Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - scooter start niet en knalt uit de uitlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1094 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69299 - scooter start niet en knalt uit de ...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 21054 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Demian12343 24-11-2016 14:52 Print topicpost
Posts: 19
Ik heb een peugeot speedfight 2 lc uit 2005 (geloof ik) en er zit nu een nieuwe krukas (deze is er door de scooterzaak ingezet samen met nieuwe lagers en keerringen) en ik heb er zelf een nieuwe dr70 cilinder op gezet.

Nadat ik veel met de (std 12mm) carb afstelling heb gekloot kreeg ik hem eindelijk aan met sproeier 82 en std luchtfilter, zat eerst met een dmp 50cc 7,5g rollen, sproeier 72 in en zelfde luchtfilter. hij liep toen prima stationair zonder dat hij uitviel of slecht reageerde op gas.

vervolgens (na de kvs ontlucht te hebben) wilde ik een testrondje gaan rijden om te beginnen me afstellen. Ik was vergeten mn luchtfilter met een boutje vast te zetten dus voordat ik de straat uit was viel die al van mn carb af en viel mn scooter uit. sinds dien krijg ik hem niet meer gestart zowel met de kickstart als met de elektrische start en komt er tijdens het kicken soms een harde knal en rook uit de uitlaat.

heeft iemand een idee hoe ik mn scooter weer zou kunnen maken?

ik rijd op mengsmering trouwens 1:40 gemengd dus kan niet te arme smering zijn lijkt me.

alvast bedankt.

Edit: ik heb er trouwens ook al 6,5g rollen in gedaan en een BPR8ES bougie (lange schacht) ipv BPR7ES die ik bij de dmp cilinder had. zit geen thermostaat in de dr70

Dit bericht is gewijzigd door Demian12343 op 24-11-2016 om 15:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Demian12343 op 24-11-2016 om 15:45 uur.
 

Aprilia RX 50 2003 24-11-2016 17:25 Print reply

Posts: 6717
1 op 40 is sowieso veel te rijk voor je setup. 1 op 50 is al meer dan genoeg.

Maar daar ligt het denk ik niet aan.
Knallen uit de uitlaat zijn 9 vd 10 keer ontstekingsproblemen. Probeer je bougie eerst eens.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Demian12343 24-11-2016 17:34 Print reply
Posts: 19
ik had 1 op 40 gedaan ivm het inrijden van de nieuwe krukas en cilinder. de bougie die er nu in zit is nog geen kilometer oud en er is nog geen verkleurd stukje aan te zien dus daar zal het niet aan liggen.

nog andere tips?
 
Aprilia RX 50 2003 24-11-2016 17:39 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Demian12343
ik had 1 op 40 gedaan ivm het inrijden van de nieuwe krukas en cilinder. de bougie die er nu in zit is nog geen kilometer oud en er is nog geen verkleurd stukje aan te zien dus daar zal het niet aan liggen.

nog andere tips?


Nieuwe bougies zijn ook wel eens slecht. Misschien de afstand van het puntje van de bougie tov de elektrode te groot of te klein? Dit klopt vrijwel nooit vanuit de doos en moet je zelf goed zetten.

Die 1 op 40 geeft alleen maar meer roet en komt het inrijden zeker niet ten goede. Bij montage het spul goed in oliën en vanaf daar gewoon 1 op 50. Een teveel aan olie zal averechts werken en juist weerstand ipv smering opleveren.

Edit: Verder je ontsteking even doormeten en kijken of je vliegwiel en grondplaat goed vast zitten. Willen nog wel eens los komen als ze wat minder vakkundig gemonteerd zijn.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 24-11-2016 om 17:40 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 24-11-2016 19:39 Print reply

Posts: 4000
Je hebt bougies nodig zonder die P in de code

P is uitstekende isolatorneus en daardoor kans op gaatjes in je zuiger
 
Demian12343 24-11-2016 20:21 Print reply
Posts: 19
Bougie moet wel goed zijn aangezien ik hem met precies dezelfde al heel wat keer heb gestart.

Vliegwiel zit goed en wat is de grondplaat?

Vonk van de bougie is trouwens wel meer geel dan blauw.
 
Aprilia RX 50 2003 24-11-2016 21:28 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Demian12343
Bougie moet wel goed zijn aangezien ik hem met precies dezelfde al heel wat keer heb gestart.

Vliegwiel zit goed en wat is de grondplaat?

Vonk van de bougie is trouwens wel meer geel dan blauw.


Op lange duur heb je kans op gaten in de zuiger zoals PRO TUNING aan geeft, maar dat is momenteel niet je probleem.

Je hebt het vliegwiel na deze opmerking nog een keer gecontroleerd neem ik aan? (kan los raken). Grondplaat is waar je ontstekingsspoelen op vast zitten. Als die los raakt verdraaien je spoelen telkens en krijg je klappen uit de uitlaat.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Demian12343 25-11-2016 0:03 Print reply
Posts: 19
ja het zou natuurlijk kunnen maar lijkt me erg raar aangezien hij eerst gewoon normaal startte zonder enig probleem (toen ik de juiste afstelling gevonden had) de ontsteking is er door de scooter zaak weer op gezet dus ik ga er van uit dat deze goed vast moeten zitten ook.

ga morgen even kijken bij het vliegwiel maar dan moet de waterpomp er weer af en dit betekend toch dat ik alle kvs er weer moet uithalen? of is er een handigere manier?
 
PRO TUNING 25-11-2016 9:31 Print reply

Posts: 4000
Is de scooterzaak die de reparaties heeft uitgevoerd en je de bougie`s heeft verkocht de zelfde zou ik gaan twijfelen oven hun kennis van zaken.
 
Demian12343 25-11-2016 10:31 Print reply
Posts: 19
ja het is dezelfde en eigenlijk altijd wel goeie ervaring mee gehad. ik heb ook al een jaar met zo'n bougie gereden en nooit last gehad van gaten in mn zuiger ofzo?

edit: ik zie net dat ik zelf een fout heb gemaakt rijd met bougie ngk BR9ES zonder die P er in inderdaad

Dit bericht is gewijzigd door Demian12343 op 25-11-2016 om 10:32 uur.
 
Demian12343 26-11-2016 15:27 Print reply
Posts: 19
net het vliegwiel los gehaald, ontsteking zat goed vast naar mijn mening is er nog een manier om te controleren of deze vast genoeg zitten? aangezien ie vast zit met een engelse maat bouten kan ik m ook niet loshalen.

Edit: cilinderkop ook even los gehaald en zag ook niks raars

Dit bericht is gewijzigd door Demian12343 op 26-11-2016 om 15:49 uur.
 
PRO TUNING 26-11-2016 16:30 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Demian12343
net het vliegwiel los gehaald, ontsteking zat goed vast naar mijn mening is er nog een manier om te controleren of deze vast genoeg zitten? aangezien ie vast zit met een engelse maat bouten kan ik m ook niet loshalen.

Edit: cilinderkop ook even los gehaald en zag ook niks raars

Dit bericht is gewijzigd door Demian12343 op 26-11-2016 om 15:49 uur.


Peugeot is en Frans merk en daar zitten geen Engelse maat bouten in - trouwens wat noem jij Engelse maat ?
Ook en Engeland is men de laatste jaren al overgestapt op metrische maten.
 
tsxhunter 26-11-2016 23:23 Print reply

Posts: 9332
niet gewoon de sproeier verstopt? of iets met t membraan? zo vaak gehad..
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Demian12343 27-11-2016 16:11 Print reply
Posts: 19
die boutjes waren tussen dop 7 en 8 in maar dat maakt verder niet uit lijkt me. membraan is nog goed, niks aan te zien alleen bij 1 van de 3 klepjes sluit hij net niet helemaal (halve milimeter gok ik) maar lijkt me ook niet dat dit nu opeens een probleem is aangezien hij het eerst prima deed hiermee.

sproeier verstopt lijkt me ook heel onwaarschijnlijk maar kan het natuurlijk altijd even nakijken, lijkt me alleen niet dat daardoor een knal ontstaat of heb ik het mis?
 
Demian12343 28-11-2016 16:52 Print reply
Posts: 19
vandaag het vliegwiel van binnen even schoongemaakt en alles weer terug gemonteerd zoals het zat. ook sproeier nagekeken, zat niet verstopt maar alsnog even doorgeblazen voor de zekerheid.

Geprobeerd om mn scooter te starten en er kwam geen knal meer uit wat me in ieder geval een goed teken lijkt ookal heb ik geen idee waardoor...

Hij begon zelfs steeds een heel klein beetje te verbranden was te horen maar lang niet genoeg om aan te gaan. ook nog geprobeerd te starten met wat benzine door het bougie gat maar zonder beter resultaat. ook geprobeerd met een (andere) nieuwe bougie: BP9ES

Er zat eerst trouwens toen hij het deed stationair etc zat er BPR8ES in, dus wel met de P in de code die ik volgens PRO TUNING niet moest hebben


weet iemand wat er nu nog mis mee kan zijn?
 
Demian12343 29-11-2016 19:27 Print reply
Posts: 19
weet iemand hoe ik kan controleren of het aan de bobine, bougiedop, cdi of ontsteking kan liggen?
 

Dit topic is 21054 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved