Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Brommer rookt met andere olie.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 87 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69664 - Brommer rookt met andere olie.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 743 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rob777 12-11-2019 0:14 Print topicpost

Posts: 395
Tot een paar weken terug reed ik met Valvoline Durablend en rookte mn brommer amper tot niet.
Nu Castrol power rs 2t en nu rookt hij opeens heel erg.
Zwarte rook.
Als ik em in mn schuur start moet ik na een minuut naar buiten vanwege de rook.
Terwijl die Castrol juist aangeraden wordt omdat ie zo schoon verbrand.
Snap t nie.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-11-2019 7:49 Print reply

Posts: 7261
rs = roet en smoor.
Nee serieus kijk eens na hoe je bougie er uit ziet. En ik denk nog steeds dat je best eens een iridium bougie probeert, dat lost niet de oorzaak maar wel de problemen op.
 
Rust in pieces
Rob777 12-11-2019 10:24 Print reply

Posts: 395
Vergat te zeggen dat het met de RS4 is, niet de MH.

Paar weken geleden die Castrol erin gedaan en een nieuwe BR8ES bougie.
Toen rookte de boel dus opeens.
200 km mee gereden, geen verschil.

Nu afgelopen weekend een iridium bougie erin gedaan ( NGK BR8EIX )
Had deze gekocht voor de MH maar die staat 85 km verderop en wilde eerst zien wat die iridium in de RS4 doet.

En das dus ook vreemd ; hij zou dan beter stationair moeten draaien dan met een gewone bougie maar hij valt nu dus uit bij stationair.
Trekt iets beter en motor draait iets gelijkmatiger maar het verschil is minimaal.
Maar valt dus wel uit.
???
Stationairschroef waarschijnlijk iets verder indraaien maar blijft raar.

Hij rookt net zo veel dus met 2 nieuwe bougies.
Snap er echt niks van, lees overal dat die Castrol echt goed is en rookarm maar heb nog nooit een brommer zo zien roken.
Ook niet zulke zwarte rook.
Zal een filmpje maken later vandaag als het tenminste ff op wil houden met regenen.

Kan trouwens niks mee te maken hebben dat ik nu 98 tank i.p.v. 95 toch ?
Tank sinds paar weken 98.

Ben het wel beu aan het raken nu.
Eerst anderhalf jaar gezeik met die MH en ik doe wat dingen aan de RS en daar begint het gedonder ook opeens.
Terwijl je verrot weinig fout kan doen met olie bijvullen of bougie vervangen.
Koop wel een elektrische fiets ofzo..hoewel daar dan waarschijnlijk de accu van ontploft.
Schijtzooi.


Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 12-11-2019 om 10:33 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-11-2019 11:25 Print reply

Posts: 7261
Ik heb zelf ooit een Aprilia Rotax 123 gehad...heel fijn ding maar wel rare dingen meegemaakt. Eén daarvan die Iridiumbougiehistorie...ze moeten er in bij dat type...het andere niet willen starten bij vriestemperatuur...een echte Italiaan dus...
 
Rust in pieces
Rob777 12-11-2019 15:04 Print reply

Posts: 395
Schiet mij maar lek, wil een filmpje er van maken en nu valt het wel mee qua rook.

Stilvallen met stationair komt niet door die iridium bougie, oude bougie terug geplaatst ( zo goed als nieuwe bougie ) en daar is het ook bij.
Valt zelfs met rijden stil als ik gas los laat.

Stationairschroef moest bijna 3 slagen verder worden ingedraaid.
Hoe kan dat ?
Kouwe weer ?

En...veel erger : brommer heeft een dag en nacht in de stromende regen gestaan en doet raar nu.
Viel eerst uit na de start, zeker 2 minuten bezig geweest voor hij weer opnieuw wilde starten en komt niet lekker op toeren meer, houdt in boven de 7-8000 toeren.

Ik ben gewoon niet bedoeld voor brommers denk ik..ga wel kantklossen ofzo
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-11-2019 16:25 Print reply

Posts: 7261
Ik vermoed dat al je problemen te maken hebben met water in je benzine.
 
Rust in pieces
Rob777 12-11-2019 19:28 Print reply

Posts: 395
Het laatste probleem wat ik sinds gister heb dat ie niet meer lekker loopt zou inderdaad best wel eens water in de benzine kunnen zijn, volgens mij is rubber in mn tankdop niet helemaal 100% meer.
En het heeft wel heel veel geregend toen ie buiten stond.
Staat nu onder zeiltje..was ik vergeten eergister.

En toen ik em vandaag startte kwam er heel even witte rook uit de uitlaat maar dacht eerst dat dat gewoon condens of regenwater in de uitlaat was.
Maar zou ook benzine met water kunnen zijn inderdaad.

Ik neem aan dat dat vanzelf verbruikt wordt en na tijdje rijden geen probleem meer geeft ?
Was toch al van plan morgen flink stuk te rijden en te zien wat ie dan doet.

Maar dat stationair probleem was al eerder.
Kan het zijn dat mn sproeier maar net groot genoeg is en nu door koude lucht eigenlijk net te klein.
Bougie heeft altijd koffie met melk kleur, maar lijkt nu iets lichter als anders, meer melk in de koffie zeg maar.
Of door de kou dat er misschien net ergens wat valse lucht aangezogen wordt, het lijkt alsof het spruitstuk niet helemaal even vast zit op het membraan, ene kant lijkt meer druk op membraan uit te oefenen dan ander, lijkt er wat scheef op te zitten.
Hoort misschien zo maar trek ze morgen denk ik toch even na met momentsleutel.

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 12-11-2019 23:12 Print reply

Posts: 395
Na die dag en nacht regen startte hij, kon een paar keer gas geven om warm te draaien en toen viel hij helemaal uit, poosje bezig geweest voor hij weer wou starten.
Daarna reed hij erg slecht maar valt niet uit zolang ik wat gas blijf geven.

Kan me voorstellen dat als er maar een dun laagje water inzit ( zoveel zal er ook weer niet via dop indruppelen ) dat ie een mix krijgt van water en benzine, zeker als je rijdt en beweegt.
Maar misschien onzin en is dat het inderdaad niet.

Ik ga het zien morgen, stuk rijden en em daarna in verwarmde werkplaats zetten zodat alles goed kan drogen.
Effe de bouten van spruitstuk checken en dan hoop ik heel hard dat het probleem donderdag over is, moet zaterdag weer naar huis ermee en vrijdag geen tijd om verder te zoeken.

Bedankt voor het meedenken in elk geval

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 12-11-2019 om 23:27 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-11-2019 10:32 Print reply

Posts: 7261
Het water en de benzine ontmengen, en een koude start is geen probleem.
Dan ga je rijden en klotst alles door mekaar, en je valt stil.
Enz...
Omdat het ontmengt, kan je wel proberen de scheiding te maken... in plastic flessen bvb...
 
Rust in pieces
Rob777 13-11-2019 10:46 Print reply

Posts: 395
Misschien kan ik het er met een slangetje uithalen.
Zou alleen onderin horen te zitten dus moet het in principe zo eruit gehaald kunnen worden.
Denk ik.
Als er al water inzit.

Voor hetzelfde geld zijn mn plaatjes naar de knoppen door klein jaar E10.
Hoewel dit gedrag er niet helemaal bij past eigenlijk.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 13-11-2019 17:19 Print reply

Posts: 395
RS4 lijkt iets beter te rijden weer, wil af en toe lekker op toeren komen maar hapert soms iets.
Topsnelheid wil nog niet helemaal.

Stationair gebeuren blijft me alleen een raadsel.
Toen ik vanmiddag startte draaide hij heel even veel toeren stationair, zoals je zou verwachten als je de schroef zo'n stuk indraait terwijl hij eigenlijk goed staat, maar zakte toen al weer snel terug naar nog maar net stationair blijven draaien.

Ben beetje klaar met dat achterlijke onverklaarbare gedrag van die pokkedingen steeds.
Enige wat ik aan de RS4 gedaan heb is andere accu, andere bougie en olie bijvullen.
Dus aan mn sleutelvaardigheid ligt het niet.

Iridium bougie en andere cdi was ook niet de oplossing trouwens voor de MH, doet het nog steeds ruk..weg ermee.

En blijft de RS4 kutten dan ook weg ermee.


 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
maerijn 19-11-2019 10:38 Print reply

Posts: 2444
Heeft dit niet gewoon met het weer te maken? een paar weken terug was het nog een stuk warmer
 
Rob777 19-11-2019 14:53 Print reply

Posts: 395
Heb ik ook aan zitten denken ja.
Kan me voorstellen dat als ie maar een net groot genoeg sproeier heeft met warm weer ( lichtbruine bougie ) dat die met koud weer net te klein is.
Maar heb begin dit jaar met nog kouder weer gereden en toen deed hij het prima.

Ook verklaart dat niet de ( tijdelijke ) zwarte rook en het uitvallen direct na start en helemaal niet willen starten die ene keer.

Dit is wat gebeurd is :

Overgestapt van Valvoline naar Castrol.
Zag toen dat er zwarte rook uit kwam...maar was misschien al eerder..let niet altijd op mn rook maar na wisselen olie daar even specifiek op gelet.
Begonnen met 98 te tanken ipv 95, 200 km gereden met mix van 98 en 95, met die rook, zonder problemen verder, reed prima.

Twee weken niet gereden, start de brommer en die valt vervolgens stil zodra ik gas los laat.
Weer 98 gaan tanken, tank zit nu bijna alleen nog 98 in.
85 km gereden zonder al te veel problemen, blijft nog net stationair lopen als ik gas los laat tijdens rijden.
Op plaats bestemming heeft hij nog steeds zwarte rook.

Volgende dag start ik, geen zwarte rook meer, maar valt uit na start, ook al geef ik gas.
Vijf minuten lang niet willen starten, duwen, startmotor, niks.
Dan opeens weer gewoon starten en rijden.
Even stukje gereden maar valt nu zelfs met rijden uit als ik gas los laat.
Stationairschroef drie slagen ingedraaid, doet net een 1000 toeren dan.

Volgende dag draait hij direct na starten 3000 toeren stationair..maar valt na 5 seconden weer terug naar amper 1000.
Ook de dag erna hetzelfde verhaal, starten, 3000 toeren en dan weer terug zakken naar kleine 1000.

Twee dagen goed droog laten worden in werkplaats en terug naar huis, rit van 100 km, na ongeveer een drie kwartier rijden valt motor weer uit stationair als ik bij stoplicht of kruising sta te wachten, moet gas blijven geven.

En dan het probleem van niet lekker op toeren komen.
Vooral in zn 1 erg goed merkbaar, trek op en heel snel houdt hij dan al in, klinkt raar, wil niet op toeren komen, lijkt alsof er een begrenzer op zit opeens.
Topsnelheid was zeker 5 a 10 km/h lager ook dan normaal.
Doet vreemd met rijden, wil redelijk rijden maar stottert soms wat en wil gewoon net niet helemaal, komt op toeren, hapert even een tel en gaat weer door en dat meerdere malen.

Of beide dingen door hetzelfde euvel komen weet ik niet.
Niet stationair willen lopen was eerder dan het slechte rijden, dat laatste kwam pas na die heftige regen.
Maar kan zelfde reden hebben door iets wat steeds verder kapot aan het gaan is ofzo.
Ik weet het gewoon niet.

Wat ik wel weet is dat ik gigantisch begin te flippen ervan.
Eerst een dik jaar met de Motorhispania bezig in mn kop om daar achter te komen wat het probleem is, zonder resultaat, hele dagen malen van 'is het dit, is het dat ?'
Die officieel opgegeven en nu begint de Aprilia met eigenlijk een beetje hetzelfde onverklaarbare gezeik.

Zo snap ik ook al langer de ketting van de RS niet, vorige eigenaar heeft tijdje terug een nieuwe ketting geplaatst die ik nu al 8 keer strakker heb moeten zetten. Zet em op juiste strakte, rij 160 km en dan staat ie weer zo slap dat ik em tegen achterbrug kan duwen of zelfs stukje er achter.
Goedkope ketting misschien maar toch..t is geen rubber..

I izzzz cursed...

Pas in januari tijd om wat te sleutelen, ben van plan twee maten grotere sproeier te plaatsen, carb goed schoon te maken en nieuwe plaatjes er in te gooien maar zou het dan verder niet weten waar te zoeken.

Ben op punt van opgeven eigenlijk, het mag gewoon niet.
Enige lol in mn leven is die RS4 en dance feesten, dance feesten wil mn ouwe en verrotte lichaam steeds minder aan meewerken en een beetje zorgeloos rondscheuren mag blijkbaar ook niet.
Tijd om lekker depressief achter de geraniums te gaan zitten denk ik.

Klaag-zeur-steun....ik weet t
Maar ben het echt beu na twee jaar elke vakantie sleutelen, hele dagen malen in je kop wat het probleem is en maar geld in een hopeloze MH te blijven stoppen en dan nu met mn nog grotere Aprilia liefde ook weer gezeik te krijgen.

Had vrouwen ingeruild voor brommers..dacht dat dat beter zou werken...niet dus



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 19-11-2019 om 15:13 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-11-2019 15:10 Print reply

Posts: 7261
Persoonlijk doe ik niets meer aan mijn afstelling, als die eenmaal goed staat. Wat ik wel doe is de carb nakijken op verstopping (sproeiers), of de vlotter goed beweegt, of het vlotterpenetje afsluit.
Hoeveel km heb je nu ? Een zuiger en cilinder zijn slijtonderdelen...
Een ketting die je niet meer kan opspannen, is versleten...vervangen voor ze een gat in je karter slaat...waarschijnlijk zijn je tandwielen ook versleten.
En heb je al eens gedacht aan een viertakt, misschien zelfs 125cc ? Ik ben zelf zeer tevreden over mijn Kymco Pulsar 2010...de laatste incarnatie van de CB125 voordat alles CBF en kopieën werden. Die heb ik ook wel op Honda specs gezet en heeft oldschool onderhoud nodig...afgedraaide olie gaat er voor zowat de helft terug op aan de onderkant overal.
 
Rust in pieces
Rob777 19-11-2019 15:26 Print reply

Posts: 395
Kleine 17.000 nu geloof ik, 2000 nog wat erbij gezet zelf

En inderdaad, afstelling stond in feite perfect, heb nog nooit eerder zo'n mooie bruine bougie gehad.
Dus ja..waarom nu opeens niet meer.
Ook al is bougie nog steeds lichtbruin.

Riddles, riddles, lol.

Heb ook al gedacht aan scooter, 4 takt ook.
Maar de helft van mn plezier komt uit het schakelen en wegligging etc en de andere helft uit het uiterlijk.
Ben nogal oppervlakkig vrees ik..t mot er wel mooi uut zien !
Daar ging ik met die MH ook de fout in, mooi ding maar een absoluut kreng
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 19-11-2019 15:56 Print reply

Posts: 395
Ik maak morgen even een filmpje, moet naar werk nu.

Startte em net even, doet nu opeens 3500 toeren stationair, duurde best even, gaf paar keer gas en ging toen heel langzaam terug naar 1500 toeren stationair ipv 1000.
Er zit vooruitgang in..?

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 743 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved