Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Cdi of ecu? Euro 4

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 132 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69638 - Cdi of ecu? Euro 4
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 347 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

manuel 2-9-2019 22:08 Print topicpost
Posts: 157
Hou,

Mijn orbit 2 uit 2019 heeft volgens mij geen cdi maar een ecu?
Waar die cdi zou moeten zitten daar zit die niet.

Heb wel iets gelezen over een nieuwe regelgeving met ecu's enz. Die vorig jaar is ingegaan. Electronisch geregelde carburateurs enz.

Er zit in de accu bak ook een stekker niet aangesloten. Waar zou die voor zijn?

Ik heb er dus totaal geen benul van over hoe dat allemaal zit.

En is zo'n scooter nog wel wat op te voeren? Of is alles electronisch ingesteld?

Alle info welkom. (Google al gehad maar word er niet wijs uit)

'https://myalbum.com/album/8gNTYxQihmDu'




Dit bericht is gewijzigd door manuel op 2-9-2019 om 22:08 uur.

Dit bericht is gewijzigd door manuel op 2-9-2019 om 22:10 uur.
 

Aprilia RX 50 2003 2-9-2019 22:19 Print reply

Posts: 6171
Ik moet zeggen dat ik er bij brommers niet helemaal in zit.

In auto's en motoren waren er al ECU's voordat de gemiddelde brommerrijder geboren was. Daarbij worden juist enorme vermogenswinsten gehaald.

Het is goed mogelijk dat deze 4 takt brommer injectie heeft in plaatst van een carburateur. Sterker nog, op 4 takt snap ik niet dat dat niet al 20 jaar geleden standaard is geworden.

Het mooie van injectie is dat hij naar de luchtmassa die de motor in gaat en naar het zuurstof gehalte in je uitlaatgassen kijkt. Te veel zuurstof = te weinig brandstof. Dus zal hij meer injecteren.

Je zult veel opvoer acties dus kunnen doen zonder opnieuw de ''carburateur'' af te stellen.

Enige wat wel zou kunnen is dat er nog steeds een varioring en een ontstekingsbegrenzer in zit, al verwacht ik dat laatste niet op zo'n tamme 4 takt.

Je kunt eens rondstruinen of er een verloopstekker + programma voor op de laptop is. Dan kun je heel veel zien zonder al te veel moeite. Als je er wat verder in verdiept zelf de injectie en voorontsteking zelfs aanpassen.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
manuel 3-9-2019 16:37 Print reply
Posts: 157
Dank voor je info.

Maar ja hoe kom ik aan die stekker met de software!
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 3-9-2019 17:33 Print reply

Posts: 7193
Bij auto's is het zo dat de mogelijke vermogenwinst bij een motor zonder turbo minimaal is als je de computer herprogrammeert. Bij echt extreem zotte programmeringen gaat het bijna zeker heel snel zo fout dat de motor niet meer te redden is.
Over het algemeen zijn turbomotoren leuk te tunen door in te grijpen op de turbo.
Voorwaarde voor herprogrammering is dat de PROM programmeerbaar is en niet gewoon ROM (read only memory).
Bij brommers zijn er ECU's voor 25 km/h en 45 km/h geloof ik.
 
Rust in pieces
manuel 3-9-2019 17:47 Print reply
Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Bij auto's is het zo dat de mogelijke vermogenwinst bij een motor zonder turbo minimaal is als je de computer herprogrammeert. Bij echt extreem zotte programmeringen gaat het bijna zeker heel snel zo fout dat de motor niet meer te redden is.
Over het algemeen zijn turbomotoren leuk te tunen door in te grijpen op de turbo.
Voorwaarde voor herprogrammering is dat de PROM programmeerbaar is en niet gewoon ROM (read only memory).
Bij brommers zijn er ECU's voor 25 km/h en 45 km/h geloof ik.


Klopt. Bij een turbo haal je zo'n 30% vermogenstoename bij een niet geblazen motor zal dit ongeveer 6/%. Met beide geen aanpassingen.

De turbo ook is natuurlijk aan te passen zoals het aantal druk vermogen naar 1,5 bar of meer.

Maar het gaat me nu om de scooter. ik moet eerst maar eens kijken of ik een cdi of een ecu heb. Morgen ff de buddy verwijderen. De cdi heb ik vaker rechtsachter onder de buddy gezien.
 
Aprilia RX 50 2003 4-9-2019 16:18 Print reply

Posts: 6171
Met die auto's/motoren kun je nog steeds allerhande uitlaten enz enz vervangen. Zat op te voeren.

Ik zou eens op google beginnen met zoeken. Als je weet dat het bestaat op Ali express ff zoeken naar een goedkope oplossing.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
manuel 4-9-2019 16:40 Print reply
Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Met die auto's/motoren kun je nog steeds allerhande uitlaten enz enz vervangen. Zat op te voeren.

Ik zou eens op google beginnen met zoeken. Als je weet dat het bestaat op Ali express ff zoeken naar een goedkope oplossing.


Maar als die softwarematig is begrenst op 54km/u loont het zich nog dan wel om te stoeien met de setup? Rollen, vario enz.
 
manuel 5-9-2019 16:43 Print reply
Posts: 157
Ik heb onder de buddy gekeken maar nergens een cdi of ecu.
Kan het zijn dat ze beide niet aanwezig zijn?

En puur start met de elec. Gestuurde carburateur?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-9-2019 18:29 Print reply

Posts: 7193
Die zit achter de voorkap als ik me niet vergis.
 
Rust in pieces
Aprilia RX 50 2003 5-9-2019 18:46 Print reply

Posts: 6171
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: manuel
Ik heb onder de buddy gekeken maar nergens een cdi of ecu.
Kan het zijn dat ze beide niet aanwezig zijn?

En puur start met de elec. Gestuurde carburateur?


CDI ben je sowieso nodig voor je ontsteking. Contactpuntjes doen we al even niet meer aan (jaar of 20/30). De kans is groot dat je gewoon een carburateur hebt met een elektronische choke. Dit zijn doorgaans doodsimpele dingen die alleen aan gaan met het indrukken van de startknop. Hoe dat zit op jouw scooter weet ik niet.

Kijk anders eens of je een carb of injectie hebt. Als je injectie hebt dan ben je een ECU nodig.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
manuel 6-9-2019 18:45 Print reply
Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


CDI ben je sowieso nodig voor je ontsteking. Contactpuntjes doen we al even niet meer aan (jaar of 20/30). De kans is groot dat je gewoon een carburateur hebt met een elektronische choke. Dit zijn doorgaans doodsimpele dingen die alleen aan gaan met het indrukken van de startknop. Hoe dat zit op jouw scooter weet ik niet.

Kijk anders eens of je een carb of injectie hebt. Als je injectie hebt dan ben je een ECU nodig.


Hoe weet ik of ik een injectie heb? Gebruiksaanwijzing is gewoon standaard.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-9-2019 20:51 Print reply

Posts: 7193
Een injectie throttle body ziet er uit als een carb met een platte bovenkant.
 
Rust in pieces
manuel 6-9-2019 20:55 Print reply
Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Een injectie throttle body ziet er uit als een carb met een platte bovenkant.


Ik zal morgen ff een foto plaatsen. Maar heb inderdaad iets gelezen over dat de sym euro 4 ECS heeft. Zo noemen ze het bij bekende shops.
 
manuel 6-9-2019 21:23 Print reply
Posts: 157
Nu je het zegt pango, het is inderdaad met een platte kop. (Carburateur)
 

Dit topic is 347 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved