Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - CDI Wat doet begrensde CDI

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 966 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #68991 - CDI Wat doet begrensde CDI
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4760 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

vol_gas 20-1-2016 17:53 Print topicpost
Posts: 173
Hallo,

Ik vraag me af wat er anders is in een begrensde (snor) CDI van een 4-takt scooters?
Werkt dit net zo als een normale (2-takt) euro begrenzer die (door middel van een soort condensator) er voor zorgt dat de ontsteking wordt terug stelt? (zodat dat de vonk later komt)
En hiermee niet boven een bepaald toerental kan worden gehaald?
Of is dit iets anders.
Wat voor verbinding van componenten wordt er onderbroken bij het ontgrezen?

Ik hoor het graag,

Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 20-1-2016 om 18:01 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-1-2016 23:38 Print reply

Posts: 8460
Interessante vraag. Er zijn zoveel verschillende CDI's als er types brommers zijn...anders zouden ze wel meer worden uitgewisseld.
De vraag is ook maar of een CDI begrensd is trouwens.
Google even "CDI restriction"
Ik heb dit al gevonden :
http://www.tuningmat...strict-50cc-scooter/
En ze zeggen daar dat je er zelf niets aan kan doen, buiten een onbeperkte CDI te kopen.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 20-1-2016 om 23:47 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
vol_gas 21-1-2016 1:54 Print reply
Posts: 173
Bij moderne ET 4 blokken kan je bij de snor CDI gewoon zo'n staafje doorzagen, hierna functioneer deze CDI hetzelfde als een brom CDI
Wat voor componenten zouden er dan tussen dat staafje zitten.

Het heeft te maken met maximaal haalbare toerental. Dus lijkt mij dat eer een verstelbaar iets in zit. (omdat een snor ook bij laag toerental goed moet functioneren)
 
Viertakt 21-1-2016 13:02 Print reply

Posts: 3586
Dat staafje is een condensator(RC filter) of een spoeltje(RL filter), of een combinatie. In dit circuit op de CDI werkt dit als een low pass filter. Simpel gezegt laat deze (electrische)golven en pulsen met een hoge frequentie niet door, en met een lage frequentie wel.

Hoe hoger het toerental, hoe hoger de frequentie van de ontstekingspuls. Op moment als je op de kantelfrequentie van het low pass filter komt, komt de ontstekingspuls niet meer door het filter.

Zo werkt bijvoorbeeld een eurobegrenzer ook, dit is niets anders dan een condensatortje die er voor zorgt dat boven een bepaald toerental je ontsteking afgekapt word.

Nu zijn er ook wat meer geavanceerde ontwerpen die je ontsteking bij een bepaald toerental gaan verlaten, maar die zie je eigenlijk niet zo veel.
 
Viertakt uber alles.
vol_gas 29-1-2016 16:22 Print reply
Posts: 173
Kijk dat is een duidelijk antwoord.
Niet alleen een soort condensator (Elko).
Maar simpel gezegd een elektrische systeempje die er voor zocht dat een hoge frequentie niet wordt doorgelaten.

Bedank viertakt,


Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 1-2-2016 om 10:45 uur.
 

Dit topic is 4760 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved