Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Hoe moet ik schokbreker monteren?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 115 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69424 - Hoe moet ik schokbreker monteren?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1638 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ThijmenB 24-2-2018 22:59 Print topicpost
Posts: 29
Mijn schokbreker is kapot dus heb een nieuwe gekocht. Hoe om moet ie?



Dit bericht is gewijzigd door ThijmenB op 24-2-2018 om 23:00 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-2-2018 0:40 Print reply

Posts: 6805


Maar blijkbaar kan hij evengoed andersom...


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 25-2-2018 om 0:55 uur.
 
Rust in pieces
ThijmenB 25-2-2018 0:47 Print reply
Posts: 29
Maar dan staat die sticker ondersteboven. Maakt het veel uit hoe die zit? Heb hem nu ondersteboven zitten dan.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-2-2018 0:58 Print reply

Posts: 6805
Hij mag blijkbaar ook andersom...
 
Rust in pieces
PRO TUNING 25-2-2018 9:40 Print reply
Posts: 3999
Er kan verschil zitten tussen in en uitgaande demping monteer je hem verkeerd om klopt de demping niet meer.
 
ThijmenB 25-2-2018 18:37 Print reply
Posts: 29
Maar hoort hij dan met de sticker ondersteboven?
 
Aprilia RX 50 2003 25-2-2018 19:04 Print reply

Posts: 6039
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Er kan verschil zitten tussen in en uitgaande demping monteer je hem verkeerd om klopt de demping niet meer.


Ik heb dan koorts op t moment dus misschien een brainfart, maar de krachten gaan toch dezelfde kant op in dit geval? Aan de geometrie veranderd imo niks toch?

Bij het inveren/uitveren zal er rechtop of op de kop evenveel kracht op komen (even de paar gram die er verschil zit in de lengte van de schokbreker er buiten gelaten).
De schokbreker hoeft alleen in de lengte richting te werken en je veranderd niks aan z'n begin of eind punt dus het zou toch niks uit mogen maken?

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 25-2-2018 om 19:05 uur.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
PRO TUNING 26-2-2018 9:44 Print reply
Posts: 3999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ThijmenB
Maar hoort hij dan met de sticker ondersteboven?


Nee


 
PRO TUNING 26-2-2018 9:48 Print reply
Posts: 3999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Ik heb dan koorts op t moment dus misschien een brainfart, maar de krachten gaan toch dezelfde kant op in dit geval? Aan de geometrie veranderd imo niks toch?

Bij het inveren/uitveren zal er rechtop of op de kop evenveel kracht op komen (even de paar gram die er verschil zit in de lengte van de schokbreker er buiten gelaten).
De schokbreker hoeft alleen in de lengte richting te werken en je veranderd niks aan z'n begin of eind punt dus het zou toch niks uit mogen maken?

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 25-2-2018 om 19:05 uur.


In een beetje schokbreker wordt de demping geregeld door shims monteer je de schokbreker verkeerd om dan werkt de demping niet goed.

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-2-2018 10:30 Print reply

Posts: 6805


De zwaartekracht gaat echt niet veel doen...het is een hydraulisch systeem...dus zelfs horizontaal werkt hij ook nog.

Ingaand en uitgaand verandert toch niet als je hem omdraait...principe van druk in communicerende vaten...
 
Rust in pieces
PRO TUNING 26-2-2018 13:08 Print reply
Posts: 3999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
afbeelding

De zwaartekracht gaat echt niet veel doen...het is een hydraulisch systeem...dus zelfs horizontaal werkt hij ook nog.

Ingaand en uitgaand verandert toch niet als je hem omdraait...principe van druk in communicerende vaten...


Om het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden worden schokbrekers vaak " op z`n kop " gemonteerd, dit kan bij aangepaste demping instelling.

 
Henk-88 27-2-2018 1:22 Print reply

Posts: 26703
Wat is het merk en codenummer voor je veer of voor welke tweewieler is 'ie gemaakt?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 27-2-2018 11:52 Print reply

Posts: 6805


https://www.jalopyjo...-upside-down.246351/

"The problem is with inexpensive twin tube shocks, they have an air pocket whether they gas charged or just oil. The compression valve is usually located seperatley at the bottom of the shock bathed in oil. If the shock is run upsidedown, the air pocket will be around the compression valve and render it useless because little or no oil will go through it."
en
"Most modern shock absorbers utilize a twin (dual) tube construction; in order to work properly the inner of the two tubes (working chamber) should stay completely filled with oil. The outer (reserve) tube contains an oil reserve along with air or a pressurized gas. If the unit is mounted inverted (rod side down), the air or gas in the outer chamber can enter the inner working chamber, resulting in poor damping performance. Therefore, twin tube shock absorbers should not be mounted upside down (or on their side), with the exception of specially designed units that incorporate a gas cell, or cellular gas material, designed to keep the gas retained in the outer reserve tube."

Die site zegt dus dat je een twin tube niet kan omdraaien, omdat dan de bodemklep niet meer in de olie zit; dat geldt dan weer niet voor schokdempers met gascellen.

Bij jou staat er het woord "GAS" op, daar zit dan het 'zakje' gas in, om alles gescheiden en op zijn plaats te houden.

https://www.bikebd.c...-usd-shock-absorber/

"So the front wheel inverted shock absorbers are always comes with twin tube mechanism with high grade of sealing. But again as we stated earlier the mono tube shock absorbers when sealed for permanently those can be used anywhere in upright or innervated position where the shock is not continuous or heavy like the rear wheel or in other vehicles."

Een beetje onduidelijk wel...ik concludeer hieruit dat als je een twin tube omgekeerd gebruikt hij speciaal ontworpen moet zijn hiervoor qua afdichting, maar een monotube kan altijd omgekeerd gebruikt worden.

"In some situation upright shock absorbers help the front wheel being heavy to stick with the tarmac which is essential for cruiser and some sports bikes. On the other side inverted shock absorbers makes the front wheel lighter so it can be helpful for some sports bike or dirt bikes."

Als je hem upside down monteert, maak je het wiel lichter (onafgeveerd gewicht lager). Aan de andere kant kan je daar ook te ver in gaan voor een voorvork (wegcontact houden). Achteraan, voor gebruik in een bromfiets, gaat geen enkele van de twee redeneringen echt veel belang hebben.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 27-2-2018 om 17:24 uur.
 
Rust in pieces
ThijmenB 28-2-2018 23:15 Print reply
Posts: 29
Ik begrijp dus dat het niks uitmaakt. Maar ik heb wel gezien dat de mount van de achterbrug de shock raakt. Als ik hem omdraai zal ik dit niet hebben, dus binnenkort draai ik hem om, zodat de sticker ondersteboven staat.
 
Aprilia RX 50 2003 1-3-2018 16:34 Print reply

Posts: 6039
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ThijmenB
Ik begrijp dus dat het niks uitmaakt. Maar ik heb wel gezien dat de mount van de achterbrug de shock raakt. Als ik hem omdraai zal ik dit niet hebben, dus binnenkort draai ik hem om, zodat de sticker ondersteboven staat.


Inderdaad, kan gewoon.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
dirktimmer 5-3-2018 7:21 Print reply
Posts: 1737
Lang geleden dat ik op bf keek!

Montagerichting maakt inderdaad niets uit. Ook al monteer je hem ondersteboven, ingaande demping blijft ingaande demping. PRO TUNING, zie ingaande demping eens als comprimerende demping, dan klinkt het al logischer dat het niet uitmaakt hoe-om hij gemonteerd zit

Of hij nu een onregelbare zuiger heeft of een gestuurd door shims maakt niets uit.
 

Dit topic is 1638 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved