Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Wat is en was het wettelijk vermogen snor- en bromfiets kW???

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1222 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #68880 - Wat is en was het wettelijk vermoge...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6373 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

vol_gas 3-11-2015 0:43 Print topicpost
Posts: 173
Volgens de Nederlands wet mag een bromfiets niet meer dan 4 kW aan het motorblok hebben.

"De bromfiets is een voertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cc of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW"
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bromfiets

Tot +-2006 mocht je met een snorfiets maximaal 0,3 kW en bromfiets 0,6 kW. Toch op de rollerbank?

In het artikel: "Vrij baan voor opgevoerde brommer" (1997)
http://krant.telegra...in.vrijbaanvoor.html
Wordt er gesproken over 1,5 Kw toen dat 4,5 Kw zou worden.

Nu is mijn vraag niet hoe snel mag een brommer 50 km/ u vanaf meer als 55 km/ u op roller krijg je boete.

Maar wat was het vermogen dat een snorfiets mocht hebben en hoeveel Kw is dat nu? was dit 0.6 kw of 1,5 kw?? of zit dit met die rollerbank heel anders.

Ik hoor het graag als iemand hier het fijne over weet.
(het liefst met bron waar de info vandaan komt)

Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 3-11-2015 om 0:57 uur.
 

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 3-11-2015 11:04 Print reply

Posts: 17929
Die kw meter op de rollenbank was gewoon een snelheidsmeter met een andere schaalverdeling erop.


Je mag 1000 kw hebben, zolang je de max snelheid van 45-50 maar niet overschrijdt
 
vol_gas 3-11-2015 11:57 Print reply
Posts: 173
Volgens rijksoverheid:

"het maximale motorvermogen is 4 kW;"

Bron: https://www.rijksove...jden-op-de-snorfiets

Dus mag helaas geen 1000 kW zijn :P

Want hoe zit dat nu met die 1,5 kW waar over wordt gesproken in het artikel van 1997?
 
Aprilia RX 50 2003 3-11-2015 19:23 Print reply

Posts: 6714
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vol_gas
Volgens rijksoverheid:

"het maximale motorvermogen is 4 kW;"

Bron: https://www.rijksove...jden-op-de-snorfiets

Dus mag helaas geen 1000 kW zijn :P

Want hoe zit dat nu met die 1,5 kW waar over wordt gesproken in het artikel van 1997?


Ik loop al wat jaartjes mee in de brommer wereld en heb erg veel te maken met jongens die problemen hebben op de rollerbanken.
Iig sinds 2009 is er al geen vermogensmeting meer gedaan. Enkel een snelheid. Hieraan zit direct geen vermogen gekoppeld.

In de wet zal misschien een heel ingewikkelde regel staan maar de praktijk wijst uit dat het vermogen uiteindelijk geen donder uitmaakt, enkel de snelheid.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
vol_gas 4-11-2015 10:42 Print reply
Posts: 173
Hallo,

Hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik probeer er achter te komen wat nu de wettelijke regels waren en waarnemer deze zijn veranderd omtrent het vermogen van snor- en bromfietsen.

De oorspronkelijke technische eisen voor de snorfiets:
“Er zal slechts een automatische koppeling en een vaste overbrenging zijn toegestaan tussen de motor en het achterwiel. Het maximumgewicht van de snorfiets zal niet meer mogen bedragen dan 50 kilogram . De snorfiets zal voorzien moeten zijn van een zogenaamd doorstapframe. Het maximumvermogen van de motor zal niet meer dan 1 pk (0,7 kW). mogen bedragen. Aan de geluidsemissie van de snorfiets zullen zeer strenge eisen worden gesteld. Het oppervlak van de effectieve doorsnede van de inlaatopening van de cilinder zal gehard moeten zijn. Een ander wellicht even belangrijk aspect van de keuringseisen zal zijn, dat de snorfiets zodanig moet zijn ontworpen dat deze ook het uiterlijk heeft van een rijwiel met hulpmotor. Om deze reden moeten de eisen ten aanzien van het maximumgewicht en het doorstapframe als essentieel worden gezien”
Tweede Kamer, zitting 19 februari 1976
http://resolver.kb.n...1976%3A0000632%3APDF

Dit is er dus niet door gekomen toen der tijd.

1985 werden de verplichte trappers afgeschaft.
1997 Vrmogen mag 4.5Kw zijn i.p.v 1,5 KW?????????????????
Tussen 2006-2009 snelheid brommer meten i.p.v vermogen.

Kan nergens vinden van op "die" datum is de regelgeving veranderd.


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 4-11-2015 11:01 Print reply

Posts: 8514
Ik heb zo'n vermoeden dat die 4 kW er gekomen is met de komst van de brommobielen. Die zijn meer dan 50cc. En daar wilden ze ook een beperking van de kracht en snelheid die het voertuig kan leveren.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
vol_gas 4-11-2015 14:06 Print reply
Posts: 173
Heb een hoop zoek werk gedaan,(ben er nog niet helemaal uit)

Merk dat het vermogen van maximaal 1.5 kW nergens terug te vinden is.
Verschillende oudere brommers die in Nederland werden ingevoerd jaren 70/80 hadden een groter vermogen van deze 1.5 kW. Deze waren wel gewoon goed gekeurd.

Rollerbank controle die op kW meten is(zou als andere al beweerde) een omrekening van de snelheid en heeft weinig met het werkelijke vermogen te maken.

Zelf zat ik er aan te denken dat deze 4kW te maken had met het invoeren van de elektrische bromfiets. Aangezien deze geen 50cc heeft. Maar de grote van de motor wordt aangeduid met het aantal kW's.


Dit bericht is gewijzigd door vol_gas op 4-11-2015 om 14:08 uur.
 

Dit topic is 6373 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved