Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Tandwielverhouding brommer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 970 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69810 - Tandwielverhouding brommer
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2547 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Brommerdude2004 4-1-2021 15:48 Print topicpost
Posts: 28
Beste allemaal,

Ik ga aankomende zaterdag mijn eerste schakelbrommer kopen (ik ben niet normaal enthousiast haha). Het wordt een motorhispania ryz urban pro met een derbi koplamp. Alleen loopt de brommer 65 km/h. Ik wil deze graag weer terug voeren naar een snelheid tussen de 52-55, omdat mijn ouders dan blij zijn en dan hoef ik me niet druk te maken om politie. Nu zei de eigenaar dat als ik hem terug zou willen voeren, dat het verstandiger zou zijn om de twv te veranderen i.p.v een prop in de uitlaat te maken. Dit lijkt mij trouwens ook handiger, want een nieuw tandwiel er op zetten lukt me wel, maar ik zou niet weten hoe ik een prop in de uitlaat zou moeten lassen. Er zit nu een hoogtoerige yasuni uitlaat op (geen idee welk model) en heeft een twv van 13-52. Nu is mijn vraag dus welke tandwielverhouding ik moet pakken om nog wel wat trekkracht te hebben, maar dat de top naar 52-55 km/h gaat. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

PS ik heb een aantal uren rond zitten te speuren op het internet en dit forum voor informatie over twv en ik heb ook heel veel topics gevonden, maar eigenlijk geen die ongeveer hetzelfde wil en hebben als ik. Mocht ik iets over het hoofd gezien hebben; zouden jullie dan de link naar die topic hier willen plakken?
dankjewel voor de informatie alvast!
mvg Dennis
 

Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 16:04 Print reply

Posts: 6711
Met deze tandwielverhouding en setup (mits goed afgesteld) loopt hij dit al wel in de 3 of 4.

Top zal zo rond de 95 horen te zijn als het goed is.

Ik zou naar een tandwielverhouding van ca 11/52 (indien 18' achterwiel) of 11/47 (17' achterwiel) gaan.

Dan zal hij met prop, die je zeker gaat moeten zetten als deze er niet in zit, ook nog redelijk doortrekken.

Proppen heb je die je kunt lassen, maar als je deel van de uitlaat dat in de cilinder steekt 25mm uitwendig is heb ik zelfs wel proppen op voorraad die je gewoon kunt uitboren naar de juiste diameter en er klem in kunt slaan. Lassen is dan niet nodig.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rob777 4-1-2021 16:06 Print reply

Posts: 965
Je kan afhankelijk van hoeveel toeren je nu maakt een kleiner tandwiel van voor nemen, een 12 of als t gaat qua toeren een 11.

Waar ik me wel wat zorgen over zou maken is dat ie nu maar 65 gaat met een yasuni uitlaat, meestal kunnen die wel wat harder nog.
Dus als alles ontgrensd is en hij gaat niet harder dan dat dan is er waarschijnlijk iets mee.
Hoe oud is de brommer, hoeveel staat er op de teller, wat is er aan onderhoud gedaan etc ?
En wat kost ie ?

Edit ; wat hij zegt, lol.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 4-1-2021 om 16:08 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Brommerdude2004 4-1-2021 16:09 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Met deze tandwielverhouding en setup (mits goed afgesteld) loopt hij dit al wel in de 3 of 4.

Top zal zo rond de 95 horen te zijn als het goed is.

Ik zou naar een tandwielverhouding van ca 11/52 (indien 18' achterwiel) of 11/47 (17' achterwiel) gaan.

Dan zal hij met prop, die je zeker gaat moeten zetten als deze er niet in zit, ook nog redelijk doortrekken.

Proppen heb je die je kunt lassen, maar als je deel van de uitlaat dat in de cilinder steekt 25mm uitwendig is heb ik zelfs wel proppen op voorraad die je gewoon kunt uitboren naar de juiste diameter en er klem in kunt slaan. Lassen is dan niet nodig.



Holy.... die verkoper zei dat dat ding gewoon 65 reed. 95 is een heel ander gebied . Bedankt voor je advies. Stel ik zet die tandwielverhouding erop en ik zorg dat er een prop in komt. Hoe hardt zou die dan lopen?
 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 16:10 Print reply

Posts: 6711
11 op een standaard achtertandwiel maat is meestal mijn voorkeur voor standaard cilinders (bij AM6 brommers, Derbi is anders).
Zo kom je volgas in de laatste versnelling net wel/niet in het rode gebied en ben je het vlotste met optrekken.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Brommerdude2004 4-1-2021 16:13 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Je kan afhankelijk van hoeveel toeren je nu maakt een kleiner tandwiel van voor nemen, een 12 of als t gaat qua toeren een 11.

Waar ik me wel wat zorgen over zou maken is dat ie nu maar 65 gaat met een yasuni uitlaat, meestal kunnen die wel wat harder nog.
Dus als alles ontgrensd is en hij gaat niet harder dan dat dan is er waarschijnlijk iets mee.
Hoe oud is de brommer, hoeveel staat er op de teller, wat is er aan onderhoud gedaan etc ?
En wat kost ie ?

Edit ; wat hij zegt, lol.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 4-1-2021 om 16:08 uur.


De brommer is vlgsm uit 2006 en ik weet niet hoeveel er op de teller staat, want die heeft ie er niet op zitten. Recent is er door hem en de brommerboer een aantal dingen vervangen. (nieuwe ontsteking, nieuwe cilinder en zuiger, koppelingshuis vervangen en de koppelingsplaten en keringen en olie zijn vervangen). Hij kost 800 euro.

 
Brommerdude2004 4-1-2021 16:16 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
11 op een standaard achtertandwiel maat is meestal mijn voorkeur voor standaard cilinders (bij AM6 brommers, Derbi is anders).
Zo kom je volgas in de laatste versnelling net wel/niet in het rode gebied en ben je het vlotste met optrekken.


Ik ga er aankomende zaterdag op leren schakelen en dan zal ik gelijk kijken of je vermoeden waar is. Ik ben wel blij dat hij dan net wel net niet in dat gebied zou vallen. Echt deze informatie is super handig, bedankt!
 
Rob777 4-1-2021 16:18 Print reply

Posts: 965
Als hij dat kan aantonen en een verklaring heeft waarom hij nu maar 65 gaat en de banden e.d. zijn ook goed dan is het een aardige prijs denk ik.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 4-1-2021 om 16:20 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Brommerdude2004 4-1-2021 16:20 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Als hij dat kan aantonen en een verklaring heeft waarom hij nu maar 65 gaat en de banden e.d. zijn ook goed dan is het een aardige prijs denk ik.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 4-1-2021 om 16:20 uur.


Goeie tip, zal ik vragen!
 
Brommerdude2004 4-1-2021 16:23 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Als hij dat kan aantonen en een verklaring heeft waarom hij nu maar 65 gaat en de banden e.d. zijn ook goed dan is het een aardige prijs denk ik.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 4-1-2021 om 16:20 uur.


Banden en ketting en andere slijtage onderdelen goed nagekeken. Die waren allemaal hartstikke goed. Ik hoop nu dus wel dat ie om een geldige reden 65 gaat en dat die gast niet heeft lopen liegen. (mijn vader had trouwens een proefrit gereden en die zei dat ie wel wat trekkracht had, maar dat 65 best zou kunnen. Alleen is mijn vader het niet gewend een hoogtoerige brommer te rijden.)
 
Rob777 4-1-2021 16:32 Print reply

Posts: 965
Succes, we gaan het vast horen
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 17:00 Print reply

Posts: 6711
Die uitlaat wordt standaard geleverd met een prop die niet helemaal 45 doet, maar ook geen max snelheid. Dit kan best kloppen dan.

Vooral kijken of hij goed afgesteld staat.
Met warme motor mag hij niet stotteren of wegvallen.

Met nieuwe prop, wat moeite met afstellen en uitboren kun je hem alles tussen de 25 en vol vermogen laten lopen dus wat dat betreft kan alles.

Edit:
De prop zit in het deel van de uitlaat dat de cilinder in gaat. Als de verkoper die er even voor je af wil halen of jou en je vader toestaat dat te doen weet je het snel genoeg.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-1-2021 om 17:01 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Brommerdude2004 4-1-2021 17:23 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Die uitlaat wordt standaard geleverd met een prop die niet helemaal 45 doet, maar ook geen max snelheid. Dit kan best kloppen dan.

Vooral kijken of hij goed afgesteld staat.
Met warme motor mag hij niet stotteren of wegvallen.

Met nieuwe prop, wat moeite met afstellen en uitboren kun je hem alles tussen de 25 en vol vermogen laten lopen dus wat dat betreft kan alles.

Edit:
De prop zit in het deel van de uitlaat dat de cilinder in gaat. Als de verkoper die er even voor je af wil halen of jou en je vader toestaat dat te doen weet je het snel genoeg.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-1-2021 om 17:01 uur.


Ik ben blij dat te horen. Ik snap alleen de edit niet helemaal. Wat bedoel je precies?
 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 17:28 Print reply

Posts: 6711
Als je bij de verkoper bent kun je de uitlaat er even af halen als dat mag. Dan kun je heel snel zien of de prop nog in de uitlaat zit.

Als die er niet in zit is het wel bijzonder dat hij maar 65 loopt. Dan zou ik er graag een goede verklaring voor willen hebben.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Brommerdude2004 4-1-2021 17:38 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Als je bij de verkoper bent kun je de uitlaat er even af halen als dat mag. Dan kun je heel snel zien of de prop nog in de uitlaat zit.

Als die er niet in zit is het wel bijzonder dat hij maar 65 loopt. Dan zou ik er graag een goede verklaring voor willen hebben.


Ik heb net te horen gekregen dat er een yasuni hm cross uitlaat op zit.
 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2021 17:40 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommerdude2004
[...]


Ik heb net te horen gekregen dat er een yasuni hm cross uitlaat op zit.


Mooi uitlaatje, had die al in gedachte dus die 95 km/h zou het ongeveer moeten zijn onbegrensd.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 2547 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved