Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Wat maakt dat uit?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 921 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69634 - Wat maakt dat uit?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1376 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

manuel 25-8-2019 16:15 Print topicpost
Posts: 157
Ik zie bij toeren begrenzers wel eens staan geschikt voor "10inch" of "12inch"

Moet toch niets uitmaken? Ik bedoel alsof de begrenzer "weet" hoeveel inch je banden zijn.

En ja andere banden/ grotere monteren dan de fabrieks originele zal een afwijking (kunnen) geven in de km teller maar daar gaat het me niet om.

Denk ik nou te moeilijk of te makkelijk.

Ik hoor het wel.

Gr manuel

Dit bericht is gewijzigd door manuel op 25-8-2019 om 16:16 uur.
 

Aprilia RX 50 2003 25-8-2019 16:37 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: manuel
Ik zie bij toeren begrenzers wel eens staan geschikt voor "10inch" of "12inch"

Moet toch niets uitmaken? Ik bedoel alsof de begrenzer "weet" hoeveel inch je banden zijn.

En ja andere banden/ grotere monteren dan de fabrieks originele zal een afwijking (kunnen) geven in de km teller maar daar gaat het me niet om.

Denk ik nou te moeilijk of te makkelijk.

Ik hoor het wel.

Gr manuel

Dit bericht is gewijzigd door manuel op 25-8-2019 om 16:16 uur.


Een 10 inch zal meer toeren moeten maken dan een 12 inch.

Dus mag hij ook meer toeren maken om de gewenste snelheid te halen.

 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
manuel 25-8-2019 16:56 Print reply
Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Een 10 inch zal meer toeren moeten maken dan een 12 inch.

Dus mag hij ook meer toeren maken om de gewenste snelheid te halen.



Maar waarom zou die meer toeren moeten maken bij een verschil van slechts 2 inch qua omtrek van de banden?

Wat gebeurd er dan als ik een 10inch begrenzer in mijn 12inch doe?

Op de een of andere manier valt mijn kwartje (Nog) niet.

Ik weet nog wel uit mijn auto tijd dat ik eens van 15" naar 20" velgen ben gegaan met bijna dubbel zo brede banden, resultaat was inderdaad dat ik hoger in de toeren moest rijden en de top was ineens niet meer dan 140 of zo. Voorheen 180.

Maar dan hebben we het ook bijna een verdubbeling qua banden formaat, breedte, hoogte enz. Vandaar ook mijn vraag of die "kleine" paar inch veel uitmaakt. Voor bijvoorbeeld een begrenzer.


Dit bericht is gewijzigd door manuel op 25-8-2019 om 16:58 uur.
 
Rob777 25-8-2019 18:06 Print reply

Posts: 965
Dat zat em vooral in de breedte van je band denk ik, dat scheelt enorm..kijk maar naar een racefietsband en een gewone band..klein verschil in breedte, groot verschil in snelheid..o.a. daardoor.

In principe ga je juist harder met grotere banden..kost wel meer kracht en optrekken wordt minder.

Als ik het principe goed begrijp..

En die 2 inch maakt gewoon best uit dus..is een goeie 5 cm verschil en zo'n begrenzer is behoorlijk specifiek afgesteld zeg maar.
Dus zal je of langzamer gaan dan je wilt of juist harder als je een niet compatible gebruikt.
Ik denk in jouw geval dat je te hard zult blijven gaan..als ik het goed heb met mn duffe hoofd..t is warm..

Waarom zou je sowieso een 10 inch begrenzer op een 12 inch zetten ?
Die heb je nog liggen ofzo ?

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 25-8-2019 om 18:07 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 25-8-2019 18:39 Print reply

Posts: 6711
Diameter 3,14 X in de omtrek he...

Neem eens dat je band bovenop je velg 4 inch (10cm is).

Dan krijg je 10 + 4 + 4= 18 inch of 12 + 4 + 4= 20 inch.
18 * Pi (zeg even 3,14)= 56,52 inch omtrek
20 * Pi= 68,2

Hier zit 20% verschil in. Zeg dat je toerenbegrenzer bij 5000 toeren in moet grijpen op 12' zal dat bij 10' pas bij 6000 moeten.

Even uit gegaan van dezelfde bandenmaten.

Als jij op de auto van banden/wielen wisselt zonder dit te corrigeren op de km teller zul je ook een gigantische tellerafwijking krijgen. Je teller telt gewoon hoe vaak het wiel rond gaat en vermenigvuldigd dit met de omtrek van het wiel.

Edit: Zeg dat je met deze begrenzer op 10 inch 45 zou gaan, zou je op 12 inch 54 gaan.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 25-8-2019 om 19:03 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rob777 25-8-2019 20:31 Print reply

Posts: 965
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Diameter 3,14 X in de omtrek he...

Neem eens dat je band bovenop je velg 4 inch (10cm is).

Dan krijg je 10 + 4 + 4= 18 inch of 12 + 4 + 4= 20 inch.
18 * Pi (zeg even 3,14)= 56,52 inch omtrek
20 * Pi= 68,2

Ok, daar zat ik mn hersens nog mee te pijnigen ja..of je dat verschil niet ook nog moet vermenigvuldigen met iets..zoals dat Pi gedoe..was daar sowieso nooit een ster mee op school..lol.

Weer leerzaam
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 1376 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved