Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - tomos vonk doet raar

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 741 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #69294 - tomos vonk doet raar
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 12007 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Xephos 17-11-2016 21:07 Print topicpost

Posts: 129
Ik heb een tomos onder pitbike gratis gekregen omdat ik een puch met kenteken ging kopen kon ik deze pitbike erbij krijgen. Maar in begint vonkte hij totaal niet. Ik heb toen contactpunten en de condensator vervangen. Heb de contactpunten op 0.35mm gezet en heb de ontsteking grondplaat zo gezet dat de contactpunten iets voordat de zuiger boven is dicht gaat.

Maar het raar komt nu. Als ik dus ga testen of hij vonk bougie tegen de cilinder dan geeft hij goede felle vonken en dat stop ik met draaien draai ik weer precies hetzelfde en dan nog een keer en daarna ineens geeft hij geen tot 1 vonkje soms. Hoe de fuck kan dit snap er geen holle moer meer van. En dan wacht ik weer een tijdje en precies hetzelfde weer echt irritant. Want dan kijk ik of hij vonkt ja hij vonkt en effe later draai ik bougie in probeer te starten lukt niet haal eruit en dan vonkt hij ook niet meer. en weer wachten en vonkt weer wel. Hoe kan dat dat naar effe wachten hij weer goed gaat vonken?

PS: misschien was ik niet duidelijk maar gaat om tomos blok met iskra ontsteking AVJ1215 12V 50W staat erop en contact punten en condensator vervangen.

Dit bericht is gewijzigd door Xephos op 18-11-2016 om 16:57 uur.
 
{JUST DO IT}slecht met interpunctie

PRO TUNING 18-11-2016 13:27 Print reply

Posts: 4000
© PRO TUNING

Ontsteking met contactpunten afstellen

In deze FAQ gaan we behandelen het afstellen van de contactpunt afstand en de voorontsteking van een Bosch vliegwiel magneet ontsteking zoals deze voorkomt op de meeste Puch Maxi`s.

1 Controleer eerst de conditie van de contactpunten, en vervang deze zonodig (zie hiervoor de FAQ contactpunten vervangen).
2 Afstellen van de contactpunt afstand: draai het vliegwiel zover linksom dat de afstand tussen de contactpunten maximaal is en meet nu met een voelermaat (plaatje 1) deze afstand. Deze afstand moet 0.4 mm bedragen. Is deze afstand te groot of te klein corrigeer dit door de bevestigingsbout van de contactpunten iets los te draaien en de losse contactpunt iets te verdraaien. Zet het boutje weer vast en controleer/corrigeer tot de juiste afstand is bereikt.
3 Afstellen van de voorontsteking: Demonteer de bougie en monteer de onstekings – micrometer klok (plaatje 2) in de bougiegat.
Draai het vliegwiel zover links-om dat de contactpunten volledig open staan.
Plaats nu tussen de contactpunten een stukje sigaretten vloeipapier en draai het vlegwiel nu zover rechts-om dat de punten gesloten zijn.
Draai nu het vliegwiel voorzichtig links-om en probeer het vloeipapier tussen de punten weg te trekken – op het moment dat dit lukt gaan de punten open (dit is het moment van vonken) stop nu met draaien en draai je de meetklok op 0 mm.
Draai nu het vliegwiel verder linksom en kijk op de meetklok naar het aantal omwentelingen (1 omwenteling = 1 mm) + het aantal 0.01 mm.
De voorontsteking van een standaard Puch Maxi bedraagt 1.2 mm
4 Wijkt de voorontsteking af van de opgegeven waarde, draai dan de 3 boutjes los waarmee de grondplaat op het blok vastzit en verdraai de grondplaat zover dat de opgegeven waarde is bereikt. Zet nu de 3 boutjes weer stevig vast.

ATTENTIE:
Stel je ontsteking niet verder als 1.8 mm voorontsteking bij snelle Set-Ups.
Geef je nog meer voorontsteking zal het aanvoelen dat de motor harder trekt, maar
dit voordeel verlies je weer op top door een grotere warmte ontwikkeling.
Een 2- takt presteert meestal het beste bij ± 60 graden celcius.
En de kans op vastlopers wordt veel groter


Plaatje 2

Plaatje 1


 
PRO TUNING 18-11-2016 13:31 Print reply

Posts: 4000
© PRO TUNING

Contactpunten vervangen

Bijna alle Puch Maxi`s zijn standaard uitgerust met een Bosch vliegwiel – magneet ontsteking, en van deze ontsteking gaan we de contactpunten vervangen.

Alvorens iets te demonteren zorgen we ervoor dat de brommer / het motorblok schoon is / of dat we deze schoon maken.

Demonteer nu het linker plastic zijscherm en het verchroomde stalen vliegwieldeksel.
Plaats nu de Puch vliegwiel tegenhouder (plaatje 1) in de uitsparingen van het vliegwiel en draai de vliegwielmoer met een passende dopsleutel (links-om) los.

Draai nu de Bosch vliegwieltrekker (plaatje 2) volledig in het schroefdraad van het vliegwiel.
Blokkeer de vliegwieltrekker tegen het ronddraaien met een grote ringsleutel (meestal maat 24/27) en draai de binnenste bout van de vliegwieltrekker stevig aan,
Waardoor het vliegwiel los gaat.

Nu kunnen we de contactpunten demonteren:
1 Draai met een goed passende schroevendraaier het boutje waarmee de contactpunten vastzitten – los.
2 Er zijn 2 types contactpunten – 1 waarbij het draadje vast zit aan de contactpunten middels een klink en 2 waarbij het draadje vastzit middels een boutje. Bij type 1 maken we het draadje dan los bij de condensator die vast kan zitten middels een moertje – of die gesoldeerd zit. Bij type2 maken we het draadje los middels het boutje/moertje.
3 Gebruik bij vernieuwen bij voorkeur originele Bosch contactpunten.
4 Alvorens de nieuwe contactpunten in omgekeerde volgorde te monteren dienen de puntjes gereinigd te worden middels een contactspray.
5 Voor het monteren van het vliegwiel doen we nog 1 druppel olie op het smeerviltje en smeren de nok van het vliegwiel waarop het fiber van de contactpunten loopt licht in met de bijgeleverde Bosch vet.
6 Monteer nu het vliegwiel, en let op het spietje dat deze in de uitsparing van het vliegwiel valt.
7 Monteer nu de vliegwielmoer en draai deze stevig vast gebruikmakende van de vliegwiel tegenhouder.

Nu moeten de contactpunten en de voorontsteking worden afgesteld, ga hiervoor naar de FAQ – Ontsteking met contactpunten afstellen !!

 
Xephos 18-11-2016 16:54 Print reply

Posts: 129
Het gaat om een tomos onsteking die met contactpunten AVJ1215 12V 50W . Zijn de tomos en puch maxi het zelfde? Want dan zet ik van me puch effe op die tomos effe kijken of dit het oplost? Of kan dit niet?

En het maakt toch niet uit hoe me ontsteking staat, als goed is heb ik die goed afgesteld ongeveer. Want de contactpunten gaan iets eerder dicht voordat de zuiger bovenin is. Maar waarom doet hij soms heel goed en dan doet hij weer niet. En na effe wachten doet hij wel weer goed??

Dit bericht is gewijzigd door Xephos op 18-11-2016 om 16:59 uur.
 
{JUST DO IT}slecht met interpunctie
PRO TUNING 18-11-2016 19:32 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Xephos
Het gaat om een tomos onsteking die met contactpunten AVJ1215 12V 50W . Zijn de tomos en puch maxi het zelfde? Want dan zet ik van me puch effe op die tomos effe kijken of dit het oplost? Of kan dit niet?

En het maakt toch niet uit hoe me ontsteking staat, als goed is heb ik die goed afgesteld ongeveer. Want de contactpunten gaan iets eerder dicht voordat de zuiger bovenin is. Maar waarom doet hij soms heel goed en dan doet hij weer niet. En na effe wachten doet hij wel weer goed??

Dit bericht is gewijzigd door Xephos op 18-11-2016 om 16:59 uur.


Het enige veschil tussen een Puch Maxi en Tomos is de draairichting, maar het gaat om het principe van afstellen wat je nu verkeerd hebt gedaan.
 
Xephos 19-11-2016 14:03 Print reply

Posts: 129
Maar hoe kan dat dan want. Ik heb contactpunten afgesteld en de timing ook zo goed mogelijk alleen hij blijft maar raar doen. Want al zou de tijd niet goed staan zou hij alsnog altijd moeten vonken en dat doet hij niet. Ik ga nu een Puch ontsteking er op op doen. Alleen die is 6v maar al stel je hem af zou het toch gewoon goed zijn toch.
 
{JUST DO IT}slecht met interpunctie
PRO TUNING 19-11-2016 18:52 Print reply

Posts: 4000
heb de ontsteking grondplaat zo gezet dat de contactpunten iets voordat de zuiger boven is dicht gaat.


Daar zit je fout
 

Dit topic is 12007 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved