Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Nieuw leven: motorblok Suzuki ZR 50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 77 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69449 - Nieuw leven: motorblok Suzuki ZR 50
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1684 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Stiel 9-4-2018 16:29 Print topicpost
Posts: 6
Beste Forummers,

Jaren geleden, nog voor de kentekenplicht van de door ons zo geliefde bromfietsen heb ik een afgeragde Suzuki ZR 50 gekocht. Niet veel later heb ik die met mijn toenmalige schoonvader helemaal uit elkaar gehaald. Online kwam ik iemand tegen die het blok wel kon opknappen/reviseren. Ik heb toen het blok daar achter gelaten en heb hem later weer opgehaald.

Nu ik dit zit te te schrijven heb ik geen idee wat hij er mee heeft gedaan of wat hij er nou precies aan heeft gesleuteld. Misschien heeft ie alleen het blok schoongemaakt en mijn zuurverdiende geld toen wel gebruikt om naar de wallen te gaan. (je weet het niet ) Je leest wel, ik was vroeger redelijk goed van vertrouwen.

Het blok is nooit meer onder het frame gegaan en dan zijn we dus nu hier beland op 9 april 2018. Ik wil het blok weer in het frame hijsen en aan de praat krijgen.

De korte vraag, voorgegaan door een lang verhaal: Wat is handig om te doen vooraleer ik het blok weer probeer te starten?

-Hoe zit het met keerringen en dergelijke?
-Olie? (geen idee of het er in zit, maar vervangen lijkt me gezond)

Misschien dat iemand met ervaring en zin om te reageren hier zijn licht over kan laten schijnen?
 
Assumption is the mother of all f*ck ups!

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-4-2018 18:29 Print reply

Posts: 6911
Ik zou kijken of hij compressie heeft, of hij alle versnellingen neemt, en even de ciinderkop er af doen om de cilinder te zien.
Je kan nog wel 1000 dingen doen, maar die dingen zeggen al veel.

 
Rust in pieces
De Schout 10-4-2018 18:44 Print reply
Posts: 5287
Ik zou het zelfs aandurven om het kopje er op te laten.
Met een lampje door de uitlaarpoort kijken en de cilinder en de zuiger zo bekijken zegt vaak al erg veel.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Stiel 22-4-2018 14:42 Print reply
Posts: 6
Nou, ik heb eindelijk even de tijd gevonden om het motorblok eens goed te bekijken. Overal zitten nieuwe rvs inbusboutjes in en voor zover ik heb nagekeken overal nieuwe pakkingen. Helaas heb ik toen ik de bromfiets kocht in mijn jeugdige onbezonnenheid nooit goed gekeken naar het blok en zag ik dus nu dat de linker carter echt helemaal kaput is. Beetje zonde, te vervangen, maar erger is een stukje wat mist aan het blok zelf. (zie foto, hoop dat hij werkt)







Er staat best wat op het programma om te doen waaronder:

- Alles schoonmaken van het frame en spuiten/poedercoaten lelijke delen
- stukjes lassen aan het frame waar het een beetje schimmig is, achterframe beugel verwijderen en platte strip erop lassen (wil een mooier rechter zadel plaatsen)
- Poedercoaten frame
- voorvork reviseren en schoonmaken/spuiten
- wielen schoonmaken en nieuwe banden erop (Old School type band?)
- Benzinetank (roest van binnen, kraan vervangen en coaten)
- Kabelboom nazien en elektrische gedeelte controleren
- Carburateur schoonmaken en luchtfilter vervangen
- Blokolie vervangen
- steprubbers vervangen
- Remklauw (laten) reviseren of "nieuwe" vinden (deze zit muur en muurvast)
- Trommelrem nakijken en evt blokken vervangen
- rem-gas en andere kabels vervangen
- Nieuwe ketting en tandwielen aanschaffen en plaatsen (eBay? Gouden ketting is misschien wel tof omdat dit goed staat bij de wielen)

Mochten er hier ZR experts zitten of andere forummers die me met wat raad bij kunnen staan vind ik dat alleen maar leuk.
 
Assumption is the mother of all f*ck ups!
bassie909 23-4-2018 12:31 Print reply
Posts: 184
bekend probleem dat de linker carter helft aan gort is, heeft mede te maken met het slecht onderhouden van de ketting en tandwielen door de vorige eigenaar ( ketting breekt en slaat carter aan stukken) zolang er olie in het blok blijft zitten is het geen probleem maar mooi is een ander verhaal
 
-
Stiel 23-4-2018 14:37 Print reply
Posts: 6
@bassie909. Duidelijk. Ik had al een dergelijk vermoeden. Ik ga eerst maar eens zoeken naar een nieuwe carterhelft en een manier om het blok zelf te dichten. Zijn hier misschien beproefde methodes voor? Lassen of een andere manier?
 
Assumption is the mother of all f*ck ups!
bassie909 23-4-2018 20:23 Print reply
Posts: 184
lassen is een optie, let wel op dat aluminium carters snel vervormen mocht eraan gelast worden het liefst voorverwarmen in een oven oid dan lassen en rustig aan aflaten koelen om de minste vervorming te hebben
 
-

Dit topic is 1684 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved