Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - kabelboom opbouwen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 19 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69578 - kabelboom opbouwen
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 755 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jan w. 50 31-3-2019 15:03 Print topicpost

Posts: 156
kun je de kabelboom.
ook op de werkbank in elkaar zetten een uitpluizen?

ik heb de brommer al overgespooten.
ik wil niet 5 keer de brommer moeten los draaien.
om er achter te komen dat iets niet werkt.
ook kan ik er niet echt goed bij.

nu wil ik een losse voeding gebruiken.
om de kabelboom van stroom te voorzien.
een stuk ijzer als frame,aarde gebruiken.
een dan op de werkbank alles aansluiten.
een uit testen.
ik denk dat het dan veel simpeler wordt om.
kabelbreuk,kapote onderdelen,schakelaars,noem het maar op.
te vinden.
een als alles het doet dan pas op de brommer zetten.
dat het in eenkeer goed is.

heeft iemand tips.
 

Rob777 31-3-2019 16:57 Print reply
Posts: 118
Ik zit er nog op te broeden dus er zullen wel weer edits komen later maar is dat blok ijzer als massa nodig ?
Volgens mij fungeert het frame alleen maar om de stroom door te geven naar de min ( massa ) van de accu ( of voeding )..als soort van bedrading dus.

De kabelboom aansluiten op + en - en andere onderdelen van een massadraad (-) voorzien en aansluiten op de min van de voeding is voldoende geloof ik.

Met alleen een blok ijzer krijg je geen gesloten circuit.

Of ik moet ( weer ) iets over het hoofd zien.

Ik broed verder !
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 17:04 Print reply

Posts: 6995
Je moet inderdaad ook de min pool van de accu aansluiten op het blok ijzer. Het moet geen dik blok zijn trouwens, een aardingsrail uit een zekeringenkast is ook maar een latje.
Als proefopstelling kan dit dienen, maar hou er rekening mee dat een batterij heel snel leeg is als je wat veel en lang test.
Zelf gebruik ik soms een draaiende tweede brommer als spanningsbron.
 
Rust in pieces
jan w. 50 31-3-2019 18:20 Print reply

Posts: 156
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Ik zit er nog op te broeden dus er zullen wel weer edits komen later maar is dat blok ijzer als massa nodig ?
Volgens mij fungeert het frame alleen maar om de stroom door te geven naar de min ( massa ) van de accu ( of voeding )..als soort van bedrading dus.

De kabelboom aansluiten op + en - en andere onderdelen van een massadraad (-) voorzien en aansluiten op de min van de voeding is voldoende geloof ik.

Met alleen een blok ijzer krijg je geen gesloten circuit.

Of ik moet ( weer ) iets over het hoofd zien.

Nee dat heb je goed.
De min is het frame
Dat is bij mij een blok ijzer

Ik broed verder !


 
jan w. 50 31-3-2019 18:30 Print reply

Posts: 156
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Je moet inderdaad ook de min pool van de accu aansluiten op het blok ijzer. Het moet geen dik blok zijn trouwens, een aardingsrail uit een zekeringenkast is ook maar een latje.
Als proefopstelling kan dit dienen, maar hou er rekening mee dat een batterij heel snel leeg is als je wat veel en lang test.
Zelf gebruik ik soms een draaiende tweede brommer als spanningsbron.


Ik wou een 6.5 volt acculader gebruiken.
Maar dat feest gaat niet door.

De kawasaki a1 modellen 81 tot 84.
Moeten bij 8000 rpm 1.0 a /8.5 volt.

Ik heb een c uitvoering c9 of c10
Dat is naar 1984.
Die moeten bij 8000 rpm 2.7a /8.8 volt.

Ik moet eerst iets vinden wat die spanning
Afgeeft.

 
jan w. 50 31-3-2019 18:35 Print reply

Posts: 156
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
[...]


Ik wou een 6.5 volt acculader gebruiken.
Maar dat feest gaat niet door.

De kawasaki a1 modellen 81 tot 84.
Moeten bij 8000 rpm 1.0 a /8.5 volt.

Ik heb een c uitvoering c9 of c10
Dat is naar 1984.
Die moeten bij 8000 rpm 2.7a /8.8 volt.

Ik moet dus de voeding van mijn lopende
Brommer af haal.

Dank je pango

 
Rob777 31-3-2019 19:22 Print reply
Posts: 118
Heb je een tweede zelfde brommer dan ?
Denk niet dat de originele brommer zal draaien zonder kabelboom.
Of zeg ik weer wat doms ?

Kan zoiets werken ? :

https://nl.aliexpres...e=c&gclsrc=aw.ds

Of een oude beltrafo als je die hebt liggen, zijn ook vaak rond die waardes van 8v-2a

Die aardingsrail is wel een handig idee trouwens..makkelijk met aansluiten van alle massa draden..want dat is ook het enige wat die rail ( en je frame ) doet..gewicht ( of massa maar dan in andere zin ) hoeft het niet te hebben.
Weerstand heeft een frame niet of nauwelijks.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 31-3-2019 om 19:50 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
jan w. 50 31-3-2019 21:51 Print reply

Posts: 156
Je dwaald af.
Ik heb meerdere blokken voor dat ding.
Onderdelen geen gebrek.

Ik wil het elektra graag.
Weer goed hebben.

Voeding hebben we 2uur geleden aangelegd.

Nu moet ik uitvinden.
Wat er op dat stuk oud ijzer van mij
Nog goed is.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 22:15 Print reply

Posts: 6995
Een kabelboom bestaat uit een lichtcircuit en ontstekingscircuit.
Het ontstekingscircuit kan je niet goed testen op je werkbank. Je moet pulsen hebben, redelijk veel spanning enz.
Je lichtcircuit kan je testen met een batterij van het juiste wattage. Een AR heeft geen startmotor dus hoeveel Ah die accu heeft maakt niet veel uit. Ik vervang die accu door een tweede draaiende brommer, die op zich alleen het juiste wattage moet hebben.
 
Rust in pieces
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 22:19 Print reply

Posts: 6995
En met acculaders moet je opletten, als het geen druppellader is moet je eigenlijk net je hele circuit afkoppelen (min pool losmaken in de praktijk), of je hebt kans op kosten.
 
Rust in pieces
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 22:26 Print reply

Posts: 6995
De 8V die je aanhaalt is eigenlijk de waarde om een 6V batterij te laden, maar je lichtsysteem kan zowel op 6V als op 8V werken...zo gevoelig is het niet.
Je spanning van je ontstekingscircuit zal rond de 60V zijn vermoed ik.
 
Rust in pieces
Rob777 31-3-2019 23:54 Print reply
Posts: 118
"Je dwaald af."

Zal het nooit meer doen.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
chineesboer 1-4-2019 9:09 Print reply

Posts: 3668
Neem een draadschema/werkplaatshandboek, pak een multimeter en meten maar.
 
jan w. 50 1-4-2019 19:15 Print reply

Posts: 156
Ik gaa het doen met een accu.
Dan zet ik kort bij de accu.
Een zekeringhouder met de zelfde zekering.
Als mijn brommertje heeft.
Als ik dan kortsluiting maak.
Dan kan er niet veel fout gaan.

Een dan kan ik in huis.
Voor de tv s'avonds.
Aan mijn elektra prutsen.

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg.

 
jan w. 50 3-4-2019 18:38 Print reply

Posts: 156
Ik zat in het werkplaatsboek te lezen.
Daar bij schoot mee wat te binnen.
Over de zekering.
De zekering die ik gebruiken wil.
Is voor het gehele stroomverbruik.

Ik ben met de olievlotter bezig.
In dat stukje van de kabelboom.
Zitten maar 2 lampjes als stroomverbruikers
Die hebben samen maar 6 watt verbruik.
De rest zijn schakelaars.

Is het verstandig een veel lichtere.
Zekering te gebruiken.





 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 3-4-2019 21:03 Print reply

Posts: 6995
Dat kan je doen, dan springt ze nog sneller.
Een kortsluiting is een hoge stroom, die je in de praktijk alleen hebt als stroomvoerende draden de massa raken. Meestal zit er een 10A zekering in een brommer, en die 10A is hoger dan het dagdagelijkse aantal ampere.
Maar als er maar twee kleine lampjes in gebruik zijn, gaat bij 10A die zekering ook in werking...

 
Rust in pieces

Dit topic is 755 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved