Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Brommer loopt zwaarder met licht en elekteo

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 159 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69784 - Brommer loopt zwaarder met licht en...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 417 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bierent 22-10-2020 22:00 Print topicpost
Posts: 5
Hallo,

Ik heb een derbi senda sm x-treme uit 2005 welke voort redelijk netjes loopt en bijn aklaar is. Nu heb ik alleen een probleem met de elektro. Ik heb zelf al wat ervaring met elektra ook vanuit opleiding mmaar kom hier niet uit.

Het probleem is als volgend, zodra ik de lichtspoel gebruik loopt de brommer zwaarder. Wanneer deze licht belast is, alleen spanningsregelaar loopt deze het zwaarst. De spoelreactie van lichtw belasting. Wanneer ik de verlichting aansluit, 35watt voor, ledje achter en accu aan spanningsregelaar loopt de brommer een stuk zwaarder dan zonder elektro hij gaat vooral niet hoog in toeren. Massa aansluitingen zijn verder goed, nieuwe spanningsregelaar is hetzelfde. Wat ik zo raar vind is hoe zwaar de spoel de motor belast. Moet ik nog meet vermogen afnemen van de spoel met weerstanden of is deze niet goed meer?

Kort samengevat, brommer loopt stuk zwaarder met gebruik lichtspoel ook wanneer deze belast word met ca 40watt? Is dit normaal, is er iets kapot?

(ik zie als ik wat google ook veel dat mensen (met derbi weet niet of dat uitmaakt) hun verlichting op accu aansluiten ivm doorbranden. Ik heb een redelijke steady 12v met belasting maar hoe lukt het hun met lichtbelaste spoel te rijden?)

Groeten,
Berend

Dit bericht is gewijzigd door bierent op 22-10-2020 om 22:38 uur.
 

kiris 23-10-2020 0:03 Print reply
Posts: 59
waardoor ie zwaar loopt kan ik je niet precies vertellen, ben niet zo handig met elektro. maar lijkt er op alsof er iets veel stroom trekt, zoals een startmotor of startrelais die blijft hangen bij een auto.

je verlichting via de accu laten lopen is makkelijk. knip de gele draad van het contactslot door en isoleer het stuk dat uit je kabelboom komt met elektro tape zodat ie geen kortsluiting kan maken.
trek nu een draadje van de rode draad van het contactslot naar de plek waar de gele draad op het contactslot zat en je verlichting werkt op de accu.

mocht je een toerenteller hebben en werkt die daarna niet meer, dan kun je de gele draad verbinden met de gele draad van de toerenteller, dan werkt ie weer.


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-10-2020 0:43 Print reply

Posts: 7522
Wat je beschrijft lijkt bijna wel een afstelsysteem.
Zou het kunnen dat je verlichting op je ontstekingsspoel zit ?
 
Rust in pieces
kiris 23-10-2020 0:50 Print reply
Posts: 59
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Wat je beschrijft lijkt bijna wel een afstelsysteem.
Zou het kunnen dat je verlichting op je ontstekingsspoel zit ?


nu je het zegt klinkt dat eigenlijk wel logisch, had ik helemaal niet aan gedacht.

 
bierent 23-10-2020 9:33 Print reply
Posts: 5
Hmm ja klinkt wel wat logica in. Maar als ik meet tussen de kabels welke van de spoel komen (geel zou lichtspoel zijn) zit er overal wel weerstand tussen. De lichtspoel heeft trouwens een weerstand van 1.4 ohm terwijl in de handleiding tussen de 0.3 en 0.9 wordt aangegeven.

Verder heb ik de bekabeling vanaf de spoel compleet vernieuwd toen ik de brommer kocht want er waren overal draadbreuken en open kabel. Ik heb dit verder precies aangesloten met kleur zoals het was maar kan het misschien beschadigd zijn door vorige eigenaar met al die open kabels.

Ik zal vanmiddag anders voor de zekerheid nog een keer het vliegwiel eraf halen om het nog eens te bekijken. Maar het zit verder aangesloten zoals bij deze websitehttps://www.ezrider.nl/product/dynamo-stator-85w-101-octane/

Ik heb trouwens geen startmotor of relais erop zitten. Wanneer ik de verlichting op de accu zet en dus de spoel alleen aan spanningsregelaar zet loopt deze ook heel zwaar.

Dit bericht is gewijzigd door bierent op 23-10-2020 om 9:34 uur.

Dit bericht is gewijzigd door bierent op 23-10-2020 om 9:35 uur.

Dit bericht is gewijzigd door bierent op 23-10-2020 om 9:35 uur.
 
bierent 25-10-2020 12:08 Print reply
Posts: 5
Heb nu een nieuwe stator gekocht en heb snel even gekeken. Over algemeen start brommer meteen zonder choke en loopt hoger stationair. Ook trekt hij in vrij sneller op (nog rijdend niet getest moet nog olie vernieuwen in versnellingsbak). Verder heb ik even gauw de verlichting eraan gegooid en dit had geen invloed op prestaties.
Verder lijkt alsof de ontsteking ook eerder is nu, had deze eerder ook al vroeger gezet met de originele stator. De grondplaat kan dus weer op het pijltje ingesteld worden.
Het probleem lijkt hiermee dus opgelost. Ergens in de stator zat er iets flink fout wat de ontsteking en verlichting beïnvloedde.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-10-2020 19:10 Print reply

Posts: 7522

 
Rust in pieces

Dit topic is 417 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved