Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Chat topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 209 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69748 - Chat topic
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 702 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Aprilia RX 50 2003 18-6-2020 11:26 Print topicpost

Posts: 6254
Voor je nutteloze gezwets in de ruimte, de vroeger was alles beter verhalen, je ergernissen/belevenissen van vandaag, random weetjes over brommers en ga zo maar door!
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com

Rob777 18-6-2020 20:10 Print reply

Posts: 514
Vroeger was er een hoop beter maar niet brommers.
Heb met de RS oneindig veel meer plezier dan vroeger met de Kreidler.
Behalve dan met sleutelen, lol.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 19-6-2020 8:24 Print reply

Posts: 6254
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Vroeger was er een hoop beter maar niet brommers.
Heb met de RS oneindig veel meer plezier dan vroeger met de Kreidler.
Behalve dan met sleutelen, lol.


Met moderne brommers/motoren/auto's zit er een stuk meer afdekking op.
Je moet dat op het begin gelijk los maken en niet te veel geweld op die schroefjes boutjes zetten.
Ben je daar eenmaal voorbij vindt ik het 100x beter sleutelen. Vooral het spul met ECU's etc werkt echt fantastisch mooi.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rob777 19-6-2020 12:03 Print reply

Posts: 514
Ecu's zijn wel interessant ja, bijna jammer dat ik dat niet heb.
Al eens met een maat lopen prakkiseren over dat je daar ook mooi een begrenzer voor rollerbank controle mee kan fixen.
Hij gebruikt een open source gebeuren en speciaal ontwikkelde ecu voor z'n trekkertrek machine.
Simpel maar doeltreffend.

En inderdaad, het verschil in sleutelplezier met vroeger komt voor een deel door de kappen, ben ik al een uur zoet mee voor die er af zijn, lol.
Is bij de RS4 wel makkelijker dan bij de MH gelukkig, voor carb afstellen kunnen ze blijven zitten..enige is dat de carb wat verder naar achter zit en deels achter het frame.
Ben er ondertussen wel handiger in, deed eerst minstens een minuut of langer over het terugvogelen van de luchtslang op de carb en nu zit ie er binnen 5 seconden op.
Wel nog steeds met zere klauwen door de randen van het frame maar goed ; love hurts

En ook de waterkoeling zorgt voor extra werk natuurlijk.
Ik reed met een ietwat eivormige 70 op de Kreid en reed em misschien 50 km in ofzo.. dus kon er elke twee maanden wel een nieuwe zuiger in gooien, nog geen uurtje werk, cilnder er af, zuiger verwisselen, cilnder terug, klaar
Kost me nu een dag.

Maar boeit niet verder, t is t waard

Ook het verschil in wegligging en weggedrag is behoorlijk groot.
Doe dingen met de RS die ik echt niet met de Kreid had moeten proberen en dan doe ik ( meestal ) nog voorzichtig, lol.
Niet zo gek ook als je naar de bandjes kijkt die zo'n Kreid had en de dikke sloffen die brommers nu hebben.
Om over de vering maar te zwijgen..wat was die slecht vroeger.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 19-6-2020 13:24 Print reply

Posts: 6254
Precies wat je zegt. Veel is ook handigheid hoor.
Plaatwerk en plastic zijn de oude sleutelaars gewoon niet gewend dus met lomp en onbenullig gaat alles naar de klote.

Cilinder wissel op een AM6 kost bij nu ook een uurtje als de kappen en alles er nog af moeten.

Op mijn eigen brommer iets langer. Het blok moet er nl uit.

Die waterkoeling heb ik zelf weinig last van. Aftappen is een minuutje gezien je die leeg laat lopen op het moment dat je aan de rest begint. Vullen is vol maken, even laten lopen en weer vullen. Ook een paar minuutjes.

Het enige dat ik jammer vind is dat de carburateur afstellen zo'n flinke klus is op bijna alle schakels.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rob777 19-6-2020 16:18 Print reply

Posts: 514
Zag pas een slimme carb wat dat betreft, heeft een platte bout (?) onderop de vlotterkamer die je er af kan draaien zodat je de sproeier wat makkelijker kan verwisselen zonder de bak er af te halen, scheelt iets iig.
Aan de andere kant doe je het afstellen een middagje en dan zit je jaren goed als je verder niks veranderd.

Ik wil het je zien doen, in een uurtje de RS4 kappen er af en cilinder gewisseld.
Kappen bij de MH waren makkelijker er af te krijgen maar dan nog..
Doe een river dansje voor je als het je lukt ( en ik heb pleuris hekel aan dat river dance gebeuren dus dat is best wat.. )

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 19-6-2020 16:23 Print reply

Posts: 6254
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Zag pas een slimme carb wat dat betreft, heeft een platte bout (?) onderop de vlotterkamer die je er af kan draaien zodat je de sproeier wat makkelijker kan verwisselen zonder de bak er af te halen, scheelt iets iig.
Aan de andere kant doe je het afstellen een middagje en dan zit je jaren goed als je verder niks veranderd.

Ik wil het je zien doen, in een uurtje de RS4 kappen er af en cilinder gewisseld.
Kappen bij de MH waren makkelijker er af te krijgen maar dan nog..
Doe een river dansje voor je als het je lukt ( en ik heb pleuris hekel aan dat river dance gebeuren dus dat is best wat.. )



Voor de PHBG carburateurs kun je zo'n vlotterbak zelfs los krijgen. Mooi spul.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rob777 19-6-2020 16:46 Print reply

Posts: 514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Voor de PHBG carburateurs kun je zo'n vlotterbak zelfs los krijgen. Mooi spul.


Komt ie nu mee..ben net klaar met afstellen
Ik ga es kijken ernaar..straks met de 75 weer opnieuw afstellen en ook handig als je sproeier wilt veranderen in zomer en winter..ben er nu te lui voor maar met zo'n speciaal bakje wil ik dat nog wel doen denk ik.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-6-2020 12:24 Print reply

Posts: 7421
Natuurlijk is zo'n RS lekker tweetakt, met versnellingen, leuk om te zien enz. dus eigenlijk is dat allemaal oldskool.
Hier twee originele motobecane (MBK) :


Van een "oma" mobylette bestond dus ook een hippe versie, met waterkoeling, racezitje, bewegend blok, gietvelgen enz.
Tegenwoordig ben je een crimineel als je zoiets bedenkt of overweegt.
In de plaats hebben we een heel leger aan uitwisselbare wegwerpscooters gekregen. Wat echt erg is dat daar dus echt vraag naar is. De opwinding is even groot als je in een lift staat.
Het enige leuke spul tegenwoordig is AM6 en de Honda kopies.
Vroeger lagen de etalages vol met expansieuitlaten, cilinderkits, handkapjes, gesloten velgdeksels, aftermarket kapjes en lichten,...vervangen door een algemene verzuring...en als je er iets van zegt dan ben JIJ het...

 
Rust in pieces
Rob777 20-6-2020 13:07 Print reply

Posts: 514
Eej...rare vogel...niks tegen mn Appie he ?
Zoek je ruzie ofzo ?
Maar goed dat je ken rennen as the motherfuck..
Hosternokke nog an toe.
Ouwe moppervogelt.

En de winkels liggen nog steeds vol met leuke speeltjes, van zeer hoogtoerige expansies tot supergeile 110 cc parmakits.
Binnenrotor had je vroeguh niet bijvoorbeeld ( denk ik, lul maar wat waarschijnlijk ) ( as usual :p )
Het zijn nu alleen geen winkels maar webshops.

Ook zijn er nog steeds die eigen projectjes doen..lang niet zo veel als vroeger waarschijnlijk maar zie op het Derbi forum nog wel eens wat leuks voorbijkomen.
Eentje is een jonge gast van 17 jaar die heel veel zelf maakt voor zn sprinter, tot drijfstangen van wolfraam aan toe.

Voor de rest ben ik het met je eens, die scooters zijn een gruwel en een misdaad tegen de menselijkheid en techniek.

Wel geinig die bovenste MBK, net een sprintert, denk alleen geen gezicht als ik er met mn 1.93 op zit..lol.


 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 20-6-2020 13:42 Print reply

Posts: 6254
De ''moderne'' AM6 en Derbi blokjes komen ook uit de jaren 80.

Oke het Derbi blok heeft in 2006 een remake gehad, maar heel veel meer dan een facelift en wat onderdeeltjes aanpassen naar de productiewijze van Piaggio was dat ook niet.

Ik zie wel sinds 2 jaar ECU's op de nieuwe AM6/Derbi komen. De nieuwe Rieju en Beta heb ik mij van laten vertellen (door een bevriende dealer) dat er een begrensde en onbegrensde map in de ECU zit.
Ik ben aan het lobby'en om daar een stekker en software voor te krijgen.

Nu nog kijken dat we er injectie op krijgen zoals bij de KTM TPI modellen en we rijden kneitersnelle brommers met een verbruik van 1 op 35+.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rob777 20-6-2020 15:38 Print reply

Posts: 514
Het hele koelgebeuren is anders bij de nt, door het carter heen.
Toch wel wezenlijk verschil.

Injectie zou prachtig zijn ja...ook weer voor eventueel begrenzen op rollerbank.
Ik geloof niet zo in de huidige begrenzers, als je knetterhard optrekt tot de 9000 en dan opeens geen vermogen meer hebt met een zooi gestotter erbij trapt geen 1 agent er in lijkt me.

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 20-6-2020 16:13 Print reply

Posts: 6254
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Het hele koelgebeuren is anders bij de nt, door het carter heen.
Toch wel wezenlijk verschil.

Injectie zou prachtig zijn ja...ook weer voor eventueel begrenzen op rollerbank.
Ik geloof niet zo in de huidige begrenzers, als je knetterhard optrekt tot de 9000 en dan opeens geen vermogen meer hebt met een zooi gestotter erbij trapt geen 1 agent er in lijkt me.



Hoe een koelsysteem loopt vind ik niet zo heel spannend. Het ging mij meer om eventuele nieuwe technieken enz. Revolutionaire wijze van lucht in de cilinder krijgen, smeeroliepompjes in het blok, glijlagers die langer mee gaan dan die kogellagertjes. Dat soort dingen.
Dit is stenen tijdperk techniek in een nieuw jasje.

Als je de dure Euro begrensers koopt klopt dit.
Die dingen van 2 tientjes waarbij je alles zelf in moet stellen werken als een tiet.
Geen stottertje niks. Alleen trek je dan ook sloom op en vindt je ontsteking niet zo grappig.

Edit: Ergens is die milieuongein wel goed. Moeten de fabrikanten ook daadwerkelijk aan de slag om iets uit te vinden.
Milieuwetgeving is de reden dat we nu met micro 1.0 ecoboost autotjes opgescheept zitten, maar ook dat een lullig 1.0 litertje gewoon dik op de 100pk doet. Trek dat door naar een 2.0 liter is er ineens 300pk fabrieksaf mogelijk.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 20-6-2020 om 16:16 uur.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rob777 20-6-2020 19:17 Print reply

Posts: 514
Klopt wel ja, er is wat gepolijst en her en der wat verbeterd maar als je ziet hoeveel tijd er tussen de Kreid en de RS zit eigenlijk teleurstellend weinig anders inderdaad.
Zo reedt ik toen mn carb nog begrensd was een keer een stukje met een maat met zo'n ouwe hasjpuch..of Tomos geloof ik.
Ding heeft twee versnellingen maar hield em maar net bij met optrekken en ook top lag beangstigend dicht bij elkaar.
Nu is de RS tien keer zo zwaar en heeft meer rolweerstand maar dan nog..beschamend.
Die Tomos is bijna net zo oud als ik.
Heb toen ook bedacht om het plaatje uit carb te halen z.s.m.

Over begrenzers ; zag deze pas..maar het verhaal erbij klopt voor geen meter volgens mij, eerst staat er dat ie niet op toeren begrensd maar snelheid en later staat er dat je het gewenste toerental moet instellen.
Ook beweren ze dat je hem zo kunt stellen dat hij al voor de maximale begrenzing begint hij al ontstekingsmomentjes weglaat zodat het minder opvalt.
Is dit wat ? ( afgezien dat ik die morsecode kut vindt, liever ab )
Zou em alleen gebruiken met rollerbank, kan dat ook gelijk veel kwaad voor cdi ?

https://www.scooterd...#product-description

LET OP! Deze begrenzer is anders dan de meesten die op internet verkocht worden. Het grote voordeel van deze begrenzer is, is dat hij de snelheid berekend en pas daarna gaat begrenzen, dus tijdens het accelereren (optrekken) heb je het volledige vermogen en toerental.

Digitale snelheidsbegrenzer met remhendelcode en automatische heractivering - Digitale berekening en snelheidsregeling.

De digitale begrenzer heeft in zijn hart een krachtige microprocessor, die permanent de huidige snelheid berekent en evalueert. Als de individueel instelbare maximumsnelheid wordt bereikt, zal de begrenzer de ontsteking bijregelen. Bij een snelheid onder de ingestelde limiet, grijpt de morsecode begrenzer niet in. Er treedt dus geen vermogensverlies op in het lagere snelheidsbereik, wat deze begrenzer ideaal maakt. Dit hebben andere begrenzers niet namelijk, aangezien die op toeren begrensd. Om de overgang naar de begrenzing een beetje zachter te maken is het ook mogelijk om dit in stappen van verschillende grootte in te stellen. In deze voorbereidende stappen slaat de begrenzer elke derde ontstekingspuls over voordat hij de maximale snelheid bereikt. Het programmeren van de maximale snelheid is heel eenvoudig. De motor wordt met de gashendel op het gewenste toerental gebracht en met een druk op de programmeerknop in de begrenzer wordt deze opgeslagen. De snelheidslimiet kan zo vaak als gewenst opnieuw worden geprogrammeerd. Om de begrenzer uit te schakelen, gebruik je de remhendel om een ​​Morse-code van 6 cijfers in te voeren. Om de begrenzer opnieuw te activeren, hoef je alleen maar het contact kort in en uit te schakelen. De code voor deactivering kan individueel worden ingesteld! De behuizing is klein. De afmetingen zijn 45x45x18mm + bevestigingsoog. De lengte van de verbindingskabel is 45-50 cm. Bovendien krijg je 4 kabel-snelkoppelingen, waarmee de montage zeer eenvoudig en supersnel is! Geen snijden en solderen op de kabelboom meer!

Deze toerentalbegrenzer is uit te schakelen met een remcode, te bedienen door de code in te voeren met de remhevel.
Elke keer als de scooter wordt gestart staat deze automatisch op de begrenzer, om de begrenzing er af te halen moet de code ingevoerd worden middels de remhevel. Wanneer de begrenzer er weer op gezet moet worden is het een kwestie van de contactsleutel uit en aan doen en de begrenzer staat er weer op.

De hoeveelheid begrenzing is in te stellen middels een potmeter, zodat je de scooter kan afstellen op de gewenste snelheid.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 20-6-2020 om 19:22 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
rick beta 22-6-2020 14:35 Print reply
Posts: 5
even die kekke mbk racing brummer, is dat ding ook in Nederland geweest of puur in belgie en frankrijk?!
het is inderdaad een bruut vrouwe brommer net zoals een malaguthi fifty hf.

gellukig heb ik nogsteeds 4 bromfiets zaken in de buurt waarvan 2 nog steeds de etalages gevuld hebben met jawel het snelle spul, en als je goed zoekt echte pareltjes naar voren trekt.
 
Aprilia RX 50 2003 23-6-2020 11:25 Print reply

Posts: 6254
Ik woon hier praktisch naast josdijkman. Die heeft voldoende snelle cilinders, uitlaten etc om half NL een WOK status te geven.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com

Dit topic is 702 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved