Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Compressie verlagen om meer vermogen onderin te krijgen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 954 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69553 - Compressie verlagen om meer vermoge...
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 7063 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Aprilia RX 50 2003 7-12-2018 16:52 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Je zei dat je verder niets hebt aangepast, dus ook niet de sproeierbezetting?
Dan bestaat dus ook de kans dat je 'per ongeluk' de motor op deze manier hebt afgesteld.


Dit klinkt mij nog helemaal niet zo heel onrealistisch, geluk is vaak met de dommen.

@Rob777 begrijp ons niet verkeerd, we proberen je niet af te branden ofzo. Maar zeker als zoals jij zegt er een expert bij betrokken is horen we graag wat gemeten getallen (dat doet iedereen die enigsinds weet waar hij het over heeft namelijk altijd).


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rob777 9-12-2018 0:28 Print reply

Posts: 965
Ik heb even zitten denken of ik hier nog op reageren zou, bijna alles wat ik zeg wordt toch niet geloofd of verkeerd gelezen en begrepen.
Zou het alleen mij betreffen dan geloofde ik het wel, mijn zeer beperkte motorkennis mag je afzeiken zoveel je wilt, maar aangezien ook de kennis en vakmanschap van mn maat hier in twijfel getrokken wordt kan ik het niet echt naast me neer leggen.

Over verkeerd begrijpen : bijvoorbeeld over welke kop het gaat terwijl ik duidelijk gezegd heb dat het de rechter kop betreft...kwestie van goed lezen en je ogen gebruiken ?
Maar krijg wel de sneer dat het nu 'opeens' de andere kop betreft, bullshit, leg je eigen fout niet bij mij.
Ook heb ik nooit gesuggereerd dat mn maat meer weet van 2 takt brommers dan onze 8 voudig kampioen alhier ( iets wat me niet ontgaan was trouwens, het is vrij lastig om dat niet op te merken...) ik heb duidelijk gezegd dat hij zich vooral met tractor pulling bezig houdt..wat diesel is.
De enige reden dat ik het winnen van wedstrijden hier genoemd heb is vanwege de 'tip' dat ik bij een volgend project eerst de theorie maar eens moet snappen..iets wat er geen reet toe doet aangezien dit project niet bedacht en uitgevoerd is door mij.
En ondanks dat mn maat vooral met diesel bezig is heeft hij sowieso een opleiding automonteur gehad en 35 jaar ervaring met sleutelen aan brommers, auto's en beestachtige trekker machines.
Dus die snapt redelijk hoe verbrandingsmotoren werken en het idee erachter, zowel met diesel als benzine, 4 en 2 takt.

Dat we geen getallen kunnen geven doet daar geen mallemoer aan af.
Ik had van te voren ook niet bedacht ze te moeten produceren op een forum en voor ons deden ze er op dat moment niet toe.
En als we dan het idee en theorie erachter uitleggen ( dat stuk over compressieverlaging, arbeidsslag en meer koppel ten koste van piekvermogen ) dan komt daar geen enkele inhoudelijke reactie op...totaal niks..misschien omdat het idee te moeilijk is en te diep gaat.
Blijkbaar zijn alleen getallen interessant.
Ontkracht eerst inhoudelijk die stelling/theorie dan maar eens zou ik zeggen.
En de theorie achter het idee wordt gestaafd door de praktijk, ik heb bij lage toeren veel meer koppel en mn top is lager omdat ik minder toeren draai, hooguit nog 9000-9500, laat staan dat hij het rood in gaat.
Dit zonder prop trouwens. De afstelling is dus gelijk aan toen hij ook al lekker ( onbegrensd ) reed, alleen na de draaibank trek ik harder op en ligt mn top 10km/h lager ongeveer. ( 70 i.p.v 80, wat nog wel steeds te hoog is en tot wok zou leiden dus we zijn nog niet waar ik wezen wil maar dat komt nog wel door of een verder uitgevijlde prop te plaatsen of een groter achtertandwiel aangezien ik nu toch niet in het rood kom ) ( kleiner voortandwiel kan niet aangezien de ketting nu al de brugbeschermer raakt..of hoe dat ook heet )
Waaruit dus ook gelijk blijkt dat het geluk vast met de dommen is..maar wij dat niet zijn..want als de afstelling nu per ongeluk perfect was door het afdraaien..of zelfs alleen maar beter, dan zou de top nu hoger zijn i.p.v. lager..denk ik tenminste met mn boerenverstand..
Wie de dommen zijn lijkt dus vrij discutabel te zijn.

Dat we geen getallen hebben komt omdat we niks berekend hebben.
Wat ook niet nodig was, ik had een tweedehands kop voor een tientje gekocht zodat we wat konden experimenteren en had het niks geworden dan had ik de onbewerkte kop geplaatst en klaar.
Dit is ook hoe het bij tractor pulling machines gaat min of meer ; je kunt voor dat spul niet terecht op internet of plaatselijke bromfietsboer, je zult alles zelf moeten bedenken, ontwerpen en maken.
Dit gaat voor een deel met getallen, berekeningen en formules maar ook voor een deel met intuïtie en gewoon uitproberen ( van welk de laatste twee vast een doodzonde zijn hier )
Uiteraard moet je daarvoor veel en veel meer dan de nodige basiskennis van theorie en praktijk hebben..dit zit op een heel ander niveau dan waar de gemiddelde auto/brommer/motorliefhebber zoals ik en 95% van de liefhebbers zitten.
Als je in staat bent je eigen zuigers, turbo's, intercoolers, injectors en ander prachtig speelgoed te kunnen bedenken, ontwerpen met autocadgedoe en ze zelf kan maken in je eigen werkplaats en dat dan ook nog succesvol doet in een behoorlijk competative klasse dan ben je in mijn ogen best een expert idd..misschien niet op gebied van 2 takt maar wel met diesel en zeker ook in het algemeen met verbrandingsmotoren.

Als je dit kunt bedenken, ontwerpen, produceren en bouwen dan weet je wat je doet denk ik : https://myalbum.com/album/UFZUWLGb6PrJ
Ik zie het de gemiddelde bromfietsert niet snel doen in elk geval..
Ik ga ook verder niet hier vertellen wie dat is, kwestie van privacy respecteren.
Ik zou als ik professioneel bezig was ook mn naam hier niet hoeven om dan vervolgens afgezeken te worden omdat men het niet snapt of wilt snappen..of zelfs maar open wil staan voor een nieuw of ander idee of een inhoudelijke discussie er over wilt hebben maar alleen maar hoort dat het complete onzin is zonder verdere argumenten om dat te onderbouwen.

Ik snap sowieso niet dat daar een soort wedstrijd van gemaakt wordt hier, degene met de meeste bekers weet alles en heeft altijd gelijk..zoiets ?
Arrogant blaten kunnen we allemaal wel...snelheid is vaak nog steeds een kwestie van geld..wie het meest heeft wint meestal maar dat hoeft niet per se altijd iets te zeggen over kennis en vakmanschap.
Laat staan dat je daardoor de ultieme, alwetende kennis in huis hebt zoals gesuggereerd want dat heeft niemand, ook geen 8-voudig sprintkampioen.

Ik dacht hier op dit forum met iets interessants te komen wellicht en daar een zinvolle uitwisseling van ervaringen of gedachten over te kunnen hebben maar als je dus met iets komt wat buiten de bekende paden ligt dan ontaardt het in een wedstrijdje ver-piesen met niet echt opbouwende of zelfs maar vriendelijke reacties afgezien van een enkele wel vriendelijke.
Ik zie tientallen mensen op het forum met vragen om hulp welke misschien 1000 keer gelezen worden maar geen enkele reactie krijgen maar als iemand wat roept wat anders is dan bekend dan is de animo er wel..en dan eigenlijk ook alleen maar om af te zeiken en in twijfel te trekken.

Best leuk hier.


Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 9-12-2018 om 2:13 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-12-2018 6:31 Print reply

Posts: 8448
Ik heb me even wat ingelezen, en de voordelen van een grotere verbrandingsruimte zijn meer cilinderinhoud en een lager mogelijk toerental zonder detoneren.
Wat ook zou kunnen is dat je motor nu detoneert, maar dat je de schade nog niet hebt ondervonden of gezien.
Het is dus niet onmogelijk dat je brommer beter rijdt naar jouw wens.
Het zou kunnen dat wat jij doet niet gedaan wordt in het algemeen omdat het riskant en moeilijk herhaalbaar is, of omdat de meesten andere wensen hebben.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
honda fryslan 10-12-2018 9:46 Print reply

Posts: 1914
klik voor info over de cilinderkop


lees dit maar eens door.

voor wat betreft het mooie verhaal van hierboven: ik wil niet zeggen dat ik alles beter weet. Met alle theorie van bijvoorbeeld Jan Thiel op een ander bekend forum en het vele testwerk in eigen machines leren we nog elke dag.

Daarnaast bepalen we niet op gevoel wat beter of slechter is, maar door meerdere tests op eigen testbank.
Hierbij testen we maximaal 1 aanpassing per keer en testen we deze meerdere malen om zeker te weten of dit wel of niet beter is.

Daarnaast meten we regelmatig op de weg. Ook hier maken we gebruik van de nodige meetapparatuur ipv onderbuikgevoel.

Dit alles heeft geresulteerd in 8 titels. En ja, geld heb je nodig om te winnen. Maar alles is in eigen schuur gemaakt.


ontopic: genoeg over mij, lees bovenstaande artikel van Arno maar eens door als je tijd hebt, en lees dan je eigen beweringen nog eens door.

Dit bericht is gewijzigd door honda fryslan op 10-12-2018 om 10:00 uur.
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 11-12-2018 12:57 Print reply

Posts: 965
Ja, leuk !
Met die laatste twee reacties kan ik tenminste wat.

Ik ben een eigenwijze, koppige Zeeuw...net zoiets als die gasten in het hoge Noorden zeg maar
Als dan als eerste reactie geroepen wordt dat iets totale onzin is zonder verdere argumentatie daarbij en ik zelf daarbovenop dus in de praktijk een positieve verandering in motorgedrag constateer dan zet ik mn hakken diep in het zand en is het al klaar eigenlijk.
Zeker als dat gepaard gaat met onterechte sneren of verwijten.

Was gelijk met die link van Arno gekomen of zoals Pangolopalanga met dat het risico's geeft en het was weer een ander verhaal.
Daarom was 1 van mn vragen ook of iemand er op de lange duur ervaring mee heeft i.v.m. mogelijke problemen op de lange duur.

Want...ik wil inderdaad geloven dat er haken en ogen zitten aan wat we nu gedaan hebben.
Zo heeft hij ( heel erg vreemd idd ) maar een 200 km de betere prestaties onderin geleverd en toen leek het minder te worden.
Ook heb ik een paar keer gehad dat na een poosje vol gas in zn 6 te rijden het leek alsof mn motor uitviel of iig 'raar' deed als ik het gas los liet ( detonatie ? )
Ook heeft mn zuiger wat krassen wat op warmlopen zou kunnen duiden en zit er veel meer koolaanslag op de kop vd zuiger.
Plus dat ik het idee heb dat mn bougies heel snel de geest geven, al na 200 km.
Laatste heb ik alleen nog niet definitief kunnen testen door tijdgebrek en het wordt pas januari voor ik dat verder uit kan zoeken..wordt vervolgd dus.


En Honda Fryslan heeft in principe helemaal gelijk dat meten, testen, berekenen en nog es testen beter is dan op de wilde gok wat doen...als je echter niet over al die testmiddelen beschikt zul je moeten improviseren en gewoon in de praktijk wat moeten proberen, alle andere mogelijkheden die ik op forums ben tegengekomen om trekkracht te behouden als je de top verlaagt tot wok grens werkten niet of niet genoeg iig, wel qua topsnelheid maar dan wordt het qua optrekken en kracht onderin werkelijk om te huilen. Dus dan ga je onorthodoxe dingen proberen.
Zo heel duur is dit standaard spul tenslotte ook allemaal niet dus gaat er wat kapot dan is er nog geen man overboord.
Desnoods koop ik een hele andere 2e hands am6 voor een paar honderd euro ( liever niet natuuurlijk, ben uiteraard wel zuunige Zeeuw )

Bedankt zo ver en ik laat weten wat de verdere bevindingen zijn als ik weer tijd heb om er mee verder te gaan.

Foto van zuiger : https://myalbum.com/album/BT6Jyy9GH1uq

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 11-12-2018 om 13:10 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
honda fryslan 11-12-2018 15:47 Print reply

Posts: 1914
wat voor olie gebruik je?

 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 11-12-2018 17:15 Print reply

Posts: 965
Aan de zuiger te zien zou je denken zware stookolie.. :/

Gewone scooter 2TS van brommerboer.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 11-12-2018 om 17:15 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
honda fryslan 11-12-2018 20:40 Print reply

Posts: 1914
Beter koop je wat castrol power rs olie.

Kost relatief weinig en een stuk meer plezier door een schonere motor
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 11-12-2018 20:47 Print reply

Posts: 965
Ok, ik ga em proberen bij volgende run, thx
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
De Schout 11-12-2018 23:10 Print reply
Posts: 5326
Bij Japie aan het hobbyen geweest?

Voor een lage top en meer trekkracht zou ik zeggen, meer cc's en lekker lage timingen.

Ik heb ooit als nood oplossing eens trage honda gjol cilinder opgeboord naar 45.5mm en dat reed nog verrassend lekker. snelheid zat er echter niet in.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Rob777 11-12-2018 23:58 Print reply

Posts: 965
Whahahahaha

Ik had die foto gepost met het idee dat geen mens hier ooit dat blok zou herkennen...fout gedacht dus blijkbaar, lol.

Its a very small world after all...



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 12-12-2018 om 2:52 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 12-12-2018 1:43 Print reply

Posts: 965
Zit nog steeds te grinniken dat we 'herkend' zijn, lol.
Moest ook twee keer kijken of dat er echt stond.
Heel bijzonder.

En dat is dus precies wat ik zoek, lage snelheid maar wel een kick van het optrekken.
Ik heb me met die prop erin echt op lopen vreten...zeker met windkracht 6 tegen.
Werd net niet ingehaald door oudere dames met rollator.

En na het bewerken van de kop ( en de prop er uit ), of dat nu was door betere afstelling of door meer cc of lagere compressie of wat dan ook toen trok hij zo fanatstisch op dat ik echt de voorkant omhoog voelde komen ( niet los van grond uiteraard maar wel de vering die tot boven ging ) en met maar weinig tijd tussen de versnellingen, bijna achter elkaar door kon schakelen tot zn 6.
Nooit eerder meegemaakt met brommer, meer dan leuk.
Alleen dus maar een hele kleine 200km leuk..toen begon het eerste gezeur en van daar werd alles rap minder.
Op het laatst, na zo'n 500 km, zelfs niet harder dan 20km/h..

Ben er alleen nog niet zeker van of dat door de kop komt.

Zo was het membraan blijkbaar versleten want er zat benzine in mn luchtfilter en veel ook.
Vreemd genoeg is het probleem van niet meer willen lopen met een nieuw membraan nog steeds aanwezig dus dat was niet alles blijkbaar.
Daarom vermoed ik ook bougie, sinds bewerkte kop heb ik er al 2 versleten waarvan 1 nieuw ( denk ik )
Helaas geen tijd meer over gehad om dat te checken en brommer is nu nog daar en ik pas weer in januari.

Ik geef t idee van de bewerkte kop nog niet op..maar denk dat dat idee van meer cc en lage timing ook erg interessant is en misschien minder risico's geeft.
Zal mn pitscrew es raadplegen erover










Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 12-12-2018 om 2:13 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 13-12-2018 13:07 Print reply

Posts: 6711
Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar zie pas in je laatste post dat je de kop aangepast hebt EN de prop verwijderd. Dan is je winst door het verwijderen van de prop, maar het niet echt hard willen gaan door de bewerkte kop.

Met de bewerkte kop help je je goede verbranding mogelijk omzeep dus best mogelijk dat daardoor je bougies kapot gaan.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rob777 13-12-2018 18:26 Print reply

Posts: 965
Klopt, je hebt er over heen gelezen

In mn uitgebreide zeikverhaal noemde ik het ook...en dat hij nu dus nog beter optrok dan daarvoor ( was ook wel erg lang verhaal dus niet zo gek misschien dat je er overheen gelezen hebt )
Zonder prop en met onbewerkte kop begon hij tegen de 6000 toeren lekker te trekken...met bewerkte kop vanaf 3000 ofzo en gewoon een stuk beter over het hele toerengebied.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 13-12-2018 19:21 Print reply

Posts: 965
Ben het wel met je eens dat ik eerder had moeten melden dat de prop eruit was met de bewerkte kop, was ik vergeten eerst...zal de leeftijd zijn :p

Als de bougies inderdaad sneller kapot gaan moet het met die kop te maken hebben ja.
Door die mogelijke detonatie of misschien doordat de temperatuur nu hoger in de kop zit omdat er metaal is weggehaald daar..vooral richting de bougie waardoor die warmer wordt misschien en slechter zn hitte kwijt kan..geen idee, ik probeer maar wat te bedenken.
Misschien dat een 10 dat kan verhelpen..rij nu met een 9.
Baal daarom ook flink dat ik dat pas in januari kan testen.

Ook vergeten : met prop een kleinere sproeier geplaatst uiteraard ( verschillende geprobeerd ) en weer de grotere teruggeplaatst zonder prop.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 13-12-2018 om 19:34 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 7063 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved