Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Diagnose gy6/139qmb blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 232 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69801 - Diagnose gy6/139qmb blok
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 803 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

vespa_hein 12-12-2020 14:45 Print topicpost

Posts: 466
Er staat hier een scooter die vaak slecht wou starten. Hij krijgt benzine en vonkt ook prima. De compressie was lastig te meten maar kwam niet hoger dan 2.5 bar.

Nu heb ik het blok aardig uit elkaar liggen en wil weten of dit nog te redden is. Toen hij liep hoorde ik geen gekke geluiden. Heb foto's van de meeste onderdelen, alleen de krukas niet. Graag jullie advies over de foto's. Zelf denk ik dat de cilinder er nog wel goed uit ziet alleen de zuiger en kleppen minder.

Alvast bedankt.

https://myalbum.com/album/jXhDYxXANbYC
 

kiris 12-12-2020 16:21 Print reply

Posts: 353
hallo hein,

waarschijnlijk dichten de kleppen niet meer lekker af en heb je daarom zo'n lage compressie.

je kunt de kop in de bankschroef zetten,
wat water in de verbrandingskamer gieten,
inlaatkanaal dicht houden met een doek,
en er dan met een luchtspuitje van de compressor wat lucht in het inlaatkanaal blazen,
als er dan bubbels in het water komen langs de rand van de klep weet je dat ie lekt en opnieuw ingeslepen moet worden.
(tenzij de klep echt krom is).
hetzelfde doe je bij het uitlaat kanaal.

kleppen kun je handmatig inslijpen met wat klepslijppasta en zo'n houten handvat met zo'n ploppertje er aan.

de koolaanslag kun je handmatig verwijderen met een klein krabbertje of door de klep in een boormachine te zetten en rustig langs een stukje fijn schuurpapier te laten draaien. opletten dat je de schuine rand van de klep niet schuurt.

het zuigerhemd ziet er niet zo heel lekker meer uit, waar dat door komt kan ik je niet zeggen, dat kan bij zo'n blok echt aan vanalles liggen.
 
vespa_hein 12-12-2020 18:44 Print reply

Posts: 466
Een belangrijke toelichting; het blok heeft 2 keer zonder olie gezeten. Hoe lang weet ik niet maar dit kan de schade aan de zuiger veroorzaakt hebben. Kan ik de krukas ook controleren zonder het blok verder uit elkaar te halen?
 
kiris 12-12-2020 22:54 Print reply

Posts: 353
ja je kunt de krukaslagers op zich wel beoordelen door het vliegwiel omhoog en omlaag te bewegen, en "in en uit" (horizontaal zegmaar).

de drijfstang speling kun je controleren door de krukas zo te draaien dat de drijfstang helemaal bovenin staat en dan de drijfstang op en neer te duwen om te kijken of er speling op zit. en heen en weer voor de zijwaartse speling. zelfde als bij tweetakt krukas aangezien die van een gy6 op dezelfde manier gebouwd is.
 
vespa_hein 13-12-2020 13:53 Print reply

Posts: 466
Ik heb foto's toegevoegd van de tuimelaar brug waar ook slijtage te zien is. Ook heb ik een filmpje gemaakt van axiale speling op de krukas, is dit normaal of te veel?
 
kiris 13-12-2020 14:14 Print reply

Posts: 353
de tuimelaars zien er wel versleten uit. ze zijn in iedergeval door de "harde" laag heen.
ze zijn los te krijgen en kosten bijna niks.

de speling op de drijfstang op het filmpje zegt niet zoveel, zoals de drijfstang op de foto staat moet je em naar je toe en van je af bewegen richting het drijfstang lager. als ie dan speling heeft is ie versleten.

maar als ik zo naar de zuiger, cilinder en tuimelaars samen kijk denk ik dat je er van uit kunt gaan dat het drijfstanglager en de krukaslagers dan ook versleten zijn.


 
vespa_hein 15-12-2020 20:51 Print reply

Posts: 466
Ik heb de krukas ook gedemonteerd, voordat ik dat deed heb ik aan beide kanten het asje geprobeerd heen en weer te halen maar daar zat geen speling op. De lagers voelen ook heel soepel aan, maken ook geen geluid. Het enige wat ik kan zien is dat aan de buitenkant van de krukas lagers slijtsporen te zien zijn. Op de nokkenas lagers iets minder maar is dit normaal? De buitenkant van het lager mag toch niet kunnen draaien in het huis? De krukas pak je er ook makkelijk uit met lagers en al, net als de nokkenas. Kan iemand vertellen of de lagers dan toch versleten zijn of dit normaal is?

https://myalbum.com/album/jXhDYxXANbYC

Dit bericht is gewijzigd door vespa_hein op 15-12-2020 om 20:53 uur.
 
kiris 15-12-2020 21:03 Print reply

Posts: 353
de krukaslagers zijn door gebrek aan smering heet geworden, dan klemmen ze vast en word het hele lager rondgedraaid in het carter, daarom komt de krukas er zo makkelijk met lagers en al uit.

je hebt dus al cilinder, zuiger en zuigerveren, tuimelaars, cilinderkop, klepgeleiders, krukaslagers, en carters die versleten zijn.

en je kunt er van uit gaan dat de kruktappen ook schade kunnen hebben, en de oliepomp ook schade heeft opgelopen.

dat blok is helaas echt rijp voor de afvalbak.


 
vespa_hein 17-12-2020 22:10 Print reply

Posts: 466
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kiris
de krukaslagers zijn door gebrek aan smering heet geworden, dan klemmen ze vast en word het hele lager rondgedraaid in het carter, daarom komt de krukas er zo makkelijk met lagers en al uit.

je hebt dus al cilinder, zuiger en zuigerveren, tuimelaars, cilinderkop, klepgeleiders, krukaslagers, en carters die versleten zijn.

en je kunt er van uit gaan dat de kruktappen ook schade kunnen hebben, en de oliepomp ook schade heeft opgelopen.

dat blok is helaas echt rijp voor de afvalbak.


Bedankt voor het meedenken. Heb een nieuw blok besteld, waarschijnlijk is het straks weer starten lopen. Waar ik het blok besteld heb stellen ze ook nog de kleppen want volgens hun staan die van fabriek af te strak. Maar 0,1 inlaat en 0,15 uitlaat is goed? Zodat ik na 500 km de klepspeling zelf kan controleren/afstellen.



 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-12-2020 0:04 Print reply

Posts: 7764
https://itistheride....-set-valve-clearance

Op die site is het wel in inches.

Dan komt het omgerekend op 0,1 en 0,2 mm
 
Rust in pieces
kiris 18-12-2020 15:34 Print reply

Posts: 353
mocht er af fabriek al van die chinese visolie in zo'n nieuw blok zitten is het ook aan te bevelen die te vervangen door echte olie.


 
vespa_hein 29-12-2020 16:33 Print reply

Posts: 466
Krijg de scooter niet goed rijdend.
Met optrekken stottert hij een paar seconden voordat hij weg rijdt. Gas los en weer open stottert hij ook. Wat ik al geprobeerd heb:

bougie gewisseld ondanks dat hij goed vonkt.

Sproeier 78, 80, 82 geprobeerd, weinig verschil. Luchtschroef afgesteld.

Luchtfilter schoon gemaakt.

Cdi gewisseld.

Waar kan het aan liggen?

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 29-12-2020 17:04 Print reply

Posts: 7764
http://www.scooterpa...troke-gy6-50-139qmb#:~:text=This%20is%20a%20Carburetor%20Main,50cc%2C%204%2DStroke%20engine.

Eerste hit was dit voor mij.
Alhoewel stotteren al duidt op een rijk mengsel zou ik toch sproeier 85 proberen.


 
Rust in pieces
vespa_hein 29-12-2020 17:13 Print reply

Posts: 466
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
http://www.scooterpa...troke-gy6-50-139qmb#:~:text=This%20is%20a%20Carburetor%20Main,50cc%2C%204%2DStroke%20engine.

Eerste hit was dit voor mij.
Alhoewel stotteren al duidt op een rijk mengsel zou ik toch sproeier 85 proberen.




Dan zou het eerder 75 moeten zijn, omdat alles origineel is. Behalve dan dat ik het SAS systeem eraf heb gehaald.
 

Dit topic is 803 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved