Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Tomos valt uit tijdens het rijden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 83 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69443 - Tomos valt uit tijdens het rijden
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1619 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

TheDego 4-4-2018 17:14 Print topicpost
Posts: 2
Hallo allemaal,

Welk model: Tomos standard A3 snor 25km/h (loopt rond de 40 )

Welk jaar: 2005 eerste toelating

Wanneer ontstond probleem: Na een stuk rijden

Heb je onlangs iets veranderd: het probleem was al voordat ik dit had gecheckt. (Carburateur schoongemaakt, sportluchtfilter erop, sproeier vergoot van 50 naar 52, benzinekaartje (Dachten dat die daar valse lucht aanzoog))

Setup:
Standaard cilinder (denk ik)
Puch bromkop (zegt een vriend die veel aan Puch's sleutelt)
Dellorto SHA 149P
Sproeier 52 (was 50)
Uitlaat lijkt standaard (Zonder s-bocht en stuk van de demper af)
Sportluchtfilter
NGK BPR6HS

(Ik heb geen idee of dit allemaal wel samen goed werkt. Dus als er iets raars is laat het me weten)

Heb ook al een nieuwe bougie en nieuwe tandwielen (26/33) met ketting klaarliggen om vervangen te worden

Wat is het probleem: Een paar weken geleden heb ik een 2e hands Tomos A3 gekocht. heb een kort testritje gemaakt. alles bleek in orde.

De eerste dag dat ik er mee ging rijden viel hij onderweg naar huis uit na 6 km rijden. na 1x kicken ging hij weer aan en kon ik verder rijden.

De 2e keer viel hij uit na 3 km. 1x kicken en ik kon weer door.

De 3e keer viel hij uit na 4,5. 1x kicken en hij ging weer aan. Maar na een paar honderd meter viel die weer uit. Paar keer kicken en hij deed het weer. Maar toen ik voor een stoplicht moest wachten, viel hij uit en kreeg ik hem ook niet meer aan. Dus moest ik naar huis lopen.

De 4e keer is hij na 1 km uitgevallen en kreeg hem niet meer aan.

Hierna heb ik het luchtfilter vervangen en er een grotere sproeier in gedaan. omdat ik dacht dat hij misschien te weinig brandstof kreeg.

Maar vanmiddag onderweg naar huis viel hij weer uit na ongeveer 4,5 km.

Ik vind het erg raar. Want sommige dagen rij ik zonder problemen naar mijn stage (6,5 km heen en 6,5 km weer terug)
en de andere keer valt hij 4x achter elkaar uit en krijg ik hem niet meer aan.

als de brommer uitvalt remt hij best hard. Hij stopt niet opeens maar hij rolt ook niet uit ofzo. Ook maakt hij geluid als hij uitvalt. Niet ratelend maar meer dat iets aanloopt.

Ik word er nu wel een beetje moe van omdat ik nooit weet of ik wel mijn bestemming haal.

Ik hoop dat iemand hier weet wat het probleem is. Sorry voor het lange verhaal maar ik probeer zo veel mogelijk in details uit te leggen.

Ik heb niet veel verstand van brommers dus verbeter me als ik iets raar zeg.

 

PRO TUNING 4-4-2018 19:17 Print reply
Posts: 4000
Is dit met contactpunten of electronische ontsteking ?

Vervang in ieder geval ASAP je bougie door type zonder P in de code anders krijg je een mooi rond gaatje in je zuiger
 
joriswilmsen 4-4-2018 22:00 Print reply
Posts: 29
Het klinkt alsof hij steeds een warmloper krijgt. Het is wel vreemd dat hij daarna meteen weer start.

Hoe is de kleur van je bougie? Heb je de bobine al eens doorgemeten? Als deze defect is kan hij ook vreemd doen. Als hij op temperatuur is niet of maar half vonken en als hij heel kort de tijd heeft gehad om af te koelen dat hij het wel weer doet.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 4-4-2018 23:17 Print reply

Posts: 6911
Het kan water in de benzine zijn of een verstopte luchtfilter of uitlaat. Het kan ook zijn dat er benzine in het karter blijft staan, bvb als je carb niet afsluit; water in het karter kan ook, bvb. als hij te water is gegaan.
Bedoel je met hard remmen, remmen op de motor, dus dat hij compressie heeft ? Dat is op zich wel goed, maar dan zou ik de ontsteking nakijken.
 
Rust in pieces
TheDego 5-4-2018 15:20 Print reply
Posts: 2
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Is dit met contactpunten of electronische ontsteking ?

Vervang in ieder geval ASAP je bougie door type zonder P in de code anders krijg je een mooi rond gaatje in je zuiger


ik heb de bougie meteen vervangen. kun je mij uitleggen wat het verschil is? ik ben erg nieuwsgierig.

alvast bedankt
 
PRO TUNING 5-4-2018 16:37 Print reply
Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TheDego
[...]


ik heb de bougie meteen vervangen. kun je mij uitleggen wat het verschil is? ik ben erg nieuwsgierig.

alvast bedankt


P staat voor uitstekende isolatorneus, dan staat de isolator te dicht bij de zuigerkop.

 
PRO TUNING 5-4-2018 16:39 Print reply
Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Het kan water in de benzine zijn of een verstopte luchtfilter of uitlaat. Het kan ook zijn dat er benzine in het karter blijft staan, bvb als je carb niet afsluit; water in het karter kan ook, bvb. als hij te water is gegaan.
Bedoel je met hard remmen, remmen op de motor, dus dat hij compressie heeft ? Dat is op zich wel goed, maar dan zou ik de ontsteking nakijken.


Als er water voor de sproeier komt kun je de motor niet na enige tijd weer starten
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-4-2018 19:35 Print reply

Posts: 6911
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Als er water voor de sproeier komt kun je de motor niet na enige tijd weer starten


Ik ga geen reclame voor water in de motor maken, maar een beetje water gaat er wel uit met wat uitverdampen, kicken, schudden, stotteren,...
Maar goed, het is niet echt lekker voor je motor en te veel is te veel, zoals met zoveel dingen.

 
Rust in pieces
Tsx-powerrr 10-4-2018 23:44 Print reply
Posts: 2
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TheDego
Hallo allemaal,

Welk model: Tomos standard A3 snor 25km/h (loopt rond de 40 )

Welk jaar: 2005 eerste toelating

Wanneer ontstond probleem: Na een stuk rijden

Heb je onlangs iets veranderd: het probleem was al voordat ik dit had gecheckt. (Carburateur schoongemaakt, sportluchtfilter erop, sproeier vergoot van 50 naar 52, benzinekaartje (Dachten dat die daar valse lucht aanzoog))

Setup:
Standaard cilinder (denk ik)
Puch bromkop (zegt een vriend die veel aan Puch's sleutelt)
Dellorto SHA 149P
Sproeier 52 (was 50)
Uitlaat lijkt standaard (Zonder s-bocht en stuk van de demper af)
Sportluchtfilter
NGK BPR6HS

(Ik heb geen idee of dit allemaal wel samen goed werkt. Dus als er iets raars is laat het me weten)

Heb ook al een nieuwe bougie en nieuwe tandwielen (26/33) met ketting klaarliggen om vervangen te worden

Wat is het probleem: Een paar weken geleden heb ik een 2e hands Tomos A3 gekocht. heb een kort testritje gemaakt. alles bleek in orde.

De eerste dag dat ik er mee ging rijden viel hij onderweg naar huis uit na 6 km rijden. na 1x kicken ging hij weer aan en kon ik verder rijden.

De 2e keer viel hij uit na 3 km. 1x kicken en ik kon weer door.

De 3e keer viel hij uit na 4,5. 1x kicken en hij ging weer aan. Maar na een paar honderd meter viel die weer uit. Paar keer kicken en hij deed het weer. Maar toen ik voor een stoplicht moest wachten, viel hij uit en kreeg ik hem ook niet meer aan. Dus moest ik naar huis lopen.

De 4e keer is hij na 1 km uitgevallen en kreeg hem niet meer aan.

Hierna heb ik het luchtfilter vervangen en er een grotere sproeier in gedaan. omdat ik dacht dat hij misschien te weinig brandstof kreeg.

Maar vanmiddag onderweg naar huis viel hij weer uit na ongeveer 4,5 km.

Ik vind het erg raar. Want sommige dagen rij ik zonder problemen naar mijn stage (6,5 km heen en 6,5 km weer terug)
en de andere keer valt hij 4x achter elkaar uit en krijg ik hem niet meer aan.

als de brommer uitvalt remt hij best hard. Hij stopt niet opeens maar hij rolt ook niet uit ofzo. Ook maakt hij geluid als hij uitvalt. Niet ratelend maar meer dat iets aanloopt.

Ik word er nu wel een beetje moe van omdat ik nooit weet of ik wel mijn bestemming haal.

Ik hoop dat iemand hier weet wat het probleem is. Sorry voor het lange verhaal maar ik probeer zo veel mogelijk in details uit te leggen.

Ik heb niet veel verstand van brommers dus verbeter me als ik iets raar zeg.



Een maat van me had dit ook zijn keerring was lek dus ik zou je keerringen ook bij langs lopen voor lekkage

 

Dit topic is 1619 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved