Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Goede schakelbrommer voor 1500-3000 euro (catalogusprijs).

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 551 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69209 - Goede schakelbrommer voor 1500-3000...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5724 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joran Bloem 21-8-2016 23:29 Print topicpost
Posts: 7
Hoi,

Ik wilde eerst een kymco mxu 50 kopen, maar ik denk nu erover na om een schakelbrommer te kopen, aangezien schakelbrommers me leuker lijken en ik geen bagagerekken nodig heb om een beetje te toeren. Ik heb interesse in schakelbrommers van skyteam (m5 en scrambler), zipp (rs 50 pro en xt 50 pro), junak (901 rs/sport en 904), kymco k-pipe 50 (beetje zwak, maar goedkoop en makkelijk wegens automatische koppeling), en ook de gigha geox. Ik ken van al deze merken alleen maar kymco, dus heb ik geen idee wat wel of niet een goed merk is.

Zijn er andere schakelbrommers waar ik echt een kijkje naar moet nemen, en welke van bovenstaande merken/modellen zijn goed?

Soort schakelbrommer maakt niet echt uit. Cross, race, supermotard, maar geen gewoon retro ding. Héél soms zit er een retromodel tussen wat ik zou kopen (zie hierboven in mijn lijstje de skyteam scrambler), maar ik heb vooral interesse in de moderner uitziende schakelbrommers.

Ik heb nog nooit een (schakel)brommer gereden, maar wel een schakelquad (90cc yamaha kinderquad ding met automatische koppeling), en schakelen vond ik best leuk. Twee wielen lijkt me leuker dan vier, echter ook wat gevaarlijker, maar ik heb besloten dat een tweewieler toch wat beter bij mij past. Sinds ik gewoon naar school zal blijven fietsen is een bagagerek overbodig en kan ik eigenlijk overal uit kiezen, als het maar binnen budget blijft.

Voor ik een schakelbrommer zal kopen (uiteraard wanneer ik 16 ben) gaan er drie dingen gebeuren:
1) ik ga een nieuwe baan vinden en genoeg sparen om de brommer, verzekering en accesoires in een keer te betalen (zou niet al te lang moeten duren aangezien ik al best wat gespaard heb en wat dingen heb om te verkopen).
2) ik moet mijn moeder overtuigen dat ik niet dood ga als ik op een schakelbrommer stap.
3) ik ga mijn rijbewijs halen en de brommer daadwerkelijk kopen.

Een nieuwe baan heb ik bijna, en het geld dus ook, eind volgende maand word ik 16, en mijn moeder overtuigen gaat nog wel een jaartje duren ! Ik heb dus genoeg tijd om alle brommers een keer te proefrijden en een goede keuze te maken!

Alvast bedankt voor alle feedback!

Dit bericht is gewijzigd door Joran Bloem op 22-8-2016 om 16:22 uur.
 

maerijn 22-8-2016 8:03 Print reply

Posts: 2453
Zag laatst een AGM caferacer 50cc, misschien ook wel iets voor je?
 
Joran Bloem 22-8-2016 9:37 Print reply
Posts: 7
Niet echt. Dat is het soort brommer waar mijn vader nog op zou hebben gereden, en dat is meestal, zoals met die caferacer, niet echt mijn smaak.

Enig idee of de schakelbrommers in mijn originele post goed zijn? Het gaat me vooral om kwaliteit, en beschikbaarheid van onderdelen. Of ze leuk zijn merk ik wel tijdens het proefrijden!

Ideaal gezien kost de schakelbrommer rond de 2100 euro. Dan heb ik wat geld over voor andere dingen, en heb ik volgens mij een prima schakelbrommer, toch?!

Edit: heb vooral interesse in de zipp xt 50 pro, maar er zijn twee mogelijke problemen mee:
1) volgens de website van zipp heeft hij een loncin motor, een 48cc, en de pro rs 50 een 49cc motor, waarvan de merknaam niet is opgegeven. Volgens scootermarktplaats.com hebben beide een 49cc en daar is weer geen merknaam opgegeven. Wat moet ik geloven?
2) het is een klein, volgens mij pools, merk zonder fantastische parts-support en uitgebreid dealernetwerk, maar er is wel een winkel, mhr twente/scootermarktplaats, een uurtje van me vandaan. Eventueel kan ik een trailer kopen om hem daarheen te brengen voor onderhoud.

Ik heb zeker nog geen beslissing gemaakt, maar voorlopig is de zipp pro xt 50 mijn favoriet. Graag info over dit model, maar zeker ook over de merken/modellen in mijn originele post. Is een goede tweedehands schakelbrommer van "betere" merken misschien een betere oplossing?

Dit bericht is gewijzigd door Joran Bloem op 22-8-2016 om 16:33 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 22-8-2016 21:10 Print reply

Posts: 6711
Denk eerder aan de A-merken. Veel meer restwaarde en blijven het langer storingsvrij doen.

Denk aan: Yamaha, Rieju, Aprilia, Derbi, Motorhispania enz

Edit: Voor ¤3000 heb jij tegenwoordig een nieuwe A-merk brommer. Zeker als het model iets ouder is (nieuw maar al wat langer in de winkel).

Misschien eens op de site van josdijkman kijken.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 22-8-2016 om 21:11 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Joran Bloem 22-8-2016 22:08 Print reply
Posts: 7
Ok, bedankt.

Ik heb wel twee problemen met de a-merk schakelbrommers:
1) 2-takt, luid, en niet bepaald zuinig.
2) budgetversies zijn niet bepaald goedkoop en zijn aanzienlijk slechter uitgerust dan de high-end versies.

Ik heb wel een paar mooie aanbiedingen gezien. Ik zal een beetje surfen op het internet om te kijken of ik een goede deal kan vinden.

Edit: ik heb al een paar leuke aanbiedingen gevonden, maar kan niet echt veel dealers vinden. Kennen jullie dealers in Noord-Holland van merken als rieju, motorhispania, derbi, etc?

Dit bericht is gewijzigd door Joran Bloem op 22-8-2016 om 22:31 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 23-8-2016 22:39 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joran Bloem
Ok, bedankt.

Ik heb wel twee problemen met de a-merk schakelbrommers:
1) 2-takt, luid, en niet bepaald zuinig.
2) budgetversies zijn niet bepaald goedkoop en zijn aanzienlijk slechter uitgerust dan de high-end versies.

Ik heb wel een paar mooie aanbiedingen gezien. Ik zal een beetje surfen op het internet om te kijken of ik een goede deal kan vinden.

Edit: ik heb al een paar leuke aanbiedingen gevonden, maar kan niet echt veel dealers vinden. Kennen jullie dealers in Noord-Holland van merken als rieju, motorhispania, derbi, etc?

Dit bericht is gewijzigd door Joran Bloem op 22-8-2016 om 22:31 uur.


De 2 takten zijn standaard doorgaans minder luid dan de 4 takt schakels.
Wat zie jij als budget versies en welke uitrusting hebben die of missen ze?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Joran Bloem 23-8-2016 23:05 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


De 2 takten zijn standaard doorgaans minder luid dan de 4 takt schakels.
Wat zie jij als budget versies en welke uitrusting hebben die of missen ze?


Vaak missen ze de betere schokdempers (goedkopere zien er niet zo gaaf uit en zijn vaak erg dun), hebben ze slechtere remmen (minder erg maar minder wow-factor), en hebben ze wat goedkoper uitziende uitlaten. Kijk maar naar het verschil tussen de goedkopere en duurdere modellen van derbi. aprilia lijkt er mooi tussen in te zitten met de rx/sx 50, maar die aanname is meer gebaseerd op uitstraling dan feiten. Eerlijk gezegd vind ik de rx 50 het gaafst eruit zien, en de sx50 lijkt mijn beste optie te zijn. Kleinere merken dan derbi of aprilia hebben niet echt veel dealers waar ik woon, dus die gaan het zeker niet worden.
 
crosshooligain 24-8-2016 11:08 Print reply
Posts: 76
gewoon nieuwe of nette 2e hands a merk kopen.
geen bami hok wat je alleen maar geld kost.

 
Joran Bloem 24-8-2016 11:40 Print reply
Posts: 7
Er is me wel iets opgevallen bij A-merk dealers: ze doen vaak alsof ze een lagere prijs hanteren, maar dat komt dan doordat de rijklaarmaakkosten en het kenteken niet inbegrepen zijn. Vaak zijn de bedrijven waar de rijklaarmaakkosten en kentekenkosten inbegrepen zijn goedkoper.

Dit is me ook opgevallen bij veel kymcos zoals de mxu 150. De prijs van de mxu 150 die op kymco.nl staat is de adviesprijs INCLUSIEF kenteken en bpm (3499), maar vaak vragen de dealers die prijs en is dat EXCLUSIEF kenteken en bpm! Let dus goed op wat wel en niet inbegrepen is bij de prijs.
 
Aprilia RX 50 2003 24-8-2016 17:43 Print reply

Posts: 6711
Derbi en Aprilia zijn sinds 2006 beide van Piaggio. Zelfde blok enz enz. De Aprilia SX is ongeveer gelijk aan de Derbi DRD.

Zelf vind ik de RX/SX (eigenlijk alleen verschil in de wielen) mooier dan de Derbi, hoewel ze technisch hetzelfde zijn.

Rieju is een goed alternatief hiervoor en wat goedkoper. Zelf vind ik dat je bij Rieju tegenwoordig meer waar voor je geld krijgt dan bij Aprilia (hoewel ik zelf een Aprilia heb).

Yamaha is ook een prima merk, alleen een beetje lastiger met opvoeren.

Remmen zijn bij de A-merken altijd groot genoeg. Als je een 230mm schijfje hebt voorop heb je meer dan voldoende remkracht voor wat je ook wilt.

En tsja de (dunne) vering bij de iets goedkopere A-merken zijn stuk voor stuk beter dan bij de B-merken.
B-merken zien er vaak vetter uit, maar ga je het vergelijken met de A-merken blijft er weinig van over.

Maar eigenlijk de hamvraag:

Wat wil je precies met de brommer? Wat voor afstanden, hoe hard moet het gaan enz enz.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Joran Bloem 24-8-2016 18:03 Print reply
Posts: 7
Afstand: waar ik zin in heb.
Snelheid: 45km/u, want het ik wil een brommer.
Het liefst iets als de sx50 van aprilia (derbi, aprilia, rieju, motorhisponia, en dergelijke zijn allemaal prima).

Waarom zijn de motorhispania schakelbrommers zo goedkoop bij vanderham-trading.com? Is de furia max urban of de ryz supermotard beter? Ik neem aan dat de furia max wat ouder is, omdat die aanzienlijk goedkoper is. Is die aanname juist?

Dit bericht is gewijzigd door Joran Bloem op 24-8-2016 om 18:56 uur.
 
Herpediederp 4-9-2016 17:20 Print reply
Posts: 18
om eerlijk te zijn, als jij 45 gaat rijden op een schakel kun je beter een normaal scootertje kopen. om er dan alleen cool uit te zien en 45 te gaan is 3000 euro heeel veel geld. just saying.

on topic: een vriend van mij heeft de kymco k-pipe. is een grappig dingetje maar is veel kleiner dan je denkt. heeft heeeele dunne bandjes en in het algemeen heel erg smal. ook is de zitpositie niet optimaal als je gaat remmen aangezien je dan je ballen kapot drukt.

als ik jou was zou ik toch voor een ''A-merk'' gaan.

 
Aprilia RX 50 2003 4-9-2016 18:25 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joran Bloem
Afstand: waar ik zin in heb.
Snelheid: 45km/u, want het ik wil een brommer.
Het liefst iets als de sx50 van aprilia (derbi, aprilia, rieju, motorhisponia, en dergelijke zijn allemaal prima).

Waarom zijn de motorhispania schakelbrommers zo goedkoop bij vanderham-trading.com? Is de furia max urban of de ryz supermotard beter? Ik neem aan dat de furia max wat ouder is, omdat die aanzienlijk goedkoper is. Is die aanname juist?

Dit bericht is gewijzigd door Joran Bloem op 24-8-2016 om 18:56 uur.


Motorhispania is het B-merk van Rieju. Gewoon hetzelfde blok en alles is stevig genoeg. Het verschil zit vooral in de afwerking van het plaatwerk. Alle Motorhispania blokken zijn hetzelfde. Verschil zal zitten in de uitrusting. En de SM heeft spaakvelgen welke mooier en duurder zijn dan de gietvelgen.

Als je hem gewoon origineel houdt heeft t wel een eeuwig leven. Die 45 km/h is de begrensde snelheid van deze brommer. Als je deze begrensing verwijderd kom je rond de 80 km/h uit bij MH.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Joran Bloem 11-9-2016 9:10 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Herpediederp
om eerlijk te zijn, als jij 45 gaat rijden op een schakel kun je beter een normaal scootertje kopen. om er dan alleen cool uit te zien en 45 te gaan is 3000 euro heeel veel geld. just saying.

on topic: een vriend van mij heeft de kymco k-pipe. is een grappig dingetje maar is veel kleiner dan je denkt. heeft heeeele dunne bandjes en in het algemeen heel erg smal. ook is de zitpositie niet optimaal als je gaat remmen aangezien je dan je ballen kapot drukt.

als ik jou was zou ik toch voor een ''A-merk'' gaan.



Heb inmiddels een nieuw baantje en wil dus een beslissing maken waar ik voor ga sparen. Ik heb nog niks besloten, maar je hebt wel een punt dat 3000 om er cool uit te zien best veel is, en eerlijk gezegd zijn er ook wat gewone brommers die ik er best gaaf uit vind zien. Wat voor merken zijn dan goed voor gewone brommers? Dan kan ik kijken of er nog iets tussen zit wat bij me past.

Dit bericht is gewijzigd door Joran Bloem op 11-9-2016 om 10:09 uur.
 

Dit topic is 5724 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved