Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Aprilia RS 50 kabelboom problemen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 195 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #69685 - Aprilia RS 50 kabelboom problemen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 853 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ThijmenB 22-1-2020 21:54 Print topicpost

Posts: 56
Ik heb een Aprilia RS50 staan. Gekocht zonder kabelboom maar wat draadjes die de belangrijkste dingen verbindt. Ik heb dus een kabelboom gekocht en alle stekkertjes opnieuw gemaakt. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van het schema uit een service manual. Helaas werkt de boel niet naar behoren. Als ik het contact omdraai dan werkt de neutraalsensor (lampje op display gaat aan). Knipperlichten werken ook, evenals de toeter. De rest werkt helaas niet. Als ik nu de groene draad die in de gelijkrichter gaat direct aansluit aan de positieve pool van de accu dan werkt alles wel, ongeacht of het contact aan staat. Dit houdt dus alle verlichting en de startmotor in. Heeft iemand ervaring hiermee, of kan iemand meekijken wat er misschien mis mee is? Ik zal van het weekend nog een keer de stekkertjes nalopen maar ik heb die dingen al 3 keer gecontroleerd bij het in elkaar zetten.
Mvg Thijmen
PS: Ik mis een spanningsregelaar maar deze zorgt er alleen voor dat het blok spanning levert als deze draait. Startmotor zou ook moeten werken als het blok niet draait (duh) dus daar zit het probleem vast niet.

 

Aprilia RX 50 2003 23-1-2020 18:13 Print reply

Posts: 6215
Je verlichting komt vanaf je spanningsregelaar!
Dat deze het niet doet klopt dus. Probeer eerst eens een spanningsregelaar te zoeken en te monteren.
Verder zitten er op je spanningsregelaar verschillende draden, waaronder een massa. Mogelijk dat dat je probleem van de startmotor ook oplost.

Buiten dat doet dus alleen je startmotor het niet, maar dat is heel makkelijk in te bouwen buiten de originele bekabeling om. Als hij het nog niet doet na het monteren van je spanningsregelaar wil ik dat wel eens voor je uittypen.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-1-2020 18:25 Print reply

Posts: 7332
Ehmmm...heb je met draaiende motor gecheckt of je lichten branden ???

En wat jij beschrijft is een overbrugging van de gelijkrichter...als er al een fout zit is het in de rode en groene draden van en naar de gelijkrichter.
 
Rust in pieces
ThijmenB 25-1-2020 10:25 Print reply

Posts: 56
Okay, eerst een spanningsregelaar vinden dus en daarna verder kijken.
Ik heb twee gelijkrichters en ze doen het allebei niet dus de kans dat het probleem daar zit lijkt me erg klein.
 
Aprilia RX 50 2003 25-1-2020 12:26 Print reply

Posts: 6215
De spanningsregelaar is gelijk ook een gelijkrichter.

Als je enkel een gelijkrichter gebruik houd je een enorm hoog voltage, met een wel heel minimale stroom, daar kunnen de lampen enz niks mee.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
ThijmenB 25-1-2020 14:24 Print reply

Posts: 56
Zoals in het schema is te zien is de spanningsregelaar niet ook een gelijkrichter. Uit de spanningsregelaar komt ook wisselspanning. Maar ik dacht dat de verlichting en dergelijke op de accu werkten. Maar als ik het goed begrijp doen deze dingen het alleen met een draaiende motor? Moet ik alleen nog uitzoeken waarom de startmotor niet werkt. Zou vreemd zijn als die ook alleen werkt bij een draaiende motor haha.
 
ThijmenB 26-1-2020 20:23 Print reply

Posts: 56
Ik heb besloten om de verlichting direct op de accu aan te sluiten. Dit lijkt mij een goede manier om dit te regelen. Staan mensen die hier meer verstand van hebben achter? Betreft het gedeelte oranje en groene draad bij de gelijkrichter.

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-1-2020 22:44 Print reply

Posts: 7332
Had je dat niet gedaan, en geconstateerd dat je lichten niet werkten ?

Je moet er rekening mee houden dat je batterij direct plat zal zijn, je moet blijven laden, niet te veel starten,...het kan wel met LED, die verbruiken een pak minder, maar ik heb eigenlijk zelden een mooie oplossing gezien voor de koplamp.

Je batterij laadt ook maar op als je gas geeft, niet als je stil staat enz.
 
Rust in pieces
ThijmenB 27-1-2020 14:14 Print reply

Posts: 56
Lichten werken niet doordat ik de spanningsregelaar mis. Accu laadt dus ook niet op. Binnenkort moet ik dus een spanningsregelaar zien te regelen. Verder heb ik led lampjes in het voorlicht gedaan. Moet nog even testen of dit goed werkt aangezien de lamp niet gemaakt is voor LED (wat dat ook mag betekenen, ik lees het overal) en ook omdat veel mensen het afraden tenzij je een hele dure led koopt. Ik ga er zelf achter komen.

Maar problemen samengevat:
-Lichten werken niet omdat deze worden geregeld met spanningsregelaar en die mis ik momenteel.
-Startmotor werkt niet tenzij ik de groene draad aansluit op de accu (dus dan krijgt ie stroom van accu ipv spoel)

Startmotor zou sowieso moeten werken op de accu dus hier is iets mis. Aangezien ik zelf de stekkers van de stuurschakelaars heb aangesloten zal hier wel wat mis gegaan zijn. Of de groene draad geladen is zou namelijk geen invloed moeten hebben op het startrelais.

Punt is natuurlijk ook dat ik geen idee heb wat die leds gaan doen met wisselspanning uit die spanningsregelaar. Schijnt wel 16 volt uit te kunnen komen en ik heb geen idee of die ledjes dat volhouden. Maar kan er natuurlijk altijd gewone lampjes in gooien.

Dit bericht is gewijzigd door ThijmenB op 27-1-2020 om 22:42 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 30-1-2020 17:53 Print reply

Posts: 6215
Er gaat GEEN wisselspanning naar je verlichting. Einde die discussie.

De spanningsregelaar en gelijkrichter zitten in 1 blokje in een RS.
Mocht ik niet geloofwaardig genoeg zijn, kijk dan maar eens bij de originele onderdelen bestel lijst: https://www.easypart...t---Achterlicht.html

Led kun je wel doen, moet je echter heel goed ventileren met een bij duurdere led lampen mee geleverde ventilatortje, doe je dat niet dan smelt je koplamp en met een beetje pech fakkelt de bende af.

Startmotor is nu net samen met de knipperlichten en toeter de enige die spanning haalt van je accu. Als dit niet zo zit dan zit het fout.

Je verlichting komt direct vanaf de spanningsregelaar, de spanningsregelaar voedt je accu, deze voedt dan weer de startmotor, knipperlichten en toeter.
Hoe de kleurtjes verder zitten is een ander verhaal, maar dit kan ik je met zekerheid zeggen.

Ik heb al heel wat uurtjes vol vraagtekens naast Aprilia's gezeten met niet kloppende schema's.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-1-2020 20:21 Print reply

Posts: 7332
http://gprcamp.com/f...hp?t=54&start=20

Dus de spanningsregelaar en gelijkrichter zijn wel degelijk apart. De gelijkrichter is één simpele diode en zit in één component samen met de zekering. nr. 10 en 7 op de easyparts link.


 
Rust in pieces
Aprilia RX 50 2003 30-1-2020 21:32 Print reply

Posts: 6215
Nu wordt het wel heel vreemd, want bij een RX/RS (pre 2006) meet je sowieso gewoon gelijkstroom bij de verlichting.
Het zijn ook gewoon gelijkstroom lampjes die er in gaan.

Het wordt nog vreemder als je ziet dat de AC en de DC dezelfde massa delen.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 30-1-2020 om 21:35 uur.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-1-2020 21:43 Print reply

Posts: 7332
Op de spanningsregelaar zitten 3 draden :
geel=niet geregeld
groen=geregeld
blauw=massa
Dus er is geen draad aan voor gelijkspanning...dat is zo klaar als een klont.
 
Rust in pieces
Aprilia RX 50 2003 30-1-2020 21:46 Print reply

Posts: 6215
Ik snap er nu echt geen biet meer van. Net in de schuur geweest bij m'n Aprilia met dezelfde kabelboom (op een stukje dashboard enz na). Daar meet ik gewoon keurig gelijkstroom.

Jij bent volgens mij aardig elektrisch onderlegd. Hoe kan dit nou?
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-1-2020 22:08 Print reply

Posts: 7332
Op je contact komt een oranje draad toe : gelijkspanning voor knippers en remlicht.
Op je stuurschakelaars komt een groene draad toe : wisselspanning.
Ik weet niet waar jij meet.
 
Rust in pieces
Aprilia RX 50 2003 30-1-2020 22:57 Print reply

Posts: 6215
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Op je contact komt een oranje draad toe : gelijkspanning voor knippers en remlicht.
Op je stuurschakelaars komt een groene draad toe : wisselspanning.
Ik weet niet waar jij meet.


Bij de koplamp. Daar heb ik nl veel problemen gehad in het verleden met connectoren die ''Italiaans'' deden.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com

Dit topic is 853 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved