Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Tandwielverhouding brommer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 764 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69810 - Tandwielverhouding brommer
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2622 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Brommerdude2004 4-1-2021 17:42 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Mooi uitlaatje, had die al in gedachte dus die 95 km/h zou het ongeveer moeten zijn onbegrensd.


en zoals verwacht is de prop er ook uit. Heb hem gevraagd hoe het dan kan dat hij 65 rijdt ipv 95
 
Brommerdude2004 4-1-2021 17:47 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommerdude2004
[...]


en zoals verwacht is de prop er ook uit. Heb hem gevraagd hoe het dan kan dat hij 65 rijdt ipv 95


om de verklaring te citeren ''Ja hij is niet zo zeer gemaakt voor meer snelheid,maar voor meer koppel op hogere touren. Je zou er veel sneller mee kunnen rijden, maar dan zou er een ander tandwiel op moeten''
Iemand die dit kan bevestigen of juist ongelijk kan bewijzen?
 
Brommerdude2004 4-1-2021 17:59 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommerdude2004
[...]


om de verklaring te citeren ''Ja hij is niet zo zeer gemaakt voor meer snelheid,maar voor meer koppel op hogere touren. Je zou er veel sneller mee kunnen rijden, maar dan zou er een ander tandwiel op moeten''
Iemand die dit kan bevestigen of juist ongelijk kan bewijzen?


nog een update. Hij zegt dat tandwiel 12 voor het beste is als ik net onder de grens wil rijden.
 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 18:02 Print reply

Posts: 6711
Onzin.

Ik kan een paar verklaringen verzinnen:
- Slecht afgesteld.
- Toch een prop ergens.
- Goedkope China cilinder (die willen nog wel eens extreem traag zijn).
- Meneer weet niet dat het 6 versnellingen zijn en gebruikt er maar 3.
- Versleten cilinder, slappe banden, aanlopende remmen, wiellagers die vast zitten en meer slecht onderhoud dingetjes.

''Meer koppel op hogere toeren'' is een definitie van meer vermogen dus meer snelheid.
13-52 is met een 18' achterwiel een echte topsnelheid jager. Bij een 17' achterwiel ook nog iets sneller dan normaal, dus ook nog steeds 90 km/h range.

Edit: Tandwiel 12 ipv 13 brengt je niet van 65 naar 45... Op geen enkele setup. Dan moet je al richting 10/72 achtig gaan, kan ik je afraden.
Vroegah (wel AM6) hadden we de vuistregel op standaard brommers dat iedere tand voorop ongeveer 5 km/h deed en ongeveer 5 tanden achterop was. Is niet helemaal waar, maar komt in de buurt.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-1-2021 om 18:04 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Brommerdude2004 4-1-2021 18:05 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Onzin.

Ik kan een paar verklaringen verzinnen:
- Slecht afgesteld.
- Toch een prop ergens.
- Goedkope China cilinder (die willen nog wel eens extreem traag zijn).
- Meneer weet niet dat het 6 versnellingen zijn en gebruikt er maar 3.
- Versleten cilinder, slappe banden, aanlopende remmen, wiellagers die vast zitten en meer slecht onderhoud dingetjes.

''Meer koppel op hogere toeren'' is een definitie van meer vermogen dus meer snelheid.
13-52 is met een 18' achterwiel een echte topsnelheid jager. Bij een 17' achterwiel ook nog iets sneller dan normaal, dus ook nog steeds 90 km/h range.

Edit: Tandwiel 12 ipv 13 brengt je niet van 65 naar 45... Op geen enkele setup. Dan moet je al richting 10/72 achtig gaan, kan ik je afraden.
Vroegah (wel AM6) hadden we de vuistregel op standaard brommers dat iedere tand voorop ongeveer 5 km/h deed en ongeveer 5 tanden achterop was. Is niet helemaal waar, maar komt in de buurt.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-1-2021 om 18:04 uur.




De nieuwe cilinder die hij erop gezet heeft heet de mezoly cilinder am-6 50cc 2T
 
Brommerdude2004 4-1-2021 18:06 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommerdude2004
[...]




De nieuwe cilinder die hij erop gezet heeft heet de mezoly cilinder am-6 50cc 2T


slecht afgesteld was hij niet. Dat zei mn pa tenminste.
 
Brommerdude2004 4-1-2021 18:10 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Onzin.

Ik kan een paar verklaringen verzinnen:
- Slecht afgesteld.
- Toch een prop ergens.
- Goedkope China cilinder (die willen nog wel eens extreem traag zijn).
- Meneer weet niet dat het 6 versnellingen zijn en gebruikt er maar 3.
- Versleten cilinder, slappe banden, aanlopende remmen, wiellagers die vast zitten en meer slecht onderhoud dingetjes.

''Meer koppel op hogere toeren'' is een definitie van meer vermogen dus meer snelheid.
13-52 is met een 18' achterwiel een echte topsnelheid jager. Bij een 17' achterwiel ook nog iets sneller dan normaal, dus ook nog steeds 90 km/h range.

Edit: Tandwiel 12 ipv 13 brengt je niet van 65 naar 45... Op geen enkele setup. Dan moet je al richting 10/72 achtig gaan, kan ik je afraden.
Vroegah (wel AM6) hadden we de vuistregel op standaard brommers dat iedere tand voorop ongeveer 5 km/h deed en ongeveer 5 tanden achterop was. Is niet helemaal waar, maar komt in de buurt.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-1-2021 om 18:04 uur.


Als ik dit hoor denk ik dat er ergens nog een prop zit. Hij heeft hem ook na laten kijken bij de brommerboer voor onderhoud. Dus dat laatste kan het niet zijn. Ik weet niet of mezoly een china cilinder is. Dat zou dus ook nog kunnen. Oprecht ik ben echt niet normaal blij met je hulp. Zeker als beginner heb ik nog enorm veel te leren. Dus echt dankje, ik waardeer het zeer!

 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 18:22 Print reply

Posts: 6711
Ik ken het merk niet (en ik heb meer dan 100 AM6 blokken gereviseerd).
Dat zegt al wel dat het geen A-merk is.

Nu heb ik het even gegoogled.
Ze zitten in prijs rond de €50,- samen met DMP, SP en al die andere China/Taiwan cilinders.
Ze lijken er ook 1 op 1 op dus ga er maar van uit dat dat een 13 in een dozijn China cilinder is.

De kwaliteit daarvan in mijn ervaring...
Tsja, beetje Russisch roulette met 5 kogels. Sommige zijn best goed, heel veel zijn prut. Levensduur tussen de 1000 en 8000km meestal. De meeste zo traag als wat, sommige een stuk vlotter. Zegt heel veel over de kwaliteit dat ze allemaal anders zijn.

Zou een goede verklaring zijn dat hij zo traag is

Ikzelf zou er de brommer niet perse om laten staan als de rest er goed verzorgd uit ziet, maar de prijs moet wel goed zijn. Ik zou er rekening mee houden dat de cilinder het eeuwige leven niet heeft en als je er elke dag mee naar school/werk moet zou ik hem zelfs preventief vervangen voor een A-merk.
Ik zou dan voor standaard gebruik gaan voor een Top Performance Zwart (klinkt raar, maar is gelijk aan standaard) of de DR50, exact gelijk aan de TP Zwart. Zitten zo rond de €140.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Brommerdude2004 4-1-2021 18:30 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Ik ken het merk niet (en ik heb meer dan 100 AM6 blokken gereviseerd).
Dat zegt al wel dat het geen A-merk is.

Nu heb ik het even gegoogled.
Ze zitten in prijs rond de €50,- samen met DMP, SP en al die andere China/Taiwan cilinders.
Ze lijken er ook 1 op 1 op dus ga er maar van uit dat dat een 13 in een dozijn China cilinder is.

De kwaliteit daarvan in mijn ervaring...
Tsja, beetje Russisch roulette met 5 kogels. Sommige zijn best goed, heel veel zijn prut. Levensduur tussen de 1000 en 8000km meestal. De meeste zo traag als wat, sommige een stuk vlotter. Zegt heel veel over de kwaliteit dat ze allemaal anders zijn.

Zou een goede verklaring zijn dat hij zo traag is

Ikzelf zou er de brommer niet perse om laten staan als de rest er goed verzorgd uit ziet, maar de prijs moet wel goed zijn. Ik zou er rekening mee houden dat de cilinder het eeuwige leven niet heeft en als je er elke dag mee naar school/werk moet zou ik hem zelfs preventief vervangen voor een A-merk.
Ik zou dan voor standaard gebruik gaan voor een Top Performance Zwart (klinkt raar, maar is gelijk aan standaard) of de DR50, exact gelijk aan de TP Zwart. Zitten zo rond de €140.


Dat zou ook betekenen dat als ik zo'n A-merk cilinder er onder zet, dat hij ineenkeer stukken harder loopt. Om hem weer normaal te laten lopen zou ik dus dan een prop in de uitlaat moeten zetten en dan een andere tandwielverhouding? Aangezien ik nog 16 ben en er geen bakken met geld uit de lucht komen vallen zou het dan slim zijn om eerst een andere uitlaat te pakken die tegen origineel aan zit en dan na een kilometertje of 4000 een nieuwe cilinder te pakken en dan gelijk een A-merk er onder gooien?

 
kiris 4-1-2021 18:31 Print reply

Posts: 353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommerdude2004
[...]

Recent is er door hem en de brommerboer een aantal dingen vervangen. (nieuwe ontsteking, nieuwe cilinder en zuiger, koppelingshuis vervangen en de koppelingsplaten en keringen en olie zijn vervangen).



zorg dat je de rekeningen daarvan krijgt bij het kopen van de brommer, er word bij auto's brommers en motoren vaak gezegd dat er vanalles vervangen en onderhouden is en dan blijkt dat achteraf niet zo te zijn en kan de verkoper de bonnetjes vaak niet vinden.



 
Brommerdude2004 4-1-2021 18:34 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kiris
[...]


zorg dat je de rekeningen daarvan krijgt bij het kopen van de brommer, er word bij auto's brommers en motoren vaak gezegd dat er vanalles vervangen en onderhouden is en dan blijkt dat achteraf niet zo te zijn en kan de verkoper de bonnetjes vaak niet vinden.





Daar zat mijn vader ook op te hameren. Ik heb van alles foto's gekregen qua bonnetjes en hij gaat die ook uit printen.
 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 18:39 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommerdude2004
[...]


Dat zou ook betekenen dat als ik zo'n A-merk cilinder er onder zet, dat hij ineenkeer stukken harder loopt. Om hem weer normaal te laten lopen zou ik dus dan een prop in de uitlaat moeten zetten en dan een andere tandwielverhouding? Aangezien ik nog 16 ben en er geen bakken met geld uit de lucht komen vallen zou het dan slim zijn om eerst een andere uitlaat te pakken die tegen origineel aan zit en dan na een kilometertje of 4000 een nieuwe cilinder te pakken en dan gelijk een A-merk er onder gooien?



Klopt, dan zul je hem ook moeten begrenzen met een prop. Die cilinders die ik noemde zijn gelijk aan origineel, welke ook begrensd zijn op de uitlaat vanuit de fabriek.
Ook de originele uitlaat heeft een prop nodig, dat geld zou ik in je zak houden.

Je kunt gokken dat deze China cilinder 4000 km mee gaat. Vindt je het alleen heel erg als ik gok van niet

Komt bij, als een cilinder kapot loopt (en dan vooral die slechte China cilinders) dan heb je kans dat het helemaal vast slaat en heb je ook een krukas stuk met alle extra kosten van die daar bij horen.

Als de rest van de brommer echt goed lijkt (balhoofd enz enz enz) zie ik geen reden om hem te laten staan, maar ga er wel van uit dat je met die cilinder een keer aan de beurt bent en dat zo'n cilinder gewoon €140 kost excl montage.

Het mooiste is als het gewoon goed en betrouwbaar moet zijn je een brommer koop met een originele cilinder en uitlaat.
De cilinder staat dat het Minarelli logo op de zijkant (driehoek met een klein driehoekje/streepje dr door, google maar).

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-1-2021 om 18:41 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Brommerdude2004 4-1-2021 18:43 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Klopt, dan zul je hem ook moeten begrenzen met een prop. Die cilinders die ik noemde zijn gelijk aan origineel, welke ook begrensd zijn op de uitlaat vanuit de fabriek.
Ook de originele uitlaat heeft een prop nodig, dat geld zou ik in je zak houden.

Je kunt gokken dat deze China cilinder 4000 km mee gaat. Vindt je het alleen heel erg als ik gok van niet

Komt bij, als een cilinder kapot loopt (en dan vooral die slechte China cilinders) dan heb je kans dat het helemaal vast slaat en heb je ook een krukas stuk met alle extra kosten van die daar bij horen.

Als de rest van de brommer echt goed lijkt (balhoofd enz enz enz) zie ik geen reden om hem te laten staan, maar ga er wel van uit dat je met die cilinder een keer aan de beurt bent en dat zo'n cilinder gewoon €140 kost excl montage.

Het mooiste is als het gewoon goed en betrouwbaar moet zijn je een brommer koop met een originele cilinder en uitlaat.
De cilinder staat dat het Minarelli logo op de zijkant (driehoek met een klein driehoekje/streepje dr door, google maar).

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-1-2021 om 18:41 uur.


Hoe lang denk je dat ik met deze cilinder nog door kan rijden?

 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 18:49 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommerdude2004
[...]


Hoe lang denk je dat ik met deze cilinder nog door kan rijden?



Zoals ik al zij met China cilinders, geen idee. 1000 tot 8000 km is normaal minus wat de huidige eigenaar er mee gereden heeft. Kan zijn dat hij het nog duizenden km's goed doet, kan morgen de geest geven...

Ik monteer ze heel zelden voor mensen. Van sommigen moet en zal het, maar ik monteer ze pas nadat ik het ze afgeraden heb en ze alle garantie ontzegd heb.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Brommerdude2004 4-1-2021 18:51 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Zoals ik al zij met China cilinders, geen idee. 1000 tot 8000 km is normaal minus wat de huidige eigenaar er mee gereden heeft. Kan zijn dat hij het nog duizenden km's goed doet, kan morgen de geest geven...

Ik monteer ze heel zelden voor mensen. Van sommigen moet en zal het, maar ik monteer ze pas nadat ik het ze afgeraden heb en ze alle garantie ontzegd heb.


Het slimste zou dus zijn. De cilinder met de brommer naar de brommerboer te brengen en daar een A-merk cilinder er onder laten plaatsen?
btw zou een tweedehands uitlaat met prop een goede budget optie zijn of raad je me dat af?
 

Dit topic is 2622 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved