Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - bougie puntje afgebroken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 601 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69262 - bougie puntje afgebroken
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4504 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bwoapbwoap 16-10-2016 17:54 Print topicpost

Posts: 57
Hallo allemaal,

ik heb onlangs een gilera zulu gekocht met een kapotte krukas. dus tijdens het uit elkaar halen merkte ik op dat het puntje van de bougie was verdewenen, even later nadat ik de kop eraf had gehaald bleek dat het puntje daar lekker een paar afdrukken heeft achtergelaten in de kop en de zuiger (gelukkig niet in de cilinderwand). de oorzaak hiervan lijkt mij dat er te weinig/geen ruimte is geweest tussen te zuiger en de bougie. hij gaat gelukkig wel nog zonder problemen rond (de krukas is buiten het blok afgebroken), dus mij leek het geen probleem om met de huidige kop en zuiger door te rijden.
dit probleem heb ik liever niet nog een keer natuurlijk, daarom wil jullie advies vragen over hoe ik dit op kan lossen. ik dacht zelf al aan een andere bougie (maar welke?) of een dubbele pakking zodat de cilinder en dus ook de kop wat naar boven schuiven.

cilinder, kop en zuiger zijn 70cc airsal. bougie was NGK BP6ES





alvast bedankt iedereen!
 
en wat zullen we hier eens planten???

Cas DT 16-10-2016 20:01 Print reply

Posts: 3131
Squish meten

Dit bericht is gewijzigd door Cas DT op 16-10-2016 om 20:01 uur.
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
bassie909 16-10-2016 20:07 Print reply
Posts: 184
moet erg geen korte schacht bougie in ?
 
-
maerijn 17-10-2016 8:14 Print reply

Posts: 2453
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bassie909
moet erg geen korte schacht bougie in ?


Als er nu een lange in zou zitten zou de motor niet eens rond kunnen gaan
 
PRO TUNING 17-10-2016 11:01 Print reply

Posts: 4000
Er zit een veel te warme en verkeerde type bougie in.

P staat voor uitstekende isolatorneus

Er hoort een NGK B9ES of BR9ES of BR9EIX in.
 
bwoapbwoap 17-10-2016 15:47 Print reply

Posts: 57
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Er zit een veel te warme en verkeerde type bougie in.

P staat voor uitstekende isolatorneus

Er hoort een NGK B9ES of BR9ES of BR9EIX in.


oké, hartstikke bedankt. ik zal 1 van die bougies meebestellen met de rest van de onderdelen die ik nodig heb. zal eerst nog een nieuwe krukas moeten steken voordat ik de boel kan testen jammer genoeg .
zal daarna ook direct de squish meten zoals Cas DT zegt is misschien ook niet verkeerd.
 
en wat zullen we hier eens planten???
Aprilia RX 50 2003 17-10-2016 18:50 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Er zit een veel te warme en verkeerde type bougie in.

P staat voor uitstekende isolatorneus

Er hoort een NGK B9ES of BR9ES of BR9EIX in.


In NL bij een straat brommer is een 8 vaak beter. Maar 9 is inderdaad wat er standaard in zit.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
bwoapbwoap 17-10-2016 19:30 Print reply

Posts: 57
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


In NL bij een straat brommer is een 8 vaak beter. Maar 9 is inderdaad wat er standaard in zit.


wat is daar de reden voor als ik vragen mag?

 
en wat zullen we hier eens planten???
Aprilia RX 50 2003 17-10-2016 19:59 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bwoapbwoap
[...]


wat is daar de reden voor als ik vragen mag?



In Nederland is het aardig kouder dan waar deze brommers vandaan komen. Vaak zie je dat de 9 net te koud blijft.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 18-10-2016 10:34 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


In Nederland is het aardig kouder dan waar deze brommers vandaan komen. Vaak zie je dat de 9 net te koud blijft.



Dit heeft niets met de buitentemperatuur te maken bij een LC gekoelde motor voorzien van een thermostaat.

De warmtegraad van de bougie geeft aan hoe snel de bougie de warmte afvoert.
 
vol_gas 18-10-2016 14:02 Print reply
Posts: 173
Deze warmtegraad wordt bepaald door de constructie van de bougie.
De isolatorneus is het warmste gedeelte van de bougie. Die moet er immers voor zorgen dat de warmte, ontwikkeld door de ontstekingselektrode, op de juiste manier wordt afgevoerd. Door de grootte van deze isolatorneus te veranderen, krijgt de bougie een andere warmteoverdracht.
Het porselein van de isolator voert de warmte immers minder goed af als het metaal van het massa- lichaam. Dus door deze langer of korter te maken duurt het langer voordat de warmte goed afgevoerd wordt, wat uiteindelijk gebeurd door het massa- lichaam waarmee de bougie in de cilinderkop geschroefd zit.

Bougies zijn ook zelfreinigend. Hiervoor moet de temperatuur van de elektrode minstens 500 °C bedragen.
Bij deze temperatuur worden afzettingen van de bougie af gebrand. Lagere temperaturen zorgen voor een onzuivere ontsteking. Hierdoor zullen verbrandingsresten zich snel gaan vastzetten op en rond de elektrode. Deze resten zorgen dan weer voor lekstromen, die dan op hun beurt weer voor een slechte ontsteking gaan zorgen. Opgelet, te warm is dan ook weer niet goed. Immers, als de temperatuur van de elektrode boven de 850 °C stijgt, is er het risico op barstende isolatie en detonatie of voortijdige ontsteking.

(bovenstaande is kopie/paste)

Conclusie

-Een bougie moet heet genoeg worden om het mengsel goed te kunnen ontbranden en kool ervan ontbranden.

-een bougie mag niet gaan gloeien

(heb ooit te lage hittegraad in een nsr gedaan, gevolg was gat in de zuiger)

 
bwoapbwoap 18-10-2016 20:27 Print reply

Posts: 57
hartstikke bedankt allemaal voor de reacties, heb uiteindelijk maar een hittegraad 9 bougie besteld. ik kan er dus vanuit gaan dat de vorige bougie te warm is geworden en er een stuk afgebroken/gesmolten is lijkt mij.
 
en wat zullen we hier eens planten???
PRO TUNING 19-10-2016 13:21 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bwoapbwoap
hartstikke bedankt allemaal voor de reacties, heb uiteindelijk maar een hittegraad 9 bougie besteld. ik kan er dus vanuit gaan dat de vorige bougie te warm is geworden en er een stuk afgebroken/gesmolten is lijkt mij.



Eerder een combinatie van te warme bougie en verkeerde type (uitstekende isolatorneus).
 

Dit topic is 4504 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved