Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Uitlaat lekt of toch iets anders?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 206 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69688 - Uitlaat lekt of toch iets anders?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 445 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tomsen 19-2-2020 9:53 Print topicpost
Posts: 12
Ik heb een jaar of 2 geleden een Tomos Quadro gekocht e-start uit 2008 met 6700 op de teller, zag/ziet er netjes uit. Daar was niks aan opgevoerd.

Het allereerste wat ik gedaan had aan de brommer was het tandwiel 31 verwisseld voor een tandwiel 22(atw). Wat mij opviel is dat brommer lastig aanging, vaak kicken en vol gas inhouden en de brommer ging redelijk aan, daarna bleef de brommer eigenlijk wel gewoon lopen, met een atw van 22 en geen verdere aanpassingen aan de brommer loopt een Tomos ultra traag maar heeft een top die ik oké vond. Het viel me op dat er redelijk wat witte rook van de brommer afkwam, vooral als deze nog niet warm was. Ongeveer 2 jaar 2 x per maand zo mee gereden. Lekte ook wat brandstof uit de carburateur als de brommer stilstond en de benzine kraan open bleef staan.

Een week of twee geleden ben ik begonnen met het opvoeren van de brommer, wat ik heb aangeschaft en geïnstalleerd:

Tweedehands: Delorto 14/12 carburateur
Tweedehands: bullit? Uitlaat, opnieuw popnagels erin.
Nieuw: 12 mm spruitstuk (zonder begrenzing)
Nieuw: brom zuiger
Nieuw: HD kop

Daarnaast heb ik de begrenzing uit het luchtfilter gehaald en de ontsteking op bromstand gezet.

De brommer start nu vrijwel altijd met 1 x kicken en de choke erop, even gas geven en de brommer loopt.

Wilde met de 14/12 niet stationair lopen, heb daarna de oude 14/9 geïnstalleerd en de brommer liep meteen stationair.

Nu zie ik zwarte drap bij de uitlaat, bij alle popnagels. Zou dit komen omdat ik teveel 2 takt olie bij mijn brandstof heb gegooid? Ligt dit aan de uitlaat, vanwege de nieuwe popnagels?
Of is dit een kering probleem wat ik eigenlijk al vanaf het begin van de brommer aanschaf heb? Hoe kom ik hier het makkelijkste achter?
 

Aprilia RX 50 2003 19-2-2020 12:21 Print reply

Posts: 6216
Heb je de carburateurs geprobeerd af te stellen? Niet alleen de stationair schroef, maar ook de sproeiers?

Die zwarte drap zou ik gooien op veel te veel olie. 1 op 50 is meer dan genoeg.
Een lekke krukas keerring kan ook. Enige manier om daar achter te komen is los maken.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Tomsen 19-2-2020 13:37 Print reply
Posts: 12
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Heb je de carburateurs geprobeerd af te stellen? Niet alleen de stationair schroef, maar ook de sproeiers?

Die zwarte drap zou ik gooien op veel te veel olie. 1 op 50 is meer dan genoeg.
Een lekke krukas keerring kan ook. Enige manier om daar achter te komen is los maken.


Bedankt voor je reply.

Normaal gesproken doe ik er 100ml 2takt olie per 5 liter brandstof in. Het kan zijn dat ik mijn maatbeker kwijt was en er teveel in heb gedaan, maar zeker weet ik dat niet meer (erg handig natuurlijk). Ik heb sproeier 49 t/m 60 liggen waarvan ik 49, 54 en 60 heb geprobeerd, lijkt het beste te lopen met 60? Lijkt me wat hoog dus ik dacht misschien lekt ie lucht, met een deotest ben ik niks tegen gekomen. In de 14/9 carburateur heb ik sproeier 54 liggen en die loopt meteen veel stabieler, ik weet dat het ergens in de 14/12 carburateur moet liggen en ga daar nog goed naar kijken. Maar ik maakte me vooral zorgen om de zwarte drap die uit de nieuwe popnagels is gekomen, popnagels die ik er overigens zelf niet in het gezet.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-2-2020 15:15 Print reply

Posts: 7338
De zwarte drab is hoogstwaarschijnlijk 2T olie. Als je tank leeg is, bijvullen met de juiste brommix. Dan zou de zwarte drab moeten stoppen. Maar je wil altijd toch wel wat olie in je uitlaat vinden...er is een reden dat 2 takten milieuonvriendelijk worden genoemd
 
Rust in pieces
Tomsen 19-2-2020 17:13 Print reply
Posts: 12
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
De zwarte drab is hoogstwaarschijnlijk 2T olie. Als je tank leeg is, bijvullen met de juiste brommix. Dan zou de zwarte drab moeten stoppen. Maar je wil altijd toch wel wat olie in je uitlaat vinden...er is een reden dat 2 takten milieuonvriendelijk worden genoemd





Is dit niet iets teveel van het goede?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-2-2020 17:32 Print reply

Posts: 7338


Ik weet niet vanuit welke hoek je die foto nam maar je wiel is nog bijna wit...je ketting is droog by the way
 
Rust in pieces
Tomsen 19-2-2020 17:38 Print reply
Posts: 12
Bedankt voor het invoeren van mijn foto
 
Tomsen 19-2-2020 17:45 Print reply
Posts: 12
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomsen
Bedankt voor het invoeren van mijn foto


Mijn bericht komt niet helemaal door, wat ik wilde zeggen:

Bedankt voor het invoeren van mijn foto, ik was aan het worstelen met de link.

De ketting moet ik idd nodig smeren, dank.

Dit is na ongeveer 5 a 10 minuten rijden, er liggen ook druppels op de grond. de foto is van achter-onder genomen.

Weet je toevallig of het spruitstuk aan 2 zijdes een pakking moet hebben of aan 1 zijde?

Dus of het membraam aan 1 kant een pakking moet hebben of aan 2 kanten?

Dit bericht is gewijzigd door Tomsen op 19-2-2020 om 17:46 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-2-2020 11:01 Print reply

Posts: 7338
Probeer anders eens een nieuwe bougie, misschien verbrandt dat de olie beter. Mogelijk de uitlaat eens ontkolen voor een goede flow. Je brommer zal dan ook lekkerder rijden.
Ik ben geen Tomos man...maar betreffende het membraan, hoort er geen isolator tussen ook ?
 
Rust in pieces
Tomsen 20-2-2020 11:26 Print reply
Posts: 12
Hier mag een slotje op.

Bedankt voor alle antwoorden, de brommer loopt ok nu.

Dit bericht is gewijzigd door Tomsen op 22-2-2020 om 16:20 uur.
 

Dit topic is 445 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved