Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Gelijkrichter honda mb

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 120 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69467 - Gelijkrichter honda mb
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 619 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joostnusselder 26-5-2018 16:28 Print topicpost
Posts: 4
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een honda mb5 gekocht. Toen ik deze kocht deed de verlichting het heel zwak. Na een tijdje stopte deze verlichting er helemaal mee. Nadat we de licht weerstand hadden vervangen deed hij het weer heel even, en toen stopte hij er weer mee. Ik heb hierna de spoelen doorgemeten en deze geven stationair netjes 6 volt. Maar als ik er iets op aan sluit blijft er maar 1 volt over. We hebben hierna de gelijkrichter vervangen en toen deed de verlichting het weer heel even totdat hij er weer mee stopte. Nu hebben we deze gelijkrichter weer doorgemeten en hij geeft on eindige weerstand. Dus hij is weer kapot. Ik heb de hele kabelboom door gemeten en hier zie ik ook niets geks aan. Nu is mijn vraag, wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,
Joost

update:
ik heb nu ook een extra massa kabel getrokken en het contactslot vervangen. Dit gaf ook geen verbetering.

Dit bericht is gewijzigd door Joostnusselder op 27-5-2018 om 12:01 uur.
 

laan0206 31-5-2018 19:46 Print reply
Posts: 62
accu vervangen? is vaak een oorzaak. koop een motobatt. heb ik goeie ervaringen mee.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 1-6-2018 1:39 Print reply

Posts: 6805
Ik zou er een nieuwe lichtweerstand opzetten. Die lichtweerstand neemt wattage weg als de verlichting niet brandt. Dus als de weerstand niet goed is zit er teveel vermogen op het hele systeem. Waardoor dingen kunnen gaan doorbranden.
Dat probleem is ook oplosbaar door altijd met licht te rijden.
Als er dingen doorbranden terwijl het licht niet aan is, dan weet je het wel...maar dan heb je al kosten natuurlijk.
Ik geloof wel dat je lichtspoel wel wat meer dan 6V moet leveren, volgens mij is die lichtspoel ook al zwak.
Check ook heel goed op kortsluitingen, want dat geeft natuurlijk ook hoge stromen. Dat kan ook een deels doorgebrande stroomspoel verklaren.
Koop een degelijke kwaliteit gelijkrichter, deze mag ook niet zo snel stuk gaan, zelfs onder wat hogere spanning.
Zit er een zekering op je plusdraad van de accu ?

 
Rust in pieces
Joostnusselder 2-6-2018 13:54 Print reply
Posts: 4
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik zou er een nieuwe lichtweerstand opzetten. Die lichtweerstand neemt wattage weg als de verlichting niet brandt. Dus als de weerstand niet goed is zit er teveel vermogen op het hele systeem. Waardoor dingen kunnen gaan doorbranden.
Dat probleem is ook oplosbaar door altijd met licht te rijden.
Als er dingen doorbranden terwijl het licht niet aan is, dan weet je het wel...maar dan heb je al kosten natuurlijk.
Ik geloof wel dat je lichtspoel wel wat meer dan 6V moet leveren, volgens mij is die lichtspoel ook al zwak.
Check ook heel goed op kortsluitingen, want dat geeft natuurlijk ook hoge stromen. Dat kan ook een deels doorgebrande stroomspoel verklaren.
Koop een degelijke kwaliteit gelijkrichter, deze mag ook niet zo snel stuk gaan, zelfs onder wat hogere spanning.
Zit er een zekering op je plusdraad van de accu ?



De licht weerstand heb ik al vervangen, dit hielp ook niet...
ik heb ook de hele kabelboom los gehaald en alle kabels individueel gecontroleerd. Ik heb toen ook gelijk alle verbindingen gesoldeerd. Ik heb mijn ontsteking al eens vervangen voor een andere die ik nog had liggen, ik ga denk ik nog een keer de ontsteking van iemand anders proberen om te kijken of dat verbetering geeft. Ik kan ook nog een keer meten of er grote stromen door de kabels lopen. Maar ik zou niet weten wat normale waardens zouden zijn. Als iemand dit zou weten zou dit heel handig zijn.
Ik zit zelf ook te denken aan kortsluiting in de bobine maar ik zou ook voor deze niet weten waar normale waardens zijn. Mijn brommer start namelijk de afgelopen tijd ook heel wisselvallig. Soms kan ik hem na een keer aan trappen en de andere keer krijg ik hem zelfs bijna niet aan gelopen....

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 4-6-2018 17:19 Print reply

Posts: 6805
Je ontstekingsspoel al bekeken ?
Alle soldeersel met krimpkous bedekt ?
 
Rust in pieces
Joostnusselder 4-6-2018 20:44 Print reply
Posts: 4
Ik had thuis ook nog een andere ontsteking liggen, nadat ik deze had gemonteerd kreeg ik het zelfde resultaat, als ik de weerstanden van de spoelen door meet zijn de waardens ook nagenoeg het zelfde en komen deze ook overeen met wat normaal is. dit denk daarom dat het probleem niet in de ontsteking zit. je hoort eigenlijk ook nooit dat de ontsteking kapot gaat, laat staan 2 ontstekingen.
ik zat zelf ook aan kortsluiting te denken. Alleen zou ik geen idee hebben waar dit zou zitten. ik heb namelijk ook alle contacten goed bedekt met krimpkousen en isolatie tape.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-6-2018 17:52 Print reply

Posts: 6805
Kortsluiting in de bobine, dan start hij niet, maar heeft hij wel licht op accu.
Je weet toch dat je kortsluitingen alleen kan meten als je weerstand meet met open kringen ? Want anders meet je de andere kant van de kring.
Als je het niet kan vinden, kan een nieuwe kabelboom je redden.
En heb je die accu al vervangen ?
 
Rust in pieces
Joostnusselder 6-6-2018 19:47 Print reply
Posts: 4
ik heb de accu nog niet vervangen maar ik heb hem al wel eens zonder accu laten lopen, dit gaf ook geen verbetering. maar wat ik uit de tekeningen kan halen zit de accu enzo ook op een compleet andere spoel dan de rest van de verlichting, dus ik denk dat dit het ook niet is. ik ga denk ik aan iemand die ook een Honda mb5 heeft vragen of ik een keer bij hem alles door mag meten en dat dan vergelijken met mijn waardes. ik denk trouwens ook niet dat een nieuwe kabelboom de oplossing is aangezien ik aan deze ook niets bijzonders kan vinden.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-6-2018 20:27 Print reply

Posts: 6805
Sorry, ik dacht dat het over herstellen ging, maar jij bent eerder bezig met onderzoek en ontwikkeling.
 
Rust in pieces

Dit topic is 619 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved