Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - schakelbrommer begrenzen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 160 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69943 - schakelbrommer begrenzen.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 440 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tijmen321123 27-12-2021 19:32 Print topicpost
Posts: 3
Hallo,

Ik ben op dit moment voor een schakelbrommer aan het sparen. Ik had eerst een Kymco k pipe op het oog, maar omdat ik veel lees dat ze erg langzaam optrekken ben ik aan het zoeken voor 2 takt schakelbrommers.

Ik was even aan het zoeken en vond de motorhispania rx50 en de Yamaha tzr 50 erg vet. Ik las ook dat de Yamaha tzr elektronisch begrenst kan worden (elk bouwjaar?).

de vraag is dus wat slechter is voor het blok. om hem elektronisch te begrenzen of met een prop in de uitlaat. als het alle twee even slecht is koop ik liever de motorhispania rx 50 omdat die goedkoper is.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen omdat ik niet veel van 2takt af weet.
 

Rob777 27-12-2021 23:34 Print reply

Posts: 915
Ze kunnen allebei elektronisch begrensd worden maar als je constant met de elektronische begrenzer aan rijdt dan sloop je je cdi dus dat gaat sowieso niet, dat is enkel bedoeld voor op de rollerbank.

Begrenzen met prop is niet echt slecht voor het blok als je alles goed afsteld, lekker rijdt het niet en er zal wat meer roetvorming optreden misschien maar er zal niks snel stuk door gaan.

Hoeveel kosten die RX en TZR ?
De RX is een wat ouder model brommer, het bedrijf Motorhispania bestaat niet meer en waar dus niet altijd even veel onderdelen voor te vinden zijn meer, ik heb em zelf ook gehad en heb me bijv suf gezocht naar een passende gaskabel.
De TZR is wat dat betreft makkelijker.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 27-12-2021 om 23:36 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 28-12-2021 0:37 Print reply

Posts: 8003
Als je wat groter bent is een RX wel beter om ontspannen te rijden en af te stappen. Op een TZR zit je opgevouwen. En BTW, een K-pipe daar schuif je ook de hele tijd op naar voor anders zou die ook lekker zitten.
En traag optrekken...een afgestelde tweetakt gaat ook maar 45, toch...
 
Rust in pieces
Tijmen321123 28-12-2021 11:03 Print reply
Posts: 3
een yamaha tzr kost ongeveer 800-900 voor een redelijke
op marktplaats. een rx 50 zit je ongeveer op de 600-700. Wat ik wou doen als hij wel elektronisch te begrenzen was om hem gewoon 80 te laten lopen en dan een magneet schakelaar er in te bouwen.

Ik zag op een filmpje op youtube dat je een flens met een prop tussen je uitlaat en je blok kan doen. zodat je als je met vrienden gaat rijden er uit kan halen.

Als ik het goed begrijp is dus de yamaha tzr handiger omdat de onderdelen makkelijker te vinden zijn?

Bedankt voor al jullie reacties

 
jan w. 50 28-12-2021 15:55 Print reply

Posts: 726
Ik wil het woord. Kymco k pipe niet meer horen.
Het maakt niet uit hoe je er op gaat zitten. De houding ,een naar het stuur kwa armen. Zeer slecht.
Geen vering achter. Minstens 2 volwassenen er op .misschien dat het wat veert.
Roesten. Zowel lak werk als chroom.
Geknakt in het balhooft. Als je hard remt.
Wat is dat schakelen slecht. Met die automatische koppeling.
Ja hij is erg langzaam. Minstens 125 cc op gooien. Misschien dat je dan een 50 cc am6 bij houd.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 28-12-2021 15:56 Print reply

Posts: 6548
Beide brommers hebben het AM6 blok. Onderdelen van het blok is dus even makkelijk. Beide kun je ook elektronisch begrenzen.

Motorhispania gebruikte vooral veel onderdelen van Rieju, wat nog wel bestaat. De RS2 deelt de meeste onderdelen.

Die prop in de uitlaat is hoe ze origineel begrensd werden. Ik lever ook proppen die je in de 25mm uitlaatbochten kunt tikken en niet hoeft te lassen. Deze kun je er weer uittrekken. Dit is ook gelijk een legale manier van begrenzen.
Let wel: Als je de prop verwijderd moet je wel opnieuw afstellen. De afstelling maak je 1x met prop er in en 1 keer zonder. Deze afstelling noteer je. Dan kun je met begrenzen/ontgrenzen gewoon heel simpel even je sproeier wisselen en klaar.

Edit: Zoals gezegd elektronisch begrenzen alleen tijdelijk doen. Vinden je CDI en bougie niet zo grapping om langdurig te doen.

Kijk ook eens naar een Rieju RS2 (let wel op dat hij niet te verroest is) of een Aprilia RS.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 28-12-2021 om 15:58 uur.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Ralph-2055 30-12-2021 14:43 Print reply
Posts: 20
Heb zelf een yamaha tzr50, heb er zowel een doorgeboorde CDI als originele CDI bij die wel begrensd is. Lees hier veel over dat het niet goed is om met begrensde CDI te rijden maar is het dan slecht om met de originele te rijden die niet doorgeboord is ?

Heb zelf niet zo heel veel last van de begrensde CDI, zolang je een beetje rekening ermee houdt en weet waar de toerenbegrenzer zit en hem daar niet altijd injaagt lijkt het mij geen slechte optie.

Denk dat de andere mannen op dit forum er meer verstand van hebben maar ik dacht laat iets weten omdat er veel over de TZR gesproken wordt hier en zelf ook wel benieuwd ben naar de meningen over de originele CDI omdat die begrensd is en hier veel wordt gezegd over dat de bougie en CDI dat niet fijn vinden.
 
Rob777 30-12-2021 17:01 Print reply

Posts: 915
Jij hebt waarschijnlijk een nieuw model met begrensde cdi ?
Dat werkt anders dan een 'oude' cdi, de nieuwe zijn heel anders, dat zijn eigenlijk ecu's met andere techniek.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Ralph-2055 30-12-2021 18:19 Print reply
Posts: 20
Mijn TZR is van 2009, volgensmij is dat inderdaad het nieuwe model dus dat kan goed kloppen. Fijn om hier te lezen dat het dan geen schade aanricht!
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-12-2021 18:44 Print reply

Posts: 8003
Een afstelsysteem leidt bougievonkjes weg naar het frame, een CDI niet doorboren is een ongunstige ontstekingsvervroegingscurve behouden.
In het eerste geval ondervindt een CDI steeds weer andere weerstand, in het tweede geval niet.
 
Rust in pieces
jan w. 50 30-12-2021 21:03 Print reply

Posts: 726
Ik kan het lezen maar ik begrijp het niet.

Ts. Wil je een begrensde cdi.?
Of een toeren begrenzer er tussen bouwen. die je aan een uit kunt zetten wanneer jij wil.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Tijmen321123 31-12-2021 11:54 Print reply
Posts: 3
Ik denk dat een toeren begrenzer voor mij handiger is. dus als je begrenst rijd dan moet je eigenlijk net onder het begrenste toerental zitten?
 
Aprilia RX 50 2003 31-12-2021 14:07 Print reply

Posts: 6548
Nee het zit nog iets anders.

Een begrensde CDI heeft gewoon een vermogenscurve die af buigt of ophoudt. Die kun je kwa ontsteking gezien gewoon continue op de begrenzing blijven rijden.

Die aftermarket begrenzingen leidt zoals Pango al aangeeft de vonken naar het frame en ontstoort de hele bende. Dat vinden verschillende onderdelen niet zo fijn en moet dan ook niet langdurig gebruikt worden.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rob777 31-12-2021 19:01 Print reply

Posts: 915
Ik snap t ook niet helemaal meer..hebben TZR's uit 2009 dan standaard een begrensde cdi zoals de Derbi modellen pas vanaf 2018 hebben ?
Of hebben die een andere cdi dan gangbaar ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-12-2021 21:38 Print reply

Posts: 8003
Er zijn héél véél modellen TZR :

https://www.cmsnl.co...ha-tzr50_model35779/

Me thinks eerste serie '96-'02, tweede serie '03-'07, derde serie '07-'13, vierde serie '14-..

Model 2007 had een Moric CDI die je kon ontgrenzen door de "o" te doorboren, die was dus zeker begrensd.

Ik veronderstel dat alle TZR-CDI's naderhand begrensd zijn na 2007.
 
Rust in pieces
Rob777 1-1-2022 15:16 Print reply

Posts: 915
Aha..weer wat geleerd
Ik had zoiets al eens eerder ergens gelezen geloof ik maar al lang weer vergeten natuurlijk
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 440 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved