Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Knipperlicht gaat tegelijkertijd af

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 688 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69573 - Knipperlicht gaat tegelijkertijd af
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 6607 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rob777 20-3-2019 0:05 Print reply

Posts: 965
Daar heb je de spanningsregelaar voor denk ik..die houdt de spanning zo gelijkmatig mogelijk.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 20-3-2019 om 0:08 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
mikeroodhart 20-3-2019 12:52 Print reply
Posts: 26
Jaa... ik heb de brommer in de fik gestoken.. je weet het he met die Chinese dingen :P

Nee heb gister een nieuw relais gekocht omdat dat er sowieso aan zat te komen. Ook daarbij weerstanden en een nieuw indicatielampje. Ga dat vanavond met een vriend monteren en kijken of hij het doet (ik hoop het zo)

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Rob777 20-3-2019 14:28 Print reply

Posts: 965
Rituele verbrandingen zijn altijd goed !

Heb regelmatig dezelfde neiging met de Motorhispania..

Succes iig

Tip : houdt de weerstanden weg van plastic ( je kuip e.d. )..ze worden behoorlijk warm als je langere tijd je knippers gebruikt.


Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 20-3-2019 om 14:32 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
mikeroodhart 27-3-2019 21:13 Print reply
Posts: 26
Daar ben ik weer, sorry voor de lange afwezigheid. Ik ben het nu echt helemaal kwijt en had t daarom even aan de kant gezet. Op verzoek van een vriend van mij heb ik deze kwestie op circuitforum gezet en ze gaven gelijk aan dat het niet om een relais ging maar om een knipperlicht schakelaar? Zegt mij echt niks en loop hierdoor nu wederom vast. Ik hoop dat jullie hier echter wat meer van weten en mij hiermee kunnen helpen. Alvast heel erg bedankt!
 
Rob777 28-3-2019 1:53 Print reply

Posts: 965
Je hebt de weerstanden geplaatst maar de leds blijven alle 4 tegelijk continue branden ?



Is er ook gezegd waarom het met de schakelaar te maken zou hebben ?
En wat er aan te doen ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 28-3-2019 3:14 Print reply

Posts: 965
Ik zie op dat forum dat je een verkeerde knipperautomaat gekocht hebt.
Mag van de eggheads daar geen relais heten blijkbaar..soit.

Maar ze bedoelen dus je knipperrelais ( of knipperautomaat )

Je hebt een ander soort gekocht dus dat gaat nooit werken.
Eerst zorgen dat je een identieke knipperautomaat/relais hebt.

Heb je het al geprobeerd met weerstanden en het oude relais ?
Best kans dat die nog goed is.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 28-3-2019 om 3:42 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 28-3-2019 5:50 Print reply

Posts: 965
Als je oude knipperautomaat ( relais ) toch kapot blijkt even contact opnemen met plaatselijke brommerboer of internetbrommerboer en vragen welke automaat/relais geschikt is voor je brommer..maar ik vermoed dat een universele scooter/brommer automaat ook werkt..zolang het maar een 12v is, 2 polig en geen 8 zoals je nu gekocht hebt.

Waar heb je de nieuwe vandaan trouwens ?

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 28-3-2019 om 5:53 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 28-3-2019 6:36 Print reply

Posts: 8458
Je geeft de link niet naar dat forum, maar als ze een knipperrelais gee relais noemen is het het zoeken niet waard.
Het is simpel...voor LED knippers heb je een LED knipperrelais nodig, ofwel voorschakelweerstanden voor je knippers.
Die voorschakelweerstanden zijn kant en klaar te koop op brommerwinkelsites.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 28-3-2019 7:27 Print reply

Posts: 965
https://www.circuits.../forum/view/144590/1

Een bi metaal of elektronische variant is als je gaat muggeziften idd geen relais..maar wordt door iedereen zo genoemd dus ze moeten niet zeuren :p





 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
mikeroodhart 30-3-2019 18:09 Print reply
Posts: 26
Ik heb een nieuw relais gekocht, die andere was inderdaad niet goed. Heb nu een speciaal knipper relais voor led ik dacht nu moet t goed zijn. 1 pluspunt, ze knipperen weer! Helaas alsnog alle 4 tegelijk. Zijn gelukkig een stapje verder maar we zijn er nog niet. Ik denk dat het nu een kwestie is van weerstanden. Kan dat kloppen?
 
jan w. 50 30-3-2019 18:31 Print reply

Posts: 931
Dan kan het zijn.
Dat het nieuwe relais aan elkaar plakt.
Leds hebben weinig stroom nodig.

Je hebt nu 12 vold +Een aantal watt.
Op het led relais gezet.
Die spanning heeft het led relais.
Niet nodig.

De weerstand die voor elke ledlamp je wordt gezet.
Is om de spanning te reduceren.
Dat is wat ik er van begrijp.

Daar om begon ik over de voeding.

 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
jan w. 50 30-3-2019 18:35 Print reply

Posts: 931
Of je hebt alle lampjes.
Op één uitgang aan gesloten.

Ga er niet meteen van uit dat ik het goed
Heb.

Daar valt aan te tweivelen.

War ook kan is.
De schakelaar op het stuur is niet goed.
Of het knipperlicht lampje in je cockpit.
Verbind links een rechts aan elkaar door.


Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 30-3-2019 om 20:34 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Rob777 30-3-2019 21:08 Print reply

Posts: 965
Dat had ik in een eerdere reactie al verteld...
Ook in de linkjes die ik geplaatst heb staat dat.

Er is door meerdere mensen gezegd dat je die weerstanden eerst moet plaatsen..wat je zou doen zei je.

Valt me op dat je niet alles goed leest of uitprobeerd wat als advies gegeven wordt.

Als je maar 1 controlelampje hebt dan werkt alleen een led relais niet.
Heb ik voor gewaarschuwd.
Dan moet je namelijk diodes plaatsen bij het controlelampje zodat die de stroom niet naar zowel links als rechts gooit.
En dat is niet echt simpel..zou er niet aan beginnen als ik zie hoe je het tot nu toe aanpakt.
Dat relais heb je voor Jan L. gekocht in feite, een normaal relais in combinatie met weerstanden was ook prima geweest.
Of je oude relais..die mogelijk helemaal niet kapot is.
Heb je uberhaupt het oude relais geprobeerd nog samen met weerstanden ?

Lees dit :

https://www.manners....-led-knipperlichten/

https://www.motozoom...ichten-monteren.html

https://www.motor-fo...ier-tegelijk.187295/

https://www.motor-fo...ipperlichten.358447/

"Relais of weerstand?
Het vervangen van het relais kan alleen als:
Je 2 aparte knipperlicht-controlelampjes hebt op je dashboard (eentje voor links en eentje voor rechts);
Je geen pieper (je weet wel, die dat piepje geeft als je knipperlicht aan- en uitgaat) of alarmlichten-functie hebt;
Het originele relais niet in gebruik is voor meerdere functies (te herkennen aan meer dan 3 kabeluitgangen).
Is dit bij jouw motor het geval? Ga dan voor een speciaal LED-relais.
Is dit bij jouw motor niet het geval? Ga dan voor weerstandjes."

Over de diodes :

https://www.circuits...net/forum/view/93002

https://www.motor-forum.nl/media/1156332/full

https://www.motor-fo...ipperlichten.358447/

Ik zou dus weerstanden plaatsen..makkelijker.

Let er wel op welke je koopt van de keer.
Je kan berekenen welke je nodig hebt aan de hand van dit :

Stel de hoeveelheid watt vast van de originele gloeilamp (staat op het glas) en neem x2 (want: 2 knipperlichten)
Stel de hoeveelheid watt vast van het LED-lampje en neem x2
Stel het verschil tussen de 2 waardes vast en neem een weerstand die de wattage ‘vervangt’ die daar het dichtstbij ligt. Gebruik daarbij de volgende info:
– een weerstand van 10 Ohm ‘vervangt’ 14,4 watt
– een weerstand van 8,2 Ohm ‘vervangt’ 18 watt
– een weerstand van 7,5 Ohm ‘vervangt’ 19,2 watt
Om dit te verduidelijken een voorbeeld: een standaard knipperlicht heeft 10 watt (x2 = 20 watt). Een LED-knipperlicht heeft 1,5 watt (x2 = 3 watt). Het verschil is dus 20 – 3 = 17 watt. De weerstand moet dus rond de 17 watt ‘vervangen’ zijn om uiteindelijk een goede knipperfrequentie te krijgen. Gebruik daarom een weerstand van 8,2 Ohm. Waarom? Omdat die 18 watt ‘vervangt’ en dat het dichtste bij het verschil van 17 watt komt.

Edit : je had al weerstanden gekocht dus inderdaad plaatsen die handel en ( hopelijk ) klaar.
Meer kan ik er niet van maken

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 30-3-2019 om 22:08 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-3-2019 9:02 Print reply

Posts: 8458
Dat is super interessant Rob, ik heb weer wat bijgeleerd.
Maar ik heb mogelijk wat andere oplossingen :
- knipperlampje op het dashbord er gewoon uithalen, je kan toch je voorste knippers zien.
- tweede oplossing, een tweede dashbordlampje, mogelijk is er iets voor voorzien in het dashbord.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 31-3-2019 14:35 Print reply

Posts: 965
Voor mij ook leerzaam, wist tot 3 weken geleden helemaal niks van brommers in combinatie met leds, diodes en weerstanden, lol.
Ik heb wel ooit een blauwe maandag voor elektromonteur geleerd dus het begrip komt iets sneller dan met motortechniek

Dat is ook het interessante van de vragen hier op het forum, ik leer bijna elke week wel weer wat nieuws

Over het weghalen van het controlelampje : onderbreek je de serie schakeling dan niet ?
Denk het wel eigenlijk.

Dat snap ik dus ook nog niet helemaal van die diodes plaatsen, je plaatst dan een derde draad als massa en de twee originele draden worden allebei plus..of dat dan nog een serie schakeling is ontgaat me..maar zal wel, ze lijken redelijk te weten waar ze het over hebben op die andere fora en het blijkt ook wel want het probleem is opgelost na het plaatsen van de diodes.
Edit 2 ; ( duurt vaak even voor ik het knipperlicht zie ) het blijft natuurlijk een serieschakeling, de stroom loopt alleen wat anders, i.p.v. dat of de linker of rechter knipper als massa fungeert, heb je nu die nieuwe massadraad en blijft het serieel.

Een tweede lampje zou werken maar dat betekent wel extra draden trekken en er moet plaats voor een extra lampje in je dashboard zijn.
Ook haal je dan de serieschakeling weg..denk ik..dus zul je een ander stroomschema moeten maken voor je knippers..denk zelfs dat je dan een ander soort relais nodig hebt, drie polig, niet zeker van..maar ik zou er zelf niet aan durven te beginnen eigenlijk..duizelt me nu al.
Edit : kan inderdaad wel met zelfde relais, je hebt immers al twee plusdraden..je zou dan alleen twee massa draden erbij moeten maken voor de contolelampjes...denk ik..( heb de opleiding elektro nooit afgemaakt dus pin me er niet op vast )
Blijft hoe dan ook ingewikkeld.

Het makkelijkst voor Mike is nu om de weerstanden te plaatsen dan zijn de diodes niet nodig.
Hij heeft al weerstanden gekocht als het goed is en met een beetje geluk zijn het van die kant en klare die je aanraadde ( die kende ik dan weer niet, lol )
Kwestie van voor de voorste knippers plaatsen en klaar.
Hooguit een uurtje werk afhankelijk van hoe makkelijk hij er bij kan, wat bij die Hanway niet moeilijk kan zijn, iig geen grote kappen die er af moeten.

Sorry btw Mike als ik gister geirriteerd overkwam maar je werkt wel ietwat chaotisch.
Zonder dat je eerst alles uitprobeerd wat hier geadviseerd wordt ren je van hot naar her en stel je ook op andere fora vragen waardoor er alleen maar meer verwarring ontstaat.
Ook doe je allerlei dingen zonder te vermelden en waar we pas achterkomen door verder te vragen.
Als je stap voor stap de adviezen had gevolgd dan had je nu waarschijnlijk al lang met een grote glimlach rondgehobbeld.

Zo weet je niet of je oude relais kapot is..ik durf er een tientje op te zetten dat die nog goed is.
Toen ik zei dat het relais misschien kapot was..of bleef vastplakken..was dat toen ik nog dacht dat de oude lichten er weer op zaten, dat zou je doen.
Als gewone knippers constant branden dan moet het bijna wel het relais zijn wat vast blijft zitten..met leds is een heel ander verhaal, dan komt dat door het gebrek aan weerstand waardoor je relais raar doet..maar niet kapot hoeft te zijn.

Als je dus eerst, zoals geadviseerd, de oude lampen met een nieuw controlelampje had getest dan had je zeker geweten of je relais nog goed was of niet.
Nu loop je vanuit de aanname dat het relais kapot is aan te modderen zonder dat je iets zeker weet.
Daarna ( of zelfs met het overslaan van die eerste stap ) had je de weerstanden en leds kunnen plaatsen..99.9% kans dat het dan gewoon gewerkt had.
Had je een hoop frustratie en mogelijk wat geld gescheeld.

Dus plaatsen die weerstanden en gaan met die aarbei




Nogmaals de tip ( misschien niet overbodig :p ) om de weerstanden weg te houden van andere bedrading en plastic delen..ze worden net zo warm als een gewoon lampje bij lang gebruik van je knippers.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 31-3-2019 om 14:52 uur.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 31-3-2019 om 15:57 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 6607 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved