Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Oude cilinder voor de vuilbak? Welke nieuwe cilinder?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 700 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69380 - Oude cilinder voor de vuilbak? Welk...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 9706 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Alec_B 29-6-2017 15:51 Print topicpost

Posts: 110
Hey forumgangers,

Brommer : Rieju MRT Pro 2010 met roze gietijzeren cilinder waar momenteel 12 000km op staat (is geen roze top).


ik zit met een klein probleempje; mijn brommer trekt niet goed meer in lage toeren, maar hij trekt nog wel goed maar ook weer minder dan ervoor in zijn powerband.

Kunnen jullie miss wat mogelijke oorzaken geven?

Ik weet dat niemand het probleem kan zeggen, maar ik kwam hier horen omdat ik beter ook andere mensen hun mening hoor.


Ook wou ik vragen wat het beste materiaal is voor een cilinder(wand)?
(heb al wat opzoekwerk gedaan)

hier is wat ik zoal heb opgezocht en heb te weten gekomen
over de cilinders.

Want een gietijzeren heeft blijkbaar meer koolstof uitstoot, terwijl een aluminium(nicasil) dit veel minder heeft.

En gietijzeren kan minder toeren draaien dan een aluminium.

ook is een gietijzeren goedkoper te honen dan een aluminium.

En een aluminium cilinder slijt blijkbaar sneller dan een
gietijzeren.

Nu komt de moeilijke en wss rare vraag.
Maar ik wil mijn brommer nu lichtjes ontgrenzen, maar tegen dat het school is wil ik deze terug begrenzen.

Wat is dan mijn beste keuze?

Want volgens mij is dat de aluminium cilinder, omdat deze hogere toeren aankan als de gietijzeren, en dus beter de powerband van de uitlaat aankan(10 000t/pm).


Hopelijk willen jullie mij helpen?

En als ik iet fout heb gedaan bij het posten, laat het mij dan ook weten.
 
If it smokes it's a two stroke

Aprilia RX 50 2003 29-6-2017 17:26 Print reply

Posts: 6711
Alu zijn inderdaad vaak hoogtoerigere cilinders. Echter zijn er gietijzeren die ook ver op de 13000 rpm draaien. De standaard cilinder kan makkelijk 11000+ rpm aan.

Dat jouw brommer minder optrekt is misschien een gevoels kwestie, maar ook een stukje onderhoud. Ff nieuw luchtfilter, olie, bougietje enz enz doet vaak al wonderen. Ook geven de ketting en wiellagers mogelijk wat meer wrijving dan nieuw.

Rieju raadt aan om elke 12000 km de zuigerveren en evt de zuiger te vervangen. Misschien geen gek idee.

Iets ontgrenzen doe je door de prop iets uit te boren, maarja daarna kun je niet meer terug.
Wat je kunt doen is de prop er uit halen en 2 universele proppen die je alleen vast hoeft te slaan kopen. Die boor je dan uit tot de gewenste diameter en kun je dan makkelijk wisselen.

Beide zijn goed met hun voor en nadelen.

Alu (nicaseal wand) is harder en zal normaal ook wat minder slijten. Echter slechter bestand tegen een verdwaald zandkorreltje of andere ellende. Ook eigenlijk niet hoonbaar (is te duur en te moeilijk voor normale setups).

Gietijzer is wat beter bestand tegen hier en daar wat vuil en ook goed hoonbaar.

Gietijzer is ook goedkoper en als je (gedeeltelijk) begrensd rijdt ook meer dan prima.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Alec_B 3-7-2017 20:50 Print reply

Posts: 110
Hey,

Ik heb er nu een nieuwe cilinder op staan en zonder prop rijd deze nog maar 45, maar de bougie was zwart, niet vettig maar gewoon zwart.

Dus volgens mij staat hij te rijk, want in 5 en 6 trekt hij niet meer.

Nu ga ik de hoofdsproeier verkleinen en terug volledig afstellen.

Voor de rest draaid hij heel mooi en rustig stationair terwijl hij voor de vervanging niet stationair draaide, en hij trekt ondanks dat hij te rijk staat beter onderin.


Hier nog foto's van de oude piston en cilinder(origineel Rieju 50cc):

https://1drv.ms/i/s!...QHg_wTAB4gd9FrZHh8dg

https://1drv.ms/i/s!...QHg_wPAyp2KCOnJkWMoQ

https://1drv.ms/i/s!...QHg_wRMVicle9av-82Qg

En hier nog een foto van de nieuwe zuiger, zo kan je zien waar het is gesmolten.(cilinder en zuiger zijn samen vervangen)

https://1drv.ms/i/s!...QHg_wRMVicle9av-82Qg
 
If it smokes it's a two stroke
Aprilia RX 50 2003 4-7-2017 14:16 Print reply

Posts: 6711
45 is voor alle cilinders zonder prop te weinig. De traagste zitten alsnog rond de 70 al.

Bougie kan misleidend zijn. Gewoon val gas rijden (eerst warm rijden). Als hij dan stottert staat hij te rijk. Dan telkens zover terug dat hij net niet stottert dan heb je de hoofdsproeier goed.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Alec_B 4-7-2017 20:49 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
45 is voor alle cilinders zonder prop te weinig. De traagste zitten alsnog rond de 70 al.

Bougie kan misleidend zijn. Gewoon val gas rijden (eerst warm rijden). Als hij dan stottert staat hij te rijk. Dan telkens zover terug dat hij net niet stottert dan heb je de hoofdsproeier goed.


Bougie was inderdaad misleidend, want deze was kapot.(keramiek een beetje gesmolten)

Ging dus ook doen zoals u zegt gewoon de methode van zonder naar de bougie te kijken.

Heb er nu een 80 insteken en deze was goed bij de vorige cilinder, maar volgens mij staat hij met deze nieuwe cilinder te arm(tegenovergestelde van mijn vorige post).
Wat normaal is aangezien geen enkele cilinder hetzelfde is qua afstelling.

Heb dus nu 2 sproeiersetjes gekocht van 80-98 & 100-118

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 4-7-2017 om 20:50 uur.
 
If it smokes it's a two stroke
Alec_B 6-7-2017 20:40 Print reply

Posts: 110
Hey,

Ik heb nu de nieuwe cilinder er onder gestoken en de carbu volledig afgesteld.

Maar de brommer heeft nog steeds niet de power dat ie zou moeten hebben, want deze is nu volledig ontgrensd.
Hij rijd nu volledig ontgrensd 45-50 en wilt niet sneller gaan.

Hij trekt nu vrij goed laag, maar in hogere toeren is hij zijn kracht precies kwijt.

Want vanaf dat je naar 5de schakelt verliest ie snelheid.

Hopelijk kan iemand hier mogelijke problemen geven..

Hier nog een lijstje van alles wat er gedaan is:

-nieuwe cilinder + piston
-carbu afgesteld
-nieuwe pakking tussen uitlaat delen
-luchtfilter vervangen


 
If it smokes it's a two stroke
Aprilia RX 50 2003 9-7-2017 11:57 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Alec_B
Hey,

Ik heb nu de nieuwe cilinder er onder gestoken en de carbu volledig afgesteld.

Maar de brommer heeft nog steeds niet de power dat ie zou moeten hebben, want deze is nu volledig ontgrensd.
Hij rijd nu volledig ontgrensd 45-50 en wilt niet sneller gaan.

Hij trekt nu vrij goed laag, maar in hogere toeren is hij zijn kracht precies kwijt.

Want vanaf dat je naar 5de schakelt verliest ie snelheid.

Hopelijk kan iemand hier mogelijke problemen geven..

Hier nog een lijstje van alles wat er gedaan is:

-nieuwe cilinder + piston
-carbu afgesteld
-nieuwe pakking tussen uitlaat delen
-luchtfilter vervangen




Ik zou zeggen de afstelling niet goed.
Wat heb je gedaan met afstellen?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Alec_B 9-7-2017 20:10 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Ik zou zeggen de afstelling niet goed.
Wat heb je gedaan met afstellen?


Denk dat het iets te maken heeft met het mebraam, hier zag je licht door.
Had dan de membraam plaatjes omgedraaid om te zien of het iets of wat van verschil gaf.
En ik denk wel dat het iets helpte maar niet veel, hij begon op zen minst al niet meer te vertragen vanaf 5de.

Heb nu dus nieuwe mebraamplaatjes gekocht en zal zien of deze het probleem oplossen.

Want bij afstelling zit ik nu( andere zuiger & zelfde zacht gehoonde cilinder) bij sproeier 102 terwijl ik met juist de zelfde setup(voor de vervanging) maar 80 max nodig had.

vind het een beetje raar dat ik al bijna 25maten groter moet gaan qua sproeier door enkel een andere zuiger..

Kanj een versleten membraam zorgen voor opbouwend snelheidsverlies?(doordat die elke kilometer meer slijt)

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 9-7-2017 om 20:13 uur.
 
If it smokes it's a two stroke
Aprilia RX 50 2003 10-7-2017 16:59 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Alec_B
[...]


Denk dat het iets te maken heeft met het mebraam, hier zag je licht door.
Had dan de membraam plaatjes omgedraaid om te zien of het iets of wat van verschil gaf.
En ik denk wel dat het iets helpte maar niet veel, hij begon op zen minst al niet meer te vertragen vanaf 5de.

Heb nu dus nieuwe mebraamplaatjes gekocht en zal zien of deze het probleem oplossen.

Want bij afstelling zit ik nu( andere zuiger & zelfde zacht gehoonde cilinder) bij sproeier 102 terwijl ik met juist de zelfde setup(voor de vervanging) maar 80 max nodig had.

vind het een beetje raar dat ik al bijna 25maten groter moet gaan qua sproeier door enkel een andere zuiger..

Kanj een versleten membraam zorgen voor opbouwend snelheidsverlies?(doordat die elke kilometer meer slijt)

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 9-7-2017 om 20:13 uur.


Kan wel, maar zo veel dan heb je het niet meer over een kiertje maar gewoon alsof er geen plaatjes in zitten.

Als je zoveel maten groter moet is valse lucht ook een verdachte.

 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Alec_B 12-7-2017 16:48 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Kan wel, maar zo veel dan heb je het niet meer over een kiertje maar gewoon alsof er geen plaatjes in zitten.

Als je zoveel maten groter moet is valse lucht ook een verdachte.



Ik heb nu de nieuwe cilinder er terug onder gestoken en nu heeft deze terug een kleinere sproeier nodig, dus valse lucht is ook uitgesloten.

En de membraan-plaatjes zijn vervangen door nieuwe voca carbon plaatjes, deze sluiten dus mooi.

Ook omdat nu de membraan-pakkingen zijn vervangen en de top end pakkingen zijn ook vervangen.

Dus overal waar het mengsel moet doorgaan zijn de pakkingen vervangen en is alles goed aangedraaid.

Nu heeft hij wel nog altijd niet de kracht die hij moet hebben.

Zou dit ook kunnen liggen aan een te zwakke vonk bv?

Want het enige wat nog niet is vervangen is de cdi(cdi+bobijn) en de bougie kabel en kop.

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 12-7-2017 om 16:53 uur.
 
If it smokes it's a two stroke
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-7-2017 22:31 Print reply

Posts: 8457
Valse lucht bij je krukaskeerring checken...even deo spuiten daar en kijken of hij anders gaat draaien.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Alec_B 14-7-2017 11:51 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Valse lucht bij je krukaskeerring checken...even deo spuiten daar en kijken of hij anders gaat draaien.


Heb Deo gespoten wanneer hij stationair draaide bij alle plaatsen waar er valse lucht kan getrokken worden inclusief de krukaskeerring en hij bleef gewoon mooi stationair draaien.

Dus valse lucht kan uitgesloten worden volgens mij, want heb op de volgende plaatsen gekeken :

- spruitstuk ( bevestiging op blok + bevestiging carbu)
- krukaskeerring
- cilinder (kop + onderkant van de cilinder + bougie)

Ook heeft de brommer genoeg compressie, want je voelt echt de stappen en het is een nieuwe cilinder plus zuiger
.
Dus het verlies in vermogen ligt dus niet aan de afstelling(valse lucht), of aan compressie verlies.

Dus het enige waaraan ik nog kan denken is de ontsteking, dat deze een te zwakke vonk geeft waardoor hij niet genoeg vermogen heeft(niet al het mengsel kan ontsteken).

Want heb op auto forums(weet dat 4 en 2 takt niet 100% het zelfde is) gelezen dat een zwakke vonk een vermindering in vermogen kan geven.
En het is bij mij ook stilletjes aan gekomen, want eerst reed hij gewoon goed en daarna begon hij steeds minder en minder snelheid(dus ook vermogen) te hebben.

Dus mijn afstelling kan niet ineens ontregeld zijn.

Toen ik dan uiteindelijk de cilinder er af haalde was deze wel beschadigd, maar vervanging van de cilinder had het probleem niet opgelost.

Dus ik dacht van dan kunnen het miss de mebraankleppen zijn, maar helaas was dit het ook niet.

Dus zoals ik net zei is een zwakke vonk één van de laatste als het niet het laatste is waaraan ik kan denken is.

Ik krijg vandaag dus een nieuwe bobine + kabel + dop binnen en dan zullen we zien of dan het probleem op gelost is.

Misschien zijn er dingen die ik nog gemist heb die dit kunnen veroorzaken, als dit zo is laat het mij dan zeker weten alstublieft.

 
If it smokes it's a two stroke
Aprilia RX 50 2003 14-7-2017 13:04 Print reply

Posts: 6711
Afstelling kan nog steeds. Heb je de carburatuer wel opnieuw afgesteld op de nieuwe cilinder?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Alec_B 14-7-2017 18:45 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Afstelling kan nog steeds. Heb je de carburatuer wel opnieuw afgesteld op de nieuwe cilinder?


Ja heb heel de dag bezig geweest met afstellen..

Maar heb nu de spoelen van de brommer na gekeken en heb het volgende gevonden in de rieju manual:

Wit & Rood : Manual = 130Ω
Bij mij = 135Ω( wat kan kloppen met een beetje correctie)

Wit & Groen : Manual = 700Ω
Bij mij = 880Ω (wat te veel is volgens mij)

Dus nu denk ik dat de spoel kapot is of doorgebrand ofzo
Zou miss iemand met een originele am6 blok zijn spoelen kunnen meten en deze posten, zo kan ik zien of die van mij zo fout zijn of dat ze gewoon goed zijn.

Want voor de rest is alles afgesteld geweest en vernieuwd.

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 14-7-2017 om 18:48 uur.
 
If it smokes it's a two stroke
Aprilia RX 50 2003 14-7-2017 19:02 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Alec_B
[...]


Ja heb heel de dag bezig geweest met afstellen..

Maar heb nu de spoelen van de brommer na gekeken en heb het volgende gevonden in de rieju manual:

Wit & Rood : Manual = 130Ω
Bij mij = 135Ω( wat kan kloppen met een beetje correctie)

Wit & Groen : Manual = 700Ω
Bij mij = 880Ω (wat te veel is volgens mij)

Dus nu denk ik dat de spoel kapot is of doorgebrand ofzo
Zou miss iemand met een originele am6 blok zijn spoelen kunnen meten en deze posten, zo kan ik zien of die van mij zo fout zijn of dat ze gewoon goed zijn.

Want voor de rest is alles afgesteld geweest en vernieuwd.

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 14-7-2017 om 18:48 uur.



Mwa dat van die spoelen klinkt niet slecht.

Maar wat heb je afgesteld? beetje schroefjes lopen draaien of ook sproeiers gewisseld?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Alec_B 14-7-2017 19:41 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]



Mwa dat van die spoelen klinkt niet slecht.

Maar wat heb je afgesteld? beetje schroefjes lopen draaien of ook sproeiers gewisseld?


Heb sproeiers van 76 tot 110 getest, bij 110 liep hij zowizo te rijk.

Hij wilt gwn geen vermogen leveren.

Want carbu is ook volledig gereinigd.

Ik snap het gwn niet meer, hij heeft gwn geen vermogen zelfs niet volledig ontgrensd.
 
If it smokes it's a two stroke

Dit topic is 9706 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved