Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Mh ryz accu aansluiten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 917 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69826 - Mh ryz accu aansluiten
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4742 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Mhryzfazant 13-2-2021 11:11 Print reply
Posts: 34
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Dat heb ik opgelost door een geschakelde draad te nemen, nl. de oranje in plaats van de gele.




Oke echt super bedankt voor je tijd en het idee! Ik gaat spullen bestellen en de boel aansluiten!
 
Mhryzfazant 20-2-2021 19:21 Print reply
Posts: 34
Zo na een week heb ik me spullen eindelijk binnen! Dus vandaag alles aangesloten echter had ik perongeluk een 3weg diode met 2 diodes dus heb ik een kleine aanpassing gemaakt, echter na alles aangesloten heb ik geen geschakelde plus dus of ik heb wat verkeerd gedaan of het werk niet, het liefst heb ik de plus geschakeld via het contactslot maar ik weet niet of dat mogelijk is, hier wat fotos


Dit is het schema hoe het nu is aangesloten

hier zie je de aftakking van grijs



Hier zie je de diode en het zwarte is de zekering de oranje draad komt van de accu en het bosje wat ik in me hand heb heb ik gemeten en moet uiteindelijk naar de teller

Ik heb twee draden getrokken van de plus want 1 moet geschakeld zijn en 1 rechtstreeks van de accu tussen allebij zit een zekering

Ik snap nu alleen niet goed wat ik verkeerd gedaan heb...


 
Mhryzfazant 20-2-2021 19:25 Print reply
Posts: 34
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mhryzfazant




Dut is het schema





Dit bericht is gewijzigd door Mhryzfazant op 20-2-2021 om 19:33 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-2-2021 20:21 Print reply

Posts: 8460
Je hebt de grijze afgetakt, dat is goed, ik had de G van GRijs aangezien voor een O van ORanje. Maar je hebt die aftakking niet geïsoleerd. Als dat massa maakt heb je kortsluiting. Dus betreffende je wisselstroom : je zou gewoon spanning moeten hebben over grijs en zwart, als je motor draait ?

Betreffende je gelijkstroom :
Die tweede diode houdt je stroom tegen. Maar ik zie dat je voor die tweede diode aftakt. Dat zou ok moeten zin.
Heb je spanning over je batterij ? Dan zou die er na de zekering nog moeten zijn.

Of je de diode goed hebt aangesloten kan ik niet zeggen...er zijn dus drie aansluitingen, waarvan je de juiste (?) twee gebruikt ?


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Mhryzfazant 20-2-2021 21:12 Print reply
Posts: 34
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Je hebt de grijze afgetakt, dat is goed, ik had de G van GRijs aangezien voor een O van ORanje. Maar je hebt die aftakking niet geïsoleerd. Als dat massa maakt heb je kortsluiting. Dus betreffende je wisselstroom : je zou gewoon spanning moeten hebben over grijs en zwart, als je motor draait ?

Betreffende je gelijkstroom :
Die tweede diode houdt je stroom tegen. Maar ik zie dat je voor die tweede diode aftakt. Dat zou ok moeten zin.
Heb je spanning over je batterij ? Dan zou die er na de zekering nog moeten zijn.

Of je de diode goed hebt aangesloten kan ik niet zeggen...er zijn dus drie aansluitingen, waarvan je de juiste (?) twee gebruikt ?




Eigenlijk doet alles het naar wens vanaf me accu komt 12v gelijkspanning dit gaat gwn helemaal door naar me diode en stopt daar en gaat niet naar me contactslot dus de diode zit goed alleen het probleem is hij blijft constant 12v geven contact uit en aan, ik heb al geprobeerd met geisoleerde stekkertjes maar geen verschil, maar de grijze draad hoort er dan dus voor te zorgen dat me accu aan en uit gaat ofzo? De grijze draad komt eigenlijk pas spanning op als je de brommer start dan komt er wisselspanning op dat laad de accu op maar wat zorgt er dan precies voor dat er geen stroom op de draad staat als je het contact uit zet want dat is dan toch alleen de ingang? Die geen stroom meer levert? Ik heb ook even gekeken met zon ander meet apparaat op de grijze draad die piepte alleen met contact aan als het contact uit is stopt hij met piepen maar er komt natuurlijk pas stroom op het grijze draad als je hem start, ik heb een foto gemaakt hier meet ik nog steeds 12v met contact uit, dus dan zou me km teller nooit uitgaan zegmaar




Dit bericht is gewijzigd door Mhryzfazant op 20-2-2021 om 21:44 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-2-2021 22:52 Print reply

Posts: 8460
Je accu blijft inderdaad spanning geven, ook als het contact af staat.
De aftakking die je gemaakt hebt is om de accu te laden via de diode.

Als ik je koso-installatie-instructies bekijk gaat er naar je KOSO een bruine (geschakeld, na contact) en een rode (niet geschakeld, voor contact) draad...

Dan is er toch nog een relais nodig om het lichtje in je KOSO uit te doen als ik het goed begrijp...ik post direct een schematje...

De niet-geschakelde moet ook aan de KOSO blijven hangen, anders onthoudt hij waarschijnlijk de totaalkilometerstand niet...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-2-2021 23:11 Print reply

Posts: 8460


Dan kun je voor en na het NO-contactje een geschakelde en niet-geschakelde draad aftakken.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Mhryzfazant 21-2-2021 10:57 Print reply
Posts: 34
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
afbeelding

Dan kun je voor en na het NO-contactje een geschakelde en niet-geschakelde draad aftakken.



Oke bedankt! Ik ga het bestellen en aanpassen.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-2-2021 11:40 Print reply

Posts: 8460
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mhryzfazant
[...]



Oke bedankt! Ik ga het bestellen en aanpassen.


Laat even zien wat je bestelt...schema is voor een AC relais...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Mhryzfazant 21-2-2021 12:10 Print reply
Posts: 34
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Laat even zien wat je bestelt...schema is voor een AC relais...


O goed dat je het zegt ik dacht zelf deze
https://www.bromfiet...rx-smx-rr-spike.html

Ik dacht dan heb je 2 aparte circuits voor ac en dc
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-2-2021 13:47 Print reply

Posts: 8460
Dat is een startrelais...dat is een DC relais...
Je kan dat wel gebruiken, maar dan moet er ook nog een extra diode voor je relais.

Wacht even..nog niet bestellen...ik post nog een schemaatje waar je alléén nog die extra diode voor nodig hebt, geen relais...



 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-2-2021 14:05 Print reply

Posts: 8460


Sorry dat het me niet in één keer lukte...mijn beperkte hersencapaciteit wordt volledig afgeleid naar en benut door mijn werkgever
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Mhryzfazant 21-2-2021 14:13 Print reply
Posts: 34
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
afbeelding

Sorry dat het me niet in één keer lukte...mijn beperkte hersencapaciteit wordt volledig afgeleid naar en benut door mijn werkgever


Haha geeft niks hoor ben allang blij dat iemand een oplossing heeft maar nu tak ik de grijze af voor de diode van de accu (die er nu zit) dan zet ik daar een diode op en dan heb ik geschakelde plus dan heb je eigenlijk een plus van ac maar door de diode word het dc ofzo? En dan op dat draad moet zeker nog een zekering zeker en dat draad komt helemaal niet met me accu in aanraking dan?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-2-2021 14:53 Print reply

Posts: 8460
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mhryzfazant
[...]

Haha geeft niks hoor ben allang blij dat iemand een oplossing heeft


Dit type brommer heeft een hele simpele kabelboom, wat er voor zorgt dat de oplossing "from scratch" is...contact is ook heel simpel...wat er voor zorgt dat het een ontwerpoefening wordt om dat te uit te breiden...


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mhryzfazant
[...]

maar nu tak ik de grijze af voor de diode van de accu (die er nu zit) dan zet ik daar een diode op en dan heb ik geschakelde plus dan heb je eigenlijk een plus van ac maar door de diode word het dc ofzo?


Dat klopt...een diode is de eenvoudigste gelijkrichter...bij Aprilia AM6 zit er ook niet meer dan een diode...


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mhryzfazant
[...]

En dan op dat draad moet zeker nog een zekering zeker


Er moet niet echt een zekering op want de grijze draad zit achter je spanningsregelaar. Ben je bang voor een kortsluiting mag je daar nog een zekering tussen zetten ja.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mhryzfazant
[...]

en dat draad komt helemaal niet met me accu in aanraking dan?


Dat klopt...anders gaat je dashboardverlichtingslampje in je KOSO weer niet uit als je contact af staat..


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 21-2-2021 om 14:55 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Mhryzfazant 21-2-2021 15:14 Print reply
Posts: 34
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Dit type brommer heeft een hele simpele kabelboom, wat er voor zorgt dat de oplossing "from scratch" is...contact is ook heel simpel...wat er voor zorgt dat het een ontwerpoefening wordt om dat te uit te breiden...


[...]


Dat klopt...een diode is de eenvoudigste gelijkrichter...bij Aprilia AM6 zit er ook niet meer dan een diode...


[...]


Er moet niet echt een zekering op want de grijze draad zit achter je spanningsregelaar. Ben je bang voor een kortsluiting mag je daar nog een zekering tussen zetten ja.

[...]


Dat klopt...anders gaat je dashboardverlichtingslampje in je KOSO weer niet uit als je contact af staat..


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 21-2-2021 om 14:55 uur.


Oke bedankt! Dan is het voor mij nu duidelijk, heb het gelijk maar even verbetert



Links is oplaaddraad voor accu en constante plus

Rechts komt nu dan een diode en dan is het geschakelde plus

Ik ga die diode bestellen en dan kan ik me teller aansluiten, ik laat het nog wel weten als die het doet bedankt!

 

Dit topic is 4742 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved