Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - onbalans vliegwiel ?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 110 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69387 - onbalans vliegwiel ?
Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina
Dit topic is 3607 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bassie909 13-11-2017 17:20 Print reply
Posts: 158
ik kan je alvast vertellen dat je bij een brommer niet elke 15 uur de zuiger gaat vervangen ?

bij mijn crossmotor doe ik dit wel maar dat is een ander verhaal,

cilinder heeft een chroomwand en die word dof als die slijt chroom glimt dus sowiezo wel....


 
-
Aprilia RX 50 2003 13-11-2017 21:57 Print reply

Posts: 5979
Pro tuning denkt dat we allemaal in de racerij zitten denk ik
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
PRO TUNING 14-11-2017 12:59 Print reply
Posts: 3957
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bassie909
ik kan je alvast vertellen dat je bij een brommer niet elke 15 uur de zuiger gaat vervangen ?

bij mijn crossmotor doe ik dit wel maar dat is een ander verhaal,

cilinder heeft een chroomwand en die word dof als die slijt chroom glimt dus sowiezo wel....





Hoeveel toeren draait je crossmotor ?

Hoeveel toeren draait je brommer ?

Dus waarom verschil ?
 
Aprilia RX 50 2003 14-11-2017 15:32 Print reply

Posts: 5979
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Hoeveel toeren draait je crossmotor ?

Hoeveel toeren draait je brommer ?

Dus waarom verschil ?


Hoe staat de crossmotor afgesteld, hoe veel specifiek vermogen draai je per cc, hoe vaak knal je heen en weer tussen de toeren (en valt de smering dus even weg), hoe lang is de slag van de crossmotor/brommer en daarmee de zuigersnelheid...

Ik heb er nog wel meer voor je, maar ik denk dat het beeld wel duidelijk is.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de praktijk die uitwijst dat crossmotoren gewoon kapot lopen op een te lang gereden zuiger (10 a 25 uur, net wat je aanhoudt bij welke motor) en brommers met 20k tot wel 50k km met de originele zuiger die gewoon nog rijden...
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
bassie909 14-11-2017 17:17 Print reply
Posts: 158
het punt is er in ieder geval wel ja,

maar het feit hier is dat de cilinder nog in prima staat is, nieuwe zuiger zit erin.

maar toch vind ik dat een 70cc malossi met 11-51 makkelijk in de 2de versnelling omhoog moet komen ??
 
-
tsxhunter 14-11-2017 22:11 Print reply

Posts: 9324
als de slag (ik noem maar wat) van de brommer 50mm is, en van de crossmotor 75mm. maar wel beide draaien 12k toeren, dan komt de zuiger bij beide motoren toch gelijke vaak van boven naar onder? of ben ik nou gek.. volgens mij is dan ook de zuigersnelheid het zelfde...

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Hoe staat de crossmotor afgesteld, hoe veel specifiek vermogen draai je per cc, hoe vaak knal je heen en weer tussen de toeren (en valt de smering dus even weg), hoe lang is de slag van de crossmotor/brommer en daarmee de zuigersnelheid...

Ik heb er nog wel meer voor je, maar ik denk dat het beeld wel duidelijk is.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de praktijk die uitwijst dat crossmotoren gewoon kapot lopen op een te lang gereden zuiger (10 a 25 uur, net wat je aanhoudt bij welke motor) en brommers met 20k tot wel 50k km met de originele zuiger die gewoon nog rijden...


 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
PRO TUNING 15-11-2017 13:43 Print reply
Posts: 3957
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Hoe staat de crossmotor afgesteld, hoe veel specifiek vermogen draai je per cc, hoe vaak knal je heen en weer tussen de toeren (en valt de smering dus even weg), hoe lang is de slag van de crossmotor/brommer en daarmee de zuigersnelheid...

Ik heb er nog wel meer voor je, maar ik denk dat het beeld wel duidelijk is.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de praktijk die uitwijst dat crossmotoren gewoon kapot lopen op een te lang gereden zuiger (10 a 25 uur, net wat je aanhoudt bij welke motor) en brommers met 20k tot wel 50k km met de originele zuiger die gewoon nog rijden...



Als we de brommer en crossmotor van de topic starter vergelijken (Suzuki TS50-X met 70 cc Malossi cilinder en Suzuki RM 250) dan zit er per liter vermogen weinig verschil beide rond de 200 pk/liter.
De RM 250 heeft een veel lager top toerental t.o.v. de brommer hier lopen de gemiddelde en hoogste zuigersnelheid elkaar weinig reken maar na.
 
Aprilia RX 50 2003 15-11-2017 16:34 Print reply

Posts: 5979
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
als de slag (ik noem maar wat) van de brommer 50mm is, en van de crossmotor 75mm. maar wel beide draaien 12k toeren, dan komt de zuiger bij beide motoren toch gelijke vaak van boven naar onder? of ben ik nou gek.. volgens mij is dan ook de zuigersnelheid het zelfde...

[...]




Komt even vaak boven en beneden, maar de afstand is anders dus hij zal meer afstand in dezelfde tijd afleggen.

@Pro tuning:
Hoe zit het dan met die duizenden brommertjes die jaren achter elkaar
rijden zonder ooit de zuiger te wisselen

Buiten het puur technische deel heb je ook het gebruikers deel. Een brommertje wordt wel even heel anders gebruikt dan een crossmotor he...

Sorry dat de praktijk jouw theorie niet ondersteund maar het is toch echt zo.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
bassie909 15-11-2017 18:35 Print reply
Posts: 158
probleem is opgelost
uitlaat begon steeds meer herrie te maken
kijken jahoor gaatje bij de flens
en slecht afsluiten op de cilinder
loopt nu weer prima en trekt een stukje beter
 
-
PRO TUNING 16-11-2017 14:10 Print reply
Posts: 3957
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Komt even vaak boven en beneden, maar de afstand is anders dus hij zal meer afstand in dezelfde tijd afleggen.

@Pro tuning:
Hoe zit het dan met die duizenden brommertjes die jaren achter elkaar
rijden zonder ooit de zuiger te wisselen

Buiten het puur technische deel heb je ook het gebruikers deel. Een brommertje wordt wel even heel anders gebruikt dan een crossmotor he...

Sorry dat de praktijk jouw theorie niet ondersteund maar het is toch echt zo.



Een standaard brommer levert een veel lagere specifiek vermogen ± 60 pk/liter en draait veel minder toeren en daardoor een veel lagere zuigersnelheid en dus minder slijtage.
Maar je vergelijkt nu appels met peren.

Als je 10.000 km met je brommer rijdt met 1 de zelfde zuiger is je cilinder dan ook versleten
 
Aprilia RX 50 2003 16-11-2017 17:32 Print reply

Posts: 5979
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Als je 10.000 km met je brommer rijdt met 1 de zelfde zuiger is je cilinder dan ook versleten


Dat is deze niet. Alle theorieën kun je er op los laten, maar de praktijk wijst helaas (eigenlijk gelukkig) toch echt wat anders uit.

Mijn ervaring is vooral met de AM6 brommers. Maar daar kun je rustig 25000 km de zuiger in laten zitten. Deze brommers rijden standaard zo'n 80 a 90 en zijn een stukje zwaarder dan het ''oude'' spul. Heb ze hier zelfs wel gehad van over de 40000 (die gevallen zijn meestal wel volwassen kerels).

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 16-11-2017 om 17:32 uur.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com

Dit topic is 3607 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved