wordt roet en dus diamanthard op moleculair niveau. Gaat tussen je zuigerveren zitten waardoor die overmatig slijten, in de krukas lagers enz enz.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Yamaha manneke 1987 18-1-2022 17:20 Print reply
Posts: 36
In het werkplaatsboek "zelf sleutelen" staat bij 4.1 (brandstoftoevoer en smering algemeen), ik citeer: de FS 1 en FS 1 DX tanken beiden mengsmering in een verhouding van 1:20. Alle andere modellen hebben een gescheiden smeringssysteem. Getankt wordt normale benzine(super is overbodig en nutteloos) en in een aparte olietank diet men de tweetaktolie." Dat zegt dat boekje dus. Maar mijn brommer had origineel wel een olietank en -pomp Maar die zijn er ooit afgehaald door vorige eigenaar. Nu loopt hij trouwens wel helemaal prima met 1:50 van de pomp, maar ik vroeg me af of dat niet te schraal was dan.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-1-2022 21:16 Print reply

Posts: 8445
En ja...na wat rondsurfen (mixing ratio) blijkt dat je gelijk hebt. Zelfs op wikipedia staat het...20:1 ofwel 50ml 2T-olie per liter benzine.
Maar dat is dan wel voor de crappy olie van toen.
http://forum.fs1eoc....71a29d8cf948a60111a9

20:1 - the standard Fizz original mix on mineral two stroke oil ratio = 50ml of oil per litre of unleaded petrol
with modern advances in two stroke oils and unleaded fuel - I only use this occasionally with mineral premix oil.

25:1 - this is normally a pretty safe premix ratio in a fizzy for all the modern semi or fully synthetic premix two stroke oils = 40ml of oil per litre of unleaded petrol

30:1 - this mix ratio should only really be used if you are using 100% fully synthetic good quality two stroke oil and your confident your set up is spot on and then be careful - I know a few who have seized , knocked out big ends and mains with lack lubrication - I have run this premix on a highly tuned fizz with no issues but I dont run this on a normal every day fizz with a bigbore fitted or standard bore, = 30ml of oil per litre of unleaded petrol

Dus 25:1 is ok voor moderne 2T olie.

Maar de vraag blijft waarom het nodig is...ik denk dat het helpt om de zuigerveren te helpen af te dichten, zware belasting zal wel niet.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Yamaha manneke 1987 18-1-2022 21:27 Print reply
Posts: 36
Ja best gek...
Ik gooide er tot nu 1:50 in en de vorige eigenaar ook...
Als ik de bougie eruit haal zou ik dan moeten zien dat hij te arm staat toch? Ookal is hij pas vervangen
 
Aprilia RX 50 2003 18-1-2022 21:51 Print reply

Posts: 6710
Ook ik sta even paf van verbazing. Zo zwaar gemengd ben ik nog nooit tegen gekomen. Vandaag ook nog even een collega gesproken die ook altijd 1 op 40/50 er mee menge.

Als hij het goed deed met 1 op 50 zou je verwachten dat het gewoon goed is.

Je zou de uitlaat er eens af kunnen pakken om naar de zuiger te kijken, of beter nog heel de cilinder er af. Als je geen overmatige slijtage of brandplekken ziet was 1 op 50 goed genoeg.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Yamaha manneke 1987 21-1-2022 14:18 Print reply
Posts: 36
Bedankt voor de hulp allemaal!
Zo te zien zijn er veel verschillende methodes, en ik denk dat ik ongeveer 1/40 ofzo doe met goeie olie. (Vorige eigenaar deed 1/50 en diegene die mn brommer heeft gereviseerd deed 1/40)
 

Dit topic is 2641 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved