Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Tandwielverhouding Oriong Agb30

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 68 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69298 - Tandwielverhouding Oriong Agb30
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4218 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

VincentKo 22-11-2016 17:31 Print topicpost
Posts: 3
Hoi, ik heb een Orion agb 30 met een 13-tands voortandwiel en 58-tands achtertandwiel aandrijving ( die er standaard opzitten bij aankoop). In z'n 4 trekt ie (redelijk) sloom op en blijft de brommer in best wel lage toeren hangen. Ik weet dat de meeste mensen (en monteurs) niet aan een orion beginnen maar er zat niks anders op ivm het budget. Iemand hier die raad weet?
 

fordrwd4ever 22-11-2016 18:47 Print reply
Posts: 106
Dat is toch met een Lifan blok met staande cilinder?

Dan heb je 3 mogelijkheden om wat meer fut eruit te krijgen.

Optie 1 : 125 of 250cc blok er inbouwen(past zonder verdere aanpassingen...)

Optie 2 : 70cc cilindersetje erop zetten(al vind ik dat dat niet veel helpt..)

Optie 3 : De standaard zuiger vervangen door 1 van een GY6 scooter.(bijna alle standaard chinese scooters zit dit blok onder)
De standaard zuiger is namelijk hol aan de bovenkant en die van een GY6 is bol.
Dan heb je meer kompressie en dus meer koppel.
Ook kan je de standaard cdi vervangen door 1 met vervroeging.

Als je dit beiden doet, zou je rond de 70 km per uur moeten kunnen halen.


 
Idiot outside, but why?
Viertakt 22-11-2016 22:13 Print reply

Posts: 3585
Of optie 4, eerst maar even een tandje kleiner voor erop, en kijken of hij dan prettiger loopt.

En het 250cc blok past niet zonder aanpassingen. De 150cc wel. Maar dat is nogal overkill.

Standaard zijn die dingen begrensd dmv een CDI zonder vervroeging. (Kijk of je vliegwiel een streep of een pukkel heeft, indien je vliegwiel een pukkel heeft, heeft een vervroegende CDI geen zin)

En een vernauwing tussen de carburateur en het spruitstuk. (Indien je deze vernauwing eruit haalt opnieuw afstellen)

En als hij ook nog een katalysator in de uitlaat heeft, andere (open) pijp eronder.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 22-11-2016 om 22:18 uur.
 
Viertakt uber alles.
VincentKo 25-11-2016 16:16 Print reply
Posts: 3
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Of optie 4, eerst maar even een tandje kleiner voor erop, en kijken of hij dan prettiger loopt.

En het 250cc blok past niet zonder aanpassingen. De 150cc wel. Maar dat is nogal overkill.

Standaard zijn die dingen begrensd dmv een CDI zonder vervroeging. (Kijk of je vliegwiel een streep of een pukkel heeft, indien je vliegwiel een pukkel heeft, heeft een vervroegende CDI geen zin)

En een vernauwing tussen de carburateur en het spruitstuk. (Indien je deze vernauwing eruit haalt opnieuw afstellen)

En als hij ook nog een katalysator in de uitlaat heeft, andere (open) pijp eronder.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 22-11-2016 om 22:18 uur.

Dank je wel voor de reacties! Hij staat nu bij de garage, maar ik moet hem nog bellen over welke tandwielen ik erop wil. Enige suggesties? en over de uitlaat, bedoel je een holle pijp eronder lassen? ( ik weet niet veel over brommers dus als dat heel dom is en/of illegaal is... don't blame me!
)

Dit bericht is gewijzigd door VincentKo op 25-11-2016 om 16:16 uur.
 
Alec_B 25-11-2016 17:16 Print reply

Posts: 110
Hey,

Ik heb ook een AGB-30, en heb ook aan Orion gevraagd hoe ik deze sneller kon laten rijden.
En de volgende punten kreeg ik als antwoord.

1. je kan je voortandwiel veranderen naar ofwel 14 of 15 tands:

14 tands = 62km/h bij 10.000tpm
15 tands = 72km/h bij 10.000tpm
(note: weet wel dat hoe sneller je wil gaan hoe minder trekkracht je hebt.)

Ook moet je je begrenzing dan verwijderen, dit is bij de eerste modellen in de gasschuif gedaan door een ringetje.
En bij de latere modellen gedaan door een begrensde-cdi.

Over de 70cc, deze kan ook maar de zelfde snelheid leveren aangezien deze de zelfde carter en versnellingsbak heeft.
Wel ga je hieruit 1pk meer hebben, en dus meer koppel.

Btw, in je 4 moet je ook niet hard optrekken he

Oja en een open uitlaat(pijp) zoals ik heb is in belgiƫ en nederland illegaal.
Net zoals geen linker spiegel hebben.
Omdat je dan meer als de 82db maakt, gemakkelijk 100db fzo.
Niet dat ik er al voor gepakt ben, of andere bij mij op school.
Want er rijd er bij ons op school ook ene me een ope dax uitlaat en man wat gaat die hard.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Of optie 4, eerst maar even een tandje kleiner voor erop, en kijken of hij dan prettiger loopt.

En het 250cc blok past niet zonder aanpassingen. De 150cc wel. Maar dat is nogal overkill.

Standaard zijn die dingen begrensd dmv een CDI zonder vervroeging. (Kijk of je vliegwiel een streep of een pukkel heeft, indien je vliegwiel een pukkel heeft, heeft een vervroegende CDI geen zin)

En een vernauwing tussen de carburateur en het spruitstuk. (Indien je deze vernauwing eruit haalt opnieuw afstellen)

En als hij ook nog een katalysator in de uitlaat heeft, andere (open) pijp eronder.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 22-11-2016 om 22:18 uur.


Eventjes om misverstanden te voorkomen.

De 250cc past er wel onder zonder aanpassingen, net zoals de 125 en de 70cc.

Dit ook omdat dit origineel een 250cc crosser is.


Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 25-11-2016 om 17:19 uur.
 
If it smokes it's a two stroke

Dit topic is 4218 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved