Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Gaskabel slijt snel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 586 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69556 - Gaskabel slijt snel
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1910 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

LuukMTX 1-1-2019 17:18 Print topicpost
Posts: 9
Hallo,

Één maand geleden is de gaskabel van mijn Honda MTX voor het eerst geknapt. Ik heb deze natuurlijk direct vervangen, maar gisteren is hij opnieuw geknapt. Is dit normaal?
 

Rob777 2-1-2019 0:02 Print reply

Posts: 965
Uiteraard niet normaal nee.

Geen ervaring met mtx maar ik neem aan dat je nieuwe binnen en buitenkabel had ?

Liep alles soepel als je gas gaf ?

Hoe lang heb je de brommer al ?

Is de kabel zelf geknapt of was het tonnetje er af ?

Zit er een begrenzing op je gashendel ?

Ik heb zelf binnen korte tijd 2 gaskabels gesloopt, tonnetje lag er in beide gevallen af.
Ik vermoed door een combinatie van een gasschuif die erg zwaar ging, een kabel die niet op de juiste manier door het frame liep en een te hard draaien aan een onbegrensde gashendel. ( volgens mij had mn Kreidler vroeger een stelschroef daarvoor, ben ik niet zeker van, is ff terug )




Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 2-1-2019 om 0:31 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
LuukMTX 2-1-2019 23:50 Print reply
Posts: 9
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Uiteraard niet normaal nee.

Geen ervaring met mtx maar ik neem aan dat je nieuwe binnen en buitenkabel had ?

Liep alles soepel als je gas gaf ?

Hoe lang heb je de brommer al ?

Is de kabel zelf geknapt of was het tonnetje er af ?

Zit er een begrenzing op je gashendel ?

Ik heb zelf binnen korte tijd 2 gaskabels gesloopt, tonnetje lag er in beide gevallen af.
Ik vermoed door een combinatie van een gasschuif die erg zwaar ging, een kabel die niet op de juiste manier door het frame liep en een te hard draaien aan een onbegrensde gashendel. ( volgens mij had mn Kreidler vroeger een stelschroef daarvoor, ben ik niet zeker van, is ff terug )




Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 2-1-2019 om 0:31 uur.


Ja, ik heb de buiten en binnenkant vervangen.
Het gas liep naar mijn mening gewoon soepel, zoals het hoort. Ik heb de brommer nu ongeveer 2 maanden, dus ik weet dat niet helemaal zeker.

Het tonnetje/balletje is er 2 keer afgevallen.

Ik heb nog nooit een stelschroef gezien. Zorgt deze ervoor dat de gashendel niet te ver open kan? Ik kon hem namelijk zelfs de verkeerde kant open draaien.

Toen ik de vorige keer de gaskabel heb vervangen heb ik hem ook niet ingevet of ook maar een beetje olie bij gedaan - dit zou natuurlijk ook nog een oorzaak kunnen zijn (denk ik?)
 
Rob777 3-1-2019 0:46 Print reply

Posts: 965
Kabel is in fabriek volgens mij al gesmeerd dus dat zou niet zo snel al weer een probleem moeten geven..moet zo uit de winkel jaren meekunnen als alles soepel loopt.
Als je gashendel met duim en wijsvinger te draaien valt loopt ie soepel genoeg.
Voor langere levensduur is het misschien wel handig om je kabel zelf ook wat olie te geven, doe het zelf bij mn racefiets wel altijd.

Er staat me bij dat ik vroeger bij mn Kreidler inderdaad met een schroef het bereik van mn gashendel kon beperken zodat je op het moment dat de gasschuif vol open staat de hendel niet verder kan draaien en zo te veel kracht op de kabel zet.
Zo'n tonnetje op het uiteinde zit gegoten en zet je er maar lang genoeg te veel kracht op dan gaat ie er af.


Ik weet niet of je erg enthousiast aan de gashendel trekt bij vol gas maar ik had het zelf met mn Motrorhispania toen ik een prop in de uitlaat had en met tegenwind erg langzaam reed..uit frustratie en harder willen, waarschijnlijk te veel kracht op een nieuwe kabel gezet gedurende meerdere uren en ritten ( alsof ie dan harder gaat..lol )

Althans, ik vermoed dat het daardoor kwam..andere verklaring heb ik er eigenlijk niet voor.

Misschien weten meer ervaren rijders een andere verklaring, maar als je gas gewoon soepel gaat, geen rare knikken in je draad zitten, geen scherpe bochten, gasschuif gaat soepel op en neer zonder kracht te hoeven zetten dan blijft denk ik alleen over te veel kracht zetten bij vol gas of een kabel met fabrieksfout..maar dat laatste zou wel erg toevallig zijn.

Dat je gashendel ook de andere kant op kan is wel apart..heb ik zelf nog nooit gezien maar dat zegt niet zo heel veel.
Kan me wel voorstellen als je dat doet met kabel erin dat dat niet bevorderlijk is voor het tonnetje.
Maar geen ervaring mee dus misschien valt dat wel mee..geen idee.
Vraag me nu wel af of je kabel dan niet te lang is ofzo.
Als je gasschuif al helemaal beneden is terwijl je de gashendel verder terug kunt doen dan lijkt me dat niet ok, pas als je gashendel helemaal terug in gas los stand is zou de gasschuif beneden horen te zijn.

Iemand met meer verstand ( ervan ) dan ik die dat weet misschien ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 3-1-2019 6:20 Print reply

Posts: 8456
Check eens of er geen extra spanning op komt als je het stuur draait. De gaskabel een net iets kortere route laten volgen kan dan helpen. Bijvoorbeeld door hem losser van de kabelboom te leiden als hij daarmee verstrengeld ligt. Of je hebt een langere kabel nodig. Enfin gebruik je oogjes.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
LuukMTX 30-1-2019 16:29 Print reply
Posts: 9
Heb even gekeken naar wat jullie hebben gezegd en hij ging direct al een stuk soepeler. Ik weet niet hoelang hij het vol gaat houden, maar hartstikke bedankt.
 
Rob777 30-1-2019 18:23 Print reply

Posts: 965
Succes
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 1910 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved