Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha TZR 50 naar 125

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 325 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69681 - Yamaha TZR 50 naar 125
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 747 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Nicesurprice 5-1-2020 19:42 Print topicpost
Posts: 5
Hi all
K ben al even lid hier maar post eigenlijk weinig.

Voor dit voorjaar een leuk project verzonnen.
Ik wil een TZR 50 naar 125 ombouwen en als lichte motorfiets laten omkeuren.
Waarom 125?
Simpel 250 is denk ik onhaalbaar omdat ik niet naar lelystad wil.
En als ik t frame bekijk is ook heel t frontend anders.
De 125 is zowat identiek dus beter haalbaar.

Voor ik daadwerkelijk begin heb ik een vraagje mbt het blok.

Kan ik met het orginele blok en draaiend gedeelte weg.
Of moet er een andere krukas met drijfstang in.

Of is t beter heel t blok te vervangen?
Nu kan ik hier heel dit forum uitpluizen.
Of t www af zoeken.
Maar waarschijnlijk is er wel iemand die mij kan helpen aan de juiste info.

Groet Ronald.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-1-2020 9:20 Print reply

Posts: 7394
Het lijkt er op dat dat kan, maar dat niemand het doet...iets met kosten en baten weet je wel...je kan net zo goed illegaal met een motor gaan rijden...
 
Rust in pieces
Nicesurprice 6-1-2020 11:02 Print reply
Posts: 5
kosten baten.
Situatie is.

We hebben een brommer van junior hier.
Die brommer is redelijk wat aan gedaan.
Is ook een mooi ding.
Zal nog eens een foto plaatsen.

Mn zoon rijd nu met mijn auto.
Door opleidingen verdiend hij te weinig om sen goede auto te kopen.

Nu hebben we de volgende opties.
1
De brommer verkopen as is.
Dan krijgen we er t zelfde voor terug als waar ie voor gekocht is destijds.
En een motor terug kopen.

2
Zo blijven rijden met t risico dat ik mn rijbewijs kwijt raak of de brommer.
Ze controleren flink hier in de regio dus dit is niet ondenkbaar.
T kreng loopt met een 50cc door de 100.

3
Daar we een motor rijbewijs hebben.
We van sleutelen houden.
Kunnen we m relatief goedkoop omkeuren naar lichte motorfiets.
Als we dit slim aanpakken kan dit voor een paar honderd euro .

Of als we iets meer uitgeven behouden we de mogelijkheid de fiets later terug te zetten naar brommer.

Immers ik wil t huidige brommer kenteken behouden.
Vreet nl geen brood.

K weet t kost wat.
Maar ik vindt t leuk en we rijden dan legaal en verzekerd.

Blijft mn vraag.
Kunnen we t org blok behouden en met enkel een cilinder set naar die 125.
Of moet er een andere drijfstang met krukas in.
Dit omdat bv de slag anders is of de penmaat van de zuiger.

Dan kopen we nl beter een oud blok wat we reviseren.

Grte.

 
Aprilia RX 50 2003 6-1-2020 17:38 Print reply

Posts: 6228
Kwa blok kan ik je uit de droom helpen. Er is geen 125 set voor dit blok. Er is een 125 4T blok dat past als je alle ophangpunten verlast.
Dan moet je echter een andere ander blok, uitlaat, CDI etc. Kun je een leuke auto van kopen.

Er zijn bigbore setjes met een lange slag krukas. Kom je rond de 88cc. Zit op ca €400 materiaal. Dan ben je nog een grotere carburateur en andere uitlaat. 2e hands te doen voor €250,-

Keuren schijnt relatief makkelijk te kunnen als hij van VOOR 2006 is. Ik heb zelf een projectje lopen op mijn Aprilia RX50 op motorkenteken te krijgen. Wacht echter nog op wat onderdelen.

Edit: Als 125 kom je ook nog met je bloknummers etc in de war. Je zou hem als 50 kunnen omkeuren naar motor en dan compleet verbouwen.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 6-1-2020 om 17:50 uur.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Nicesurprice 7-1-2020 17:12 Print reply
Posts: 5
Ok Tnks
Hier heb ik wat aan.
T gaat me verder niet zo om de kosten.
Een hobby mag geld kosten.
T is veel goedkoper een kant en klare fiets te kopen.

We gaan met deze info aan de slag.
Eerst t frame eens hier krijgen.
Bouw technisch ben ik er niet benauwd voor.
De grap is natuurlijk om t op kenteken te krijgen.

Al met al moet t een soort van dalydriver worden.
T gaat me dus niet eens om er t maximale uit te halen.
Dat we dit kunnen hebben we met deze 50cc laten zien.
Maar ook die hebben we daarna terug gebracht in vermogen om t cilindertje heel re houden.
Werd toch elke dag 50Km mee gereden.

Dit bericht is gewijzigd door Nicesurprice op 7-1-2020 om 17:15 uur.
 
Nicesurprice 8-1-2020 20:15 Print reply
Posts: 5

Zo vandaag nog eens wat op t WWW gekeken.
Ook nog een gesprek gehad met t RDW.

Was zeer verhelderend
We zijn nog niet uit de droom geholpen, maar er zat nog een addertje onder het gras.
Echter het omzetten naar een legale 125 op een budget is mogelijk
Daar dit project een lange termijn project is maakt dat nog vrij weinig uit.

Er is maar 1 maar.
In het kort komt het omzetten van brommer naar motor op het volgende neer.

1.
Is dn brommer van na 2005
Dan krijg je automatisch een ritje Lelystad a +/- 650 euri voor een uitgebreide keuring met rijtest.

2.
Is je brommer is van 2005 of ouder.
Dan kun je je brommer dus opvoeren op alle manieren die je kunt bedenken.
In principe krijg je dan een korte keuring met lichtere eisen.
als je het niet te gek maakt zit die plaat met NL markering zo achterop.

de Addertjes.

1.
Als men vindt dat je te creatief was, dan krijg je ook hier een ritje Lelystad en dus een ander kosten plaatje.
2.
Je het een niet officieel blok gebruikt.
Net ik moet om de TZR50 naar 125 te krijgen.
In principe is dit een ritje Lelystad.
MAARRRRR
als je brommert ooit is uitgevoerd als in mijn geval 125.
En ik de herkomst van het blok kan aantonen.
dat doe je dus door serienummers en/of kenteken gegevens te verstrekken.
Dan heb je mazzel.
Je komt ook dan in aanmerking voor de korte keuring met lichtere eisen.

In het geval van dit project.
Zou ik dus met een 125 blok met papieren met een korte keuring weg komen.
Ga ik voor de bonus punten met een 250cc dan zal ik wsl maar Lelystad moeten omdat men deze sprong wat groot vind.

Je krijgt dan natuurlijk een heel andere bouw van t vooreind en beremming.
Hij hield een slag om de arm.
Kom je met goede documentatie dat het frame voldoet aan de spec’s van die 250 zou een verkorte keuring ook nog kunnen.
Maar men gaf aan dat dit niet erg waarschijnlijk is.

Kortom een ander blok onder je brommer is geen probleem.
Zolang je maar kenteken gegevens hebt of minimaal een frame nummer van de donor.
M.A.W. de lijst met mogelijke donor blokjes is plots kort geworden.

We gaan eerst nog eens shoppen naar een blok met deze gegevens maar ik vermoed dat dit vrijwel onvindbaar is.
Een serieuze optie zou dan zijn eer complete donor 125 te kopen.
Eerlijk gezegd ben je dan beter met een runner en t project omzetten naar restauratie.

Maar eerst eens serieus proberen een donor blok te vinden


Dit bericht is gewijzigd door Nicesurprice op 8-1-2020 om 20:18 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 10-1-2020 16:38 Print reply

Posts: 6228
Ik zou hem gewoon keuren als een 50/80 cc motor op origineel blok en dan eventueel later eens ombouwen naar 125, dan is de rest klaar.

Ik heb echter korte tijd geleden een 600 GSXR voor €300 gekocht, voor €100 opgeknapt en gedurende een paar duizend km een zeer betrouwbare motor aan gehad tot ik m weer verkocht. Was wel een 110 pk=82kW dus je moet dan echt A hebben.

A1 en A2 motoren zijn er zat te krijgen tegen bodemprijzen.
Goedkoper wordt het nooit om je brommer om te keuren dan een motor te kopen.

De reden dat ik mijn brommer wil omzetten is puur nostalgie (mag je dat woord al gebruiken op je 27e?) en met een gerust hart de weg op kunnen zonder angst voor rollers etc etc. Motoren staan hier wel, maar het gevoel is toch anders
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Nicesurprice 10-1-2020 18:45 Print reply
Posts: 5
K heb mn A gewoon.
Dus das t probleem niet.
Brommertje heb wat emotionele waarde.
T org frame wil ik gewoon bewaren.

Financieel gezien moet je m gewoon netjes aan de kant zetten.
Maar we sleutelen best graag en t is gewoon geinig natuurlijk.

Groet.
 
JB1 11-1-2020 16:41 Print reply

Posts: 14853
Koop gewoon een TZR125, scheelt veel gezeik
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Rob777 11-1-2020 23:16 Print reply

Posts: 490
Your missing the point..lol.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-1-2020 12:07 Print reply

Posts: 7394
Ja ik mis het punt ook...je kan net zo goed een motor kopen om op te maken, en dan kan je wel een winstje maken...tenzij je de plaats niet hebt voor 2 motors/brommers.
Want het verschil tussen een goedlopende 50 en een 125 is nu ook niet zo groot...zo tot een 50 pk kun je altijd wel het gas vol opendraaien en nog meer willen...met een 125 zit je nog altijd met dat gevoel.
 
Rust in pieces
Aprilia RX 50 2003 12-1-2020 16:54 Print reply

Posts: 6228
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ja ik mis het punt ook...je kan net zo goed een motor kopen om op te maken, en dan kan je wel een winstje maken...tenzij je de plaats niet hebt voor 2 motors/brommers.
Want het verschil tussen een goedlopende 50 en een 125 is nu ook niet zo groot...zo tot een 50 pk kun je altijd wel het gas vol opendraaien en nog meer willen...met een 125 zit je nog altijd met dat gevoel.


Sterker nog, een knappe 50 kan maar zo meer opleveren dan een knappe 150cc+ (125 is ivm A1 onevenredig duur).

Als je m uit emotionele waarde wilt houden gewoon zoals hij is (met kleine aanpassingen naar de wet toe) omkeuren naar motor. De 125cc 4T die er in ''past'' zal een heel andere emotie hebben.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Aprilia RX 50 2003 13-1-2020 0:00 Print reply

Posts: 6228
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
zo tot een 50 pk kun je altijd wel het gas vol opendraaien en nog meer willen...


Je wilt altijd meer, zelfs met m'n 100 pk wil ik soms toch nog een beetje extra
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com

Dit topic is 747 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved