Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - TZR versnelling verwijderen (AM6)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 883 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69290 - TZR versnelling verwijderen (AM6)
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4140 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gfhoihoi72 11-11-2016 13:02 Print topicpost

Posts: 66
Ben ik weer met een nieuwe vraag!

M'n brommer werkt eindelijk en loopt lekker, alleen nog altijd te hard (rond de 80). Wil liever dat ie rond de 60 gaat lopen. Nu zijn er natuurlijk veel verschillende manieren om dat te doen, maar wat is nou de makkelijkste?

Ik las dat het ook mogelijk is bijvoorbeeld de laatste versnelling te "verwijderen", dat je maar 5 versnellingen hebt. Dan gaat ie al een stuk minder hard. Is dat mogelijk met een Yamaha TZR en is het veel werk?

En welke manier is anders het beste om em wat te begrenzen? Tandwielverhouding is al best groot, dus daar kan ik em niet echt meer op begrenzen.

Heb trouwens een Leovince V6 uitlaat. Carb weet ik niet, denk origineel. De CDI is ook ontgrensd.

Dit bericht is gewijzigd door gfhoihoi72 op 11-11-2016 om 13:04 uur.
 

PRO TUNING 11-11-2016 16:07 Print reply

Posts: 4000
Schakelwals blokkeren.
 
Viertakt 12-11-2016 12:01 Print reply

Posts: 3586
Als je de laatste versnelling wilt blokkeren, kun je net zo goed je vertanding nog korter maken. En als je dan bang bent dat je je helemaal de pestpleuris schakeld, rij je gewoon in de 2 weg.
 
Viertakt uber alles.
Aprilia RX 50 2003 13-11-2016 15:05 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Als je de laatste versnelling wilt blokkeren, kun je net zo goed je vertanding nog korter maken. En als je dan bang bent dat je je helemaal de pestpleuris schakeld, rij je gewoon in de 2 weg.


Dan wordt de bak wel erg kort.

Wat je kunt doen is de laatste 2 versnellingen (de 5 en 6 liggen erg zicht bij elkaar) verwijderen.
Dit kun je doen dmv de laatste 2 pennetjes aan je schakelwals te verwijderen. Dan kan de schakelas deze niet meer tot de 5 en 6 verdraaien.

Schakelassen zijn ook nog eens erg goedkoop 2e hands (ze verslijten bijna nooit natuurlijk) dus als t niet naar wens is kun je het zo terug bouwen.

Hiervoor moet wel het blok open aan de linkerkant.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gfhoihoi72 14-11-2016 9:57 Print reply

Posts: 66
En heeft een versnelling verwijderen dan ook nog voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld gewoon een ring in de uitlaat lassen? En in hoeverre wordt het gezien als "legaal"? :P
 
Aprilia RX 50 2003 14-11-2016 18:09 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
En heeft een versnelling verwijderen dan ook nog voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld gewoon een ring in de uitlaat lassen? En in hoeverre wordt het gezien als "legaal"? :P


Het voordeel is dat je vermogen behoudt (tov vermogens verlies bij een ring in de uitlaat) zonder belachelijk korte versnellingen (tov begrenzen op de vertanding).

Het is ''legaal'' zodra het een niet schakelbare manier is tussen 45 km/h en harder. Zo is een elektronische begrenzer zonder schakelaar legaal, een met niet.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Dixon 15-11-2016 6:20 Print reply

Posts: 122
Gewoon een simpele dikke rondel tussen de uitlaat en cilinder steken met vloeibare pakking.
Heb ik bij mijn tsx ook gedaan, ging 70km/u nu 48km/u.
Opening van de uitlaat is nu 11mm.
Rijd prima, maakt geen overtoeren in vierde versnelling, vijfde versnelling valt gewoon weg...
 
Viertakt 15-11-2016 12:01 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Dan wordt de bak wel erg kort.



Origineel is het niet te kort dan?
 
Viertakt uber alles.
Aprilia RX 50 2003 15-11-2016 18:40 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]


Origineel is het niet te kort dan?


Nee, maar zodra je met zeg 10/62 gaat spelen ipv 12/47 origineel ga je wel heel korte versnellingen creƫren.

Origineel zitten alleen de 5 en de 6 net wat kort op elkaar.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gfhoihoi72 16-11-2016 9:13 Print reply

Posts: 66
Heb het ff opgezocht, en heb nu 11/54. Groter achtertandwiel zou dus nog kunnen maar dan wordt het inderdaad wel erg veel schakelen en kost het best wat meer benzine.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]



Het is ''legaal'' zodra het een niet schakelbare manier is tussen 45 km/h en harder. Zo is een elektronische begrenzer zonder schakelaar legaal, een met niet.


Een elektronische begrenzer zonder schakelaar? Is dat niet harstikke slecht voor je CDI? Anders zou dat misschien nog een oplossing zijn, gewoon toeren begrenzen. Rij toch nooit echt hoogtoerig dus als dat niet schadelijk is of op een veilige manier kan is dat misschien wel een oplossing. Of kan je dan net zo goed gewoon je gas begrenzen? Dat je maar 75% gas kan geven bijvoorbeeld? Let me know!
 
Aprilia RX 50 2003 16-11-2016 18:46 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
Heb het ff opgezocht, en heb nu 11/54. Groter achtertandwiel zou dus nog kunnen maar dan wordt het inderdaad wel erg veel schakelen en kost het best wat meer benzine.

[...]


Een elektronische begrenzer zonder schakelaar? Is dat niet harstikke slecht voor je CDI? Anders zou dat misschien nog een oplossing zijn, gewoon toeren begrenzen. Rij toch nooit echt hoogtoerig dus als dat niet schadelijk is of op een veilige manier kan is dat misschien wel een oplossing. Of kan je dan net zo goed gewoon je gas begrenzen? Dat je maar 75% gas kan geven bijvoorbeeld? Let me know!


Elektronisch begrenzen is op de lange duur vooral slecht voor je bougie (die moet je dan erg vaak vervangen).

Je kunt op het gas begrenzen. Een ring/buis bovenop je gasschuif werkt goed en is legaal (omdat je hem niet tijdens het rijden kunt overschakelen). Belangrijk is wel dat je de inlaat doorlaat niet verkleint met ringen enz.
Weet je misschien welke maat carb je hebt? Zal origineel 16 of 17,5 mm moeten zijn.

 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gfhoihoi72 18-11-2016 8:38 Print reply

Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Elektronisch begrenzen is op de lange duur vooral slecht voor je bougie (die moet je dan erg vaak vervangen).

Je kunt op het gas begrenzen. Een ring/buis bovenop je gasschuif werkt goed en is legaal (omdat je hem niet tijdens het rijden kunt overschakelen). Belangrijk is wel dat je de inlaat doorlaat niet verkleint met ringen enz.
Weet je misschien welke maat carb je hebt? Zal origineel 16 of 17,5 mm moeten zijn.



Ja denk dat het zoiets zal zijn. Voor zover ik weet zit gewoon de originele erop.

 
Aprilia RX 50 2003 18-11-2016 8:46 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
[...]


Ja denk dat het zoiets zal zijn. Voor zover ik weet zit gewoon de originele erop.



Staat wel op de zijkant, altijd handig om te weten. Kijk dan ook gelijk of er PHBN/PHBG oid bij staat. Ook handig mocht je in de toekomst willen op/af voeren.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 4140 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved