Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Kabelboom honda mtx ot

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 138 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69616 - Kabelboom honda mtx ot
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 779 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BartEnBraad 10-7-2019 11:29 Print topicpost

Posts: 21
Hallo,
Ik heb mn kabelboom vervangen voor een gebruikte die eigenlijk goed zou moeten zijn
Maar na 10 sec stroom erop gingen de lichten uit en nu brandt alleen het neutraal lampje nog en de toeter doet het.
als ik hem start dan brand de verlichting gewoon direct van de spoel maar niet op de accu.
Wat kan er mis zijn
Een nieuwe is volgens mij ook erg lastig te vinden.
 
Liever gelast dan geleased

Rob777 10-7-2019 14:05 Print reply

Posts: 308
Zekering kapot ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-7-2019 18:54 Print reply

Posts: 7183
De zekering ja, of je accu is dood of laadt niet op.
 
Rust in pieces
BartEnBraad 12-7-2019 10:49 Print reply

Posts: 21
Maar als de zekering verrot is dan zouden het neutraallampje en de toetert ook niet werken, toch?
 
Liever gelast dan geleased
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-7-2019 13:59 Print reply

Posts: 7183
Zonder batterij (of zekering) werkt er helemaal niets als de motor niet draait, ook het neutraallampje en de toeter niet.
Als de motor draait werkt alles, ook het neutraallampje en de toeter.
 
Rust in pieces
BartEnBraad 12-7-2019 16:07 Print reply

Posts: 21
Ik had het misschien iets anders moeten schrijven,
Ik had de accu er voor het eerst aangesloten zonder de motor te starten en toen werkte het licht wel gewoon (behalve als ik rem dat het achterlicht begon te knipperen, maar dat is weer wat anders denk ik )

Alleen toen na een seconde of 10/15 stopte het licht ermee en brand alleen het neutraal lampje nog en de toeter werkt ook, als ik hem nu start dan gaat het licht wel gewoon aan alleen dan gewoon rechtstreeks op de spoel, dus als ik gas geef gaat het feller.

Maar ik denk nu dat na 10 sec ergens in die boom iets is verbrand
 
Liever gelast dan geleased
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-7-2019 19:01 Print reply

Posts: 7183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BartEnBraad
als ik hem start dan brand de verlichting gewoon direct van de spoel maar niet op de accu.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BartEnBraad
Alleen toen na een seconde of 10/15 stopte het licht ermee en brand alleen het neutraal lampje nog en de toeter werkt ook, als ik hem nu start dan gaat het licht wel gewoon aan alleen dan gewoon rechtstreeks op de spoel, dus als ik gas geef gaat het feller.



Je eerste quote : duidt op een probleem in het gelijkstroomcircuit (accu enz.)

Je tweede quote : je zegt niets meer over het gelijkstroomcircuit.

Volgens mij omschrijf jij nu een probleem met de spanningsregelaar.

 
Rust in pieces
jan w. 50 12-7-2019 20:05 Print reply

Posts: 267
Meet de spanning eens na .
Van de spoel.

Ook een beetje gas geven als je meet.

Komt dat over Een met de Nederlandse
Uitvoering?



 
Bc. schadebakken
BartEnBraad 23-7-2019 20:53 Print reply

Posts: 21
Oké maar hoe meet ik die spanningsregelaar?
Kan er wel wat over vinden in andere topics maar niet van een mtx.

Edit* En nog een dingetje als hij stuk zou zijn dan zou de verlichting toch ook niet moeten branden met de motor aan?


Dit bericht is gewijzigd door BartEnBraad op 23-7-2019 om 20:56 uur.
 
Liever gelast dan geleased
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-7-2019 23:10 Print reply

Posts: 7183
Als je lichten feller gaan branden als je gas geeft, is je spanning niet constant...
Maar terwijl ik het hele topic doorneem, zie ik net dat je een oud type MTX hebt...die zijn 6V en hebben geen spanningsregelaar maar een weerstand...
Dus nu is mijn vraag, wat voor kabelboom heb je er op gezet...want één met spanningsregelaar en 12V is een aanrader...
 
Rust in pieces
BartEnBraad 23-7-2019 23:51 Print reply

Posts: 21
Degene waarvan ik hem kocht zei dat er een probleem met de kabelboom was, en hij had er nog wel een liggen die goed zou moeten zijn (wel gebruikt, ze zijn nieuw eigenlijk niet te krijgen) dus die heb ik erop geknutselt.
Jij zegt 6v maar ik vind in het werkplaatshandboek 12v
https://myalbum.com/album/fpj6jGNoWdRz
heb er dus ook een 12v accu voor gekocht en erop gezet.

En er zit wel een spanningsregelaar op
https://www.josdijkm...aar-honda-mt-mb.html
Zo’n blokje als dit.
Maar ook een weerstand
https://www.m-shop.n...50-80-ad04-hd06.html
Zo eentje dus.
 
Liever gelast dan geleased
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 24-7-2019 8:06 Print reply

Posts: 7183
http://www.brommerforum.nl/showtopic/64235/2

Zelf heb ik een MTX-OT 80 cc gehad, dus hierdoor is het verwarrend als iemand iets anders op zijn OT brommer heeft zitten.
Maar inderdaad zoals je in het bovenstaande topic kan zien, zijn er twee types kabelbomen voor de OT naargelang het bouwjaar. Dat was ik uit het oog verloren.
Ik had een 6V systeem met lichtweerstand. Ik heb een vermoeden dat zowat alle MT's, MB's en MTX-OT's wel al in de loop van de jaren omgebouwd zijn naar 12V.
Wat volgens mij niet klopt is dat jij een spanningsregelaar én een lichtweerstand hebt...want je hebt maar één van de twee nodig.
Overigens ben ik ook helemaal pro ombouw naar spanningsregelaar, dus geen lichtweerstand.
 
Rust in pieces
BartEnBraad 24-7-2019 8:29 Print reply

Posts: 21
Oke maar waar denk je dat ik moet zoeken voor het probleem?
Toch de spanningsregelaar
En zo ja, hoe meet ik die door?
 
Liever gelast dan geleased
BartEnBraad 24-7-2019 8:36 Print reply

Posts: 21
Dit is het bedradingsschema waar ik ze denk ik allebei op zie.


 
Liever gelast dan geleased
BartEnBraad 24-7-2019 9:27 Print reply

Posts: 21
Ik ben in het hele topic een belangerijk ding vergeten te zeggen zie ik nu
Ik heb hem gekocht niet lopend met een probleem aan de kabelboom volgens de man waar ik hem van kocht, inclusief andere gebruikte boom.
Die heb ik er meteen opgezet en hij liep.
Eigenlijk werkte toen alles behalve de toet toet, want die had denk ik te weinig spanning.
Het licht brandde ook gewoon dat als je gas geeft het feller gaat enz. (Zonder accu dit alles)

Toen heb ik een accu gekocht en hem erop gezet.
(Contact aan motor uit) Dat leek 10 sec perfect te gaan, het licht brandde veel feller als op de spoel, maar toen stopte het licht er mee en brandde alleen het neutraallampje, en de toeter deed het nog.
(Daarna deed ik dus motor aan) en toen deed het licht het wel weer, maar dan alleen maar op de spoel, niet fel dus.
 
Liever gelast dan geleased
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 24-7-2019 16:07 Print reply

Posts: 7183
Eerst en vooral, heb je niet gewoon je accu opgeblazen, met andere woorden, werkt er nog iets als de motor niet draait.

De MTX OT heeft een heel rare kabelboom en schakeling. Die 'regulateur' is meer een gelijkrichter. Er zit waarschijnlijk nog 'iets' in dat samenwerkt met die voorschakeling van die lichtweerstand en de heel ingewikkelde lichtschakelaar.
In die lichtschakelaar (tweede vierkant onderaan van het MTX OT schema) zie je ook dat de roze draad niet is doorgeschakeld naar het weerstandsblokje bij groot licht (high beam).

Ik heb een vermoeden dat jij een bij die kabelboom passende lichtschakelaar en gelijkrichter/spanningsregelaar nodig hebt.

Ik zou gaan voor de NSR bedrading, die is veel strakker :

Let op de eenvoudige lichtschakelaar bedrading (eerste vierkant onderaan).
Merk op, 2 voedingsdraden wisselspanning (wit en geel) aan de spanningsregelaar/gelijkrichter.

Voor gemakkelijk vergelijken ook het OT draadschema :

Let op, de massadraad aan de spanningsregelaar/gelijkrichter komt hier via het weerstandsblokje.
Merk op, maar één voedingsdraad wisselspanning (wit) aan de spanningsregelaar/gelijkrichter.
Vrij raadselachtig zowel een geschakelde + als permanente + gelijkspanning aan de spanningsregelaar/gelijkrichter.



Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 24-7-2019 om 23:34 uur.
 
Rust in pieces

Dit topic is 779 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved