Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Even voorstellen: BadBert en zijn Af1 Futura '92

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 155 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69700 - Even voorstellen: BadBert en zijn A...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 509 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BadBert 19-3-2020 11:23 Print topicpost

Posts: 12
Nou, me hier ook even voorstellen Heb even in deze ene post alles samengevat.

Zat al op het apriliaforum, maar daar zit niet heel veel leven meer in helaas :( Ben nu ook hier aangemeld omdat ik wat meer tips wil, en ook nog wel wat onderdelen zoek.

Ik ben dus Pieter (Internetnaam is een lang verhaal )

Ik was vroeger in het bezit van een AF1 futura uit 1992:



Broekkie he? :P hahaha

deze brommer is op een oneerlijke manier van mij afgenomen, politie had hem na in beslag name (omdat hij 2 x binnen 1 maand te veel geluid maakte want hij was natuurlijk dik opgevoerd toen ) PLAT op een kar gelegd, en met spanbanden vast gelegd... ding was total-loss.... :(

Jullie kunnen begrijpen dat ik dit nooit heb kunnen verwerken
EN na heel wat jaren zoeken, heb ik er weer 1 gevonden!

Zo heb ik hem gekocht:



Het idee was om hem weer meer te maken zoals hij vroeger was.
De brommer is technisch OK, en kappen waren redelijk.
Ja her frame is rood.... maar dat laat ik zo.
Verder had hij nog geen NL kenteken, er zaten luxemburgse papieren bij. De brommer is helemaal origineel, zonder begrenzer in de uitlaat en gaat ongeveer 70. Dit even veranderd natuurlijk, en an een afspraak bij de RDW was hij goedgekeurd en staat hij nu op NL kenteken:


Toen begonnen aan alles wat ik wilde doen (wat steeds meer wordt.... haha).
Soms is het wat moeilijk, omdat onderdelen best zeldzaam zijn, en behoorlijk wat geld kosten.
Met dank aan de man waarvan ik hem gekocht heb, toch nog heel wat gevonden, veelal in Italiƫ.

wat heb ik ondertussen gedaan:

ROOSTERTJE IN DE KONT ZWART GESPOTEN:
een vorige eigenaar vond een zilver roostertje wel mooi.... ik niet, en het hoort zwart


Zoals het hoort:


----

VOORSPATBORD WIT:
Het spatbord voor was zwart... waarom? Geen idee....


Na wat spuitwerk, netjes wit:


En gemonteerd:


----

HANDVATTEN VERVANGEN DOOR DE ORIGINELE INCL GEWICHTJES:
dit zat er op (waarom?!?!):


En nu weer dit:


uiteraard aan alle 2 de kanten zo

----

BROMMER VOORZIEN VAN ORIGINEEL ZADEL IN JUISTE KLEUR:
Er zat een zwart zadel op, dit hoort niet.... dus een paars zadel gevonden


En dit natuurlijk gemonteerd:


----

RADIATOR GUARD:
De radiator guard miste ook toen ik hem kocht, kon alleen een zwarte vinden, en die dus gekocht


Wit gespoten, en gemonteerd:


Dit hielp ERG VEEL bij het koel houden van de brommer, want als ik wat langer vol gas reed, dan werd hij best warm (maar bougiekleur etc is in orde).
Nu blijft hij koel! Man van wie ik de guard kocht zei me ook dat deze ook zorgt voor het forceren van de lucht DOOR de radiateur ipv er langs, dit klopte dus Kan nu weer continu volgas rijden en de brommer blijft prima op temperatuur.

----

PUNTJE IN DE KUIP:
Onder in de punt waar de 2 kuipdelen bij elkaar komen, hoort een puntje te zitten. Dit miste ik ook, maaarrrr heb ik nog gevonden in italie:



In nieuwstaat!

En gemonteerd:


----

MONOSEATCOVER:
Ik had vroeger geen zadel achterop, maar een cover.
Die wilde ik weer hebben.....
Het zadel achterop was ook zwart, wat niet hoorde:


na HEEEEEEL lang zoeken er toch 1 gevonden!! Gloednieuw in de verpakking:

(ja hier wassie al uitgepakt)

En gemonteerd:




----

FRONT ZWART OPNIEUW GESPOTEN EN VOORZIEN VAN NIEUWE STICKER:
Front had een van de vorige eigenaren zelf een sticker op geplakt die er niet op hoorde, een andere eigenaar had die er af gehaald en was begonnen met schuren:


Ik heb dit verder geschuurd, gespoten en voorzien van sticker:


Kijk, dat is een stuk beter:


----

COCKPIT WEER ORIGINEEL:
een vorige eigenaar had de cockpit voorzien van traanplaat op het schuim, de busjes die alles op zijn plek houden zilver gespoten, en de rand van de toerenteller rood gemaakt.....
Is een beetje te zien op deze foto:


Ik heb dus alles gedemonteerd, en gespoten.
Toen zag alles er na montage weer origineel uit:


----

Nu staat de brommer er dus zo bij:







En ik ben er best trots op moet ik zeggen

Er zijn nog wel wat dingen die ik er aan wil doen:
- Paarse randen op de voorkuip opnieuw spuiten
- kont opnieuw spuiten
- snelle uitlaat monteren (want hij mag wel iets beter trekken en IETS harder. Draait nu max iets van 9k toeren ofzo).

Voor het spuiten moet ik de juiste kleurcodes zien te vinden, welke ik niet kan vinden overigens....
Dus ik vrees dat de enige optie is die ik heb, de kleur laten mengen.
Zwart heb ik wel, de stickers die op de kont gaan (zwarte deel) heb ik ook nog nieuw liggen, dus dat komt wel goed.

Ik had een uitlaat gekocht, die zou moeten passen (ik zou een RV4 blok hebben).
Helaas past deze niet, kan niet ver genoeg de cilinder in, komt aan alle 2 de kanten tegen het frame en zit klem dan.....
Dit ga ik nog samen met een maat oplossen door de voorpijp wat et verlengen.
Of iemand hier moet een goede uitlaat hebben liggen?!?!
Ik weet overigens niet zeker of de carb (luchtinlaat) onbegrensd is, maar las ook weer ergens dat dit niet heel veel doet?!

Verder zit ik er nog aan te denken om het achterlicht te verplaatsen naar achter het rooster. Dat is iets wat ik vroeger ook wilde doen, maar er niet van gekomen is.
Moet dan wel een passend achterlicht zien te vinden, want de originele is te diep om direct achter het rooster te plaatsen.....

zo.... jullie weten weer wat over mij
Ik ga hier eens rondlezen en evt nog wat vragen stellen
Dingen die dus gevraagd worden:
- kleurcodes van de lak
- evt een passende uitlaat

 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-3-2020 19:20 Print reply

Posts: 7338
Ja die Aprilia kleuren van toen werken blijkbaar heel wat emoties in de hand...Ik had een replica, met lila dus...allemaal overspoten na een paar jaar...
 
Rust in pieces
BadBert 19-3-2020 20:16 Print reply

Posts: 12
Prachtig toch?! Hahahaha

Sommige mensen uit mijn omgeving vinden het maar niets... Wat moet een getrouwde kerel van 37et een brommer....
Die mensen snappen het echt niet. Dit is echt pure nostalgie, hobby....

Natuurlijk rijd ik met mooi weer op de AF1! Hij is niet als verzamelobject gekocht!!
 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)
Rob777 19-3-2020 20:40 Print reply

Posts: 452
Bij mij heeft de carb ontgrenzen en opnieuw afstellen zeker wel wat gedaan.
Bak meer koppel nu en in eerste 5 versnellingen 1000 toeren meer.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
BadBert 20-3-2020 9:06 Print reply

Posts: 12
heej Rob

Ok, dan ga ik eens kijken of er bij mij dat plaatje nog in zit in de luchtinlaat.

hoeveel groter ging je met sproeier?
Bij mij zit er nu een 54 in, kleinste die ik nog heb liggen is 62 (en heb 64, 66 en 68 liggen)
 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)
Rob777 20-3-2020 10:29 Print reply

Posts: 452
Er zat een 82 in eerst maar die was sowieso wat aan de kleine kant denk ik.

Zit nu op 100 en ik denk dat ie nog net wat groter mag, ben nog bezig ermee maar de zooi werkt weer eens tegen natuurlijk :p
Gas blijft steeds hangen en ik kom er niet achter waardoor..straks eerst maar eens nieuwe kabel kopen.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
BadBert 23-3-2020 11:17 Print reply

Posts: 12
Goed, maar begonnen met het zwart op de kont opnieuw spuiten.

De verf is erg dof....en ook de stickers helemaal verkleurd
Bleek ook 2 x een linker sticker op te zitten, maar ik heb een linker en rechter nieuw.
Goed te zien hier:



Met de sticker er af zie je hoe slecht de lak nu is.


Zo alles geschuurd en is mooi glad.

Straks ontvetten en in de primer zetten.

Binnenkort wil ik kijken of ik het rood en paars kan laten mengen
 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)
BadBert 25-3-2020 8:41 Print reply

Posts: 12
Zo, eerste laag zwart zit er op.

Komen er nog een paar op, dan nog eens nat schuren en dan nog een laagje

 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)
testuzer 27-3-2020 9:17 Print reply
Posts: 1
Werkelijk waar prachtig om te zien, alleen de rede waarom hij ooit bij je is weg genomen wind ik echt belachelijk.

Gaaf om te zien hoe alles zo is gekomen. Ziet er super netjes uit!
 
BadBert 27-3-2020 12:54 Print reply

Posts: 12
thanks!!!

Het is leuk om er zo mee bezig te zijn!
Af en toe lekker een stukje rijden ook

mja, destijds was ik echt woedend,... wie haalt het in zijn hoofd om een vol bekuipte racebrommer PLAT weg te leggen, dan heb je echt 0,0 respect voor andermans spullen.....

Maar goed, er is niets meer aan te doen helaas....

ondertussen flink bezig aan het kapje, het wil niet gaan zoals ik wil..... dus weer schuren, nat, poetsen en spuiten komt goed.

Ik hoopte morgen langs het bedrijf te kunnen om de kleur (rood en paars) te laten mengen, maar dan moet de brommer wel in elkaar staan.... en dat is nog niet hahaha.
Nou ja, we zien het wel.
 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)
Rob777 27-3-2020 15:21 Print reply

Posts: 452
Lukt het niet goed waar de stickers hebben gezeten ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
BadBert 30-3-2020 8:16 Print reply

Posts: 12
Rob, nee.... ik was dit keer niet geduldig genoeg..... en spoot NET te traag/te dichtbij en had dus een druiper :(

Kap voorzien van de laatste laag zwart
Op zich goed gelukt




Daarna de nieuwe stickers er op!




Dat ziet er weer netjes uit!

Nu de kont er toch af was, het oliereservoir er af gehaald, want dat gebruik ik niet meer


En gelijk maar met het achterlicht aan de gang gegaan.....
Met een klein beugeltje en 2 slangenklemmen zit het originele licht achter de grill!!!




En het totaalplaatje vanaf de zijkant




Dat ziet er weer een stuk beter uit!!!

Het achteraanzicht is best ok zo.
Er zit geen groot gapend gat, wat daar zit gewoon de onderkant van de lamp (met helder glas voor de kentekenplaat verlichting)

Misschien nog een mat zwart plaatje op de originele bevestigingspunten van de lamp, maar vind het best ok zo.
Nummerplaat wat omlaag gezet, dat staat weer wat beter:


Binnenkort het rode laten mengen denk ik, en het paars.
Dan kan ik de achterkant het rood opnieuw doen (en verschillende punten plamuren ivm diepe krassen)
En het paars op de neus.
 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)
BadBert 4-4-2020 18:41 Print reply

Posts: 12
Vandaag de snelle uitlaat die niet paste, pas gemaakt
Maat van me kan goed lassen


Zo issie nu


Daarna even in de hittebestendige verf gezet


We hebben hem ook even getest. Wel zonder vloeibare pakking, dat wel....

Originele demper er op.
Hij klinkt iets lekkerder. In de 1 en 2 trekt hij op tot 11k toeren (net iets meer)
In 3, 10k toeren en in 4 8.5k toeren..... Topsnelheid is dus net zo hoog als eerst..... :( (Draaide eerst max 8.5 tot 9k toeren in elke versnelling)

Sproeier is nu 62 ipv 54. Hebben ook zonder luchtfilter geprobeerd, hielp niet. Hij ging alleen hoger stationair lopen

Volgende week weer verder proberen... Bougie is koffie bruin, maar wel wat lichtjes vind ik.

Luchtfilter is origineel en ook de originele behuizing (met klein gaatje dus).
Gaten bijboren?
Gaan ook nog grotere sproeier proberen.
Heb geen gasnaald (delorto carb). Ook geen luchtschroef, alleen 1 sproeier

Zit geen plaatje in de luchtinlaat.

Iemand tips?
Andere carb? Open filter? Veel grotere sproeier?

 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-4-2020 21:13 Print reply

Posts: 7338
Die sproeier lijkt klein...
Er zal wel ergens een restrictie in zitten.
 
Rust in pieces
De Schout 5-4-2020 23:07 Print reply
Posts: 5296
Zo'n ding heeft een rv4 blokje toch?
Dan is de kans best groot dat er een erg tamme cilinder op staat en een heel klein carburateurtje..

Ik ken de oude luxemburgse regels niet, maar dit ding is van voor de europese typegoedkeuring, dus grote kans dat alles gewoon begrenst is.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 5-4-2020 om 23:09 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
BadBert 6-4-2020 10:30 Print reply

Posts: 12
ik ga een grotere sproeier proberen in ieder geval.

Geen idee hoe de regels in luxemburg zijn inderdaad, volgens de brommerzaak zat er echter een grotere carb op dan in NL toen standaard was.
MAAR.... de luchtdoorlaat in de filterbak vind IK erg klein.

Ik heb nog een 15mm carb die ik kan opknappen en evt monteren. Die is duidelijk groter dan wat er nu op zit.

Maar we gaan dit weekend nog even een grotere sproeier er in zetten om te kijken wat dat doet.
Nu doet hij het over het algemeen wel beter (in 1 en 2 heel duidelijk, 3 ietsje, 4 dus alleen niet). In zijn 3 gaat hij 60 nu, maar in zijn 4 dus maar (net of net niet) 70.
Ook reageert hij nu lekker op het gas, eerst hoorde je hem vanuit stationair als je gas gaf (ook in zijn vrij) echt inhouden... dat is nu duidelijk weg.

I'll keep y'all posted thanks voor de tips.
 
Aprilia AF1 Futura '92 (mijn brommer van vroeger weer terug)

Dit topic is 509 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved