Quote:Oorspronkelijk gepost door: Fanfrax
Ik doe rustig verder met het demonteren van mijn reserve Velofax en krijg zo meer inzicht in de werking van dat ding. Voorheen sleutelde ik alleen aan oldtimer 2-takt, zuiger gestuurde motors. Dit is duidelijk anders. Ik bekeek al heel wat filmpjes maar mijn Velofaxmotor zie ik nergens, wel aanverwante Piaggio motors. Daarom de vraag: kan mij iemand zeggen hoe ik de moer van de koppeling loskrijg? Hoe blokkeer je die poulies? De moer draait nog 2 maal mee rond als je de achteras blokkeert en lijkt dan nog wat mee te veren. Dat lijkt me dus niet de juiste methode. Schiet de zware koppelingveer dan los of kan het geheel er eerst af en dan eventueel de koppelingveer?
het is bijna hetzelfde als bij de scooters behalve de voorste poulie, als ik hetgoed heb is dat linkse draad
Links of rechtsom draaiend (los-vast) is al heel belangrijk om te weten. Ik heb nl. niet de gewoonte om meteen met de brute kracht te beginnen als ik vooraf niet weet hoe iets in mekaar zit.
Ik las ergens dat iemand gewoon de achterrem dicht kneep om zo het wiel te blokkeren. Dat lijkt me iets te simpel als die moer rotsvast zit. Bovendien ligt mijn motor op de werkbank en is er dus geen wiel.
Als je met zekerheid weet dat die moer linksom vastdraait en rechtsom los, zou ik de achteras tussen de bankschroef kunnen klemmen en dan de moer proberen los te krijgen.
Dank bij voorbaat.
Ik heb geprobeerd met de achteras tussen de bankschroef gekneld de moer los te krijgen. Niet gelukt. Het lijkt alsof de moer terugveert, zowel links als rechts. Is een slagmoersleutel dan de enige oplossing?
In mijn buurt, in een straal van 15 km, is er echter geen bromfietshersteller meer.