Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Compressie verlagen om meer vermogen onderin te krijgen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 614 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69553 - Compressie verlagen om meer vermoge...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 7060 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rob777 6-12-2018 2:04 Print topicpost

Posts: 965
Hallo iedereen.

Ik heb nu een poosje een Motorhispania RX50,2003.

Aangezien ik geen zin of tijd heb voor wok verklaringen wil ik niet al te hard rijden..maar wel leuk op kunnen trekken.
Veel forums gelezen en de geijkte dingen geprobeerd als andere tandwielverhouding en iets uitgevijlde prop etc.
Wat tot inderdaad een aanvaardbare top leidde maar ook tot totaal geen vermogen onderin, ondanks de 11-53 tandwielverhouding.
Met tegenwind of steile helling was het wel klaar.

Nu heb ik de binnenkant van de kop iets uitgefreesd om zo minder compressie te krijgen wat inderdaad een bak meer vermogen onderin geeft en iets lagere top doordat hij minder hoog in zn toeren komt.

Vraag me nu alleen af waarom ik nog nooit deze oplossing tegengekomen ben..of heb ik niet goed gezocht ?

Of is dit eerder geprobeerd maar geeft problemen op de lange duur ?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft ?


 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

honda fryslan 6-12-2018 8:30 Print reply

Posts: 1914
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Hallo iedereen.

Ik heb nu een poosje een Motorhispania RX50,2003.

Aangezien ik geen zin of tijd heb voor wok verklaringen wil ik niet al te hard rijden..maar wel leuk op kunnen trekken.
Veel forums gelezen en de geijkte dingen geprobeerd als andere tandwielverhouding en iets uitgevijlde prop etc.
Wat tot inderdaad een aanvaardbare top leidde maar ook tot totaal geen vermogen onderin, ondanks de 11-53 tandwielverhouding.
Met tegenwind of steile helling was het wel klaar.

Nu heb ik de binnenkant van de kop iets uitgefreesd om zo minder compressie te krijgen wat inderdaad een bak meer vermogen onderin geeft en iets lagere top doordat hij minder hoog in zn toeren komt.

Vraag me nu alleen af waarom ik nog nooit deze oplossing tegengekomen ben..of heb ik niet goed gezocht ?

Of is dit eerder geprobeerd maar geeft problemen op de lange duur ?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft ?





dit ben je nergens tegengekomen omdat het complete onzin is

 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 6-12-2018 11:16 Print reply

Posts: 965
Ok, vanwaar dan de plotselinge toename van trekkracht bij lagere toeren ?
Verder is er niks veranderd.
Voor we met die kop hebben gestoeit trok hij bijzonder matig op, nu voel ik de voorkant omhoog komen..

Ook komt de toerenteller niet meer in het rood.

Inbeelding ofzo ?





Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 6-12-2018 om 11:23 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 6-12-2018 om 11:26 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 6-12-2018 om 11:36 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
honda fryslan 6-12-2018 14:11 Print reply

Posts: 1914
ben wel benieuwd naar een foto van de kop

Wat was de compressieverhouding voor het aanpassen?
wat is de compressieverhouding nu?

wat was de squish voor het aanpassen?
wat is de squish nu?


 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 6-12-2018 17:06 Print reply

Posts: 965
Compressie weet ik helaas niet.
Foto van kop volgt zodra ik uitgevogeld heb hoe die te plaatsen, of moet dat via pb ?

Door het verlagen van de compressie en de squish rand wordt de verbranding ineffiƫcienter en trager waardoor de drukopbouw tijdens de arbeidsslag vertraagd en iets meer koppel ten koste van piekvermogen opleverd...
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 6-12-2018 18:37 Print reply

Posts: 6711
Foto plaatsen via een upload site als mijnalbum.nl of een vergelijkbare en hier de img link plaatsen (anders betaalt de beheerder van deze site zich scheel aan data opslag).

Verder kan ik het me ook moeilijk voorstellen dat het vermogen toevoegt.

Als je echt wat wil zou ik de 5 en 6 onklaar maken met een normale tandwielverhouding en de prop er uit.


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rob777 6-12-2018 19:24 Print reply

Posts: 965
https://myalbum.com/album/eJJJ6lx3iDBc

De linker is een zelfde, onbewerkte kop.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 6-12-2018 om 19:28 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
honda fryslan 6-12-2018 21:07 Print reply

Posts: 1914
Compressie is hoger zo te zien omdat je de kop hebt laten zakken.

Je moet je squish even meten.
Als deze te krap is gaat alles kapot.
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 6-12-2018 21:14 Print reply

Posts: 965
Excuus trouwens als ik termen als vermogen en koppel verkeerd gebruik, zelf ben ik geen techneut, kan een cilinder vervangen etc maar dan houdt het wel op.

Het idee achter de kop bewerken komt van een vriend en constructeur van een succesvolle mini tractorpulling trekker.

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 6-12-2018 21:19 Print reply

Posts: 965
Er is op de draaibank een kleine mm uitgehaald van vlakbij de bougie tot aan de cilinderwand.
De inhoud van de verbrandingskamer (?)is vergroot, de kop is dus niet afgevlakt.
Hetzelfde idee ongeveer als een dikkere koppaking.
Meer ruimte is minder compressie.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 6-12-2018 om 21:22 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 6-12-2018 om 22:14 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
JB1 6-12-2018 21:35 Print reply

Posts: 14881
Zou eerst toch even je squish gaan meten zoals Honda fryslan zegt.
Zo af en toe hebben die gekke friezen nog wel eens gelijk
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Rob777 6-12-2018 22:19 Print reply

Posts: 965
Zal morgen eens kijken of ik zo handig ben dat ik dat voor elkaar krijg

Maar als het goed is ( en ik dat squish gebeuren goed begrijp ) zou die squish dus kleiner of minder moeten zijn toch bij meer ruimte voor het mengsel ?

Of groter juist denk ik..ben nog maar net met heel dat squish gebeuren bekend, lol

Ben er uit..duurt ff maar ik kom er wel :p
De squish is nu groter en de compressie minder.
Denk ik..

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 6-12-2018 om 22:28 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
honda fryslan 7-12-2018 9:50 Print reply

Posts: 1914
blijkbaar is de andere cilinderkop ineens de aangepast versie..

nogmaals de vraag: wat was de compressieverhouding vooraf en nu?
wat was de squish vooraf en nu?

feit blijft: minder compressie, minder vermogen bij lage toeren
met uitzondering van extreme gevallen maar omdat het in dit geval om een compleet standaard setup gaat, ga ik hier even niet vanuit.


Tip: voordat je weer een dergelijke aanpassing doet, eerst weten wat je gaat doen(theorie begrijpen zoals compressieverhouding, squish etc.), huidige waarden meten, eventueel aanpassen en nogmaals meten!
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 7-12-2018 10:31 Print reply

Posts: 965
Nee hoor, niet 'ineens', ik gaf gelijk al aan dat de linker kop de onbewerkte kop is, dat het misschien lijkt dat de linker de bewerkte is omdat die een mooie glimmende rand heeft en de ander niet ligt niet aan mij.

En ik heb van te voren de compressie niet gemeten dus zal daar nooit een antwoord op kunnen geven.

Bij mij blijft het feit dat ik voor de bewerking op de draaibank matig optrok en na de bewerking meer dan prima.

Ook doet het er weinig toe of ik de theorie begrijp of niet, zoals eerder gezegd is dit idee en de uitwerking ervan afkomstig van iemand die heel goed weet hoe motoren werken...Zeker qua trekkracht..anders wordt je geen Nederlands kampioen..
Dat ik zelf met sommige termen niet helemaal bekend ben doet daar niks aan af.

Ik heb ook niks inhoudelijks gehoord verder op de stelling van de bedenker over koppel en compressie :

"Door het verlagen van de compressie en de squish rand wordt de verbranding ineffiƫcienter en trager waardoor de drukopbouw tijdens de arbeidsslag vertraagd en iets meer koppel ten koste van piekvermogen opleverd..."
Misschien te lastig.

In feite doet het er ook allemaal niet veel toe, mn vraag was niet of het werkt, want het werkt, mn vraag was of iemand er op lange termijn ervaring mee heeft en dat is blijkbaar niet het geval, dus zal ik daar zelf achter moeten komen.

Toch bedankt voor het meedenken en de reacties iig, ook hier heb ik weer leerzame dingen van opgestoken
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
honda fryslan 7-12-2018 15:03 Print reply

Posts: 1914
Ik ben benieuwd wie die Nederlans kampioen is. Ik kan me niet voorstellen dat deze persoon maar altijd op de gok verbrandingskamers aanpast zonder iets gemeten te hebben.

Ps. Hij zal vast meer kennis van een tweetakt hebben dan iemand die nog maar 8x Nl kampioen brommersprint geweest is.
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
JB1 7-12-2018 15:08 Print reply

Posts: 14881
Je zei dat je verder niets hebt aangepast, dus ook niet de sproeierbezetting?
Dan bestaat dus ook de kans dat je 'per ongeluk' de motor op deze manier hebt afgesteld.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!

Dit topic is 7060 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved