Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - MBX 125f

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 312 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69783 - MBX 125f
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 481 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Snickers 21-10-2020 18:22 Print topicpost
Posts: 6
Hallo
Ben nieuw hier.
Ik ben trotse eigenaar van een honda mbx 125f.
Vraag mij af of je voor dit model een malossi of een athena cilinder hebt.
Heb zelf al gezocht maar er staat bij voor NSR 125 FofR.
Weet niet of dit dezelfde motorblok is met Atac?

PS. Hoe plaats je een afbeelding in de topic?

Dit bericht is gewijzigd door Snickers op 21-10-2020 om 18:25 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-10-2020 19:28 Print reply

Posts: 7514
Dat blok is bijna hetzelfde als een MTX200R. Ik weet niet of dat past in je frame. Carb van de MTX200 is ook groter.
Ik twijfel er aan of je dat blok nog kunt vinden.
Ik geloof niet dat er cilinderkits voor bestonden.

De blokken van NSR125 eerste generatie zijn anders (type TC02). Daar bestonden wel kits voor geloof ik.
 
Rust in pieces
kiris 21-10-2020 19:30 Print reply
Posts: 54
de cilinders voor NSR 125 passen helaas niet omdat de aansluiting van de overstroomkanalen op het carter anders zijn. de mbx heeft er als het goed is 3 per kant, en de nsr heeft er 2 plus een kanaal aan de inlaatkant. verder hebben sommige nsr cilinders geen inlaat op de cilinder maar op het carter.

het enige wat je volgens mij kunt doen is je originele cilinder laten opboren en/of bewerken door een goede tuner (bijvoorbeeld een die crossmotoren of racemotoren doet), of je kunt kijken of het blok van een 1e serie mtx 200, de voorganger van het R2 model er mischien in past.




 
Snickers 21-10-2020 20:18 Print reply
Posts: 6
Dank u voor de info.

Ik ken iemand die de oem cilinder kan boren.
Maar een malossi was simpel.


 
kiris 23-10-2020 0:13 Print reply
Posts: 54
ik denk dat je met de originele cilinder ook best ver kunt komen als je de uitlaatpoort wat zou kunnen verhogen, evt de cilinder hoger zetten dmv een ophoogplaatje, beide afhankelijk van wat de originele poorthoogtes zijn.
de squish verlagen (die zal origineel best groot zijn) en de compressie aanpassen.
dan kun je nog wat kleine dingen doen zoals carbon membraanplaatjes maken, en evt een snelle uitlaat voor een nsr aanpassen.

de malossi en athena cilinders voor nsr zijn ook niet je van het qua vermogen, dat valt best tegen. ze moeten het eigenlijk alleen hebben van een iets veranderde poorttiming en vooral de grotere inhoud.

leuk dat je een mbx 125 hebt , moet zelf bekennen dat ik ze alleen uit folders en de boeken van vroeger ken. de nsr zie je heel veel afhankelijk van welke landen je komt en daar is het aparte wel af wat vooral ook aan de prijzen te zien is. bij mij in de buurt gaan die vanaf 800 euro met 15000 km en vaak krijg je er dan nog een reserve nsr voor onderdelen bij. dan is een mtx of mbx toch wel 100x leuker.
 
Snickers 23-10-2020 5:46 Print reply
Posts: 6
Ik heb de mbx uit Nederland gehaald.
Was met een Zwitserse inschrijving.

Er zat al een snelle uitlaat op volledig handgemaakt in inox.

Zou de HPI ontsteking van mbx 50 of 80 cc niet passen op mijn 125?


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-10-2020 8:35 Print reply

Posts: 7514
Alles kan passend gemaakt worden, maar dit past niet zomaar.
Een originele MBX 125 gaat alleen maar stijgen in waarde.
Als je echt sneller wil, zou ik het originele blok bewaren en zou ik met minimale aanpassingen een modern snel tweetaktblok, bvb. van een KTM 300 monteren, als dat zou passen.
 
Rust in pieces
Snickers 23-10-2020 9:25 Print reply
Posts: 6
Goed idee.

Mss weet er hier iemand welke snelle 2-takt blok past?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-10-2020 17:25 Print reply

Posts: 7514
Er past niets plug and play maar een heel blok passend krijgen is minder high tech dan een niet passende cilinderkit aanpassen.
 
Rust in pieces
Snickers 25-10-2020 8:06 Print reply
Posts: 6
Merci
Voor de tips.
 
Snickers 13-11-2020 15:00 Print reply
Posts: 6
Heb een idee.
Ik zal mijn MBX zo laten.

Maar ik wil meer vermogen.
Vroeger had ik een RGV 250cc dat was hard en goed.

Nu ben ik op zoek naar een Honda NSR 250 1996.
Weet er iemand enkele site’s om dit te kopen.
Heb al gezocht niets te vinden.

Of het is in Engeland of Frankrijk.

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-11-2020 16:15 Print reply

Posts: 7514
Inderdaad waren de Suzuki tweetakt 250 cc's fantastische machines. Ze zijn momenteel onbetaalbaar. De reden dat ze er toch nog zijn is dat ze goed van kwaliteit waren en dat er wel wat van verkocht zijn. De reden dat ze duur zijn is dat een oldtimer houden heel wat geld en liefde kost.
Ik denk dat een NSR250, als je die al vindt, al snel duur wordt voor wat het is. Want daar zijn er weinig van verkocht, en ze zijn minder betrouwbaar dan pakweg een MBX125 of RGV250.
Een Yamaha RD500 was ooit een droommotorfiets. Tegenwoordig wordt hij als onberijdbaar bestempeld. Zet hem naast een R1 en hij kan deze niet bijhouden.
Zelf heb ik de klik naar viertakt al een tijdje gemaakt. Zelfs 125cc mits niet beperkt is wel ok, mits je mee de factoren veiligheid en je rijbewijs houden meeneemt.
Wat nog voor leuke prijzen te vinden is, is de Suzuki RG125. De onderdelen zijn ook nog allemaal te krijgen. Het is zeker geen 250 qua prestaties, maar is wel lekker oldschool tweetakt.
 
Rust in pieces
kiris 13-11-2020 17:09 Print reply
Posts: 54
als je relatief simpel hard wil gaan met een 2 takt motor kun je oudere aprilia rs 125 pakken waar de ketting rechts zit, die kosten bijna niks, en er dan een nieuwe 2018 Maico 685 in hangen. dan heb je een eenvoudig maar modern tweetakt blok met 82 pk voor 5300 euro.
dat is 25 pk meer dan een nsr 250.
zelfs het 2018 Maico 500 blok heeft al 64pk en kost net geen 5000 euro.

vergeleken met een nsr 250 ben je dan een stuk goedkoper uit, en heb je niet het probleem van onvindbare onderdelen en torenhoge kosten voor revisie.
voor een nsr 250 kun je een set uitlaten krijgen en dan houd het wel zo'n beetje op.
de kans dat je een MC28 vind in nederland is klein, en als er een is dan kost ie een vermogen omdat ie in verzamelaar staat is en bij iemand in de huiskamer staat, er mee rijden is dan geld weggooien.


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-11-2020 18:06 Print reply

Posts: 7514
Met die Maico ben ik niet zo bekend.
Ik weet wel dat Honda CR500 blokken al eens in wegmodellen-frames werden gepropt. Resultaat was onafgebroken enorme trillingen en het rijdt ook echt niet fijn. Bijvoorbeeld de versnellingsverhoudingen zijn onhandig op de weg, en je moet de motor op toeren houden (ook stilstaand) of hij slaat af.
Buiten die Maico is er ook een iets ouder Zabel blok...ook een dikke tweetakt...mogelijk wat goedkoper te vinden.
 
Rust in pieces
kiris 13-11-2020 22:48 Print reply
Posts: 54
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Met die Maico ben ik niet zo bekend.
Ik weet wel dat Honda CR500 blokken al eens in wegmodellen-frames werden gepropt. Resultaat was onafgebroken enorme trillingen en het rijdt ook echt niet fijn. Bijvoorbeeld de versnellingsverhoudingen zijn onhandig op de weg, en je moet de motor op toeren houden (ook stilstaand) of hij slaat af.
Buiten die Maico is er ook een iets ouder Zabel blok...ook een dikke tweetakt...mogelijk wat goedkoper te vinden.


klopt, cr500 blok trilt als een malle maar wel snel dus je hoeft er dan steeds maar heel even op te zitten

aprilia rs250 is nog wel te vinden, en natuurlijk suzuki rgv 250, die staan in duitsland nog best veel voor normale prijzen. zag er zelfs een op mobile.de uit italie splinternieuw, 20.000 euro.

zou zelf ook wel zo'n dikke tweetakt voor op straat willen hebben, maar mn bankrekening trekt het motorrijbewijs al niet.


 
jan w. 50 15-11-2020 3:09 Print reply

Posts: 332
Zabel 750 cc . 90 pk.
Ik kan er niks met. Projectiel

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 15-11-2020 om 3:10 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Dit topic is 481 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved