Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tomos loopt zeer slecht

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 729 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68891 - Tomos loopt zeer slecht
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 7352 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

TristannW 8-11-2015 23:58 Print topicpost
Posts: 33
Hallo,

Ik heb problemen met me tomos a35 quadro waar ik zelf geen raad meer mee weet.
Het probleem begon toen de tomos slecht begon te lopen, Hierop heb ik een nieuwe bougie gemonteerd + de carburateur schoongemaakt.
Ik wilde gelijk mijn ontsteking op brom-stand zetten.
Toen ik het vliegwiel eraf probeerde te halen knalde hij eraf en lagen de magneet segmenten overal in de schuur.
Toen heb ik een 2e hands ontsteking gekocht (ontsteking + vliegwiel) Echter dit vliegwiel bevatte beschadigingen in het binnenwerk waar het spietje in valt.
Geen probleem, De magneten eruit gehaald en die in me oude vliegwiel gezet.
Sindsdien wilde die niet meer starten. uiteindelijk aan de praat gekregen maar toen ging mijn tomos achteruit
Blijkt dat ik de magneten er verkeerd in had gedaan ( met de noord en zuid pool), Dat vervolgens weer goed gedaan en toen liep die wel vooruit. Prima.... Ik alles er weer vanaf om alles goed vast te zetten, ging tot mijn verbazing de tomos weer heel slecht lopen en achteruit. De ontsteking staat op bromstand.

Weet iemand waarom me tomos niet normaal wil rijden?

CARBURATEUR IS SCHOON
BOUGIE VONKT WEL MOOI

setup:
Tomos quadro snor
cilinder std
uitlaat std
ontsteking: electrische ontsteking van iskra
14/12 carb.
twin air luchtfilter
ngk bougie hittegraad 6

Zou dit komen door een kapotte bobine o.i.d ???

wie kan mij helpen...

Dit bericht is gewijzigd door TristannW op 9-11-2015 om 0:01 uur.
 

vol_gas 9-11-2015 11:14 Print reply
Posts: 173
haha, mooi verhaal,

Zit de ontsteking op de juiste manier op het blok gemonteerd. I.v.m oude en nieuwe type ontsteking kan de de grondplaat verkeerd zitten. Dus niet de juiste sleuf bij de juiste schroef.
 
TristannW 9-11-2015 18:00 Print reply
Posts: 33
Dankje haha

Ik heb een elektrische ontsteking op een oud type blok gemonteerd. Hierbij zijn de bevestigings punten anders. Ik heb de grondplaat pas gemaakt en onder dezelfde hoek geplaatst als op het oude blok (met indicatie strepen) De krukas is het zelfde. Dus dit moet goed zijn toch?
 
ReneKunst 9-11-2015 18:38 Print reply
Posts: 77
blijkbaar staat de ontsteking toch echt veel te vroeg anders kan ie nooit in de achteruit gaan lopen.

(tip) probeer eert de ontsteking te verlaten en da steeds iets vroeger zetten.
 
koop nooit wat met een handvat, je komt er mee aant werk.
Viertakt 9-11-2015 19:09 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ReneKunst
blijkbaar staat de ontsteking toch echt veel te vroeg anders kan ie nooit in de achteruit gaan lopen.

(tip) probeer eert de ontsteking te verlaten en da steeds iets vroeger zetten.


Vroeg? Laat zul je bedoelen, door veel voorontsteking is nog nooit een motor achteruit gaan lopen.
 
Viertakt uber alles.
vol_gas 10-11-2015 12:17 Print reply
Posts: 173
Is de plaats van de magneten wel goed.
(gezien je deze uit de nieuwe in je oude vliegwiel hebt gezet)
Ik bedoel daarmee de plaats niet de polen.

Je kan de ontsteking namelijk ook vervoegen / verlaten door je vliegwiel te verdraaien.
 
TristannW 10-11-2015 17:29 Print reply
Posts: 33
Zit er verschil in de magneten? Ik heb d.m.v een magneet gekeken, en ik heb 4 magneten verzameld die zowel een noord als een zuid pool hebben. en die zo geplaatst dat eerst de noord pool en daarna de zuidpool voorbij de spoelen gaat. Of zit er een speciale magneet voor de ontstekingsspoel in?
 
Viertakt 10-11-2015 22:17 Print reply

Posts: 3586
Ik weet niet precies hoe een tomos aan z'n 'vonksignaal' komt, maar als het een pickup met een nulfasedoorgang is komt de plaatsing van de magneten heel precies, omdat hij bij dit principe z'n vonksignaal krijgt op het moment waar het veld precies overgaat van noord naar zuid.

Bij bromfietsen met een pukkel op het vliegwiel met een hallsensor maakt de plaatsing van de magneten niet bijzonder veel uit.
 
Viertakt uber alles.
TristannW 10-11-2015 22:46 Print reply
Posts: 33
Voor zover ik weet heb ik geen pick-up op de tomos ontsteking.

 
Viertakt 11-11-2015 9:03 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TristannW
Voor zover ik weet heb ik geen pick-up op de tomos ontsteking.



Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk met een nulfasedoorgang. Dit betekend dus dat de magneten met de polen de juiste kant op moeten staan, dat de magneten geen breuken mogen hebben, en precies op de goede plek moeten zitten.

Mijn advies is, vliegwiel wegflikkeren en een ander zoeken.
 
Viertakt uber alles.
ReneKunst 11-11-2015 23:44 Print reply
Posts: 77
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]


Vroeg? Laat zul je bedoelen, door veel voorontsteking is nog nooit een motor achteruit gaan lopen.



sorry, laat idd ja..

2takt kan voor en achteruit goed lopen. slecht lopen komt dan idd vaak door te vroege ontsteking om fatsoenlijk achteruit te lopen.
 
koop nooit wat met een handvat, je komt er mee aant werk.
TristannW 12-11-2015 8:01 Print reply
Posts: 33
Gister nieuwe ontsteking + vliegwiel + bobine opgehaald
Tomos loopt weer (:
Maar deze ontsteking is volgens mij van een revival o.i.d
( het indictiestreepje op de grondplaat voor de timing zir op een hele andere plek dan bij mij oude a35 ontsteking (streepje zit verder naar beneden)
Kan ik de oude grondplaat ook gebruiken (met a35 indicatiestreep) en deze ontsteking daar op zetten? of klopt dan de timing niet meer?
 
Viertakt 12-11-2015 20:53 Print reply

Posts: 3586
Gewoon proefondervindelijk doen, grondplaat tegen de vliegwielrichting indraaien is vroeger, met de vliegwielrichting mee is later. Gewoon vroeger draaien tot een moment dat jij vind dat hij mooi loopt, vaak is het eerste symptoom van een te vroege ontsteking dat ze niet meer mooi stationair lopen.
 
Viertakt uber alles.
TristannW 13-11-2015 13:59 Print reply
Posts: 33
Nieuwe ontsteking er dus op gedaan. Loopt weer goed
Enkel nog wat gestotter op top, maar carburateur wordt nog afgesteld en ontsteking misschien wat vroeger (op bromstand, staat nu op snor)

Iedereen bedankt

Van mij mag hij dicht.
 

Dit topic is 7352 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved