Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Spruitstuk te klein?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 893 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69013 - Spruitstuk te klein?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4232 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

thomastikken 15-2-2016 22:02 Print topicpost
Posts: 94
Ik heb afgelopen week een DR80 op mijn yamaha dt gezet. Ik heb er ook een 19mm dellorto carburateur gezet. Ik ben dus met een vriend gaan afstellen, ik heb een beetje rond gezocht en vond dat er ongeveer sproeier 100 - 110 in gaat bij anderen.

Ik dus gaan afstellen bij 110 begonnen en tot en met 96 kwam hij nog steeds niet boven de 6000 toeren met constant stotteren. uiteindelijk met sproeier 86 loopt hij redelijk.

Ik heb ook geprobeerd de luchtfilterbox eraf te halen omdat ik misschien dacht dat de lucht inlaat te klein was maar dit hiep niet.

Ik denk dat ik zo'n relatief kleine sproeier nodig heb omdat mijn spruitstuk te klein is. Dat is namelijk een iets uitgefreesde originele(mijn duim past er net in).

Kan dit kloppen? En zou hij eventueel meer vermogen kunnen krijgen met een groter spruitstuk?

ps het gaat om een dr80 met 19mm dellorto (inschuif model) met een tecnigas Enox uitlaatje
 

Aprilia RX 50 2003 15-2-2016 22:18 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thomastikken
Ik heb afgelopen week een DR80 op mijn yamaha dt gezet. Ik heb er ook een 19mm dellorto carburateur gezet. Ik ben dus met een vriend gaan afstellen, ik heb een beetje rond gezocht en vond dat er ongeveer sproeier 100 - 110 in gaat bij anderen.

Ik dus gaan afstellen bij 110 begonnen en tot en met 96 kwam hij nog steeds niet boven de 6000 toeren met constant stotteren. uiteindelijk met sproeier 86 loopt hij redelijk.

Ik heb ook geprobeerd de luchtfilterbox eraf te halen omdat ik misschien dacht dat de lucht inlaat te klein was maar dit hiep niet.

Ik denk dat ik zo'n relatief kleine sproeier nodig heb omdat mijn spruitstuk te klein is. Dat is namelijk een iets uitgefreesde originele(mijn duim past er net in).

Kan dit kloppen? En zou hij eventueel meer vermogen kunnen krijgen met een groter spruitstuk?

ps het gaat om een dr80 met 19mm dellorto (inschuif model) met een tecnigas Enox uitlaatje


Ik heb een DR80, Enox en 19mm en daar zit rond de 90 in.

Kan erg verschillen per brommer.

Je moet als je van ori 50cc overstapt naar DR80 zit je een keer max 10 maten groter.

Edit: Als je carb op je spruitstuk past is hij groot genoeg.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 15-2-2016 om 22:19 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
vol_gas 16-2-2016 10:17 Print reply
Posts: 173
De doorgang van je spruitstuk geeft doorgaans een goede prestatie als deze minimaal 10% groter is dan de doorgang van de carburateur.

Op het moment dat je spuitstuk kleiner is als de doorgang van je carburateur wordt het mengsel (van lucht en brandstof) meer samen gepest waardoor er een minder homogeen (fijn verdeeld) lucht- brandstof mengsel ontstaat voor de cilinder. Wat weer zocht voor een minder goede verbranding.

Het is niet voor niets dat een aantal begrenzers in brom- en snorfietsen zijn toegevoegd in de vorm van een vernauwing in het spruitstuk. Voorbeeld hiervan is het de begenzer in het spruitstuk van een Tomos A35 snorblok.



Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 16-2-2016 om 10:18 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 16-2-2016 17:46 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vol_gas
De doorgang van je spruitstuk geeft doorgaans een goede prestatie als deze minimaal 10% groter is dan de doorgang van de carburateur.

Op het moment dat je spuitstuk kleiner is als de doorgang van je carburateur wordt het mengsel (van lucht en brandstof) meer samen gepest waardoor er een minder homogeen (fijn verdeeld) lucht- brandstof mengsel ontstaat voor de cilinder. Wat weer zocht voor een minder goede verbranding.

Het is niet voor niets dat een aantal begrenzers in brom- en snorfietsen zijn toegevoegd in de vorm van een vernauwing in het spruitstuk. Voorbeeld hiervan is het de begenzer in het spruitstuk van een Tomos A35 snorblok.

afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 16-2-2016 om 10:18 uur.


De doorgang moet wel groter zijn anders paste de carburateur niet in het spuitstuk (dit zijn inschuif modellen).

Die vernauwingen waar je het over hebt zijn veel kleiner en vaak hoekig van vorm. Heel anders dan een mooi ronde doorgang die een mm te klein zou kunnen zijn.

 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
vol_gas 18-2-2016 0:02 Print reply
Posts: 173
duidelijk, dan heeft thomas gewoon een dikke duim :P
 
thomastikken 18-2-2016 17:57 Print reply
Posts: 94
Hahaha dat is niet te betwisten, maar een ori spruitstuk is gewoon prima dus?

 
Aprilia RX 50 2003 19-2-2016 18:32 Print reply

Posts: 6711
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thomastikken
Hahaha dat is niet te betwisten, maar een ori spruitstuk is gewoon prima dus?



Jazeker.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 4232 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved