Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Koso RX2N (imitatie) op een TZR

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 780 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69111 - Koso RX2N (imitatie) op een TZR
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3663 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

xDearWorld 6-5-2016 19:14 Print topicpost
Posts: 35
Hallo iedereen,

Ik ben deze week bezig geweest met het monteren en aansluiten van een Koso RX2N (imitatie) op mijn tzr, ik heb alles werkend kunnen krijgen behalve de toerenteller, deze slaat helemaal niet uit.

Wanneer ik de kabel van mijn tachometer naar een ander pinnetje verplaats (bijv. groot licht lampje) gaat deze knipperen wanneer deze stationair loopt, wanneer ik gas geef gaat het lampje feller branden, lijkt mij dat dit zoals bedoelt is (mijn tzr meter werkte namelijk ook gewoon).

Weet iemand naar wat voor signaal deze metertjes werken?
In de manual van de meter staat dat deze op frequentie reageert. Geeft het am6 blokje dan spanning? Ipv frequentie?

Hoop dat iemand me kan helpen!
 

bassie909 8-5-2016 10:47 Print reply
Posts: 184
de toerenteller werkt op de puls van de bougie
wikkel het kabeltje maar is om de bougiekabel en kijk wat die doet
 
-
xDearWorld 8-5-2016 12:54 Print reply
Posts: 35
Danku voor het reageren!

Ga ik dat even proberen.
En heb desnoods een andere oplossing gevonden op een honda cbr forum.
Waarbij er een condensator en een weerstandje er ergens tussen moet, Deze optie lijkt me iets makkelijker.

Ik ga ze allebei wel proberen "for the sake of science" en zodat anderen hier iets aan kunnen hebben


 
fordrwd4ever 8-5-2016 14:35 Print reply
Posts: 107
Dat truukje met de condensator en weerstand gaat niet werken.
Er staat namelijk een hele hoop troep op en daar kunnen de meeste meters niet mee overweg..

Als je deze op 5 cilinder 1 pulse (of 10 cilinder 2 pulse) kan instellen,dan is de gele draad van de ontsteking er geschikt voor.
De echte Koso kan dit namelijk wel.

Anders gewoon de sensordraad een 10x om de bougiekabel draaien.

Mocht je de Yamaha ontsteking hebben, met de losse sensor naast het vliegwiel, dan kan je de draad die daarop zit op de teller aansluiten.

Dit bericht is gewijzigd door fordrwd4ever op 8-5-2016 om 14:36 uur.
 
Idiot outside, but why?
xDearWorld 8-5-2016 14:43 Print reply
Posts: 35
Heb zojuist een kabeltje om de bougie gewikkeld, maar kreeg geen signaal

Met en zonder rubber, om het witte dopje, en daarna onder het witte dopje, helemaal niks
 
xDearWorld 8-5-2016 14:57 Print reply
Posts: 35
Misschien geeft het wat duidelijkheid dat dit om deze meter gaat.

Het enige wat ik in de settings kan veranderen zijn; omtrek band, 1-8 cilinder, Olie 1/5 (100/500 Ohm), Temperatuur C/E, subtotaal afstand reset na hoeveel keer)

Ik ga is kijken of ik misschien nog niet genoeg wikkelingen had gebruikt.

Durf niet te zeggen wat voor ontsteking er op zit, maar geen kabel, de oude meter kreeg zijn signaal vanaf de CDI.
 
fordrwd4ever 8-5-2016 15:47 Print reply
Posts: 107
Als je toch tot 8 cilinders kunt de instellen:

Zet hem op 5 cilinder en 1 puls per omwenteling (1p)
Dan gewoon op de gele draad uit de ontsteking aansluiten.


 
Idiot outside, but why?
xDearWorld 8-5-2016 17:17 Print reply
Posts: 35
Zojuist geprobeerd met +- 10 wendingen om de bougie kabel, ik had dan alleen signaal wanneer ik de wendingen (spoel) vast hield en met mijn andere hand een aarde vast pakte.

Dus ik denk dat het idee van het weerstandje en de condensator nog niet zo heel gek is.

Uitgangssignaal van CDI gaat naar de condensator, andere kant van de condensator naar input van de meter en een weerstandje naar aarde.
Wanneer ik die onderdelen binnen heb ga ik het monteren en zie ik wel wat er gebeurd, krijgen jullie de uitslag.
 
fordrwd4ever 9-5-2016 10:13 Print reply
Posts: 107
Kan ik je zo vertellen, gaat niet werken..
Er staat zoveel troep op dat signaal, daar snapt de meter niets van.

Maar, welk soort ontsteking heb je?
De originele Yamaha met de losse sensor naast het vliegwiel of de standaard Kokusan/ducati ?

Bij de kokusan/ducati moet je echt via de bougiekabel werken, er is nergens een fatsoenlijk signaal te vinden.
(Of de meter op 5 cilinder instellen en op de gele draad van de lichtspoel aansluiten)

Bij de Yamaha ontsteking zou het moeten werken op de draad van de sensor.

Het probleem is dat deze meters nogal veel spanning nodig hebben.
(Ze gebruiken namelijk de spanning van de primaire kant van de bobine, zo'n 200-300 Volt) en daar kom je niet bij in deze gecombineerde cdi/bobine units.
 
Idiot outside, but why?
xDearWorld 9-5-2016 17:39 Print reply
Posts: 35
Ik heb een ontsteking van TNT erop zitten.
Volgens mij is dit "vergelijkbaar" met de ducati onsteking qua aansluiting. Ik ga is kijken of ik het signaal daar vandaan kan plukken.

Danku!

Wacht nog steeds op het weerstandje, ben eigenwijs, sorry.
Maar ga zeker jouw optie ook proberen @fordrw4ever.
 
xDearWorld 12-5-2016 21:11 Print reply
Posts: 35
Ik heb de oplossing gevolgd van het andere forum, met het condensatortje en het weerstandje, en het werkt!
Hartelijk dank voor het meedenken!

Mochten er nog meer mensen hier tegen aan lopen met de Chinese meter en willen ze uitleg mogen ze het me altijd vragen.
Zal wanneer ik tijd heb een tekening maken van hoe het is aangesloten nu.
 

Dit topic is 3663 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved