Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Yamaha TZR koppeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 128 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #69326 - Yamaha TZR koppeling
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2913 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rossi46 29-1-2017 14:53 Print topicpost
Posts: 46
hallo, mijn naam is Joey en ik ben vrij nieuw op dit forum maar heb een vraag over mijn yamaha TZR uit 2011. Ik heb afgelopen oktober een yamaha tzr gekocht, toen had ik mijn rijbewijs nog niet maar heb regelmatig stukjes gereden om te leren schakelen (gaat nu redelijk goed), nu heb ik bijna een maand geleden mijn rijbewijs gehaald en rijd iedere dag op de brommer naar school. toen ik hem kocht greep de koppeling een beetje laat aan maar dat was niet storend (wel extra koppelingsplaten gehaald). nu heb ik gisteren ruin 15 km gereden met iemand achterop en toen ik de brommer vandaag startte en in z'n 1ste versnelling zetten (met koppelingshendel helemaal ingeknepen) begon hij te rollen. Zijn dit de koppelingsplaten die versleten zijn of is het de versnellingsbakolie die nog dik/koud is. Hier had ik de afgelopen weken met die kou van de afgelopen weken geen last van.

er staat nu ruim 10000 km op de teller.

EDIT: (de koppeling is naar mijn weten nog niet vervangen)

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 29-1-2017 om 14:54 uur.
 

Aprilia RX 50 2003 29-1-2017 15:40 Print reply

Posts: 5948
Bij 10000 km zal de koppeling idd nog niet vervangen zijn. Als je wat gas geeft terwijl hij probeert te rollen zal hij stoppen met willen wegrollen, de platen kleven waarschijnlijk gewoon wat.

Kwaad kan het echter niet om ze te vervangen. 10000 km is geen verkeerde stand daarvoor. Ze kunnen langer mee, maar je kunt het maar goed voor elkaar hebben.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rossi46 29-1-2017 16:02 Print reply
Posts: 46
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Bij 10000 km zal de koppeling idd nog niet vervangen zijn. Als je wat gas geeft terwijl hij probeert te rollen zal hij stoppen met willen wegrollen, de platen kleven waarschijnlijk gewoon wat.

Kwaad kan het echter niet om ze te vervangen. 10000 km is geen verkeerde stand daarvoor. Ze kunnen langer mee, maar je kunt het maar goed voor elkaar hebben.



Dat is zeker waar maar m'n vader heeft me geadviseerd om te wachten met het vervangen van de koppeling totdat ie helemaal versleten is omdat ik nog niet zo heel lang rondrijd op m'n brommer. De reden hiervoor: als je de koppeling nu vervangt dan zijn die nieuwe platen ook in no-time weer aan vervanging toe (mijn vader weet vrij veel van brommers/motoren/auto's af dus ik geloof hem wel).

Maar als ik het goed begrijp zeg je dus dat de koppelingsplaten gewoon een beetje aan elkaar plakken door de versnellingsbakolie oid?
 
Aprilia RX 50 2003 29-1-2017 17:09 Print reply

Posts: 5948
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]



Dat is zeker waar maar m'n vader heeft me geadviseerd om te wachten met het vervangen van de koppeling totdat ie helemaal versleten is omdat ik nog niet zo heel lang rondrijd op m'n brommer. De reden hiervoor: als je de koppeling nu vervangt dan zijn die nieuwe platen ook in no-time weer aan vervanging toe (mijn vader weet vrij veel van brommers/motoren/auto's af dus ik geloof hem wel).

Maar als ik het goed begrijp zeg je dus dat de koppelingsplaten gewoon een beetje aan elkaar plakken door de versnellingsbakolie oid?


Klopt, erg snel slijten ze niet, maar even wachten kan ook niet echt kwaad.

Ze blijven wat plakken door de olie vaak. Veel mensen gooien er carterolie voor auto's in. Deze wordt gemaakt om cilinders van 4 takten te smeren. Geen versnellingsbakken en al helemaal geen natte koppelingen.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rossi46 29-1-2017 20:05 Print reply
Posts: 46
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Klopt, erg snel slijten ze niet, maar even wachten kan ook niet echt kwaad.

Ze blijven wat plakken door de olie vaak. Veel mensen gooien er carterolie voor auto's in. Deze wordt gemaakt om cilinders van 4 takten te smeren. Geen versnellingsbakken en al helemaal geen natte koppelingen.


Maar als de vorige eigenaar er carterolie in heeft gedaan zou ik altijd last hebben van klevende koppelingsplaten, maar het is pas sinds vandaag dat die platen een beetje kleven. Dat is het rare
 
Aprilia RX 50 2003 29-1-2017 20:09 Print reply

Posts: 5948
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


Maar als de vorige eigenaar er carterolie in heeft gedaan zou ik altijd last hebben van klevende koppelingsplaten, maar het is pas sinds vandaag dat die platen een beetje kleven. Dat is het rare


Het is niet heel raar als ze een klein beetje kleven. Vaak als je een keertje gas geeft laten ze al weer los.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
Rossi46 29-1-2017 22:24 Print reply
Posts: 46
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Het is niet heel raar als ze een klein beetje kleven. Vaak als je een keertje gas geeft laten ze al weer los.



Bedankt voor de tip, ik ga morgen voordat ik naar school moet een testrondje rijden en kijken wat ie dan doet
 
gfhoihoi72 30-1-2017 13:17 Print reply

Posts: 53
Ik heb dit probleem zelf ook gehad. Bij mij was het zo erg dat de motor gewoon uitviel. Toen ik er nieuwe olie in heb gedaan is het al een stuk verbeterd, en tegenwoordig geef ik gewoon een beetje gas terwijl ik em in z'n 1 schakel, dan slaat ie niet vast en blijft ie minder plakken.

Pas als je er last van gaat krijgen als je rijd zou ik je koppelingsplaten vervangen, zonde om het nu al te doen als ze verder nog prima werken natuurlijk.
 

Dit topic is 2913 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved