Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha TZR 50 naar 125

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 694 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69681 - Yamaha TZR 50 naar 125
Pagina 1 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Volgende pagina >
Dit topic is 7862 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Nicesurprice 5-1-2020 19:42 Print topicpost
Posts: 127
Hi all
K ben al even lid hier maar post eigenlijk weinig.

Voor dit voorjaar een leuk project verzonnen.
Ik wil een TZR 50 naar 125 ombouwen en als lichte motorfiets laten omkeuren.
Waarom 125?
Simpel 250 is denk ik onhaalbaar omdat ik niet naar lelystad wil.
En als ik t frame bekijk is ook heel t frontend anders.
De 125 is zowat identiek dus beter haalbaar.

Voor ik daadwerkelijk begin heb ik een vraagje mbt het blok.

Kan ik met het orginele blok en draaiend gedeelte weg.
Of moet er een andere krukas met drijfstang in.

Of is t beter heel t blok te vervangen?
Nu kan ik hier heel dit forum uitpluizen.
Of t www af zoeken.
Maar waarschijnlijk is er wel iemand die mij kan helpen aan de juiste info.

Groet Ronald.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-1-2020 9:20 Print reply

Posts: 8448
Het lijkt er op dat dat kan, maar dat niemand het doet...iets met kosten en baten weet je wel...je kan net zo goed illegaal met een motor gaan rijden...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Nicesurprice 6-1-2020 11:02 Print reply
Posts: 127
kosten baten.
Situatie is.

We hebben een brommer van junior hier.
Die brommer is redelijk wat aan gedaan.
Is ook een mooi ding.
Zal nog eens een foto plaatsen.

Mn zoon rijd nu met mijn auto.
Door opleidingen verdiend hij te weinig om sen goede auto te kopen.

Nu hebben we de volgende opties.
1
De brommer verkopen as is.
Dan krijgen we er t zelfde voor terug als waar ie voor gekocht is destijds.
En een motor terug kopen.

2
Zo blijven rijden met t risico dat ik mn rijbewijs kwijt raak of de brommer.
Ze controleren flink hier in de regio dus dit is niet ondenkbaar.
T kreng loopt met een 50cc door de 100.

3
Daar we een motor rijbewijs hebben.
We van sleutelen houden.
Kunnen we m relatief goedkoop omkeuren naar lichte motorfiets.
Als we dit slim aanpakken kan dit voor een paar honderd euro .

Of als we iets meer uitgeven behouden we de mogelijkheid de fiets later terug te zetten naar brommer.

Immers ik wil t huidige brommer kenteken behouden.
Vreet nl geen brood.

K weet t kost wat.
Maar ik vindt t leuk en we rijden dan legaal en verzekerd.

Blijft mn vraag.
Kunnen we t org blok behouden en met enkel een cilinder set naar die 125.
Of moet er een andere drijfstang met krukas in.
Dit omdat bv de slag anders is of de penmaat van de zuiger.

Dan kopen we nl beter een oud blok wat we reviseren.

Grte.

 
Aprilia RX 50 2003 6-1-2020 17:38 Print reply

Posts: 6711
Kwa blok kan ik je uit de droom helpen. Er is geen 125 set voor dit blok. Er is een 125 4T blok dat past als je alle ophangpunten verlast.
Dan moet je echter een andere ander blok, uitlaat, CDI etc. Kun je een leuke auto van kopen.

Er zijn bigbore setjes met een lange slag krukas. Kom je rond de 88cc. Zit op ca €400 materiaal. Dan ben je nog een grotere carburateur en andere uitlaat. 2e hands te doen voor €250,-

Keuren schijnt relatief makkelijk te kunnen als hij van VOOR 2006 is. Ik heb zelf een projectje lopen op mijn Aprilia RX50 op motorkenteken te krijgen. Wacht echter nog op wat onderdelen.

Edit: Als 125 kom je ook nog met je bloknummers etc in de war. Je zou hem als 50 kunnen omkeuren naar motor en dan compleet verbouwen.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 6-1-2020 om 17:50 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Nicesurprice 7-1-2020 17:12 Print reply
Posts: 127
Ok Tnks
Hier heb ik wat aan.
T gaat me verder niet zo om de kosten.
Een hobby mag geld kosten.
T is veel goedkoper een kant en klare fiets te kopen.

We gaan met deze info aan de slag.
Eerst t frame eens hier krijgen.
Bouw technisch ben ik er niet benauwd voor.
De grap is natuurlijk om t op kenteken te krijgen.

Al met al moet t een soort van dalydriver worden.
T gaat me dus niet eens om er t maximale uit te halen.
Dat we dit kunnen hebben we met deze 50cc laten zien.
Maar ook die hebben we daarna terug gebracht in vermogen om t cilindertje heel re houden.
Werd toch elke dag 50Km mee gereden.

Dit bericht is gewijzigd door Nicesurprice op 7-1-2020 om 17:15 uur.
 
Nicesurprice 8-1-2020 20:15 Print reply
Posts: 127

Zo vandaag nog eens wat op t WWW gekeken.
Ook nog een gesprek gehad met t RDW.

Was zeer verhelderend
We zijn nog niet uit de droom geholpen, maar er zat nog een addertje onder het gras.
Echter het omzetten naar een legale 125 op een budget is mogelijk
Daar dit project een lange termijn project is maakt dat nog vrij weinig uit.

Er is maar 1 maar.
In het kort komt het omzetten van brommer naar motor op het volgende neer.

1.
Is dn brommer van na 2005
Dan krijg je automatisch een ritje Lelystad a +/- 650 euri voor een uitgebreide keuring met rijtest.

2.
Is je brommer is van 2005 of ouder.
Dan kun je je brommer dus opvoeren op alle manieren die je kunt bedenken.
In principe krijg je dan een korte keuring met lichtere eisen.
als je het niet te gek maakt zit die plaat met NL markering zo achterop.

de Addertjes.

1.
Als men vindt dat je te creatief was, dan krijg je ook hier een ritje Lelystad en dus een ander kosten plaatje.
2.
Je het een niet officieel blok gebruikt.
Net ik moet om de TZR50 naar 125 te krijgen.
In principe is dit een ritje Lelystad.
MAARRRRR
als je brommert ooit is uitgevoerd als in mijn geval 125.
En ik de herkomst van het blok kan aantonen.
dat doe je dus door serienummers en/of kenteken gegevens te verstrekken.
Dan heb je mazzel.
Je komt ook dan in aanmerking voor de korte keuring met lichtere eisen.

In het geval van dit project.
Zou ik dus met een 125 blok met papieren met een korte keuring weg komen.
Ga ik voor de bonus punten met een 250cc dan zal ik wsl maar Lelystad moeten omdat men deze sprong wat groot vind.

Je krijgt dan natuurlijk een heel andere bouw van t vooreind en beremming.
Hij hield een slag om de arm.
Kom je met goede documentatie dat het frame voldoet aan de spec’s van die 250 zou een verkorte keuring ook nog kunnen.
Maar men gaf aan dat dit niet erg waarschijnlijk is.

Kortom een ander blok onder je brommer is geen probleem.
Zolang je maar kenteken gegevens hebt of minimaal een frame nummer van de donor.
M.A.W. de lijst met mogelijke donor blokjes is plots kort geworden.

We gaan eerst nog eens shoppen naar een blok met deze gegevens maar ik vermoed dat dit vrijwel onvindbaar is.
Een serieuze optie zou dan zijn eer complete donor 125 te kopen.
Eerlijk gezegd ben je dan beter met een runner en t project omzetten naar restauratie.

Maar eerst eens serieus proberen een donor blok te vinden


Dit bericht is gewijzigd door Nicesurprice op 8-1-2020 om 20:18 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 10-1-2020 16:38 Print reply

Posts: 6711
Ik zou hem gewoon keuren als een 50/80 cc motor op origineel blok en dan eventueel later eens ombouwen naar 125, dan is de rest klaar.

Ik heb echter korte tijd geleden een 600 GSXR voor €300 gekocht, voor €100 opgeknapt en gedurende een paar duizend km een zeer betrouwbare motor aan gehad tot ik m weer verkocht. Was wel een 110 pk=82kW dus je moet dan echt A hebben.

A1 en A2 motoren zijn er zat te krijgen tegen bodemprijzen.
Goedkoper wordt het nooit om je brommer om te keuren dan een motor te kopen.

De reden dat ik mijn brommer wil omzetten is puur nostalgie (mag je dat woord al gebruiken op je 27e?) en met een gerust hart de weg op kunnen zonder angst voor rollers etc etc. Motoren staan hier wel, maar het gevoel is toch anders
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Nicesurprice 10-1-2020 18:45 Print reply
Posts: 127
K heb mn A gewoon.
Dus das t probleem niet.
Brommertje heb wat emotionele waarde.
T org frame wil ik gewoon bewaren.

Financieel gezien moet je m gewoon netjes aan de kant zetten.
Maar we sleutelen best graag en t is gewoon geinig natuurlijk.

Groet.
 
JB1 11-1-2020 16:41 Print reply

Posts: 14881
Koop gewoon een TZR125, scheelt veel gezeik
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Rob777 11-1-2020 23:16 Print reply

Posts: 965
Your missing the point..lol.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-1-2020 12:07 Print reply

Posts: 8448
Ja ik mis het punt ook...je kan net zo goed een motor kopen om op te maken, en dan kan je wel een winstje maken...tenzij je de plaats niet hebt voor 2 motors/brommers.
Want het verschil tussen een goedlopende 50 en een 125 is nu ook niet zo groot...zo tot een 50 pk kun je altijd wel het gas vol opendraaien en nog meer willen...met een 125 zit je nog altijd met dat gevoel.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 12-1-2020 16:54 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ja ik mis het punt ook...je kan net zo goed een motor kopen om op te maken, en dan kan je wel een winstje maken...tenzij je de plaats niet hebt voor 2 motors/brommers.
Want het verschil tussen een goedlopende 50 en een 125 is nu ook niet zo groot...zo tot een 50 pk kun je altijd wel het gas vol opendraaien en nog meer willen...met een 125 zit je nog altijd met dat gevoel.


Sterker nog, een knappe 50 kan maar zo meer opleveren dan een knappe 150cc+ (125 is ivm A1 onevenredig duur).

Als je m uit emotionele waarde wilt houden gewoon zoals hij is (met kleine aanpassingen naar de wet toe) omkeuren naar motor. De 125cc 4T die er in ''past'' zal een heel andere emotie hebben.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Aprilia RX 50 2003 13-1-2020 0:00 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
zo tot een 50 pk kun je altijd wel het gas vol opendraaien en nog meer willen...


Je wilt altijd meer, zelfs met m'n 100 pk wil ik soms toch nog een beetje extra
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Nicesurprice 27-9-2020 13:03 Print reply
Posts: 127
Kleine update in dit forum.

Voor het plaatsen van fotos zijn we nog op zoek naar een geschikt medium.
Het zelf server ruimte op t WWW maar hoe ik vandaaruit bv een Thumpnail kan door linken zijn we nog niet aan uit.

Heb gisteren voor t project een donor brommert opgehaald en wat losse delen.

Dit was noodzakelijk omdat de TZR van mn zoon schade heeft opgelopen bij een ongeval.
Nu kunnen we deze weer gereed maken.
En we kunnen het project starten met een verse omkeur naar lichte motor.

met een paar weken kunnen we wsl van start.
 
Rob777 27-9-2020 14:17 Print reply

Posts: 965
Je kan een foto uploaden in Myalbum.com en hier plaatsen.

Hier staat uitgelegd hoe, met het verschil dat er hier geen knop is voor direct plaatsen ( even naar laatste bericht doorscrollen )
Je moet zelf [img][/img] intypen en daartussen de link plakken.

https://www.derbi-fo...amp;p=351715#p351715

Of misschien kan het direct uit je eigen server met dat img img, myalbum is misschien niet eens nodig.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 27-9-2020 om 20:18 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
kiris 27-9-2020 22:07 Print reply

Posts: 353
hou er wel rekening mee dat alles wat de RDW aan de telefoon en in emails zegt en schrijft geen bindende uitspraken zijn en ze dus altijd bij de daadwerkelijke keuring kunnen afwijken van wat een rdw medewerker eeder gezegd heeft.

ik heb dat zelf al regelmatig meegemaakt bij het keuren van auto's.

als het mogelijk is probeer dan met de keurmeesters zelf te overleggen voordat je gaat ombouwen. dit is lastig omdat het bij de rdw officieel altijd via bijvoorbeeld het kantoor in zoetermeer gaat waar iedereen steeds wat anders zegt.
wat op maandag OK is is op dinsdag weer niet OK, en wat op donderdag helemaal niet kan dat kan op vrijdag wel weer. keurmeester piet vind het prachtig en keurmeester henk weigert te keuren omdat hij het onveilig vind.

hoe ouder het voertuig, hoe makkelijker het is, dat is wel zo.
en als er van de brommer ook een motor variant is dan is het keuren vaak wel makkelijker. zoals een MB/MT/MTX5 met MB/MT/MTX8 blok.

maar van tzr50 naar 125 denk ik dat ze uiteindelijk toch heel bokkig gaan doen. ik heb zelf een project gehad, van lichte motorfiets naar bromfiets wat op de schroothoop is beland omdat eerst wel alles kon maar na ombouw uiteindelijk toch niets kon bij de rdw en dat heeft veel geld gekost.

succes met je project.

p.s. om het simpeler te maken zou je zoals ze vroeger in duitsland deden gewoon de topsnelheid van de originele motor en cilinder iets verhogen, dat ie onbegrensd is en dat gewoon als motor keuren.
dan kun je daarna een grotere cilinder gebruiken, of een ander blok monteren. officieel moet je dat dan weer laten keuren maar daar kraait vaak geen haan naar. (alleen verzekering kan dan moeilijk doen als een ongeval te wijten is aan de ombouw).



 

Dit topic is 7862 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved