Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tegenstrijdige service manuals Sym Fiddle 2, 2008. Klepspeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 784 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69204 - Tegenstrijdige service manuals Sym ...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6407 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

sanscorp 17-8-2016 13:28 Print topicpost
Posts: 4
Ik heb sinds 2 dagen een Sym fiddle 2 uit 2008 staan, model AW05W. Ik kan 2 soorten handleidingen vinden waarbij deze uitvoering omschreven wordt, in beide handleidingen staan 2 verschillende klepspeling maten, namelijk in/ex 0.05/0.10 en in de ander 0,06 voor in en ex. Ik kom zelfs 0.03/0.05 tegen...

Ook de olie verschilt, gear is bij de 1 w90 en bij de ander 75w140 (of 145 zo uit mijn hoofd).

Motorolie bij de 1 10w40 en bij de ander 5w40 en zelfs 5w30.

Ik word er dus niet wijzer van, hoe kan ik na gaan welke motor er in zit? Ik kan geen ID plaatjes / motortype vinden (verstopt? Te zien aan onderlinge verschillen?)

Dank!

Dit bericht is gewijzigd door sanscorp op 17-8-2016 om 13:37 uur.
 

DerbiMike 17-8-2016 14:08 Print reply

Posts: 1769
Klepspeling zet ikzelf altijd op 0,10...zowel in als uitlaatklep...
De olie die erin gaat is 10W40, bij de nieuwere word 5W40 aangeraden maar 10W40 zou ook mogen...
Aangezien hij van 2008 is, kan je er vanuit gaan dat je een "oude" motor hebt...
Andere manier om dit te achterhalen is om de helmbak eruit te halen en kijken wat voor kleppendeksel erop zit.
Is het echt een deksel, oude type motor...
Zijn het 2 doppen, nieuwer type motor...

Dit bericht is gewijzigd door DerbiMike op 17-8-2016 om 14:10 uur.
 
http://members.lycos.nl/derbimikey/index.html = Mijn site...
sanscorp 17-8-2016 15:00 Print reply
Posts: 4
Bedankt, oude type motor was ik 99% van overtuigd, '07 en '08 zijn mogelijk tussenmodellen waarbij het uiterlijk gewijzigd is? Ik kan weinig info vinden in ieder geval. Het is inderdaad echt een kleppendeksel dus 100% oude motor. Net zoals bij al mijn tweedehands voertuigen krijgt deze eerst een grote beurt voor het rijden. Ik ga zoeken naar de juiste handleiding waarin 10w40 en 0.05 en 0.10 geadviseerd worden.

Mag ik vragen waarom je IN ook op 0.10 zet?

En tevens iets waar ik tegenstrijdige berichten over lees is de "speciale" 4 takt olie v.s. auto olie. De planning was gewoon versnellingsbakolie (75w90 gl4) en motorolie (10w40 MPM of Valvoline) te gebruiken. De 1 roept kan prima, de ander zegt kan absoluut niet! In mijn ogen kan het vanwege het feit dat het geen natte koppeling aanwezig is. Zelfs dan had je de JASO 10w40 er in kunnen mikken.

Ik ben echter een twijfelaar en hou van zekerheid dit is mijn tweede brommert (nu 30) en ben pas begonnen met hobbymatig sleutelen toen ik motor ging rijden op mijn 19e en wat intensiever toen ik mijn Alfa Romeo kocht

Heb dus geen sleutelervaring aan de 50cctjes.



EDIT: Ik zie in de manual waarvan ik denk dat het de juiste is, een klepspeling van beide op 0.06mm plm. 0.02 speling, dus beide op 0.08 geeft wat ruimte.

Dit bericht is gewijzigd door sanscorp op 17-8-2016 om 15:34 uur.
 
sanscorp 21-8-2016 11:45 Print reply
Posts: 4
Inmiddels hoor ik van meer mensen (brommerzaak) dat ze de inlaat ook op 10 zetten. deze stond tussen de 0.05 en 0.10 in (heb geen tussenmaten op de voelermaat). EX stond in ieder geval op 0.10.

Toch loopt de brommer nog onregelmatig stationair, ik ga de carburateur schoonmaken en kijk meteen of er een sproeier maat 82 in zit (reeds gehaald).

Zijn er nog andere tips? Inmiddels heb ik alle slijtagedelen vervangen:

- V-snaar
- Varioring terug
- vario rollen (gewichtjes) vervangen
- remvloeistof vervangen
- brandstof en vacuĆ¼mslangen vervangen
- oude brandstof uit tank, ron98 er in
- motorolie en gearbox olie vervangen
- klepspeling gecontroleerd
- bougie vervangen
- luchtfilter vervangen
- bougiekabels puntjes afgeknipt en ingespoten met contactspray
- alle elektrische verbindingen schoongemaakt en ingespoten
- oliefilter schoongemaakt

Mis ik nog iets?
 
PRO TUNING 21-8-2016 19:09 Print reply

Posts: 4000
GEEN auto olie gebruiken, het geschikt zijn voor natte koppelingen is niet het enige verschil tussen auto en motor olie
 
sanscorp 26-8-2016 10:11 Print reply
Posts: 4
Ik ga 4takt olie halen. Zou je mij uit willen leggen wat het verschil is? Heb er overigens nog maar 5 km mee gereden

Andere vraag, zonde om een nieuw topic te openen:


De brommer start en rijdt, maar is niet af te stellen met de luchtmengschroef, blijft hangen in de toeren bij stationair iets gas geven en loopt onregelmatig. Als ik de schroef volledig indraai (ipv 1,5 slag uit) dan gaat de brommer hoger stationair lopen. De acceleratiepomp is uitgeschakeld met een tyrip trouwens.

De carburateur is in zeer goede staat, deze alleen licht schoongemaakt met remmenreiniger en luchtdruk. Gelet op naald, sproeiers, openingen, membramen etc.

Daarom ben ik gaan zoeken naar valse lucht, heb ik her en der wat o-ringen vervangen en heb ik zojuist (om zaken zoals vacuĆ¼m uit te sluiten) de PAIR en Oil catch can afgekoppeld.

Ook heb ik het inlaatspruitstuk en de kleppendeksel voorzien van een klein beetje vloeibare pakking (1 zijde ingevet voor demontage). Ze lektte niet zichtbaar maar even preventief (trial and error).

Ik lees dingen zoals krukaskeerringen (variozijde los gehad en geen lekkage) en kop (zelfde als voet?)pakking.

Maar met remmenreiniger kan ik het lastig vinden, deels door de zwarte beschermkap rond de motor (die er straks af gaat).

Waar moet ik op letten en wat kan ik beter (preventief) vervangen?

Alvast bedankt!

Dit bericht is gewijzigd door sanscorp op 26-8-2016 om 10:12 uur.

Dit bericht is gewijzigd door sanscorp op 26-8-2016 om 10:13 uur.
 

Dit topic is 6407 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved