Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - uitlaat tunning ?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 693 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #68948 - uitlaat tunning ?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3132 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

dezijs1 16-12-2015 14:13 Print topicpost
Posts: 46
hallo,
ik zag op internet dat ze allemaal bij de uitlaat de resonantiebuisje er af slijpen en dan dicht lassen ?

wat voor zin heeft dat en wat gebeurt er dan? en wat moet ik dan met het slangetje doen wat op het esonantiebuisje zit ? mvg demi alsvast bedankt
 

vol_gas 16-12-2015 15:14 Print reply
Posts: 173
Dat zou ik maar eens uitleggen :P

De resonantiebuis wordt ook wel piemel of pikkie genoemd. Dit is een los doodlopend buisje dat aan het begin van de uitlaatbocht is gemonteerd. Tijdens het draaien van de motor worden deze uitlaatgassen in het doodlopende buisje geblazen. Hierdoor ontstaat er een werveling die ervoor zorgt dat de hoeveelheid en snelheid van de uitlaat gassen worden beperkt. Hoe meer gassen er worden ingeblazen, hoe meer tegendruk er wordt veroorzaakt.
Het verwijderen van dit buisje kan een goede snelheidswinst geven. Afhankelijk van het model tussen de 10-20 km/h. De resonantiebuis kan op een simpele manier worden dicht geknepen, zodat de uitlaatgassen er niet meer in kunnen stromen en daarmee zijn werking verliest. Het kan ook worden verwijderd en het gat dichtgelast
Men kan ook na het afslijpen het pijpje weer vastlassen. Op deze manier lijkt het tijdens een controle dat de uitlaat origineel (onbewerkt) is, ofschoon het buisje in werkelijkheid geen functie meer heeft.
De resonantiebuis heeft ook invloed op de volledigheid van de verbranding. Maar is het gene wat jij bedoeld wel het resonantie buisje? niet het Secundair lucht systeem? Gezien je aangeeft dat hier een slang aanvast zit?


Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 16-12-2015 om 15:15 uur.

Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 16-12-2015 om 15:16 uur.
 
dezijs1 16-12-2015 15:41 Print reply
Posts: 46
@vol_gas okee, bedankt voor je snelle reactie!

ik heb geen idee wat voor dat buisje dat is !
wat op mijn uitlaat zit zo pikkie en daar zit een slang aan ?
en ik heb mijn uitlaat al een paar keer afgehad maar altijd was dat slangetje schoon dus ik heb geen idee dat is ! en ik heb trouwens een motorhispania rx 50 R want ik wil hem graag een paar kilometer harder laten lopen! en met de tandwiel ben ik al bezig geweest en net een nieuwe op gezet want hij trekt nu wel vlot door. alleen mijn prop is ook nog niet helemaal uit de uitlaat als ik de prop er uit tik
wat moet ik dan doen moet ik dan doen een andere cabrateur en ook opnieuw afstellen?

Dit bericht is gewijzigd door dezijs1 op 16-12-2015 om 15:43 uur.
 
crosshooligain 16-12-2015 19:57 Print reply
Posts: 76
andere carb niet nodig tenzij je harder wil afstellen moet idd wel opnieuw
 
vol_gas 17-12-2015 15:33 Print reply
Posts: 173
Dat slangetje is inderdaad het secundair lucht systeem. De zorgt dat er extra lucht bij je verbranden uitlaatgassen komen en zocht ervoor dat de fabrikant de "euro norm" milieu eis haalt.

Ik zou idd gewoon de prop uit je uitlaat halen en de sproeier (klein nippeltje die de brandstof ik je carburateur doorlaat) vergroten.
Zo'n sproeier kost 2ยค. en moet je carburateur wel los.

succes

 

Dit topic is 3132 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved