Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - TZR afstellen na nieuwe uitlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 133 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69535 - TZR afstellen na nieuwe uitlaat
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 638 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gfhoihoi72 12-10-2018 16:20 Print topicpost

Posts: 66
Hallo allemaal,

ik heb een tijdje geleden een nieuwe uitlaat op mijn brommer gezet, een Leovince X-Fight. Hiervoor zat er een Leovince V6 op. Nu heb ik sinds de nieuwe uitlaat de brommer niet goed afgesteld weten te krijgen...

Toen ik de uitlaat er net op had gezet zat er een 102 sproeier in. Ondertussen zit er een 108 in zonder veel verschil. De brommer blijft namelijk hangen en stotteren rond de 5000 toeren, daaronder en boven werkt het allemaal opzich prima.

De bougie heeft een lichtgrijze/bruine kleur dus dat zou goed moeten zijn, verder veranderd er vrij weinig als ik aan de luchtschroef draai. Gasnaald omlaag verhelpt het stotteren redelijk maar dan houd ie in bij 7000 toeren en sta ik vervolgens bijna stil. Daar heb ik dus ook niet veel aan.

Nu lees ik bij andere mensen dat juist een kleinere sproeier kan helpen. Zou dit bij mij ook het geval zijn? Is er voor een X-Fight een kleinere sproeier nodig dan een V6?
 

Aprilia RX 50 2003 12-10-2018 16:22 Print reply

Posts: 6093
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
Is er voor een X-Fight een kleinere sproeier nodig dan een V6?


Niemand die weet hoe een blok en een uitlaat exact reageren. 2 V6 uitlaten kunnen al 10 maten sproeier verschil tov elkaar hebben.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
gfhoihoi72 12-10-2018 16:39 Print reply

Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Niemand die weet hoe een blok en een uitlaat exact reageren. 2 V6 uitlaten kunnen al 10 maten sproeier verschil tov elkaar hebben.


Ah oké, nouja, afgezien van dat dan. Als je alleen kijkt naar het stotteren, zou een kleinere sproeier daarvoor helpen? Stotteren betekent toch een te rijk mengsel dus te grote sproeier?
 
Aprilia RX 50 2003 12-10-2018 17:18 Print reply

Posts: 6093
Stotteren bij 75% tot 100% gas ja.
Eerst zo afstellen zodat hij met warme motor in dat gebied en in de powerband en hoger niet meer stottert. Daarna met je gasnaald. Daarna je lucht en stationair schroef. Niet vanalles door elkaar.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
gfhoihoi72 12-10-2018 23:16 Print reply

Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Stotteren bij 75% tot 100% gas ja.
Eerst zo afstellen zodat hij met warme motor in dat gebied en in de powerband en hoger niet meer stottert. Daarna met je gasnaald. Daarna je lucht en stationair schroef. Niet vanalles door elkaar.


Nee dat snap ik, dat heb ik ook wel gedaan. Maar het lijkt allemaal niet zoveel te doen. En de gasnaald wordt het probleem alleen maar groter van, het stotteren veranderd niet veel.

Heb zojuist wel nog even een stuk gereden en heb gemerkt dat hij tussen de 5000 en 6000 toeren stottert, hoeveel gas ik ook geef. Daarboven in de powerband stottert hij alleen als ik wat minder gas geef (ongeveer 30% gas). De stationairsproeier heb ik ook nog nooit veranderd, maar zou dat daar aan kunnen liggen?

Verder ga ik denk ik gewoon eens een kleinere sproeier proberen en kijken wat dat doet. Verder heb ik zo ongeveer alle opties al gehad. Dan nog blijft het raar want in de powerband trekt ie prima op vol gas.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-10-2018 11:45 Print reply

Posts: 6900
Het kan ook aan je ontsteking liggen, misschien zelfs alleen aan de bougie...
 
Rust in pieces
gfhoihoi72 13-10-2018 18:02 Print reply

Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Het kan ook aan je ontsteking liggen, misschien zelfs alleen aan de bougie...


Daar had ik inderdaad al aan gedacht, daar zit net sinds 2 dagen een nieuwe in. De oude was behoorlijk zwart van de koolaanslag. Maar helaas weinig verschil. Verder geeft de bougie gewoon een goede blauwe vonk.
 
Aprilia RX 50 2003 15-10-2018 13:07 Print reply

Posts: 6093
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
[...]


Daar had ik inderdaad al aan gedacht, daar zit net sinds 2 dagen een nieuwe in. De oude was behoorlijk zwart van de koolaanslag. Maar helaas weinig verschil. Verder geeft de bougie gewoon een goede blauwe vonk.


Zwart betekent te rijk.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
gfhoihoi72 17-10-2018 11:09 Print reply

Posts: 66
Ik heb het nog eens geprobeerd met een iets kleinere sproeier, maar weinig verschil. Hij stottert nog steeds tussen de 5000 en 6000 toeren, hoeveel gas ik ook geef. Ook daarboven stottert hij een beetje als ik ongeveer een kwart gas geef (dezelfde snelheid aanhoud).

Wat zou het dan nog meer kunnen zijn? Aangezien het niet uitmaakt hoeveel gas ik geef en hij boven de 6000 toeren prima trekt lijkt het me niet aan de sproeier te liggen, en voor zover ik weet heeft je gasnaald veranderen alleen zin voor kwart tot driekwart gas.
 
Aprilia RX 50 2003 17-10-2018 13:34 Print reply

Posts: 6093
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
Ik heb het nog eens geprobeerd met een iets kleinere sproeier, maar weinig verschil. Hij stottert nog steeds tussen de 5000 en 6000 toeren, hoeveel gas ik ook geef. Ook daarboven stottert hij een beetje als ik ongeveer een kwart gas geef (dezelfde snelheid aanhoud).

Wat zou het dan nog meer kunnen zijn? Aangezien het niet uitmaakt hoeveel gas ik geef en hij boven de 6000 toeren prima trekt lijkt het me niet aan de sproeier te liggen, en voor zover ik weet heeft je gasnaald veranderen alleen zin voor kwart tot driekwart gas.


Ga toch maar eens met de gasnaald aan het spelen, mijn ervaring is dat dat nogal wat doet. Als hij bovenin goed loopt zal je sproeier ongeveer goed zitten.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-10-2018 19:32 Print reply

Posts: 6900
Waarom ben je eigenlijk van uitlaat veranderd, en waarom hou je er aan vast als hij er minder goed mee loopt ?
Met setups is het dikwijls zo dat er combinaties zijn die het altijd goed doen, combinaties die het voor sommigen goed doen, en combinaties die niet lekker werken.
Hoeveel mm is je carb, welke cilinder heb je juist, …


 
Rust in pieces
gfhoihoi72 18-10-2018 14:31 Print reply

Posts: 66
M'n oude uitlaat was behoorlijk verroest (al van de vorige eigenaar) en daar was na een stukje flink gas geven een gat in gebrand. M'n carb en cilinder zijn gewoon origineel.

Ik ga dan toch maar de gasnaald proberen een standje lager te zetten, kijken of het stotteren dan minder is en of ie nog steeds goed loopt in hoge toeren.
 
gfhoihoi72 18-10-2018 16:10 Print reply

Posts: 66
Ik heb de gasnaald een stapje lager gezet en sproeier 108 erin gedraaid, en ik denk dat het probleem zo opgelost is!

Hij rijd nu vrijwel vloeiend in hoge en lage toeren, alleen een heel klein stottertje rond de 5000 toeren maar daar valt mee te leven. En het starten met koude motor gaat was moeizaam, maar het is en blijft een 2 takt. Bedankt voor de hulp in ieder geval!
 

Dit topic is 638 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved