Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha TZR 50 reageert niet meer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 921 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69442 - Yamaha TZR 50 reageert niet meer
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5545 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ThomasYamahaTZR50 2-4-2018 18:46 Print topicpost
Posts: 10
Hoi,

Ik heb 2 maanden geleden een Yamaha TZR 50 gekocht. Ik heb er eerst een maand niet op gereden, omdat ik mijn rijbewijs niet had. Toen ik m'n rijbewijs had gehaald wilde ik er op rijden, maar hij had mankementen met het starten (elektra deed het gewoon goed), dus brommer naar de maker gebracht. Hier zeiden ze dat hij niet origineel was (wat ik wist, want had hem via marktplaats gekocht) en dat ze alleen zouden zorgen dat hij weer zou starten, omdat het anders erg duur zou worden. Ik heb de brommer zaterdag opgehaald en toen ik thuis was startte hij gelijk en heb gelijk zo'n twintig minuten gereden. Maar toen ik er gister weer op wilde rijden reageerde die niet meer (de lampjes gingen niet branden). Ik heb de accu opgeladen dus daar kan het niet aan liggen (denk ik, misschien aan een zekering op de accu die stuk is of sowieso helemaal toe aan vervanging?). Verder ziet de bedrading er erg oud uit met hier en daar losse afgeplakte draadjes die nergens naar toe lopen, maar hij heeft het hiermee wel gedaan. Ik ga er dus vanuit dat het aan de elektra ligt. Om nou m'n hele bedrading te gaan vervangen is erg duur en een hoop werk voor een onervaren 16-jarige geloof ik. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Groet,
Thomas
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 2-4-2018 20:54 Print reply

Posts: 8460
Kijken of je een vonk hebt; bougie tegen naakt metaal en kicken moet een vonk geven.
Als je een vonk hebt, starten met startpiloot.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
ThomasYamahaTZR50 4-4-2018 16:48 Print reply
Posts: 10
Op mijn brommer zit geen kickstart, maar werkt aanlopen hetzelfde? En denk je niet dat het iets elektrisch is doordat hij helemaal niet reageert, dus ook de lampjes op het dashboard gaan niet aan als ik de sleutel omdraai?
 
joriswilmsen 4-4-2018 22:09 Print reply
Posts: 29
Aanrennen in de versnelling werkt hetzelfde als aankicken. Het nadeel hiervan is dat het lastig is om te zien of hij vonkt. Als het lukt kun je hem ook met het achterwiel vrij van de grond zetten. Je zet hem in de 5de versnelling en kan dan het wiel ronddraaien. Zo zie je ook of hij vonkt. Als echt helemaal niets het meer doet richting De cockpit(geen claxon, verlichting, geluid tijdens starten) lijkt de zekering logisch maar als er veel geknutseld is aan je bedrading is het nagenoeg niet te zeggen op afstand.
 
ThomasYamahaTZR50 4-4-2018 22:30 Print reply
Posts: 10
Bedankt voor de reactie! Maar hoe moet ik hem dan starten stel de bougie vonkt wel? Want met aanlopen slaat hij niet aan en om hem elektrisch te starten lukt niet door geen reactie op draaien van de sleutel. En is zo'n zekering los te koop of zou ik dan een nieuwe accu moeten kopen? Ik had gezocht maar kon namelijk niks vinden wat voor zekering ik dan moest hebben.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 4-4-2018 23:10 Print reply

Posts: 8460
Een zekering is 10A gewoonlijk.
Natuurlijk kun je die apart krijgen.
Geen lichtjes in je cockpit is geen probleem om te starten. Ik begrijp wel niet zo goed dat dit al zeer snel na een garagebezoek plaatsvindt. Heb je veel gestart of heb je het contact laten opstaan misschien ?
Ik zou de batterij proberen laden, als dat niet lukt nieuwe batterij steken. Dan proberen starten, tot batterij bijna helemaal leeg is. Nog eens proberen met startpiloot. Dan de volgende dag dit alles herhalen. De tweede dag is er een heel klein beetje warmte in de motor overgebleven, en is de benzine vers uit de tank. Dat helpt wat.
Het probleem met een brommer zonder kickstarter is dat je vrij afhankelijk bent van een goede accu...maar goed je bespaart je een versleten knie ;p
En btw als je geen startgeluid hebt, zou ik het startrelais ook eens nakijken.
Wat heeft de garage er aan gedaan ? Dat kan ook al veelzeggend zijn. Als je dat werk controleert immers, en het werk is niet goed gedaan, kan je beter elders gaan in het vervolg. Als het werk goed is uitgevoerd, moet je nog andere dingen herstellen, en kan je je bromboer nog wel vragen wat hij nog allemaal gevonden maar niet aangepakt heeft.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
ThomasYamahaTZR50 11-4-2018 16:58 Print reply
Posts: 10
2 nieuwe zekeringen erin gezet; een 10A en een 15A. Toen proberen om te starten. Toen ik de sleutel omdraaide in de cockpit gingen alle lampjes branden, behalve het neutraal lampje. Elektrisch starten deed het niet, helemaal geen geluid. Aanlopen werkte ook niet. Dus waarschijnlijk geen ontsteking? Toen ik hem helemaal uitzette en toen weer aan om het starten nog een keer te proberen deden de lampjes het niet. Ik de zeleringen checken en ja hoor: de 15A zekering is kapot/doorgebrand. Betekent dit dat er ergens kortsluiting is? Zo ja, hoe kan ik zien waar dat is?
 
ThomasYamahaTZR50 11-4-2018 17:00 Print reply
Posts: 10
En wat moet ik doen om het probleem te verhelpen?
 
joriswilmsen 11-4-2018 22:45 Print reply
Posts: 29
Als je de zekering weer vervangt wanneer gaat deze dan kapot? Als je de startknop bediend hebt of is aan en uit van het contact ook al genoeg? Je moet proberen dingen uit te sluiten met storing zoeken. Zit het in de startmotor, startrelais, cdi, jiffy schakelaar, enz..
 
ThomasYamahaTZR50 12-4-2018 13:54 Print reply
Posts: 10
Ik heb het net even geprobeerd. Eerst ff alleen contact open zetten, niet kapot. Daarna elektrische start, weer niet kapot. Toen aanlopen, ook niet kapot. Toen ik hem nog een keer wilde aanlopen ( ik was dus nog niet bezig om hem aan te lopen, hij stond in zn 2 met koppeling in) hoorde ik een kort geluid van dat ie storing maakte. Ik kijken en ja, nu wel kapot. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Met elektrisch starten helemaal geen geluid en met aanlopen beetje gehak maar niet echt zoals het hoort voordat ie aan zou moeten slaan.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-4-2018 16:28 Print reply

Posts: 8460
Kijk eerst of er geen naakte draden tegen naakt metaal komen.

In tweede instantie denk ik aan een zwakke batterij en een probleem met starter of startrelais.
Ik zou met startkabels proberen starten op een autobatterij. Als dat niet lukt, moet je gaan zoeken of het aan het startcircuit ligt of dat je een mechanisch probleem hebt.(Zoals een boormachine die doorbrandt als de boor vastloopt in de muur).
Starter of relais kapot is nog een vrij simpel probleem...dus hoop daar op.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 12-4-2018 om 16:31 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
ThomasYamahaTZR50 12-4-2018 21:51 Print reply
Posts: 10
Is de batterij hetzelfde als accu? En als het niet lukt met de startkabels, hoe kan ik dan onderzoeken of het een mechanish probleem is of een probleem in het startcircuit is?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-4-2018 23:27 Print reply

Posts: 8460
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ThomasYamahaTZR50
Is de batterij hetzelfde als accu? En als het niet lukt met de startkabels, hoe kan ik dan onderzoeken of het een mechanish probleem is of een probleem in het startcircuit is?


Ja een batterij is hetzelfde als een accu.
Heb je al gecontroleerd op beschadigde draden ?
En probeer dan met startkabels...als hij start is het geen mechanisch probleem.



 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joriswilmsen 13-4-2018 9:33 Print reply
Posts: 29
Je kan inderdaad wat Pangolopalanga zegt het eerste even naar beschadigde/ongeisoleerde draden zoeken. Dit is vaak vrij lastig te zien maar op plekken zoals rond het balhoofd of waar de kabelboom een bochtje om het frame maakt komt dit het meeste voor.

Als je een multimeter hebt kan je de accu ook even doormeten. Je probeert hem aan te duwen en dat lukt niet. Als je dan met startkabels probeert zal het ook niet gaan en wordt het alleen geforceerd.

Je kan ook al veel aan je accu zien als je hem er even uithaalt.
Een kapotte accu is vaak of heel dik of ingedeukt aan de zijkanten. Mocht dat niet het geval zijn kun je even met een multimeter de spanning meten. als deze lager is dan 11 volt kun je hem eigenlijk meteen weggooien. Tussen de 11 - 12 volt kun je hem nog proberen op te laden. Als hij tussen de 12.5 - 14.5 volt is dan is de spanning goed.
Als dit goed is kun je de startspanning nog meten. Je monteert de accu zoals het hoort en verbind de multimeter met de plus en de min pool.
Dan ga je starten en kijk je hoever de spanning zakt als je start. Als deze spanning lager is dan 10 volt is je accu hoogstwaarschijnlijk toch defect.

Mocht de accu niet defect zijn dan kun je nog proberen om de startrelais los te koppelen. De relais en startmotor doen dan niet meer volledig mee in het systeem. Als je hem dan aanduwt en hij start wel dan weet je dat het in dat gedeelte van de kabelboom zit.

Even opletten! Ik weet niet precies hoe de startrelais aan de accu gekoppeld is. Als dit d.m.v. een stekker is prima, loskoppelen. Als dit rechtstreeks geschroefd is, loskoppelen en opletten dat er geen + kabel tegen het frame komt. Doordat je - kabel nog aangesloten is komen er vonken en maak je eigenlijk kortsluiting. Je kan ook de accu even volledig loskoppelen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.




Dit bericht is gewijzigd door joriswilmsen op 13-4-2018 om 9:37 uur.
 
ThomasYamahaTZR50 13-4-2018 10:58 Print reply
Posts: 10
Heel erg bedankt voor de snelle reacties! Ik zal er dit weekend/volgende week er mee bezig gaan, en zal laten weten hoe het is gegaan.
 
ThomasYamahaTZR50 22-4-2018 15:41 Print reply
Posts: 10
Net er even mee bezig geweest. Ik had een multimeter gekocht zodat ik spanningen van de accu en kabels kon meten. Ik meette de accu op 13.33 volt toen die niet was aangesloten, dus dat is goed. Daarna wilde ik hem meten terwijl ik zou starten, maar er was een veertje van de multimeter kapot gegaan, waardoor hij het niet meer deed. Omdat ik nog wel iets wilde doen heb ik het startcircuit losgekoppeld en zo geprobeerd om hem aan te lopen. Dit deed het niet, maar volgens mij geeft de bougie ook geen vonk, dus zo gek vond ik dat niet. De zekering was hierna helemaal gesmolten en er zat een zwarte brandvlek op. Ook was het dingetje waar de zekering in zat helemaal warm geworden. Omdat het startcircuit is losgekoppeld denk ik niet dat de storing daar kan zijn toch? Wat is de vervolgstap?
 

Dit topic is 5545 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved