Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Elektra probleem. Beton mixer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 67 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #69817 - Elektra probleem. Beton mixer
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 679 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jan w. 50 19-1-2021 19:26 Print topicpost

Posts: 630
Ik heb een beton mixer met een Deutz diesel motor er op van 60-65 pk. Die ik op een magiëres terrein onderstel gebakken heb.
Het is een compleete set die je met een haakarm op een vrachtwagen kunt trekken.

Anderhalf jaar geleden is me de ventilator van de olie koeler afgebrand.
Een heb ik een nieuwe bestelt. Omdat die 24 volt een 68 amp had heb ik een 20 ampere zekering er in gedaan. Dat heeft het al die tijd goed gedaan.

De laatste paar weken vliegt de zekering er telkens weer uit. Toen heb ik een draad in
De zekerings houder gestoken. dan maar zonder zekering. Nu is de ventilator weer afgebrand.

Ik meet 28 volt op de bedrading. Van de ventilator. Zou de spannings regelateur aan de Dinamo kapot zijn.? Als die het niet doet
Jaag je de accu's dan ook kapot.?

Dit kan niet goed zijn volgens mij.



 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Aprilia RX 50 2003 19-1-2021 19:32 Print reply

Posts: 6404
Als die spanningsregelaar overleden is gaat je accu op een gegeven moment aan de kook.

Ik weet niet wat de normale laadspanning van het ding is, kan best wel eens 28V zijn.

12V accu's laden vaak ook rond de 14V.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-1-2021 20:16 Print reply

Posts: 7764
Laadspanning van een 12V batterij = minimum 14V
Me thinks laadspanning van een 24V batterij is dan misschien 28V...
Me thinks you need 24V fan ?

Japan mode off
 
Rust in pieces
jan w. 50 19-1-2021 20:44 Print reply

Posts: 630
Ik heb zelf ook het idee dat ik laad spanning meet.
Normaal. had die als de accu's op geladen zijn de spanning weg moeten laten vloeien
Is mijn idee.? Klopt dat??

Ik heb nu.een beunhaas manier ik had nog een reserve olie koeler ventilator liggen.
Die heb ik er aan geschroefd een met een draad een stekker. In de verlichtings stekker van de trekker gestoken. Als ik de lampen aan doe begint die te lopen. Hij loopt dan maar half zo hard. Want dat is een 12 volt systeem

Is het verstandig. Als ik hem komende week gebruik. Starten.. een dan de +pool van de accu's los te koppelen. Dat ik de accu's niet overladen kan.? Brand ik daar ook nog mee af

Fijn. Kan ik gaan uitzoeken wat voor Dinamo ik aan die deutz motor heb hanger. Normaal is dat een 12 volt Dinamo.

Heb je ook universele spanning regelaars die je er gewoon tussen kunt hangen. Van 24 volt ??



Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 19-1-2021 om 20:52 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
kiris 19-1-2021 22:09 Print reply

Posts: 353
volgens mij brand de dynamo door als je de accu's afkoppelt als de motor draait.
dat stond bij defensie altijd op de waarschuwingssticker bij de massaschakelaar in de vrachtwagen en de transit bus.

ik denk dat je beter de v-snaar van de dynamo er af kunt halen, dan weet je zeker dat het elektrische deel niet kapot kan gaan.

en dan de ventilator met de stroom van de trekker laten draaien.


 
jan w. 50 19-1-2021 23:33 Print reply

Posts: 630
Dat weet ik niet zeker. De dynamo een de luchtkoeling. Zitten op één v.snaar

Als dat zo is. Dan had mijn verlichting spoel
Van mijn brommertje. Ook dood moeten zijn.

Ik kan een kortere bestellen.

Anders moet de dynamo maar kapot gaan.
Het enige wat het elektra moet doen is de ventilator van de olie koeler laten draaien
Meer zit er aan elektra niet aan.
Een die heb ik op het moment op een externe bron zitten. Die het ook voldoende doet.
Ik heb de accu's alleen nog nodig om te starten. Verder hebben ze geen functie.

Dan moet ik ze opladen één keer in de week.
Tot ik weet welke dynamo een spanning regelaar ik heb.


Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 19-1-2021 om 23:41 uur.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 20-1-2021 om 0:07 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-1-2021 1:18 Print reply

Posts: 7764
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Ik meet 28 volt op de bedrading. Van de ventilator.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Ik heb nu.een beunhaas manier ik had nog een reserve olie koeler ventilator liggen.
Die heb ik er aan geschroefd een met een draad een stekker. In de verlichtings stekker van de trekker gestoken. Als ik de lampen aan doe begint die te lopen. Hij loopt dan maar half zo hard. Want dat is een 12 volt systeem



Me thinks dat jij toch 24V op de verlichtingsstekker van je trekker hebt.

Enne
24V . 20A = 480W
480W / 12V = 40A :...daaaag zekering van 20A
voorschakelweerstand 12V / 20A = 0,6 ohm...zekering happy
 
Rust in pieces
jan w. 50 20-1-2021 7:58 Print reply

Posts: 630
Trekker die er voor staat is een landbouw voertuig dat is allemaal 12 volt systeem.
Vrachtwagen werk is 24 volt.

Ik ben al met zwaardere zekeringen aan het stunten geweest. Ook die vliegen naar een paar uur kapot.

Volgens mij heb ik gewoon veel te veel spanning op het systeem staan. Anders kun je ook niet 28 volt meteen aan de bedrading van de koel ventilator . Terwijl de deutz motor stationer loopt.

Volgens mij laat de dynamo net zo lang op. Dat iedere zekering het niet houden kan.

Ik zal ééns kijken of ik vandaag iemand kan vragen. Die vrachtwagen monteur is of hij weet of het normaal is. Dat je zó n hoog voltage meet aan de bedrading.




 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
kiris 20-1-2021 8:54 Print reply

Posts: 353
ik heb bij iemand in de straat hier die een scania heeft gevraagd, die geeft 28.8 volt laadspanning, dus dan zou er met jouw dynamo of spanningsregelaar dus niks mis zijn.

 
jan w. 50 20-1-2021 16:31 Print reply

Posts: 630
Ja die laadspannig klopt wel. Maar ik neem aan dat als de accu's op geladen zijn dat de
Spannings regelaar de spanning moet reduceren
Als die gewoon door blijft laaden op 28 volt
Dan gaan de accu's de kook een je krijgt dan van zelf elektra probleem.

Als de motor uit is een ik meet dan.heb ik gewoon 24-25 volt op het systeem staan.

Het is net zoiets. Als de accu de hele nacht aan de acculader laten staan die niet automatisch uit gaat. Daan heb je de volgende ochtend een snik warme accu.



 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
jan w. 50 20-1-2021 16:39 Print reply

Posts: 630
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


[...]


Me thinks dat jij toch 24V op de verlichtingsstekker van je trekker hebt.

Enne
24V . 20A = 480W
480W / 12V = 40A :...daaaag zekering van 20A
voorschakelweerstand 12V / 20A = 0,6 ohm...zekering happy


Ik meet aan de ventilator een verbruik.
Van 6-7 amp. Op het moment dat die aan springt meet ik niet echt hoge piek spanning

Volgens mij mag een elektra motor 5 of 6 keer
Over de kop bij het aan springen of vast lopen. 5×7 amp =35 amp maximaal voor de zekering ongeveer.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-1-2021 18:26 Print reply

Posts: 7764
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
[...]


Ik meet aan de ventilator een verbruik.
Van 6-7 amp. Op het moment dat die aan springt meet ik niet echt hoge piek spanning

Volgens mij mag een elektra motor 5 of 6 keer
Over de kop bij het aan springen of vast lopen. 5×7 amp =35 amp maximaal voor de zekering ongeveer.


Een zekering die springt, is bijna altijd een kortsluiting OF het werk van een te creatieve elektra-knutselaar.

Dus als wat jij zegt klopt, moet je naar een kortsluiting zoeken; er kan ergens een draadje liggen schuren zodat je tijdens het meten er niet op uit komt.

 
Rust in pieces
kiris 20-1-2021 19:15 Print reply

Posts: 353
dat klinkt wel logisch, helemaal bij trillende diesel, dat ie op een gegeven moment ergens kortsluiting maakt.

of er zit gemuteerde kejona in de kabels...tegenwoordig weet je maar nooit
 
jan w. 50 20-1-2021 19:20 Print reply

Posts: 630
De olie koeler zit vast met bouten aan het frame. De thermostaat zit aan de min draad

Van uit het elektrische systeem gezien
Is dat een mooie plek om kontact te maken met aarde.

Ik zal morgen de bedrading eens in zijn geheel naar kijken. Een uitpluizen zo heel veel bedrading zit er niet aan.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
jan w. 50 20-1-2021 19:23 Print reply

Posts: 630
Nee. Elektra is 30 jaar oud.
Een gewoon basis .

Zit geen moderne technieken aan
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
jan w. 50 21-1-2021 18:54 Print reply

Posts: 630
De bekabeling ziet er nog netjes uit. Niets aan kunnen vinden. De voeding van het elektra loopt via het contactslot. Naar de startmotor
Ook zit de voeding van de ventilator er op aan gesloten een de uren teller een de lampjes voor oliedruk. Ik neem aan dat als ik het elektra systeem over laad. Dat de uren teller ook kapot gaat. Dat klokje kan niet veel hebben.

Ik had de beton mixer vorige week al naar een monteur gebracht. Die wist het ook niet zeker waar dat door kan komen.

Ik heb gisteren de motor van de ventilator los gedraaid. De koolborstels zijn wel 2 mm ingelopen. Zwaar versleten.

Het is een ventilator van het merk spal. Dat is goed spul. Een iedere 500 draai uren heb ik de ventilator motor kapot??
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Dit topic is 679 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved