Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - 13.000 toeren normaal met 50cc?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 126 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69435 - 13.000 toeren normaal met 50cc?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 695 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

PatrickE 20-3-2018 2:15 Print topicpost
Posts: 4
Hallo,
Ik heb afgelopen zomer mijn brommer gekocht en heb verder niet gekeken wat er allemaal aan het blok gedaan is, het was een vrij goedkope brommer en de eigenaar in kwestie was een boeren jonk van 17 die er altijd mee naar school reed. Dus ik ga er niet van uit dat hij de duurste onderdelen heeft gekocht.

De setup is naar mijn kennis het volgende:

  • Motori Minarelli Am6
  • 50cc cilinder (staat geen merk op)
  • 17,5mm Dell'Orto carburateur.
  • Gianelli uitlaat (geen idee welke)
  • Bougie NGK warmtegraad 9 (koffiebruin)
  • Tandwielverhouding 10/47




Ik heb hem de laatste maanden goed afgesteld voor ?95km/u op 11.000 toeren(6e versnelling). Met tandwielen 11/47.
Nu heb ik er laatst 10/47 op gedaan en gaat hij ?90km/u op 12.500 toeren.
Ik ga natuurlijk niet als een idioot 10 minuten lang op volle toeren jagen, maar gewoon af en toe een aantal seconden, gewoon voor de lol.

Nou is mijn vraag:
Als ik af en toe naar de 12.000 toeren (en soms verder) trek. In een hoge versnelling. Is het dan schadelijk voor de lagers/zuigerveren/bougie etc.
Of is het alleen maar verhoogde kans op een warmloper en extra slijtage?

 

Aprilia RX 50 2003 20-3-2018 16:34 Print reply

Posts: 6012
Meer toeren is meer slijtage, dat is een vast gegeven.

Op de standaard AM6 krukas ben ik niet zo gek op dit soort toerentallen. Het gaat heel lang goed, maar zodra de krukas lagers minder worden kan hij bij optrekken en afremmen naar en van deze toerentallen afbreken aan de vliegwielkant.

Langere tijd volgas rijden kan eigenlijk weinig meer kwaad dan kortstondig?

Mag ik vragen waarom je terug bent gegaan naar de 10 tands voorop?
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
PatrickE 20-3-2018 16:49 Print reply
Posts: 4
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Meer toeren is meer slijtage, dat is een vast gegeven.

Op de standaard AM6 krukas ben ik niet zo gek op dit soort toerentallen. Het gaat heel lang goed, maar zodra de krukas lagers minder worden kan hij bij optrekken en afremmen naar en van deze toerentallen afbreken aan de vliegwielkant.

Langere tijd volgas rijden kan eigenlijk weinig meer kwaad dan kortstondig?

Mag ik vragen waarom je terug bent gegaan naar de 10 tands voorop?


Ik moest een nieuw setje ketting en tandwielen kopen, heb ik gelijk een 10 en 11 vóór gekocht. Het was meer om te proberen, aangezien ik meer acceleratie wilde hebben
(ik woon in een stad met veel stoplichten namelijk)
. Ik heb nu in hogere versnellingen merkbaar meer trekkracht dan voorheen, maar aangezien hij in de top zulke beroerde overtoeren maakt zal ik het binnenkort weer terug zetten naar 11/47.
 
Aprilia RX 50 2003 20-3-2018 17:20 Print reply

Posts: 6012
De ervaring is dat een 10 tands minder hard optrekt door alle versnellingen omdat je lang en vaak aan het schakelen bent en hij te snel door de toeren heen moet. De illusie dat je sneller optrekt komt doordat je sneller meer toeren maakt.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com

Dit topic is 695 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved