Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - kabelboom opbouwen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 628 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69578 - kabelboom opbouwen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2591 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jan w. 50 31-3-2019 15:03 Print topicpost

Posts: 931
ps.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 22-11-2019 om 2:34 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Rob777 31-3-2019 16:57 Print reply

Posts: 965
Ik zit er nog op te broeden dus er zullen wel weer edits komen later maar is dat blok ijzer als massa nodig ?
Volgens mij fungeert het frame alleen maar om de stroom door te geven naar de min ( massa ) van de accu ( of voeding )..als soort van bedrading dus.

De kabelboom aansluiten op + en - en andere onderdelen van een massadraad (-) voorzien en aansluiten op de min van de voeding is voldoende geloof ik.

Met alleen een blok ijzer krijg je geen gesloten circuit.

Of ik moet ( weer ) iets over het hoofd zien.

Ik broed verder !
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 17:04 Print reply

Posts: 8456
Je moet inderdaad ook de min pool van de accu aansluiten op het blok ijzer. Het moet geen dik blok zijn trouwens, een aardingsrail uit een zekeringenkast is ook maar een latje.
Als proefopstelling kan dit dienen, maar hou er rekening mee dat een batterij heel snel leeg is als je wat veel en lang test.
Zelf gebruik ik soms een draaiende tweede brommer als spanningsbron.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 31-3-2019 19:22 Print reply

Posts: 965
Heb je een tweede zelfde brommer dan ?
Denk niet dat de originele brommer zal draaien zonder kabelboom.
Of zeg ik weer wat doms ?

Kan zoiets werken ? :

https://nl.aliexpres...e=c&gclsrc=aw.ds

Of een oude beltrafo als je die hebt liggen, zijn ook vaak rond die waardes van 8v-2a

Die aardingsrail is wel een handig idee trouwens..makkelijk met aansluiten van alle massa draden..want dat is ook het enige wat die rail ( en je frame ) doet..gewicht ( of massa maar dan in andere zin ) hoeft het niet te hebben.
Weerstand heeft een frame niet of nauwelijks.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 31-3-2019 om 19:50 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 22:15 Print reply

Posts: 8456
Een kabelboom bestaat uit een lichtcircuit en ontstekingscircuit.
Het ontstekingscircuit kan je niet goed testen op je werkbank. Je moet pulsen hebben, redelijk veel spanning enz.
Je lichtcircuit kan je testen met een batterij van het juiste wattage. Een AR heeft geen startmotor dus hoeveel Ah die accu heeft maakt niet veel uit. Ik vervang die accu door een tweede draaiende brommer, die op zich alleen het juiste wattage moet hebben.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 22:19 Print reply

Posts: 8456
En met acculaders moet je opletten, als het geen druppellader is moet je eigenlijk net je hele circuit afkoppelen (min pool losmaken in de praktijk), of je hebt kans op kosten.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 22:26 Print reply

Posts: 8456
De 8V die je aanhaalt is eigenlijk de waarde om een 6V batterij te laden, maar je lichtsysteem kan zowel op 6V als op 8V werken...zo gevoelig is het niet.
Je spanning van je ontstekingscircuit zal rond de 60V zijn vermoed ik.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 31-3-2019 23:54 Print reply

Posts: 965
"Je dwaald af."

Zal het nooit meer doen.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
chineesboer 1-4-2019 9:09 Print reply

Posts: 3676
Neem een draadschema/werkplaatshandboek, pak een multimeter en meten maar.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 3-4-2019 21:03 Print reply

Posts: 8456
Dat kan je doen, dan springt ze nog sneller.
Een kortsluiting is een hoge stroom, die je in de praktijk alleen hebt als stroomvoerende draden de massa raken. Meestal zit er een 10A zekering in een brommer, en die 10A is hoger dan het dagdagelijkse aantal ampere.
Maar als er maar twee kleine lampjes in gebruik zijn, gaat bij 10A die zekering ook in werking...

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-4-2019 21:34 Print reply

Posts: 8456
Ik ben ook wel benieuwd naar de rest van de brommer eigenlijk.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 9-4-2019 20:17 Print reply

Posts: 965
Ik wil niet afdwalen..anders zou ik zeggen dat ik die Puch wel erg geinig vind.

Over welke gaat de kabelboom ?

De Kawa neem ik aan ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-4-2019 20:26 Print reply

Posts: 8456
Welke brommer heb je herspoten dan ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-4-2019 20:08 Print reply

Posts: 8456
https://www.mlmparts...yuasa-motoraccu.html

https://www.scootpar...ower-1-kawasaki-ar50
Is wel degelijk 6V, 3 dopjes...

Snelle en trage zekeringen is volgens mij voor automatische zekeringen, niet voor glaszekeringen.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 13-4-2019 23:36 Print reply

Posts: 965
Je hebt snelle en langzame glaszekeringen.

De trage kan de overbelasting ( piek ) inderdaad iets langer hebben zonder door te branden.

Maar waarom een accu en geen adapter ?
Accu kost je zo 100 eu of meer.

Als je dan toch voor de accu wilt gaan kom je hier ook een eind mee volgens mij, 22ah, moet denk ik genoeg zijn voor een dag testen..zo veel gebruik je niet en 's nachts kun je hem weer laden :

https://www.accu.nl/vmf-powersport-accu-cb2-6

of 20ah

http://www.accu4all....u-agm-6volt-20000mah

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 14-4-2019 om 0:04 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 14-4-2019 13:05 Print reply

Posts: 8456
Die Ampere-uur waarde is vooral belangrijk voor een elektrische startmotor. Alle batterijen gaan snel plat zonder laden. Als je toch een accu neemt kan je beter een autoaccu gebruiken, met een voorschakelweerstand om op 6V te komen.
Verlichting is iets van een 35 Watt of zo, bij 6 Volt kom je dan op een 6A, glaszekering is inderdaad wat hoger nl. 10A zodat ze niet springt.
Dus als je een transfo wil heb je er één nodig die 6A kan leveren, een telefoon transfo of zo is te licht, misschien een computervoeding, misschien zelfs via USB.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 2591 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved