Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Krukas stroef na aandraaien krukas moer?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 260 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69928 - Krukas stroef na aandraaien krukas ...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 571 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RikBormans 19-11-2021 17:39 Print topicpost
Posts: 13
Beste forumleden,

Ik ben onlangs begonnen met mijn eerste revisie van mijn rieju mrx (am6). En ik heb het blok momenteel dicht en krukas is gecentreerde deze kan vrij uit draaien. echter nu ben ik begonnen met de tandwielen erop te zetten en de moeren aan te draaien en nu draait de krukas vrij stroef hoort dit? Ik heb pas bus inclusief 0 ring erop gedaan. Ook licht de krukas tandwiel ietjes dieper dan het balansas tandwiel.

Weet iemand of dit hoort of dat dit weg gaat bij olie in het blok en als je hem eens aanloopt zonder contact of op een andere manier.

Met vriendelijke groet,
Rik Bormans
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-11-2021 18:47 Print reply

Posts: 7928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikBormans
Beste forumleden,

Ik ben onlangs begonnen met mijn eerste revisie van mijn rieju mrx (am6). En ik heb het blok momenteel dicht en krukas is gecentreerde deze kan vrij uit draaien. echter nu ben ik begonnen met de tandwielen erop te zetten en de moeren aan te draaien en nu draait de krukas vrij stroef hoort dit? Ik heb pas bus inclusief 0 ring erop gedaan. Ook licht de krukas tandwiel ietjes dieper dan het balansas tandwiel.

Weet iemand of dit hoort of dat dit weg gaat bij olie in het blok en als je hem eens aanloopt zonder contact of op een andere manier.

Met vriendelijke groet,
Rik Bormans


Met olie er in gaat het hopelijk weg.

 
Rust in pieces
RikBormans 19-11-2021 19:26 Print reply
Posts: 13
Kort om olie erin en laten lopen?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-11-2021 23:13 Print reply

Posts: 7928
Eerst met de hand proberen of je alle versnellingen kan pakken, voordat je je blok terughangt...
 
Rust in pieces
RikBormans 20-11-2021 6:51 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Eerst met de hand proberen of je alle versnellingen kan pakken, voordat je je blok terughangt...


Ja dat proces heb ik dus al gedaan als ik de krukas bout los draai functioneert alles naar behoren hij schakelt soepel en krukas kan vrij rond draaien het word alleen stroef als ik de krukas moer aandraai. Waarbij de tandwielen op het blok aangedraait worden want als ik de tandwielen niet aandraai met de krukas moer draait alles soeppel.

Of bedoelt u schakelen met aangedraaide moer? Dit lijkt mij geen verder effect te hebben op het schakelen.

Dit bericht is gewijzigd door RikBormans op 20-11-2021 om 7:10 uur.
 
jan w. 50 20-11-2021 10:46 Print reply

Posts: 673
Ik denk dat je een schimmering mist.
Je draait het tandwiel tegen de krukas kering aan.?
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
RikBormans 20-11-2021 12:54 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Ik denk dat je een schimmering mist.
Je draait het tandwiel tegen de krukas kering aan.?


Shimring? Heb bij uitelkaar draaien ook geen shimring tegen gekomen? Enkel de pas bus en o ring die tussen de keering schuiven.

Welke maat shimring heb ik dan nodig?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-11-2021 13:13 Print reply

Posts: 7928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikBormans
[...]


Ja dat proces heb ik dus al gedaan als ik de krukas bout los draai functioneert alles naar behoren hij schakelt soepel en krukas kan vrij rond draaien het word alleen stroef als ik de krukas moer aandraai. Waarbij de tandwielen op het blok aangedraait worden want als ik de tandwielen niet aandraai met de krukas moer draait alles soeppel.

Of bedoelt u schakelen met aangedraaide moer? Dit lijkt mij geen verder effect te hebben op het schakelen.



Met olie er in ? Want dat had je niet gedaan in je beginpost.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikBormans
[...]


Shimring? Heb bij uitelkaar draaien ook geen shimring tegen gekomen? Enkel de pas bus en o ring die tussen de keering schuiven.


Ben je zeker dat alle onderdelen terug in de bak zijn gegaan, en op de juiste plaats ?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikBormans
[...]


Welke maat shimring heb ik dan nodig?


De originele maten...heb je een exploded view o.d. gebruikt want je geeft wel niet die indruk..

 
Rust in pieces
Aprilia RX 50 2003 20-11-2021 15:11 Print reply

Posts: 6511
Daar hoort geen shimring, enkel een O-ring en pasbus. Die pasbus komt IN je keerring, er zijn setjes in omloop waar de verkeerde keerring bij zit, dan drukt je pasbus tegen de keerring en loopt hij stroef.

Olie heeft hier verder niks mee te maken.

Heb je een andere krukas gestoken? Zo ja welk merk en type?

Wat ook nog kan is dat je lager niet diep genoeg in de passing zit. Dat zou ook verklaren waarom je tandwiel te diep komt.

Kijk eens van bovenaf in je krukas holte. Als je het lager meer ziet dan aan de andere kant is het foute boel.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 20-11-2021 om 15:12 uur.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
RikBormans 20-11-2021 16:23 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Met olie er in ? Want dat had je niet gedaan in je beginpost.

[...]


Ben je zeker dat alle onderdelen terug in de bak zijn gegaan, en op de juiste plaats ?

[...]


De originele maten...heb je een exploded view o.d. gebruikt want je
geeft wel niet die indruk..



Ik heb meerdere keeren naar een exploded vieuw gekeken en nog nooit iets van een shimring daar gezien en heb de koppelings deksel er nog niet op vandaar was mijn vraag of dit met olie te verhelpen was.

 
RikBormans 20-11-2021 16:33 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Daar hoort geen shimring, enkel een O-ring en pasbus. Die pasbus komt IN je keerring, er zijn setjes in omloop waar de verkeerde keerring bij zit, dan drukt je pasbus tegen de keerring en loopt hij stroef.

Olie heeft hier verder niks mee te maken.

Heb je een andere krukas gestoken? Zo ja welk merk en type?

Wat ook nog kan is dat je lager niet diep genoeg in de passing zit. Dat zou ook verklaren waarom je tandwiel te diep komt.

Kijk eens van bovenaf in je krukas holte. Als je het lager meer ziet dan aan de andere kant is het foute boel.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 20-11-2021 om 15:12 uur.


Ik heb inderdaad krukas vernieuwd heb nu een endurance racing krukas. En heb het endurance lager/keering set dus hier is niks mis aan.

En had in holte gekeken en er is geen verschil te zien. Wellicht carterdelen te strak vastgedraaid?

Maar dan zou ik het probleem ook al gehad moeten hebben toen bouten nog niet waren aangedraait lijkt me.
 
RikBormans 20-11-2021 16:50 Print reply
Posts: 13
Bij het zetten van de krukas zaten de lagers al op de krukas. Anders splijt ik blok maar weer open en zet ik de lagers gewoon eerst en daarna krukas erin zetten.

Denk toch dat lager dan toch te diep zit. Want heb de moer los gedraaid en de pas bus is wat naar binnen gevallen door de verdikking van tandwiel.
 
jan w. 50 20-11-2021 19:06 Print reply

Posts: 673
Is je nieuwe krukas smaller. Dan die je er uit hebt gehaald.?

Ik bedoel van wang tot wang gemeten.

Draai de vliegwiel moer op de krukas.
Een geef hem een lichte tik met een zachte hamer. Kans is groot dat het lager verschuift

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 20-11-2021 om 19:14 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
RikBormans 20-11-2021 19:11 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Is je nieuwe krukas smaller. Dan die je er uit hebt gehaald.?

Ik bedoel van wang tot wang gemeten.


Zat voorheen ook een endurance racing krukas in. Dus dat is het zelfde gebleven.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-11-2021 10:32 Print reply

Posts: 7928
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/66

Nr. 12 is een shimring, toch ?

(Op de primaire as)

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 21-11-2021 om 10:46 uur.
 
Rust in pieces
RikBormans 21-11-2021 10:45 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/66

Nr. 12 is een shimring, toch ?


Dat is geen exploded vieuw van een krukas maar van de primaire as


Dit bericht is gewijzigd door RikBormans op 21-11-2021 om 10:54 uur.
 

Dit topic is 571 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved